Augusztus 22-én hajnalban mindössze öt percre állt le Google valamennyi szolgáltatása, mégis a felére zuhant a webes forgalom: gyakorlatilag mindenki kiszolgáltatott a Google-nek. Androidos okostelefonunkon tartjuk a határidőnaplónkat, felhőben tároljuk jegyzeteinket, a céges levelezés, sőt sokszor a dokumentumkezelés is online Google-szolgáltatásokkal történik. Ez a függés pedig egy dolgot biztosan megalapoz: hogy nekünk kell igazodnunk a keresőóriáshoz.
Egész pontosan arról van szó, hogy a Google olyan jó és népszerű terméket birtokol, amely miatt megkerülhetetlen: ez pedig az alapvető Google-szolgáltatás, azaz a kereső. Az internetezők szinte kivétel nélkül ezt használják, és még olyan nagyágyúk sem tudtak eddig ez ellen tenni, mint például a Microsoft a Bing keresőprogrammal. Ebből pedig az következik, hogy a Google kegyeibe kerülni, tehát adott kulcsszavakra jó pozícióban lenni egy webmester számára óriási haszon. Egy cipőkkel foglalkozó webáruháznak konkrétan a megélhetést jelentheti, ha a fontosabb cipőmárkákra az első találati helyen van. Éppen ezért egész iparág épült arra az online marketingen belül, hogy az oldalunkat népszerűvé tegye a Google szemében.
Ami elromlott, meg is javulhat
Elvárásai alapján sorolja az oldalakat a Google, így a tudatos weblaptulajdonos igyekszik mindinkább az elvárásoknak megfelelő oldalt készíteni. Éppen ezért a Google alapjaiban alakítja a webes trendeket. Nagy összegű fogadást tehetnénk arra, ha holnap a Google-nél bejelentenék, hogy a piros háttérszínű oldalakat előrébb sorolják, akkor két héten belül az oldalak bő felének piros lenne a háttere.Éppen ezért a Google minden törekvése egyben a webmestereké is. S éppen ezért minden internetezőre hatnak. Az oldalak a Google kegyeit keresik, a keresőóriás pedig szabályzatával alakítja a világháló arculatát.
Ne légy gonosz – így hangzik a Google hagyományos szlogenje, bár tény, hogy ezt mostanában kevésszer halljuk. A cég célja mindenesetre legerősebb és legnagyobb hasznot termelő (ne feledjük: a kereső találati oldalán jó pénzt érő reklámhelyeket értékesít a vállalat!) terméke, a kereső erősítése. Bár a Google nemcsak piacvezető, de éppen legyőzhetetlennek tűnik, az interneten sok hajó veszett már el, mert nem tudta elég gyorsan a vitorláit a változó széljáráshoz igazítani. A látogatók azt szeretnék, ha a kereső minél okosabb lenne: kitalálná, hogy pontosan mire akarunk keresni és persze a lehető legjobb találatot (legmegfelelőbb és legmegbízhatóbb oldalakat) adná válaszul.
Így a Google célja rangsorolni az oldalakat a minőségük szerint, ehhez viszont meg kell érteniük, miről szólnak az adott lapok. A keresőalgoritmus utóbbira elég jól képes, viszont az mindig kérdés volt, hogy éppen mi is a minőség mérőszáma.
A tartalomé a főszerep
Kezdetben az, ha egy oldalra minél többen hivatkoztak. A szakik ekkor elkezdtek linkfarmokat létrehozni, melyek nagyon sok oldalra hivatkoztak. Már nem az kapott sok linket, akinek a legjobb volt az oldala, hanem az, aki a legjobb linkeket vette meg hozzá. Ez a spamdexingtechnika, tehát keresőspamelés változott meg az elmúlt két évben. A Google új szempontja szinte adja magát: az az oldal értékes, amely a felhasználók számára értékes és hasznos. Ez azonban csak fából vaskarika, ha valahogy nem képes a keresőrobot megsaccolni, végül is mi lehet értékes a látogatók számára.A tartalom a király – fújják az új szelek, és valóban. Előtérbe kerültek a minőségi tartalmak. A Google azt várja, hogy egyedi, tehát máshol nem megjelent anyagok jelenjenek meg egy weboldalon. Azonban algoritmusként nem képes pontosan meghatározni, mi jó és mi rossz minőségű, így számtalan indikátor alapján dönt. Mennyi ideig marad a látogató az oldalon? Mennyire terjed az adott tartalom a közösségi médiában? Ki a szerző és vannak-e hozzászólók? Ez csak néhány szempont abból a több százból, melyet vizsgál a kereső.
Itt pedig eljutottunk ahhoz, ami minden internetezőt érint: amennyiben a Google a tartalomra helyezi a hangsúlyt, úgy a a webmesterek a tartalomfejlesztést, illetve a tartalommarketinget fogják előtérbe helyezni. Ez pedig valószínűleg jó, hiszen így egyedi, minőségi tartalmak látják majd el a netet. Itt nemcsak írásos anyagokra kell gondolni (persze főleg azokra), hanem akár videoanyagokra, podcastekre stb. Utóbbiakban keresni viszont jóval nehezebb, így a cikkek és blogok gyakorlatilag már alapfelszereltségek egy jó weboldalnál.
