A marketing rejtélye, hogy az ember egyik legrégebbi tevékenysége, mégis az egyik legújabb üzleti alapelvként kezelik.
Michael J. Baker, Philosophy and Theory of Marketing, 1976
Szerinted mi a marketing?
Kifejezetten butának hathat a kérdésem, de gondolj bele egy pillanatra: hogyan határoznád meg a legszűkebben?
Mi az, amit te csinálsz, és szerinted a marketing fogalmába tartozik?
A baj az, hogy ha egy rövid mondatban határozod meg, akkor tudok olyat mondani, amit kihagytál. Ha megpróbálod hosszabban, csakhamar könyvvé növi ki magát az eszmefuttatás, és még mindig nem fedsz le mindent.
E cikk összeállítása során nem törekedtem arra, hogy minden definíciót összegyűjtsek – felesleges is lenne, hiszen tengernyi van és nincs két egyforma. A legérdekesebb meghatározásokat viszont elolvashatod itt.
Olyan gyűjtemény ez, amely önmagában is átalakíthatja azt, ahogyan a marketingről gondolkodsz. Korábban a tartalommarketingről is összegyűjtöttünk 44 meghatározást, most pedig szakmánk alapvetéseire vetünk egy pillantást.
A marketing „szótári” definíciói
A marketing az egyik olyan gazdasági kifejezés, amire nincs egységes definíció.
Wikipédia
A marketing a gazdasági cserekapcsolatok tanulmányozása és menedzselése.
Wikipedia
A marketing az a menedzsmentfolyamat, mely által a termékek és szolgáltatások a koncepció állapotából a fogyasztóhoz jutnak.
Business Dictionary
A marketing egy vállalat azon tevékenységeit jelöli, amelyek termékek vagy szolgáltatások vásárlásával és eladásával kapcsolatosak.
Investopedia
Mindazok a folyamatok, amelyekkel az emberekkel megismertethetők egy vállalat termékei és kommunikálható, hogy ezek a termékek megszerezhetőek.
Merriam-Webster
Szakmai szervezetek és szakértők szerint a marketing
A marketing azon tevékenységek, intézmények és folyamatok összessége, amelyekkel a fogyasztók, ügyfelek, partnerek és általában a társadalom számára értékkel bíró dolgokat létrehozzák, kommunikálják, leszállítják és cserélik.
American Marketing Association
A marketing a termékek, szolgáltatások és ötletek iránti kereslet meghatározása, menedzselése és kielégítése.
Wharton School, Pennsylvaniai Egyetem
Az a folyamat, amellyel meghatározzuk egy termék vagy szolgáltatás értékét és ezt az információt a vásárlók felé kommunikáljuk.
Canada Business Network
Az a menedzsmentfolyamat, amellyel a fogyasztók igényei jövedelmezően határozhatók és jósolhatók meg, illetve elégíthetők ki.
The Chartered Institute of Marketing
A marketing az érték felfedezésének, létrehozásának és átadásának művészete a célpiac igényeinek jövedelmező kielégítése céljából. A marketing kielégítetlen szükségleteket és vágyakat azonosít. Meghatározza, méri és számszerűsíti az azonosított piac méretét és a potenciális profitot. Rámutat a szegmensekre, amelyeket a vállalat a legjobban képes kiszolgálni és népszerűsíti a megfelelő termékeket és szolgáltatásokat.
dr. Philip Kotler
A marketing az társadalmi folyamat, amellyel bizonyos társadalmi csoportok kielégítik az igényeiket azzal, hogy termékeket és értéket hoznak létre és cserélnek ki egymással.
dr. Philip Kotler
A marketing, ha jól csinálják, a vállalat stratégiája – az értékajánlata, piacra lépési stratégiája, a brand pozicionálása és a világ felé mutatott arca. Ha nem jól csinálják, akkor a marketing reklámozási és népszerűsítési feladatok végtelen sora, amelyek sohasem valósulnak meg. A 21. századi marketingnek nagyrészt, de nem teljességében mérhetőnek kell lennie és így elszámoltathatónak az üzleti célok előremozdításában.
Matt Blumberg
A marketing egy párbeszéd. Párbeszéd két ember között, akik nem ismerik egymást túl jól. A remek beszélgetések a szükségletek megértéséhez vezetnek, ez pedig nagyszerű termékekhez, amelyeket lebilincselő felhasználó élményt adva szolgáltatnak [a cégek].
Michael Brenner, Marketing Insider Group
A marketing: a vásárlóid fájdalompontjainak azonosítása, majd folyamatok és tartalom előállítása, hogy ezeket a legjobban megoldhasd – ami végső soron egyszerűbbé teszi a piacodnak a vásárlást, a vásárlóidnak pedig azt, hogy a vásárlóid maradjanak.
Joe Pulizzi, Content Marketing Institute
(Exkluzív interjú a Kontent magazin 2015/4-es számában.)
A marketing egy stratégiailag és taktikailag sokoldalú folyamat, mely támogatja az értékesítést, a fogyasztók kiszolgálását és megtartását is. Alapvető lépései a célpiac meghatározása; a marketing/kommunikációs stratégia, mely általában több módszert és csatornát (pl. reklámozást, PR-t, tartalmat, eseményeket, print kiadványokat) magában foglal; az eredmények mérése és értékelése, valamint a folyamat folyamatos finomítása a tapasztalatok és a piac változásai alapján. A marketing visszajelzései eszközzé is válhatnak a vállalat és annak vásárlói, potenciális vásárlói között, mely információval látja el és fejlődésében segíti a vállalatot.
