Másolhatatlan content: ezért a marketing jövője a felhasználói tartalom

Mondják, hogy akinek kalapácsa van, az mindent szögnek néz. Látom elharapózni azt a hozzáállást, hogy egy részterületi szakértő minden üzleti és marketingproblémát az adott részterülettel próbál megoldani. Ha az illető Instagram-szaki, akkor szinte mindenre Instagram a válasza, ha a brandépítésben járatos, akkor mindent márkával oldana meg. Ezzel soha nem fogok egyetérteni. Egyetlen marketing van, az … Read more

Bizalomépítés a bizalmatlanság korában: UGC és transzparencia

A reklámokban nem bízol, a médiában finnyásan válogatsz, a Facebookon álhírek lepik el az idővonalad. A közönséged ugyanígy gondolkodik. Gyakorlatilag sem a reklámok, sem más branded tartalom nem lesz hiteles addig, amíg egyedül csinálod, mert olyan, mint amikor egy párt plakátokat rak ki arról, hogy ők mennyire jók. A törzsszavazóknak felesleges, mást aligha győz meg. Hogy mi akkor a megoldás? Nem új a technika: be kell vonnod a közösséget. Sajnos nem tudom neked megmutatni, hogy a magyar lakosság jelenleg mennyire bízik a marketingesekben, ugyanis legnagyobb döbbenetemre ilyen kutatás úgy tűnik, nem készült az elmúlt egy évben. Minden Google-varázslatot bevetve egy 2013-as reprezentatív felmérést sikerült előásnom, de ez is elég beszédes. Az NRC akkor úgy mérte, hogy 78% szerint minimum a fele hazugság annak, amit egy marketinges állít, további 20% szerint néha hazudnak. Eközben a média megítélése, bár katasztrofális, ennél azért sokkal jobb volt. A felmérés akkor arra is rámutatott, hogy minél magasabb fokú végzettséggel rendelkezik valaki, annál bizalmatlanabb a marketinggel szemben. Érdemes itt idéznem a kutatást megrendelő cég, a PS:PRovocative ügyvezetőjét, Petrányi-Széll Ritát:
„A probléma az értékesítésorientált kommunikációban rejlik, és abban, hogy a médiumoknál ma kevés erőforrás áll rendelkezésre az értékes sztorik részletes kibontására.”
A Vatera és az eNET frissen publikált közös kutatásából kiderül, hogy az online vásárlók 64%-a csak azután szeret fizetni, hogy a megrendelt terméket kézhez kapja, ami nem éppen az általános bizalom jele (bár sok válaszadó azt állította, ez inkább kényelmi szempont). A helyzet globálisan sem jobb ennél. Az Egyesült Államokban például a szavazók 69%-a szerint hazudik a média (Media Research Center & YouGov). Az online hirdetések iránt pedig szintén hullámzó érzelmeket táplálnak a fogyasztók. Kiben bízunk akkor? A kormányban, a médiában, a brandekben, a reklámokban nem. A válasz adott: leginkább egymásban.

Az Olapic kutatásából a Kontent Magazin Traffic&Conversion Summit-különszámához készítettünk egy hasznos infografikát.

Ez már egy másfajta bizalom kora

A három leghitelesebb hirdetésformából kettőt már tavaly is a vásárlói vélemények adtak – az ismerősök véleményei és az online olvasott értékelések. A szerkesztőségi tartalmak csak negyedik helyre futottak be. Ezt a két formátumot számos másikkal együtt hívjuk user-generated contentnek (UGC). Az ilyen felhasználói tartalmak közé tartozhatnak:
  • hozzászólások (fórumban, Facebook-csoportban)
  • válaszokban adott ajánlások (pl. a Quorán vagy a Gyakorikérdéseken)
  • termékértékelések (egy webáruház termékoldalán, például az Amazonnál)
  • applikációkon keresztül adott értékelések (mint az Ubernél)
  • a megosztott videók (pl. terméktesztek vagy unboxingok)
  • a megosztott fotók (Instagram!)
  • a blogokon vagy máshol közzétett történetek
  • az e-mailben küldött ajánlások
  • a word of mouth, vagyis a szóban átadott vélemények
  • a videojátékokhoz készített modok (lásd a GTA-t, amelynek kiadója épp a napokban haragította magára minden rajongóját)
  • egy tréningen vagy konferencián készített jegyzetek
Naphosszat sorolhatnám. Nem is az a lényeg, hogy hány típusa van, hanem az, hogy mihez kezdesz vele. Ezek a tartalmak ugyanis a vásárlód szemében sokkal nagyobb hitellel bírnak, mint a sajátjaid. Akármennyire profin alkalmazod is a befolyásolási technikákat, akármilyen ügyesen mutatod be az előnyöket és ösztönzöl cselekvésre, a vásárló tudni fogja, hogy az adott tartalmat vagy hirdetést te készítetted. Te pedig abban vagy érdekelt, hogy eladj neki, ami feltételezi, hogy a pozitívumokra fókuszálsz. Lehet, hogy a landing oldalon sorra veszed a negatívumokat, a lehetséges kifogásokat is. Mondjuk leírod, hogy kezdők nem tudják használni a szoftvered, hogy a ruháid nem bírják jól az esőt, hogy szívbetegeknek nem jó a szaunád. Mindezek után a vásárlóban még mindig ott motoszkálhat az érzés, hogy csak nem mondtál el mindent. Úgyhogy rákérdez, utánanéz, mielőtt vásárolna. Ezen a ponton feltételezni fogom, hogy a terméked ténylegesen egy jó termék. Ha nem az, nem segíthetek – és nem is szeretnék. A cél nem az, hogy te értékteremtés nélkül meggazdagodj, hanem hogy jobbá tedd a vásárlód életét a termékeddel – amivel profitot realizálsz. A problémát különféle módszerekkel kezelheted.

1. Vond saját csatornáidra

Read More