Előveszünk most az elmúlt évek digitális marketing fiókjaiból két olyan eszközt, amik már kezdetektől fogva érdekesek, színesek, formabontóak voltak, csakhogy sokkal kevesebb reflektorfény irányult rájuk, mint amennyi mostantól fog. Az AR és a VR, vagyis a kiterjesztett és a virtuális valóság robbanásszerűen megnövekedett felhasználásáról, és az ennek köszönhető technológiai fejlesztésekről is szót ejtünk. Sokszor észre sem vesszük, amint egy-egy újítás a hétköznapjaink részévé válik, éppen ezért fontos tudatosítani magunkban azokat a trendeket, melyek nem csak nekünk, de a vásárlóinknak is hasznosak, vonzók lehetnek.
Idén már sok-sok példa akadt arra, hogy az online időtöltés miként válik nélkülözhetetlenné legtöbbünk életében. Valószínűleg a vírushelyzettől teljesen függetlenül is átalakultak volna az erőviszonyok az online média felületeken és a találati listákon egy idő után. A járványügyi intézkedések azonban még dinamikusabbá, sokszor kiszámíthatatlanná is tették a változást.
Utat törtek maguknak a régóta kialakulóban lévő high tech megoldások és ezzel párhuzamosan a felhasználóik száma is drasztikusan növekszik. Mivel már közel egy éve zajlik ez a szokatlan „esemény”, ezért elengedhetetlen, hogy egyfajta természetes immunválaszként bizonyos újdonságok megszokássá váljanak. Így hát szinte biztos, hogy az idei év trendjei közel sem tűnnek el jövőre, sőt!
Szerezz be egy jó kamerát és soha nem kell bezárnod a boltot!
Mit szólnál, ha akkor is lenne egy kimeríthetetlen boltvezetőd, amikor épp alszol? 2020-ban bizony végképp eljött az, amire eddig is számíthattunk: az emberek döntő többsége, de különösen a Z generáció (a ’95 után születettek) igényli az online megtekintést és a vásárlásai egyre nagyobb részét az online térben bonyolítja.
Ami még elképesztőbb, hogy a vizuális tartalom fejlődésének köszönhetően, sokan mindenféle fizikai kontaktus nélkül is tökéletesen tudnak kiválasztani és megvásárolni olyan termékeket, szolgáltatásokat, melyeket korábban eszükbe sem jutott volna „látatlanban” megvenni.
Avatárok az online közösségi terekben
A drogériák imádói számára jó hír, hogy a sminkcuccokat például egy AR technológia segítségével az arcodhoz próbálhatod, a frizurákat úgyszintén. Online természetesen stílustanácsadást is igénybe vehetsz, a későbbiekben pedig a mesterséges intelligencia bevonásával bármikor elcseveghetsz a témában a gépeddel is.
Ha nincs kedved kiöltözni, pár év múlva valószínűleg felkapod a VR szemüveged és online avatárként bármilyen outfitben „összefuthatsz” a haverokkal, randizhatsz, tanulhatsz, kirándulhatsz akár csoportosan is a virtuális éned segítségével. Idén még inkább előtérbe kerültek a közösségépítő, csoportos digitális megoldások. A személyes találkozókat talán sosem helyettesíti majd semmi, de kimagasló, minőségi alternatívákban azért bízhatunk.
Minden iparág elkezdi használni, csak idő kérdése!
Hétvégén, éjjel és nappal, a legborúsabb és legderűsebb napokon is vásárolunk online. Aki nem vásárol, az is bekukkant az online katalógusba, a hírlevélbe, a webshop kínálatába, vagy épp a véleményektől zajos fórumokra. Ebben nincs semmi újdonság. Azonban teljesen új távlatokat nyit az az elképzelés, miszerint 3D-ben, akár a fürdőkádunkban fekve választhatunk ki egy zuhanyfüggönyt, egyetlen kattintással összepróbálva a meglévő csempe színeivel.
Vagy képzeld csak magad elé, hogy a nemrégiben bezárt konditerem egy VR szemüveg segítségével kinyit a kertedben, és még egy személyi edzőt is kapsz, hogy levezényeljen egy gyors köredzést. Ez akkor a VR? Vagy az AR? Mi a különbség? Mindjárt mutatjuk.
Tudtad, hogy az AR már most is a zsebedben van?
Az AR, vagyis az augmented reality, magyarul kiterjesztett valóság a kézzel fogható valóságunk és a digitális tartalom egyfajta interaktív összemosása. Leegyszerűsítve: látjuk a közvetlen környezetünket, például a szobánkat magunk körül, csak épp bekerül mellénk a fotelbe egy kecske, egy űrhajó, vagy épp Albert Einstein. Ezt a mobilodon is tesztelheted, ha a keresőben 3D képekre szűrsz, amikhez AR funkció is kapcsolódik.
