Bizalomépítés a bizalmatlanság korában: UGC és transzparencia

A reklámokban nem bízol, a médiában finnyásan válogatsz, a Facebookon álhírek lepik el az idővonalad. A közönséged ugyanígy gondolkodik. Gyakorlatilag sem a reklámok, sem más branded tartalom nem lesz hiteles addig, amíg egyedül csinálod, mert olyan, mint amikor egy párt plakátokat rak ki arról, hogy ők mennyire jók. A törzsszavazóknak felesleges, mást aligha győz meg. Hogy mi akkor a megoldás? Nem új a technika: be kell vonnod a közösséget. Sajnos nem tudom neked megmutatni, hogy a magyar lakosság jelenleg mennyire bízik a marketingesekben, ugyanis legnagyobb döbbenetemre ilyen kutatás úgy tűnik, nem készült az elmúlt egy évben. Minden Google-varázslatot bevetve egy 2013-as reprezentatív felmérést sikerült előásnom, de ez is elég beszédes. Az NRC akkor úgy mérte, hogy 78% szerint minimum a fele hazugság annak, amit egy marketinges állít, további 20% szerint néha hazudnak. Eközben a média megítélése, bár katasztrofális, ennél azért sokkal jobb volt. A felmérés akkor arra is rámutatott, hogy minél magasabb fokú végzettséggel rendelkezik valaki, annál bizalmatlanabb a marketinggel szemben. Érdemes itt idéznem a kutatást megrendelő cég, a PS:PRovocative ügyvezetőjét, Petrányi-Széll Ritát:
„A probléma az értékesítésorientált kommunikációban rejlik, és abban, hogy a médiumoknál ma kevés erőforrás áll rendelkezésre az értékes sztorik részletes kibontására.”
A Vatera és az eNET frissen publikált közös kutatásából kiderül, hogy az online vásárlók 64%-a csak azután szeret fizetni, hogy a megrendelt terméket kézhez kapja, ami nem éppen az általános bizalom jele (bár sok válaszadó azt állította, ez inkább kényelmi szempont). A helyzet globálisan sem jobb ennél. Az Egyesült Államokban például a szavazók 69%-a szerint hazudik a média (Media Research Center & YouGov). Az online hirdetések iránt pedig szintén hullámzó érzelmeket táplálnak a fogyasztók. Kiben bízunk akkor? A kormányban, a médiában, a brandekben, a reklámokban nem. A válasz adott: leginkább egymásban.

Az Olapic kutatásából a Kontent Magazin Traffic&Conversion Summit-különszámához készítettünk egy hasznos infografikát.

Ez már egy másfajta bizalom kora

A három leghitelesebb hirdetésformából kettőt már tavaly is a vásárlói vélemények adtak – az ismerősök véleményei és az online olvasott értékelések. A szerkesztőségi tartalmak csak negyedik helyre futottak be. Ezt a két formátumot számos másikkal együtt hívjuk user-generated contentnek (UGC). Az ilyen felhasználói tartalmak közé tartozhatnak:
  • hozzászólások (fórumban, Facebook-csoportban)
  • válaszokban adott ajánlások (pl. a Quorán vagy a Gyakorikérdéseken)
  • termékértékelések (egy webáruház termékoldalán, például az Amazonnál)
  • applikációkon keresztül adott értékelések (mint az Ubernél)
  • a megosztott videók (pl. terméktesztek vagy unboxingok)
  • a megosztott fotók (Instagram!)
  • a blogokon vagy máshol közzétett történetek
  • az e-mailben küldött ajánlások
  • a word of mouth, vagyis a szóban átadott vélemények
  • a videojátékokhoz készített modok (lásd a GTA-t, amelynek kiadója épp a napokban haragította magára minden rajongóját)
  • egy tréningen vagy konferencián készített jegyzetek
Naphosszat sorolhatnám. Nem is az a lényeg, hogy hány típusa van, hanem az, hogy mihez kezdesz vele. Ezek a tartalmak ugyanis a vásárlód szemében sokkal nagyobb hitellel bírnak, mint a sajátjaid. Akármennyire profin alkalmazod is a befolyásolási technikákat, akármilyen ügyesen mutatod be az előnyöket és ösztönzöl cselekvésre, a vásárló tudni fogja, hogy az adott tartalmat vagy hirdetést te készítetted. Te pedig abban vagy érdekelt, hogy eladj neki, ami feltételezi, hogy a pozitívumokra fókuszálsz. Lehet, hogy a landing oldalon sorra veszed a negatívumokat, a lehetséges kifogásokat is. Mondjuk leírod, hogy kezdők nem tudják használni a szoftvered, hogy a ruháid nem bírják jól az esőt, hogy szívbetegeknek nem jó a szaunád. Mindezek után a vásárlóban még mindig ott motoszkálhat az érzés, hogy csak nem mondtál el mindent. Úgyhogy rákérdez, utánanéz, mielőtt vásárolna. Ezen a ponton feltételezni fogom, hogy a terméked ténylegesen egy jó termék. Ha nem az, nem segíthetek – és nem is szeretnék. A cél nem az, hogy te értékteremtés nélkül meggazdagodj, hanem hogy jobbá tedd a vásárlód életét a termékeddel – amivel profitot realizálsz. A problémát különféle módszerekkel kezelheted.