Rebecca Lieb
(Exkluzív interjú a Kontent magazin 2015/3-as számában.)
A marketing minden rendelkezésre álló erőforrás csatarendbe állítása, hogy megtarthasd az alapvető irányelvet: nem az a fontos, mit akarsz eladni, hanem hogy a vásárlók mit akarnak megvenni. A sikeres marketingesek folyamatosan a vásárló szempontjából gondolkodnak és folytonosan azt kérdezik: „miért jó ez nekik?” A sikeres marketingesek bizalmat építenek minden kapcsolaton és tranzakción keresztül.
Jim Siegel, HealthCare Chaplaincy
A marketing általánosságban kommunikáció, információ átadása a közönség felé egy termékről vagy szolgáltatásról. A hatékony marketing kétirányú kommunikáció, amely a művészetet és a tudományt egyesíti magában. Végjáték nélküli terv, amit folyamatosan alakítani és tesztelni kell. A sikeres marketing titka, hogy megtaláld a branded, terméked vagy szolgáltatásod számára tökéletes kommunikációs mixet, megértsd, hogyan hathat ez a vásárlóidra vagy felhasználóidra a legjobban segítve őket.
Mike Sprouse, Epic Media Group
Marketing lehet bármi, ami átalakítja egy termék vagy szolgáltatás észlelt értékét vagy kívánatosságát.
Bill Tanner, A. H. Belo
A marketing kapcsolatokat épít a fogyasztók és brandek között. A folyamatot létrehozó alapelvek együtt hozzák létre a brand személyiségét úgy, hogy az kompatibilis legyen a célpiaccal. A marketing elcsábítja a vásárlót, remélve, hogy hosszú távú kapcsolat jön létre. Ehhez meggyőzés szükséges, és semmi nem alakítja úgy a véleményt, mint a PR ereje.
Deborah Weinstein, Strategic Objectives
A marketingesek [ma már] egy 360 fokos élményért felelősek. Minden érintkezés a felhasználóval a vevőszolgálattól az értékesítésen keresztül a kapcsolattartásig és azon is túl része az „új marketingnek”.
Toby Bloomberg, Bloomberg Marketing
A marketing lehet bármilyen kapcsolat, amit a vállalat olyannal teremt, aki nem része a vállalatnak. A marketing ugyancsak: az érdekessé tett igazság. A marketing annak művészete, hogy meggyőzzük az embereket véleményük megváltoztatásáról. A marketing egy lehetőség, hogy profitot termeljen a céged, egy esély, hogy más vállalatokkal együttműködjön a közösségedben és iparterületeden és hosszan tartó kapcsolatokat alakítson ki.
Jay Conrad Levinson, Guerilla Marketing
A marketing: rávenni egy adott szükséglettel élő embert, hogy ismerjen és kedveljen téged, illetve megbízzon benned.
Jon Jantsch, Duct Tape Marketing
A marketing az a folyamat, amivel egy cég jövedelmezően alakítja a fogyasztói igényeket bevétellé.
Blue Focus Marketing
A marketing a jó üzenetet hozza össze a megfelelő személlyel. Megtalálni azt, akinek személyes kapcsolata van a termékeddel vagy szolgáltatásoddal vagy létrehozni azt nem agresszív, hanem csábító módon. A marketing egyszerű lehet, mint egy kapcsolatépítő esemény vagy olyan komplex, mint egy sok millió dolláros globális kampány a print, a digitális módszerek, a PR, a közösségi média és a hagyományos média integrációjával, amelyek egy meghatározott üzenetet egy adott cél elérése érdekében kommunikálnak.
Lisa Buyer, The Buyer Group
A marketing minden.
Regis McKenna
Ez utóbbi definíció szemlélteti a legjobban, mennyire megfoghatatlan fogalomról is beszélünk. Minden szakember, aki a marketingben tevékenykedik, máshogyan közelíti azt meg, s nyilván saját szakterületét súlyozza.
Van, aki szerint főleg a tartalomszolgáltatást jelenti, mások szerint a meggyőzésen, a stratégián, az analitikán vagy éppen a termékfejlesztésen van a hangsúly.
Igazságot tenni lehetetlen – tény, hogy a marketing egy vállalat szempontjából azon folyamatok összessége, amelyek segítenek a termékeit értékesíteni, de ma már egyáltalán nem ezt a nézőpontot tartjuk elsődlegesnek.
A legegyszerűbb talán az, hogy ha a Marketingszöveg.com szerzői maguk is leírják, hogy mi is az a marketing.
A mi marketingmeghatározásaink:
Megfelelően kommunikált értékteremtés.
Zoli
Hogyan mondjam el, hogy mit adok milyen áron és kinek ahhoz, hogy a cégem nyereséges, az ügyfelem pedig elégedett legyen.
Balázs
Minden, ami a vállalatodból látszik. Minden, ami alapján véleményt formálnak rólad, a termékeidről vagy szolgáltatásaidról. Kommunikáció (a piaccal, a partnerekkel, az iparral és még a cégen belül is), akár tudatos, akár nem. Gyakorlati szempontból: minden folyamat, mely egy meghatározott cél elérése érdekében egy meghatározott csoporttal szembeni kommunikációdat formálja.
Benyó
A marketing az én szememben az elérés és a meggyőzés eszköze. Elérni az embereket, és elérni, hogy tudjanak rólad. Majd meggyőzni, hogy téged válasszanak.
Viktor
Szerinted mi a marketing? Hogyan definiálnád, hogyan közelítenéd meg? Írd meg egy hozzászólásban!
Show More