Észrevetted már, hogy a Google Maps-ben választhatsz live view, vagyis élő nézet gombot az útvonaltervezésnél? Ez is egy AR megoldás például. Ha nuku tájékozódási képességed van, akkor különösen jól jön. Egyszerűen felemeled a telefonodat, „körbenézel” a kameráddal, és élőben berajzolja neked az irányokat, jelöli a regisztrált székhelyeket, vendéglátóipari egységeket.
Játékfejlesztők az élvonalban
Vannak, akik kész akadálypályát, vagy csatateret alakítanak ki ezzel a megoldással. A leleményes játékfejlesztők az egyre növekvő igények kiszolgálására folyamatosan technológiai újításokba fognak. Biztosan emlékszel még pár éve a nagy slágernek számító Pokego őrületre. Ez is AR volt. Vagyis alkalmazkodott a meglévő valóságodhoz, környezetedhez, csak odavarázsolt egy-két extra elemet is a kijelzőre.
Így aztán mostanra már a parkban futva, vagy kerékpározás közben is minden sarkon jutalomfalatokat szüretelhetsz, serlegeket gyűjthetsz, kilométerköveket érhetsz utol stb. Az egész koncepció villámgyorsan fejlődik, azonban a legnagyobb durranások csak azután következhetnek, ha egyre többeknek lesz újszerű kamerarendszerük, VR szemüvegük, konzoljuk, egyszóval modern felszerelésük. Körülbelül, mint az 5G bevezetése, ahol szintén felhasználószám függő is, hogy mikor indulhat el majd szélesebb körben.
AR a tanulásban és tájékozódásban
Akár könyvet is olvashatunk manapság 3D-ben mozgó szereplőkkel kiegészítve, nem beszélve a mesekönyvekről! De többé a kínai használati útmutató sem jelenthet problémát, hiszen felette tartva a fordító alkalmazást, egyszerűen elolvashatod a fordítást. Ez a nyelvtanulási szokásainkat is megváltoztathatja, hiszen könnyen lehet, hogy hamarosan anyanyelvi robotokkal beszélgethetünk, fordíthatunk, tolmácsolhatunk.
De egyszerűbb és már elérhető példát említve: a ketchup címkéjét receptkönyvvel láthatod el, a városnézéshez éttermeket ajánlhatsz GPS alapján, valós időben. Ilyen szemléletes és valódi képekkel, felvételekkel könnyebben megszólíthatod és edukálhatod is a vásárlóidat, a hirdetéseid nem csak több dimenzióban, de több stílusban, több helyszínen és több időre is elérhetővé válhatnak. A lehetőségek tárháza ezzel sokszorosára nőtt az információ közlésében. És ez még csak a kezdet…
Az AR reklám a világhír küszöbén áll
Nem kell sokat várni arra, sőt lényegében itt-ott már működik is, hogy például egy szupermarketben a kameránkkal, vagy egy speciális szemüveggel nézelődve megkereshetjük a termékeket, az akciókat, bevásárlólista szerint haladhatunk a polcok között. Várható, hogy ezzel a lehetőséggel rengeteg kreatív reklámot csempésznek majd a látókörünkbe.

Nem csak a termékajánlás, de az ismeretterjesztő funkció is jelentős, hiszen bármilyen terméket, épületet, tárgyat elláthatunk majd AR üzenetekkel és minden nyelven AR avatárok előadásában hallgathatjuk meg a hozzákapcsolódó infókat. Így egy újabb érintésmentes megoldás születik, hiszen anélkül is elolvashatjuk a tízféle szójaszósz feliratot, hogy a kezünkbe vennénk mindet.
Az AR ÉS VR határvonalán
Mindezt online is megtehetjük, és onnantól kezdve bizony már inkább VR/AR megoldásról beszélünk. Ebben az esetben a virtuális önmagunkkal sétálunk be a virtuális, vagy a valósidőben látható boltba a billentyűzetünk segítségével, majd körbejárjuk, válogatunk, kosárba gyűjtjük, fizetünk… ez már mindenkinek ismerős lehet.
Aztán az online fizetést követő online számlánkat, a hűségpontjainkat és minden mást is az avatár profilunkhoz rendeljük, utána becsukjuk a gépet és megvárjuk a futárt… vagy az önvezető autóval érkező drónokat.
Virtual reality – miben más, mint az AR?
A VR nagyjából egyszerre indult az AR technikával, csak más-más területeken fejlődött. A VR legnagyobb felhasználási területe jelenleg a gamerek világába kalauzol bennünket. Zavarbaejtően valóságos képi világával a VR szemüveggel egy teljesen más 3 dimenziós helyre kerülhetünk.
Megszűnik a körülöttünk lévő valóság és a virtuális tér tűnik csak igazinak. Eszméletlenül részletgazdag, animált és mesterséges intelligenciával fejleszthető szereplők, tárgyak, eszközök állnak rendelkezésünkre. Nem meglepő, hogy az egyébként is robbanásszerű grafikai fejlődésen átesett játékok talán a legfejlettebb VR minőséget kínálják jelenleg.
