A karácsonyi marketinget lehet szeretni vagy nem szeretni, de tény, hogy a jelenség létezik és újra meg újra masszívan meghatározza az év végi vásárlói döntéseket.
A döntések előkészítésében pedig hatalmas szerepet játszik az internet:
- A nemzetközi statisztikák szerint az elmúlt évben 10-ből 8 ember internetes keresőben nézett utána, mit ajándékozzon.
- A vásárlók 68%-a YouTube-videót is megnézett okostelefonján, mielőtt megvásárolta volna az adott terméket.
- Magyarországon egy idei felmérés szerint az ajándékok beszerzésének elsődleges helyszíne továbbra is a pláza (59%), ezt követi a hiper- és szupermarket (51%), valamint a webshop (48%). A ruhák, szépségápolási termékek, játékok, könyvek, konyhai és háztartási gépek népszerűsége töretlen, de sokan ajándékoznak utalványokat, kuponokat, számítógépes szoftvereket is. És jellemzően egyre később szerezzük be az ajándékokat.
Nem csoda, hogy úgy érzed, valamit tenned kell akár az utolsó percben is. És utolsó percben fölhasználható tippeket adunk ebben a cikkben.
Valamilyen kampányt indítani még akkor is, ha jól tudod, hogy a karácsonyimarketing-tervezés jóval korábban (akár már az előző évben) elkezdődik. Főként, ha a bőséges büdzséből készülő reklámfilmekre gondolunk.
A nagy múltú brit John Lewis áruházlánc például idén 10 millió fontból, a tavalyinál 3 millióval többől készítette el karácsonyi hirdetését. A reklámfilmben Elton John adja elő Your Song című dalát egy valós karácsonyi történetre felfűzve, amelyben egy kisfiú (maga az énekes) zongorát kap családjától. (Aki meg tudja nézni könnyek nélkül, szóljon!)
De hogy egy Magyarországon jóval ismertebb példát mondjunk: nincsen karácsony a városról városra járó Coca-Cola Karácsonyi Karaván és a hozzá tartozó „mikulásos” üdítőital-reklám nélkül sem. A hazai telekommunikációs cégek karácsonyi reklámfilmjeit is említhetnénk, ahol nincs ünnep – sem felhőtlen boldogság – a családot összekötő kütyük és szolgáltatások nélkül.
Vajon versenyezhetsz a televízióból áradó érzelmekkel?
Ne magadból indulj ki, mondván, ki néz még tévét. Célcsoportodat nagyon is elérik ezek a reklámok, ha máshol nem, hát a YouTube-on. 2018-as adatok szerint a felnőtt magyar lakosság 84%-a néz legalább hetente egyszer televíziót és 85%-a használ legalább ilyen gyakorisággal közösségi médiát. A tévénézéssel hetente 18,7 óra megy el, a közösségi oldalak használatával 15,1 óra. Tehát kicsivel még többet is tévézünk, mint amennyi időt a közösségi médián töltünk.
A válasz igen: megfelelő karácsonyi tartalommal utolérheted a Coca-Cola Karavánt és lehet helyed a vásárlók szívében.
Írtunk már róla, miért van ez így: „A tévében nem tudsz multicégekkel versenyezni, mert nincs akkora büdzséd, volumenben simán lenyomnak. A neten viszont írhatsz jobb posztokat. Lehet jobb a Facebook-kommunikációd. Lehetsz frissebb YouTube-on. Ez azt jelenti, hogy a net egyenlőbb terep, ahol versenyezni tudsz a Coca-Colával is” – olvashattad.
Milyen tartalmat adhatsz karácsony közeledtével célcsoportodnak?
Öltöztesd ünneplőbe a felületeidet
Számos kutatás támasztja alá, hogy a karácsonyi dekoráció boldogabbá tesz, pozitívan befolyásolja a hangulatot akár otthon, akár az üzletekben (ami vásárlásösztönző hatással is bírhat). A szakemberek szerint ennek fő oka a nosztalgiafaktor: a karácsonyi díszek gyermekkorukra emlékeztetnek.