1. Vond saját csatornáidra

Read More

User-generated content és adatalapú újságírás a turizmusban | #DMWF

Ha még egyszer olcsó repülőjegyet kezd reklámozni nekem valaki, ráküldöm az asszaszinokat. Miért akarod nekem eladni a repülőt, amikor én inkább a napra, a mojitóra és békére vágynék? Miért mosolygó modellekkel és fizetett hirdetésekkel akarsz meggyőzni, amikor lehet, hogy még érdekes tartalommal is tudnál szolgálni, amit magamtól elolvasok? Ezeket a kérdéseket tették fel a Digital Marketing World Forum előadói is: 2 olyan előadást is hallottunk, melyek azt mutatták be, hogyan használhatod a tartalommarketing és a social lehetőségeit a turisztikai iparban anélkül, hogy izzadtságszagú és pazarló hirdetésekkel kellene eladnod magad.

Hatalmat az adatnak

A Trivago két előadója (mind a ketten PR-osok) az adatalapú újságírásról beszélt, ezért azonnal a szívembe zártam őket. A téma régi szívszerelmem ugyanis egészen azóta, hogy a technológia és tudomány területén elkezdtem az újságírást. Jules Dijkstra és Corentine Aronica egészen pontosan arról beszéltek, hogy a felhasználóiktól származó adatok hogyan segíthetik a branded tartalmak ingyenes médiába kerülését. A Trivago gondja leginkább arculatbeli volt, amikor elkezdtek ezzel foglalkozni. Az előadók a közönséget is megkérdezték, a legtöbben úgy gondolnak rájuk még most is, mint egy szállásfoglaló oldalra – holott ők inkább egy összehasonlító oldal. Nincsenek vevőik, csak felhasználóik. Nem adnak el semmit, nem lehet nekik fizetni semmilyen utazási szolgáltatásért, mert nincs ilyenjük. Ezzel együtt az egész világon elképesztően népszerűek, több mint 55 lokalizált oldaluk van, 1,3 millió szállást hasonlíthatunk össze náluk több mint 200 (tényleges) szállásfoglaló oldal adataiból (amelyeken a Trivagón keresztül persze foglalhatunk is). Tavaly 1,4 milliárd látogatást kaptak oldalaik. Ez mind szép, de ettől még nem olyan a brandjük, mint amilyet szeretnének. Ők ugyanis elsősorban hotelszakértőkként akarják magukat pozicionálni.

Senkinek nem kell az önreklámod

Read More

Befolyásold a vásárlód döntéseit „user generated content”-tel

A weboldalad célja az, hogy konvertáljon, ugye? Ha ez a konverzió vásárlás (mert épp az értékesítési tölcséred végéről beszélünk), akkor bizonyára befolyásolni akarod a látogatóid vásárlói döntéseit – magyarul a vásárlás felé terelgetnéd őket. (Ha nem akarnál így tenni, akkor nem lennél piacképes. A befolyásolás önmagában sem nem gonosz, sem nem pozitív.) De ehhez tudnod … Read more

A leghatékonyabb tartalmat nem te írod: a „user-generated content” hatékonyságáról

Az ügyfeleid meggyőzőbbek nálad. A Reevoo felmérése szerint a vásárlók 70%-a nagyobb súlyt ad más vásárlók értékeléseire, mint a cég professzionális tartalmaira. A Nielsen globális felmérésében a „Mennyire bízol az alábbi hirdetési formákban?” kérdés alatt a vásárlói visszajelzések (és egyéb tartalmak) az előkelő második helyezést érték el. Magyarul még a helyesírási hibáktól hemzsegő, ám lelkes és … Read more