Már a nevében is benne van, hogy ez egy hirdetés, a legtöbben mégis munkaköri leírást írnak. Pedig a jó álláshirdetést úgy építjük fel, mint bármely más marketinganyagot: az állást kell eladnod a jövendőbeli kollégádnak.
Az ideális hirdetés:
- kizár mindenkit, aki nem célcsoport, miközben...
- a legjobb jelentkezők érdeklődését felkelti
Tehát ha ezt elrontod, akkor tömegével fognak jelentkezni a pozícióra alkalmatlan emberek, és pont a legjobb szakemberek hagyják figyelmen kívül (tehát rengeteg munkát csináltál magadnak és még értelme sem lesz).
Elöljáróban leszögezném: marketingszöveg-író vagyok, nem HR-es. Ez a cikk azt mutatja be, hogy hogyan írj jó álláshirdetést, nem pedig azt, hogy hova rakd ki és mi szerepeljen benne.
Mi az állás?
Sokan már ott elrontják, hogy nem határozzák meg konkrétan a pozíciót. Olvasod a hirdetést és olyan érzésed van, hogy az ügyvezető összedobálta a hiányzó kompetenciákat, és „marketinges” pozíciót hirdetnek meg, de azért tartsa a kapcsolatot az ügyfelekkel (accountos), értékesítsen is (saleses), a grafikai anyagokat is nézze már át (grafikus), meg lehetőleg mindent csináljon meg, ami online.
Az ilyen összevissza hirdetésre érdemi jelentkezőt nem kapsz, hiszen azt se tudod, hogy mit adsz el.
Másik véglet az, amikor olyan marketingest keresel, aki egy személyben reklámszövegíró, keresőmarketinges, grafikus, konverzióoptimalizáló, growth hacker, ért a gerillamarketinghez, volt sikeres vírusmarketing-kampánya, kiválóan értékesít és 30 év munkatapasztalata van, ja és nettó 150 000 forintért napi 12 órát dolgozik neked.
Ilyen ember pedig nincs, mert ezek mindegyike külön szakma. Ha létezne olyan ember, aki mindehhez kiválóan ért (hidd el nekem, hogy nincs ilyen, a reklámszövegírás teljes embert kíván, és ez csak egy volt a felsorolásból), akkor egy hét számjegyű nettót mondana, te meg Dagobert bácsiként hápognál, hogy bezzeg a szomszéd Pistike sokkal olcsóbb.
De tegyük fel, hogy sikeresen kiválasztottad a kívánt pozíciót, ami egy darab pozíció, és nem 7. Nézzük a következő lépést.
Add meg a tól-ig fizetést
A „versenyképes fizetés” nem játszik, mert ez nem fizetés, hanem HR-bullshit. Az ilyen hirdetésről tudod, hogy a cégnek fogalma sincs arról, hogy kit akarnak felvenni.
Akkor tudsz körülbelüli fizetést kiírni, ha...
- utánanéztél, hogy a pozícióban mi a piaci átlag
- eldöntötted, hogy kire van szükséged
A kereslet-kínálat törvényei itt is igazak: a legjobb marketinges kiröhögi a „versenyképes fizetés”-sel szerencsétlenkedő álláshirdetéseket, mert annak a sokszorosáért fog dolgozni, hiszen nagy rá a kereslet.
Értem az érdekellentétet. A munkáltató (vagy a cég érdekeit képviselő HR-es) szeretné a legjobb szaktudást a legolcsóbban megszerezni, míg a munkavállaló szeretné a legjobb fizetést megszerezni a legkevesebb munkával.
Ez azonban csak az átlagos cégekre vonatkozik, az okos cégvezető kiszámolja, hogy egy átlagos marketinges mennyi értéket hoz a cégbe a versenyképes fizetéssel, illetve a legjobb marketinges mennyi értéket hoz a cégbe a versenyképes fizetés hatszorosáért, és értékalapon dönt. Nem kell egyébként minden cégbe mindenből a legjobb szakember (előfordulhat, hogy nincs annyi feladat, hogy kihasználják a szaktudását).
Amikor ezt előadom, akkor gyakori az a válasz, hogy „de ezt nem így szokás”, illetve „ahogy azt megszoktuk”. Ha úgy intézed a dolgaidat, mint mindenki más, akkor a céged átlagos lesz. Ez nem pejoratív jelző, hanem matematikai tényszerűség: ha középre tartasz, akkor az átlag felé tartasz.
A többség versenyképes fizetést ad meg.
Szeretnél olyan lenni, mint mindenki más?
Ha nem, akkor számold ki a körülbelüli fizetést és írd ki az összeget. Még akkor is, ha „ezt nem így szokás”.
(Az alapvető udvariasság is azt diktálja, hogy már az álláshirdetésben jelezd, hogy kb. mire számítson a jelentkező. Ne pazaroljuk egymás idejét.)
Azt mondtam már, hogy nem a „fejlődési lehetőségekért” és „jó csapatért” dolgozunk, hanem pénzért? A hirdetésed egyik legfontosabb része, így ne mismásold el.