Vizuális tartalommal te is díszesebbé teheted a karácsonyi kommunikációt. Nem csak arról van szó, hogy karácsonyi borítóképre váltasz a Facebookon vagy Mikulás-sapkával bolondítod meg a logódat.
Hanem sokkal inkább arról, hogy megosztod célcsoportoddal az ünnepi készülődés izgalmát. A téma bármi lehet: termékeid díszcsomagolása, adventi koszorú, fenyőfadíszítés, évzáró üzleti vacsora.
A fotókat bátran készítsd el te magad. „A fotózás öröm, kikapcsolódás, de semmiképpen sem görcsölés” – mondja Szöllősi-Kiss Orsi profi ételfotós, aki egyben előfizetőnk is. „Arra érdemes figyelned, hogy legalább a főtéma éles legyen és a fotó ne legyen ferde. És ha mobillal fotózol, akkor ne felejtsd el megtörölni előtte az objektívet... Egy saját fotóval mindenképp közelebb engedheted magadhoz az ügyfeleidet. Nem tudok elképzelni annyira rossz képet a céges fenyőről, hogy abból marketingkatasztrófa legyen. Igen, benne van a lehetőség, hogy hibázhatunk, de szerencsére elég csak a jól sikerült fotókat megosztani, a többi a te titkod marad.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés,
Adj hasznos tartalmat és csökkentsd az ünnepi stresszt
Az év vége embert próbáló időszak célcsoportod számára.
Az úgynevezett karácsonyi stresszt bármilyen helyzet kiválthatja. Egy brit kutatás például úgy találta, a megkérdezettek 84%-át alapjában véve megnyugtatja családjuk társasága, míg 76%-uk azért képes kiborulni a családi vitáktól. Stresszhelyzet lehet az utolsó percre halasztott ajándékozás, a karácsonyi menü összeállítása, a gyerekek szünidei programjának megszervezése, az utazgatás, az év végi munkahelyi hajtás vagy a jövő évi tervezés egyaránt.
Csak meg kell találnod azt a problémát, amely közönségedet ilyenkor leginkább foglalkoztatja és amelynek kapcsán megfelelő tartalommal tudsz szolgálni.
Az őszinte marketing különösen hasznos megközelítés lehet akkor, amikor a cukormáz mindent elborít. Az olvasók értékelhetik őszinteségedet, tárgyilagosságodat.
Jó példa erre a Cheapflights nevű amerikai repülőjegy-kereső oldal esete, akik tavaly túlélőkalauzt készítettek weboldalukon a karácsonyi utazásokhoz. A karácsonyi időszak a legmozgalmasabb a belföldi légi utak szempontjából, ám a zsúfolt reptereken való várakozás vagy a késés jelentősen növeli a szezonális stressz esélyét.
A Cheapflights túlélőkalauza az amerikai belföldi légiutazás valamennyi területét felöleli, a foglalástól kezdve a csomagolásig és a repülőtéren való navigálásig. Még abban is állást foglalnak, hogy érdemes-e egyáltalán ajándékokkal megpakolva repülőgépen utazni (szerintük nem).
Az őszinteség testet ölthet egyetlen humoros Instagram-posztban is. Az Instyle magazin például egyszerűen azt kérdezi olvasóitól két videóval, hogy vajon ők melyik decemberi típust képviselik. Egy ilyen poszt azt érezteti a vásárlásban, készülődésben megfáradt női célcsoporttal: megértik őket.
Adj örökzöld tartalmat és segíts megoldani egy problémát
Wellington-bélszínre vagy Yorkshire-pudingra fáj a fogad karácsonykor? Gordon Ramsay bár nagyon szeretné, hogy valamelyik éttermében fogyaszd el ezeket a tradicionális fogásokat, mégsem titkolja a recepteket. Karácsonyi oldaláról (amelynek célja elsődlegesen az éttermi helyfoglalás) bárki letöltheti és megoszthatja több különleges karácsonyi étel receptjét. Kívánt bármilyen erőfeszítést ennek a tartalomnak az előállítása? Aligha, hiszen nagy valószínűséggel korábban is rendelkezésre állt, csak elő kellett venni és leporolni. Így azok sem maradnak élmény nélkül, akik most nem foglalnak asztalt, hisz ki tudja, talán megteszik jövőre.