A VR egy teljesen más világba juttat el!

Ráadásul nem csak szemüveg, hanem szenzoros kontroller is rendelkezésre áll, így egyre több érzékszerv és az idegrendszerünk is egyre jobban bevonható ebbe a varázslatos világba. A játékok mellett az ingatlanpiac és a lakberendezők is lecsaptak már a lehetőségre. Egyre több helyen próbálhatjuk ki a leendő lakásunkat egy bemutatóteremben, vagy tervezhetjük meg a berendezést egy VR szemüveg és kézi kontroller segítségével.
A természetes fények, az élénk színek, a pontos méretek és minden apró részlet remekül előidézhető. Hasonló módon érdekeltek lehetnek az utazási irodák, a rendezvényszervezők, az építőipar, illetve a színház-és filmművészet is. A VR szemüvegek nem számítanak olcsó eszközöknek, de ahogyan egyre elterjedtebbé válik a módszer, bizonyára ez is változni fog. Az biztos, hogy remek befektetés azoknak, akik új szintre szeretnék emelni a vizuális élményeiket az online térben.
AR és VR a közösségi médiában
A Facebook, a közösségi média elvitathatatlan csúcsragadozója, idén rengeteg olyan változtatást vezetett be, melyek a közösségi eseményeket teszik élhetőbbé, személyesebbé. A chat szobák fejlesztései, az Instagram, a WhatsApp és a Messenger összeolvasztása, illetve a vizuális, azon belül is videós tartalom előtérbe helyezése mind ezt a célt szolgálják.
Az is látható, hogy az élő beszélgetések, a csoportos live bejelentkezések, az online jegyvásárlás, vagy akár a Youtube előfizetői rendszerei is arra mutatnak, hogy egyre több tartalmat és eseményt online használjunk ki a jövőben.
Mire kell rádöbbennünk idén?
Ha valamikor, akkor 2020-ban igazán könyörtelen módon kerültek napvilágra olyan hiányosságok, olyan kiforratlanságok a digitális marketing háza táján, melyek szigorúan, és olykor igazságtalan módon is, de változásra kényszerítenek. De a hatalmas zuhanások mellett rakétaüzemmódba kapcsolt szárnyalásokat is megfigyelhetünk.
Szabad olyat állítani, hogy valakinek épp kapóra jött egy világjárvány? Mielőtt ezt a súlyos kérdést megválaszolnánk, lépjünk csak egyet hátra, és tegyünk fel emellé még egy kérdést: vajon az idei évben extra profittal távozók egyik napról a másikra jutottak oda, hogy előálltak egy formabontó és ordítóan sikeres megoldással?
A találati listák élére kerülve, többmilliós követőtáborral a zsebükben, és persze minden szükséges tartalommal, kiforrott stratégiával fogták magukat a bejelentést követően és megnyomták a piros gombot: bumm!? És sikeresek lettek. Persze bőven van cinizmus ebben az okfejtésben.
Ha jobban belegondolsz, nem volt minden annyira váratlan
Ugyanakkor, ha tanulságra, jövőbemutató gondolatokra, kihívásra vágyunk, akkor sokkal inkább azt kell észrevennünk, hogy a marketing vállalkozások, a social media marketing szereplői már évek óta egy olyan tendenciát követtek, melynek várható célja egyezik azzal az eredménnyel, amit idén a kiugróan sikeres vállalkozások el is értek.
Ha tippelni kéne, talán a legfájdalmasabb mindebben azoknak, akik még a rajtvonalon ácsorognak, hogy valaki gyorsabb volt… És ennél a pontnál, ennél a felismerésnél, ha belegondolsz, el is dől, hogy mire szeretnél koncentrálni. Fókuszálhatsz arra, hogy lemaradtál, de akár észreveheted azt az aprócska szót is a rajtvonalon ácsorognak előtt… Hiszen, ha most MÉG ácsorogsz, lényegében nem jelent semmit.
Érdemes profikra bízni a tartalmaidat
Ha kellőképpen ráhasalsz a technikai és tartalmi elemekre, te is meglovagolhatod az elkövetkező idők szenzációs fejlődésének hullámait. Ha tartalomról van szó, akkor nem kérdés, hogy szívesen segítünk neked abban, hogy mind SEO, mind ügyfélszerzési szempontból kimagasló eredményeket érhess el.
Ráadásul a képzéseink és a bejegyzéseink segítségével önállóan is fejlődhetsz a digitális marketing nyüzsgő színterein. Arra bíztatunk, hogy a nehézségekre tekints kihívásként, a tanulásra pedig ugródeszkaként, hiszen ez fog segíteni abban, hogy bármilyen körülményt kizárhass, és csak a lényegre fókuszálj!