A cégek többsége sajnos elfelejti, hogy az álláshirdetés egy hirdetés.
Ennélfogva elsősorban nem a HR-es szakmához tartozik (legföljebb tartalmában), hanem a reklámszakmához. Az álláshirdetést úgy kell elkészíteni, mint bármilyen másik hirdetést.
Nézzük, hogy hogyan készíts olyan álláshirdetést, amelytől a jelentkezők megnyalják mind a 10 CV-jüket.
*Becsült adat, de mindjárt látni fogod, hogy az itt bemutatott álláshirdetések ritkaságszámba mennek.
Egy fontos kitétel: szövegírók vagyunk, nem HR-szakemberek. Az álláshirdetés tartalmát és a HR-es finomságokhoz a terület szakemberei értenek igazán – a mi szakmánk az, hogy azt a tartalmat a legvonzóbb tálalásban adjuk át a jelölteknek. Ahogy minden reklámnál: a jó terméket te adod, mi pedig eladjuk a célpiacodnak.
Az állás „kilistázása”
Amikor nem szakember készíti az álláshirdetést, akkor az állást „kilistázzák”: ez az állás, ezt várjuk tőled, versenyképes fizetés, dinamikus csapat, jelentkezzél. Így is lehet munkahelyeket betölteni, persze – de egy villával is ki lehet vágni egy fát, ha elég türelmes vagy – csak nem éri meg.
Az új szemlélet viszont eladja az állást. Lehet, hogy neked nem szimpatikus az Y és Z generáció hozzáállása a karrierhez, a cégekhez, az országhoz vagy bármihez. Azonban ha a világ megváltozott (márpedig megváltozott), akkor a versenyképesnek maradni kívánó cégeknek magukévá kell tenniük az új szemléletet – vagyis az állást nem kiírjuk, hanem eladjuk.
Az állás egy termék. A jelentkező (a vevő) a munkaidejével megvásárolja a fizetését. Te a fizetésért cserébe megvásárolod azt a hozzáadott értéket, amit ő tud. Ez vegytiszta üzleti tranzakció.
Az állás egy termék.
Így teszi tönkre a rossz álláshirdetés a céged
Mielőtt megnézzük, hogy hogyan adjuk el termékként az állást, nézzük meg, hogy mit tesz veled a rossz álláshirdetés.
1. A sablonos álláshirdetéssel a céged ugyanolyan lesz, mint bármelyik konkurensed. Ez hatalmas probléma, hiszen valószínűleg sok pénzt költesz a differenciálásra, és a céged nem ugyanolyan, mint bármelyik konkurensed.
2. Túl sokan jelentkeznek rá. A tökéletes hirdetésre egyetlen ember jelentkezik: az, akit felveszel. Ez az ideál, amit nem tudunk elérni, de célunk megközelíteni. Ismered a problémákat a túl sok jelentkezővel: nagyon sok erőforrást köt le.
3. Ha rossz a nyelvezet, rossz a kiírás, rossz a csatorna, sablonos a kommunikáció (stb.), akkor talán pont az ideális jelöltedet nem éred el. Átnézel 200 jelentkezőt, beleölsz egy csomó pénzt a felvételi folyamatba, és végül nem tudod felvenni a legjobb jelöltet.
4. Ha rossz a hirdetés (és azon túlmutatóan a rossz felvételi folyamat), az csökkentheti az árbevételed. Ez hatványozódik, ha nagy cég vagy: a többség úgy gondolja, hogy a felvételi folyamaton tapasztaltak többet árulnak el a cégedről, mint a vásárlói élmény. A felvételben csalódott emberek jó része vásárlóként is lemond a cégről.
Mit tud tehát a jó hirdetés?
Először is betartja azt a marketingszöveg-írói alapvetést, hogy nem a tulajdonságokra fókuszál, hanem az előnyökre. A terméktulajdonság mindaz, amit a terméked papíron tud, a termékelőny pedig az, amit a jelölt tapasztal (és ahogyan jobbá válik az élete). Mindig termékelőnyök alapján vásárolunk: a fejfájáscsillapítót nem azért veszed meg, mert adott kémiai vegyületet tartalmaz (terméktulajdonság), hanem azért, mert elmulasztja a fejfájásod (termékelőny). Az állást is a termékelőnyökkel keresztül adod el.
A jelöltről szól. Nem a céged az érdekes, sőt a céged a legkevésbé érdekes. Azt akarja olvasni valaki, hogy ő mit kaphat a cégedtől, hogyan tud ott elhelyezkedni, hogyan valósíthatja meg a céljait.
Ultrakonkrét. Nem azt írod, hogy versenyképes fizetést, mert az semmit nem jelent, és mindenki ezt mondja. Azt mondod, hogy 200 000 Ft kezdőfizetés. Nem azt írod, hogy dinamikus csapat, hanem kiraksz egy videót, ahol megmutatod, hogy valóban dinamikusan beszélnek, gyorsan gondolkodnak stb. Nem azt írod, hogy szép irodai környezet, hanem leírod az irodát: műbőrfotel, Playstation, focipálya a kertben, 150 megás net.
Általában szerepel valamilyen sztori, ez jellemzően fejlődéstörténet: valószínűleg itt tartasz most és ezeket a problémákat tapasztalod, az állás pedig ehhez a jövőhöz segíthet hozzá. Másik gyakori sztoritípus a cég missziója, amellyel a többiek ellenében pozicionálja magát a hirdető.
Végül pedig külön oldalon van. Rakd ki a hirdetőoldalakra az állásod, ha a célod a minél nagyobb elérés, esetleg tudod, hogy a célzott személy gyakori böngészője az oldalaknak. De (és ez egy nagy de) csinálj egy külön landing page-t az álláshirdetésednek. Nevetségesen egyszerű feladat, és a cégek 98%-ától azonnal megkülönböztet (jó értelemben), hiszen a többség erre nem gondol (vagy ezzel nem fárad).
Egy átlagos hirdetés
A screenshoton nem látod, de ők is versenyképes fizetést ígérnek. Ez annyira sablonos, amennyire egy hirdetés sablonos lehet: elvárások, előnyök, juttatási csomag, jelentkezés (motivációs levél, önéletrajz!). Egy nagy hirdetési oldalon találtam.
Egy modern és kiváló álláshirdetés
A Grantis álláshirdetése kiváló: külön oldalon van, Instapage-dzsel készített egyedi dizájn, előnyökre fókuszál, sztorit mesél, kizárást alkalmaz.
A kizárás egy haladó copywriting-technika. Érdemes alkalmaznod.
Milyen hosszú lehet az álláshirdetés? A Grantisé pl. meglehetősen hosszú. Nincs ökölszabály: írj ki mindent, ami ahhoz kell, hogy az ideális jelölteted meggyőzd (és vágj ki minden felesleget). A cikk végén kapsz egy vázlatot is.
A hosszal szűrhetsz is, pl. az aljára teszel olyan jelentkezési infókat, amiket bekérsz a jelentkezőtől (pl. tárgymezőbe írjanak valamit – ha valaki beírja, onnan tudod, hogy átolvasta). Aki igazán elkötelezett, az mindent tudni akar a cégről.
Amíg érdekes és a jelöltnek releváns, addig nem túl hosszú.
Tegyük fel a költői kérdést. Ha pénzügyi tanácsadó vagy, akkor hova fogsz jelentkezni – a korábban látott tucathirdetésre, vagy a Grantis minden részletre kiterjedő ajánlatára? Ez utóbbi már megjelenésében is azt üvölti, hogy ez egy profi cég.
Így hirdess meg egy állást konkrét fizetéssel
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.