Ugyan miért számítana a helyesírás a marketingkommunikációban, teszed fel a kérdést. Aztán 10 perc múlva Facebookon szembejön veled egy „kézpénzes fizetés” feliratú tábla fotója, és röhögsz a cégen, hogy milyen amatőr.
A rossz helyesírás komolytalanná tesz, hitelességet veszítesz miatta és nehezebben építheted fel (vagy tarthatod meg) a szakértői státuszodat.
Ha valaki először találkozik a cégeddel, akkor még nem látja, hogy 30 fős szakembergárda dolgozik a kiváló minőségű szolgáltatásokon. Először csak egy weblapot lát a cégedből, azon belül is pár képet és néhány mondatot.
És ha az a pár mondat amatőrnek mutatja a cégedet (mert csapnivaló a helyesírás és döcögnek a mondatok), akkor az illetőnek 2 kattintásba kerül keresni egy olyan céget, amely nem tűnik amatőrnek.
Az arculat, amire sokat költesz
Ma már a kkv-szektorban (miért írják olyan sokan nagybetűvel, hogy kkv? Hiszen a tv is kisbetűs!) is viszonylag köztudott, hogy az arculat sokat számít. Először az arculat kommunikálja a céget, és a logó, illetve a saját színek megjegyezhetővé tesznek.
Ugyanígy költenek öltönyökre és ingekre. Adnak a jó megjelenésre, mert az első benyomás is fontos.
A kocsijukat rendszeresen lemossák, mert tudják, hogy milyen előnytelen egy sáros autóval leparkolni az étterem előtt.
A beszédükre figyelnek, e-mailben már ösztönösen az üzleti kommunikáció stílusában írnak.
Tudják, hogy fontos az arculat. Költenek rá, frissen tartják, ápolgatják.
Majd mindezt egy rossz helyesírású brosúrával tönkreteszik. Ugyanis a kommunikációd minősége is az arculatodhoz tartozik.
Mégis mit számít ez?
A rossz helyesírás ugyanolyan slamposság, mint egy összegyűrt névjegyet átadni, esetleg pörköltszaftos ingben tárgyalásra menni. Azt üzeni, hogy a cég nem ad magára.
Mondani szokták ilyenkor, hogy nekik „mindig is rossz volt” a helyesírásuk, de ez egyszerű kifogás. Az ember nem öltönyben születik, illetve a cégnek az arculata sem önmagától nő – tanulható és fejleszthető elemekről beszélünk.
Érthető egyébként, ha valakinek tényleg se kedve, se ideje, se motivációja nincs a helyesírással szórakozni, és aláírom, hogy több profitot jelent a cégének, ha inkább tárgyalásokra jár vagy dolgozik. Ebben az esetben át lehet olvasatni az anyagot lektorokkal, illetve felkérni profi szövegírókat a céges szövegek elkészítésére.
A lehetőség tehát adott.
Viszont ha valaki ennek ellenére is rossz helyesírással kommunikál, az azt üzeni, hogy nem érdekli őt igazán a saját marketingkommunikációja. De ha valakit a saját cégében nem követeli meg a legmagasabb minőséget, akkor hogyan várható, hogy majd az ügyfeleinek a legmagasabb minőséget adja?
A rossz helyesírás azt üzeni, hogy az adott ember (vagy cég) nem professzionális. De semmiképp sem annyira professzionális, mint az a konkurense, akinek jó helyesírása van.
(Itt jegyezném meg, hogy minősített esetnek számít, ha egy szövegírónak van rossz helyesírása. Ilyet rendszeresen látunk.)
Elgépelésekből SEO-hátrány
A Google figyelembe veszi a rangsorolásnál, hogy egy oldalról azonnal lepattannak-e a látogatók (mert olvashatatlan a szöveg), avagy elkezdik olvasni. Értelemszerűen az a minőségi oldal, amit olvasnak, ez pedig pozíciókban mérhető előny vagy hátrány.
A rossz helyesírás rontja az olvashatóságot, és az ilyen oldalt hajlamosak vagyunk gyorsan bezárni, és keresni egy komolyabb céget. Közvetetten érinti a keresőoptimalizálást (a részleteket lásd a dwell time-nál).
Viszont elképzelhető, hogy a jövőben a helyesírás, nyelvtan, elgépelések és hasonlók közvetlenül is befolyásolni fogják a rangsorolást. Már tesztelik, hogy hogyan tudják az olvashatóságot és a szöveg minőségét figyelni – fontos szempontok ezek, mert a rossz helyesírás vagy rossz minőségű tartalmat jelent, vagy webspamet, és egyiket sem akarják a találati oldalon viszontlátni.
Összegezve: a rossz helyesírás miatt potenciális ügyfelektől és partnerektől eshetsz el, rontja a céged arculatát és a keresőpozíciódat.
Természetesen a nyelvtan divergens alapelveiből kifolyólag nem lesz makulátlan helyesírású senki, időnként hibákat mind követünk el (mint én e mondat szórendjében). Én korábban alkalmazott nyelvésznek készültem, és nekem sem hibátlan a helyesírásom. De használunk nagykötőjeleket, pontosvesszőt, és rendesen egybeírjuk, hogy tartalommarketing és tartalommarketing-konferencia. Sőt, tudjuk, miért válik szét, hogy content marketing konferencia... De ez már egy másik történet.
Show More