A ma dolgozó szövegírók közül még a legfiatalabbak sem kaphattak képzést arról, hogyan írjunk hatékony értékesítési szöveget vagy bármilyen tartalmat a kis képernyőre. Ezt magunknak kell kitapasztalnunk.
És mivel nem találtam erről jó képzést vagy részletes útmutatót, ezért megnéztem 300 weboldalt – mobilon.
Mivel haladó cikket szerettem volna (olyan tipp tehát nem lesz, hogy legyen reszponzív az oldalad), így szándékosan olyan cégeket választottam, amelyek iparáguk vezetői vagy sikeres startupok, és az oldaluk célja, hogy valamilyen reakciót váltsanak ki.
Kijegyzeteltem, ami tetszett, illetve azt is, ami lehetett volna jobb – ezeket olvashatod a cikkben. A cikk tehát egy megfigyelésen alapuló tanulás eredménye, így lehetnek benne szubjektív elemek is, a lista pedig bővíthető és bővítendő.
(Kérlek, tekints el annak részletezésétől, hogy milyen nagy arányban nézünk most már mindent mobilon. Ez ugyanolyan evidencia, mint az, hogy az abc betűiből teszem össze a szavakat.)
Alatta vagy mellette?
Volt néhány megmosolyogtató alkalom, amikor a szövegben azt kérték, hogy töltsem ki a videó melletti űrlapot, ami mobilon a videó alatt volt. Ez apróság, de kizökkentheti az olvasót.
Ugyanígy figyelj arra, hogy ha desktopon egymás mellett írsz négy előnyről, ezek egymás alá fognak kerülni.
Az árcsomagok, amik eddig egy táblázatban, átláthatóan szerepeltek, megint csak így következnek, és sokkal kevésbé összehasonlíthatóak. Ha a desktopon 12 csapattagot látunk 3 sorban kis képekkel, ez a mobilon már sok lehet lefelé görgetésben.
Van, amit meg lehet beszélni fejlesztővel, hogy máshogy vagy kevesebb legyen a mobilon, de sok template és rendszer (pl. az Instapage) nem enged ilyen rugalmasságot (Instapage-ben ugyan külön beállíthatod a mobilon megjelenő oldalt, de ha egy elem sehogyan nem fér ki, akkor nem tudsz alternatív szöveget megadni, egyetlen opciód az, hogy az elemet elrejtsd). Mindenképpen gondold át, hogy mi az, ami nagyon fontos, hogy megmaradjon az olvasóban, és úgy helyezd el, ahogy mobilon előnyös (tehát mobile first).
Még. Rövidebb. Mondatok.
Még az eddigieknél is.
Mobilon már egy összetett mondat is elfoglalhatja a kis képernyő felét. Egy négysoros bekezdés pedig az egészet. Ezek desktopon rövidnek tűnnek, a mobilon viszont úgy érezzük, elveszítjük a kontrollt, nem tudjuk, mikor lesz vége, ettől türelmetlenebbek leszünk.
Írd meg a szöveget (legyen az weboldal, blog vagy e-book), majd szabdald még rövidebb mondatokra és bekezdésekre. A bekezdéseknek adj alcímet, így ha csak átfutja az olvasód, akkor is van esély rá, hogy valamelyik megállítja.
Ikonok képek helyett
Egy időben nagy divat volt desktopon a mindent betöltő óriáskép: drámaian lenyűgöző.
A kis képernyőn egyrészt korántsem mutat olyan lenyűgözően, másrészt helypazarlás, mert le kell görgetnem ahhoz hogy olvassak valamit a szolgáltatásról. A képnek természetesen van helye: ha a szolgáltatást illusztrálja.
A kliséfotók helyett viszont jobb, ha ikonokkal illusztrálod az egyes előnyöket, szolgáltatásokat, ezzel tagolod a szöveg egyhangúságát. Erre képes a központozás is: a zárójelek, kettőspontok, idézőjelek irányítják a figyelmünket a mondanivalóra.
Ha a kép szóba került, ejtsünk szót a videóról: ez kimondottan javasolt, ugyanis van, aki nem akarja a szöveget bogarászni, szívesebben nézi és hallgatja meg, hogy miről van szó.
Olvasd tovább
Ha jól csináltad, a call-to-actionökkel eddig sem takarékoskodtál. Nem lehet velük ártani, mert a legrosszabb esetben továbbhalad az olvasó.
A kis képernyőn a CTA még fontosabb lesz, hiszen az olvasód nem mindig tudja, hol jár.