A Wellington-bélszín ajánlója Gordon Ramsay karácsonyi oldalán. A kép átlagos, de az olvasót megszólító szövegbe a sales jegyében ügyesen belecsempészték a Heddon Street Kitchent, a szakács egyik éttermét is.
Mi a közös a Wellington-bélszínben és céged karácsonyi hírlevelében?
Az, hogy mindkettőt igen nehéz jól elkészíteni.
És az is, hogy pontos receptjük kiváló karácsonyi tartalom lehet. Blogunk karácsonyi hírlevelekről szóló korábbi cikkét nem véletlenül osztottuk meg idén is. A cikkben kevésbé sikerült hírlevelek elemzésének segítségével magad jöhetsz rá a tökéletes karácsonyi hírlevél titkára, miközben megismersz inspiráló példákat is, köztük saját hírlevelünket is.
Nézz körül blogodban, weboldaladon: van örökzöld, karácsonykor különösen hasznos tartalmad? Ha igen, akkor tedd elérhetővé olvasóid számára.
Mutasd meg, hogy jól ismered ügyfeleidet
A Spotify-nál már hagyománnyá vált, hogy a cég a felhasználók kedvenc playlistjeire építi a karácsonyi meglepetést. Idén sincs ez másképp, mindenki „visszahallgathatja”, milyen is volt számára a 2018-as év.
Ha hasonlóan személyre szabott figyelmességet szeretnél, egy jól eltalált e-mail mindig kézenfekvő megoldás. Az említett karácsonyi hírlevelünk figyelmessége például abban nyilvánult meg, hogy olyan tartalmakat ajánlottunk, melyek a címzettet érdekelhetik. Remek perszonalizálási tippeket olvashatsz ebben a cikkben, itt pedig a viselkedés alapú e-mail-kampányok területén mélyítheted el tudásodat.
Az éved zenében – a Spotify személyre szabott meglepetése az Instagramjukon.
Adj segítséget a jövő évi tervezéshez
A karácsonyi időszak nehézségeit tetézi célcsoportod számára, hogy ilyenkor kell megtervezniük a jövő évet is, legyen szó vállalkozásukról vagy személyes céljaikról. A tervezésben segítő tartalmad lehet egészen gyakorlatias és emelkedett, érzelmes, elsősorban motivációt nyújtó is.
Ez a kimért hangvételű, praktikus feliratkozó pop-up a leggyakorlatiasabb vonalat képviseli azzal, hogy minden különösebb körítés nélkül ingyenes segédanyagokat kínál a marketingtervezéshez.
A Spotify 2017-es óriásplakát-kampánya az újévi fogadalmakról szól. Természetesen már az is zseniális, hogy ezt a kampányt is a felhasználók playlistjeire építették. A headline-ban egy-egy playlist címe jelenik meg a legtöbbünk számára érvényes üzenetté formálva. Ez a plakát a sorozat legbájosabb darabja – hiszen ki szerint ne lenne jó cél olyan melegszívűvé válni, mint a felhasználó, aki Ed Sheeran playlistjét úgy nevezte el, hogy „I love Gingers”. (A kép forrása: www.thedrum.com)
Eladni vagy adni? Természetesen inkább adni. Érdemes a karácsonyig hátralévő időben a megszokottnál is jobban keresned a közönség kedvét és megfontolnod, hogy milyen értéket adhatsz nekik. Lehet, hogy arra jutsz, megosztod velük a karácsonyi készülődés örömét. És az is lehet, hogy egy őszinte, hasznos tartalommal csökkented a karácsonyi stresszt vagy segítesz a jövő évi tervezésben.
Vannak helyzetek, amikor a pénz az egyetlen jó ajándék. Idén ismét együtt adhatunk veled – ezúttal olyan nagyon beteg gyermekeknek, akiknek gyógyulása, jobb közérzete múlhat az anyagi támogatáson. Ments életet karácsonyra! Oszd meg te is, kérlek.
Show More