A Google döntött: többet olvashatunk
Az eredmény tehát végül is örvendetes: több tartalmat kapnak a felhasználók, akik maguk döntenek ezek értékéről, mivel ezeket olvassák (oldalon töltött idő), ha jó, akkor ajánlják is egymásnak (természetes linképülés), végül pedig akár a közösségi médiában is terjedhetnek (többen lájkolják és meg is osztják).Ezeket az anyagokat viszont elő kell állítaniuk valakiknek. Leggyakrabban a marketingesek kapják meg a feladatot vagy maga az ügyvezető igyekszik szakmai anyagokat összehozni, de hát több értékes munkaóra után is jellemzően olyan az eredmény, amilyen. Van, akinek jó a tolla, de nem jó a nyelvhelyessége. Más jól ír, de kevés az ideje.
Ez pedig egy egészen új piacot nyitott, méghozzá a szövegírásét. Míg korábban az újságírók csak remélhették, hogy valahol fizetnek valamit az anyagaikért, és nagyon sok kommunikáció szakos bölcsész nem talált munkát a szakmájában, most az internet éhessé vált a jó anyagokra. Ebből pedig új cégek születtek – új szolgáltatásokkal és új problémákkal.
A minőség persze központi kérdés itt is: az egyetem mellett cikkeket írogató fiatalok anyaga nem biztos, hogy olyan jó, mint egy webes szövegíróé. Ha az anyag pongyola, akkor a látogatók nem értékelik annyira, így a Google sem fogja, a megspórolt pénz pedig végül is veszteség, teljes pénzkidobás, mert nem használ, de talán árt is az oldalnak. De jó minőséget választani nem könnyű, mert hát írni majdnem mindenki szeret. De aki ír, az biztosan jónak tartja magát.
A magyar piac reagált
A copywriting már évek óta működő iparág a tengerentúlon, de csak tavaly, a Google új törekvéseivel egyszerre indult dinamikus fejlődésnek. Szó szerint a semmiből nőttek ki olyan cégek, amelyek több millió dolláros éves árbevételt értek el mindösszes webes cikkírásból. Itthon is vannak követőik, de a so kis cég esetében jellemzően egy–négy fős szövegírói gárdák dolgoznak.Az egyik legtöbb szerzőt foglalkoztató vállalkozás a budapesti Kreatív Kontroll Kft., mely 2011 óta foglalkozik webes tartalmak előállításával, webes szövegírással. Most már havonta egymilliónál is jóval több karakternyi (350 oldalnál is több) anyagot adnak le. A cégek heti rendszerességgel kérik a tartalmakat, mert egy jó szakmai blog hitelességet növel, az érdekes cikkek pedig kis szerencsével vírusszerűen terjedhetnek az interneten.
A munkamenetet igazából nem is magunknak kell kitapasztalnunk, elég figyelni Matt Cuttsnak, a Google webspammel foglalkozó részlegének vezetőjét, aki többször is kifejtette már, mely szempontokat érdemes figyelembe venni egy-egy tartalom publikálásánál, ha jó eredményeket szeretnénk elérni a weboldalunkkal. Az egyediség és a minőség a központi kérdés, így a korábbi linkfarmok helyett most a vendégblogolásé a főszerep: ha egy jó minőségű, erős oldalon jelenik meg a saját tartalmunk, akkor feltételezhető, hogy jó maga az anyag is.
Matt Cutts persze figyelmeztet rá, hogy nem minden link rossz. De amikor kapunk egy hivatkozást egy másik oldalról, akkor az alábbiakat érdemes megkérdezni magunktól:
- Akkor is szerepelne itt ez a link, ha nem létezne Google és Bing?
- Megmutatnád egy potenciális vásárlódnak?
- Láthatnák ezt az oldalt a gyermekeid?
- Ez egy őszinte támogatás attól, aki adta?
- Van ok vitatkozni arról, hogy ez egy jó link?
Négy igen és egy végső nem esetén a hivatkozással nem lesz baj.Ami biztos, hogy a jó tartalommarketing-stratégia több platformra épít: benne van a saját brand erősítése a weboldalon megjelenő anyagokkal, de emellett jó hivatkozást jelentő cikkeket is jelent más oldalakon, valamint tudatos és kiterjedt social media kommunikációt. Ha mindezek együtt vannak, akkor az eredmények is érkezni fognak.
A látogatók számára pedig várhatóan mindez azt jelenti, hogy több jó minőségű anyagot kapnak. Persze furcsa, hogy minden duguláselhárító cikksorozatot indít majd arról, hogyan kell otthon megoldani a vécé eldugulását, de valahol ez mégis minket, felhasználókat hoz kellemesebb helyzetbe. S hogy van-e rossz oldala? Attól biztos nem kell félni, hogy az újságoknál nem marad elég zsurnaliszta...
Ez a cikkem a szuperhir.hu számára készült.
Show More