Nemcsak az oldal végső célja lehet rajta a gombokon, hanem egy másik előnynek, érvnek a bemutatása vagy részletesebb kifejtése (pl. a szolgáltatások vagy vevői visszajelzések) – az olvasód megnézi a gombot, átmegy az üzenet, a gombra kattintva pedig az oldal egyik részéhez ugorhat.
Az elérhetőség legyen mindenhonnan könnyen elérhető.
Itt ugyanis nem látja egyben a fenti menüpontokat, és nehézkesebb ide-oda navigálnia a kicsomagolt hamburgermenüben. Nemcsak gombokat használhatsz, hanem linkelhetsz is az oldalon belül a szövegben. Valamint még nagyobb teret kaptak az egy-, maximum kétoldalas weboldalak: a bonyolult ágas-bogas szerkezeteknek, duplamenüknek és almenüpontoknak leáldozott.
Nagyobb a hangsúly a főoldalon
Ez a desktopos oldalakra is igaz: nem szeretne senki azzal találkozni, hogy üdvözlik, majd még az olvasónak kell tovább bolyongania, amíg talál egy értékelhető információt. (Ez a világszerte sajnos még mindig sok weboldalnál élő gyakorlat az általam megvizsgált 300 cég esetében egyszer sem fordult elő). A nyitóoldal maga az eladási oldal is, számítani kell arra, hogy innen már nem megy tovább.
Itt mindent meg kell találnia az olvasónak, ami segíti a döntését, és meg is kell győzni arról, hogy megtegye, amit szeretnénk (iratkozzon fel, vásároljon, kérjen egy demót stb.). A headline-on még nagyobb a hangsúly, egyáltalán hogy legyen, emellett hogy hatékony legyen. Ezen múlik ugyanis, hogy továbbgörget-e.
Nem lesz ez túl hosszú?
Évek alatt olyan sokszor kaptam meg ezt a kérdést: mindig azt válaszoltam, hogy ne azon aggódjunk, hogy hosszú lesz, hanem, hogy unalmas.
Ezt ma is tartom, ugyanakkor el kell ismernem, akármilyen izgalmas, van az a pont, ahol a mobilon már fárasztó görgetni és koncentrálni, különösen egy értékesítési szöveget. Legalábbis nagy evangelistának kell lennem ahhoz, hogy megtegyem.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy el lehet küldeni a szövegírót, hacsak nem azért, hogy egy még jobbat vegyünk fel helyette. Nem arról van szó ugyanis, hogy félbevágjuk a szöveget, mert a meggyőzés ívének (problémafelvetés, megoldás, érvek, cselekvésre buzdítás) meg kell maradnia. Csak még célratörőbben, fókuszáltabban, feszesebben.
Négy technikai dolog
#1 Nézd meg, hogy a cookie pop-up mekkora helyet foglal el mobilon. Van, hogy a fél képernyőt betakarja, és ikszelhetem ki.
#2 Ha olyan elem vagy felirat van az oldaladon, ami akkor jön elő, ha fölé viszed az elemet, de nem kell hozzá kattintani, az mobilon kiesik. (Köszönöm ezt a kiegészítést Nagy-Meszler Csabának a marketingszoveg.com-előfizetők csoportjából, ahol a tagok mindenkinél előbb láthatták a listát).
#3 Nézd meg, hogyan optimalizálhatod az időpontfoglaló rendszeredet. Lehessen már egy meglévő naptárból választani, minél kevesebbet kelljen gépelni. Érdemes megnézni az olyan oldalakat, ahol az időpontfoglalás a fő szolgáltatás, mint pl. a booking.com.
Bár nekik erre hatalmas erőforrásuk van és nem pusztán reszponzív a formula, hanem teljesen más a mobilos, ők nagyon sok kutatást végeznek ezzel kapcsolatban és lehet jó ötleteket kapni tőlük.
#4 Számozd be a felsorolásokat, mert könnyebben követhető, hogy hol tart az olvasó, motiváltabb, hogy a végére érjen.
A szövegíró a szöveget még mindig desktopon írja – én legalábbis –, de ott kell legyen melletted és a fejedben a mobil. Az elsődleges célod az, hogy hüvelykujj-megállító élményt adj (ez is egy új kifejezés, amivel most találkoztam).
Szerencsére a fenti tippek egyike sem rombolja a desktopos megjelenést sem, így csak nyerhetsz vele.
Show More