Stílus
A marketingszöveged minden elemével szűrsz: az ideális jelentkező azt érzi, hogy jó helyen jár, míg a nem célcsoportbeli embereket kizárod.
Szeretnél egy ifjú titánt a csapatodba? Legyen az álláshirdetésed szövege is lazább.
Pályája közepén járó veterán kell, aki falra mászna a lazább szövegtől? Visszafogottabb és lényegre törőbb szövegezéssel írj.
Itt nincs jó tanács, mert cég-, pozíció- és hirdetésfüggő. Viszont az azonnal látszik, ha a stílus félremegy (te is olvastál olyan „fiatalos” szöveget, amit érezhetően egy 50 feletti úr írt).
Kerüld a bullshiteket
Mert nem jelentenek semmit és lábon lövöd magad.
Tegyük fel, hogy keresel valakit, aki a céges Facebook-oldalt menedzseli (posztolja az új tartalmakat, kommentel, hirdet stb.). Ezt valahogy így írd az álláshirdetésbe.
Bullshites verzió: a cég közösségi jelenlétének támogatása.
Legyél konkrét. Mindig legyél konkrét.
Előnyök
A pozíciót hasonlóképp kell eladni, mint egy terméket. A termék akkor jó vétel, ha a kapott érték több(nek tűnik), mint az ár, amit fizetnem kell érte.
Ugyanígy a pozíciónak is van egy ára (munkaidő, bejárás, stressz) és egy értéke (fizetés, perspektíva).
Nagyon magyari szemlélet, hogy a munkáltató és a munkavállaló finoman gyűlöli egymást, mintha kötelező volna. A munkáltató álláshirdetésén érződik, hogy a munkavállaló „örüljön, hogy ilyen lehetőséget kap”, a munkavállaló próbaidő utáni morálján pedig érződik, hogy a munkáltató „örüljön, hogy ilyen remek szakember húzza nála az igát, mint én”.
Ez nem egy sikeres cég.
Az álláshirdetést a jövendő kollégáid is olvasni fogják, így itt alapozod meg az első benyomást. Ha már itt érezteted vele, hogy egy hajóban evezünk, örülnénk neked, minden jó lesz, fizetést kapsz és megbecsülünk, akkor te leszel a jó cég (és olyan emberek is jelentkeznek, akik hasonlóan egészségesen gondolkodnak).
Ha erőlteted az „örüljön, hogy meghirdettük a pozíciót” vonalat, akkor marad a hagyományos gyűlölködés.
Kulcsszavak
A meghirdetett pozícióhoz valószínűleg nem te értesz a legjobban, különben nem hirdetnéd meg (vagy lehet, hogy kiváló szakember vagy, csak már nem bírod egyedül). A hirdetés megírása előtt ásd bele magad a szakmába, nézd meg a trendeket és a szakmában jellemző specializációkat.
Három okból is fontos ez.
Egyrészt ha ismered pl. a reklámszövegírás részterületeit, akkor pontosan azt a pozíciót hirdetheted meg, amelyre a cégedben szükség van (nem zsömlét kérsz, ha kifli kell).
Másrészt a hirdetésed az adott kulcsszóra megtalálható lesz.
Harmadrészt ha reklámszövegírói állást hirdetsz, akkor várhatóan a frissen végzett egyetemista is jelentkezni fog, az otthon lévő, ám írogatni nagyon szerető anyuka is, illetve egy új kalandokat kereső újságíró. Ha meg direct response copywritert keresel, akkor meg jelentkeznék én (amúgy nem, de érzed a pontos célzás fontosságát, ugye).
Szűrj a call to actionnel
Mindenki tudja, hogy motivációs leveledet és önéletrajzodat küldd ide és ide. Reflexszerűen megy, sokan már el sem olvassák ezt a részt, csak a címet nézik meg.
Ha precíz és szövegértésre képes munkatársakat keresel (ez szerintem mindenkire igaz), akkor rakj a hirdetés közepére egy nagyon specifikus utasítást arra, hogy hova küldjék, hogyan küldjék, mit küldjenek (ki tudod találni, hogy neked mi releváns). A figyelmetlen jelentkező csak a szokásosat küldi majd, míg a figyelmesebb észreveszi az utasítást is.
Bízd ránk
Lehet, hogy annyira közelről látod a cégedet, hogy már nem tudod, hogy mi egyértelmű másnak és mi nem. Vagy épp nincs időd megírni azt az álláshirdetést, ami felkelti a legjobb szakemberek figyelmét, de mindenki mást kizár.
Marketingszöveget írni nehéz. Meggyőzni is. És amikor a 400 beömlő CV elrontja a hétfő reggeledet, akkor arra gondolsz, hogy igazán ránk bízhattad volna, mert olcsóbb és stresszmentesebb, ha a pozíció betöltése nem viszi el 2 hetedet.
Írj a jobb alsó sarokban levő csetablakon. A gondolataid nagyon jók és már megvannak. Mi csak megfogalmazzuk őket.
Show More