A forgalom drága dolog, és a jó forgalom még drágább. De amikor a látogatók az oldaladra érkeznek, akkor a kampányod csak félig van kész. A fontosabb fele az oldaladon kezdődik: konvertál-e vagy sem?
Minél jobban konvertál az oldalad, annál nagyobb a megtérülésed (ez értelemszerű), és annál olcsóbbá válik a forgalom. Hiszen ha magasan konvertál az oldalad, akkor bátran költhetsz facebookos hirdetésekre még többet, mert tudod, hogy meg fog térülni. (Plusz a hirdetéseid relevánsabbak lesznek és az átkattintásokat kisebb összegekért kapod.)
Szerencsére az oldalad konverzióját emelheted, ha megismered, hogy mi akadályozza a konverziót, és az akadályokat elkezded lebontogatni.
Ez a cikk arról szól, hogy mik gátolják a konverziót.
1.) Súrlódás a csúszdán
Képzeld el a konverziós útvonaladat egy csúszdaként. „Bedobod” felül a látogatót, aki a tükörsima csúszdán végigcsúszva vásárlóvá (feliratkozóvá stb.) válik.
Ez egy ideális állapot, a valóságban a csúszda tele van olyan részekkel, amelyek akadályozzák a lecsúszást.
Tehát a látogatód súrlódik.
Négyfajta súrlódást különbözetünk meg:
1) Bonyolultság. Könnyű túlbeszélni egy témát, és ha az oldalad túl sok információt ad, akkor az csak agyonnyomja a látogatót. Nem érti, hogy mi miért történik, túl komplex a témád, túl sok űrlapmezőt akarsz vele kitölteni. Bonyolult az oldal, ezért alacsony a konverzió.
Típushibák:
- Nem releváns információ (a cégedről beszélsz, de a termék érdekel)
- Nehezen érthető mondatok (többszörös összetétel, túl hosszú bekezdések)
- Túl sok szakmai szó
- Nem érthető az oldalad belső logikája (mi hol található, mi a következő lépés)
- Nem egyértelmű, hogy a CTA-d mit csinál (vagy hogy melyik az)
2) Információhiány. De az is gátolja a konverziót, ha a látogató kíváncsi lenne valamire, de nem mondod el neki. Megválaszolatlanul hagytad a kérdését? Nem kapott elég infót a döntéshozáshoz? Követhetetlen a logika? Csökken a konverzió.
Típushibák:
- Nincs message match (a hirdetés és a landing page főcíme és vizuálja eltér)
- Nem derül ki egyértelműen, hogy mi az ajánlatod (a látogató nem fog barkochbázni)
- Nem derül ki, hogy az ajánlatodnak mik az előnyei
- Nincs ott az ár (vagy rejtett költségekkel találkozik a checkout során)
- Nincs ott a garancia
- Nem egyértelmű, hogy ez melyik cég és melyik szakértő, és őt hol lehet elérni
- Nincs értékajánlatod
3) Idő. Ha lassan töltődik be az oldal és nehéz használni, az is lassítja a konverziót. Sokan inkább bezárják az oldalt. Az is idősúrlódás, ha sietteted a konverziót vagy épp túl sok aloldalt kell végigrágni egy egyszerű feliratkozáshoz.
Típushibák:
- Túl sok formot kérsz be (sok idő kitölteni)
- Lassan tölt be az oldalad
- Nehézkes a rendelés, mindent vissza kell igazolni
- Nem a releváns infókat adod, rossz az információsorrend (gondolkozz mikromomentumokban)
4) Vizuális súrlódás. Ha olvashatatlan a szöveged vagy az egymástól elütő színek miatt vibrál az oldal, akkor is konverziót veszítesz. Ide tartozik az is, ha fontos információkat nem emelsz ki eléggé (pl. nem látszik az ár).
Típushibák:
- Nem látszik (vagy nem emelkedik ki) a gomb
- Olvashatatlan vagy nehezen olvasható a szöveg (sötét háttéren világos betűk)
- Szétcsúszik az oldalad mobilon
- A legfontosabb üzeneteid (főcím, alcímek, ár, gombok) beleolvadnak a dizájnba
2.) Aggodalom és bizalmatlanság
Minden vásárláshoz számtalan pszichológiai akadályt kell legyőznünk. És a feliratkozás is vásárlásnak számít (mert egy e-mail-címmel fizetsz).
Az akadályok egy része az értékesítésben is ismert: kifogások. (Túl drága, mit fognak szólni, át fognak-e verni, tényleg szükségem van-e erre és így tovább.)
Ha ezeket az akadályokat nem oszlatod el, arra a látogatód jogos aggodalommal és bizalmatlansággal válaszol. Magyarul nem hisz neked és nem érzi jól magát a weboldalon.
Ugyanilyen aggodalmat okoz az, ha...
- rossz a tartalom (helyesírási hibák, túlhájpolt szöveg, ellenőrizhetetlen állítások)
- túl olcsónak néz ki az oldalad és tele van hirdetésekkel (minden hirdetésre kicsit kétkedve nézünk már, és nem ezt az érzést akarod a potenciális ügyfeleddel éreztetni)
- történik valami váratlan (rossz időben felugrik az ablak, nem az az oldal jön be, amire rákattintott stb.)
- túl sok információt kérsz (a bizalmatlanság korát éljük, és ha egy egyszerű vásárláshoz 30 infót bekérsz, akkor gyanakodni fogok, hogy most a vesém kell-e, vagy a pénzem; tudtad például, hogy sok ember a telefonszámát szenzitív adatnak tartja?)
3.) Néha a kevesebb több
A legtöbben úgy állnak a konverzióoptimalizáláshoz (vagy weboldalfejlesztéshez), hogy „mit adjak még hozzá, hogy jobb legyen”.
Pedig a helyes kérdés így hangzik: mit változtassak, hogy jobb legyen?
És sokszor a változtatás azt jelenti, hogy felesleges részeket ki kell gyomlálnod. Kiveszed a felesleges képeket. Kitörlöd az üres bekezdéseket, amelyek nem segítik a meggyőzést. Kiszeded a szükségtelen linkeket, ahol elveszhet a konverzió. Lerövidíted az oldalt.
Az ideális oldal pont annyi és olyan infót tartalmaz, amennyi a konverzióhoz szükséges. Ha túl sok az infó, akkor a konverzióoptimalizálás törlést jelent.
A konverzióoptimalizálás alapjait elolvashattad ebben a cikkben. Ez volna a nagy kép: minél egyszerűbb a vásárlód dolga, annál magasabb konverziód lesz. Az A/B tesztelés és a fancy hőtérképek akkor lesznek hatásosak, ha a fentiek szerint teszteled és optimalizálod az oldaladat.
Show More