Is this real life or just virtual reality? Így hódította meg Hollandiát a Doritos a VR-ral | #DMWF

A legjobb az egy konferenciában, ha nem fél a jövőbe tekinteni. Egy brandben ugyancsak. A virtuális valóság még gyerekcipőben jár: a legtöbben hallottunk róla, legfeljebb boltban vagy kiállításon kipróbáltunk egy headsetet, de azért a nappaliban még nem egyértelmű kellékünk. Nincs ez másként Hollandiában sem, a Doritos pedig úgy döntött, hogy beleáll a trendbe.

„VR is not just a trend. It's a must.”

A második nap legjobb előadását egyértelműen a PepsiCo kollégái tartották. Marthe Noordzij közösségimédia-mendzser és Silvia Pereira Demétrio digital activation menedzser a cég egyik legnevesebb brandje, a Doritos egy virtuális valóságra épülő kampányát hozták el nekünk szőröstül-bőröstül. A Doritos fő célcsoportja az úgynevezett hyperlifer, lényegében a 16–24 éves férfiak. Ők hasonlóan jellemezhetőek, mint ahogyan a Z generációt leírta a Domino's Pizza. Ők a közösségi médiát, a vloggereket célozták meg – hasonlóan járt el a Doritos is, csak éppen ők a VR-t tették meg a kampány alapkövének. A virtuális valóság trendi, fiatalos, jól illeszkedik a digitális bennszülöttek érdeklődési körébe. Adott a potenciál, a célcsoport ízlését ezzel maximálisan sikerült belőni. Akadt viszont több kihívás is. Először: hogyan kötsz össze egy chipset a virtuális valósággal? Ezt nem próbálták meg önmaguk megválaszolni, inkább felfogadtak egy virtuális játékokra szakosodott ügynökséget, a Capitolát. Egy virtuális játék koncepciójának kidolgozása volt a cél, amelyben megjelenik valahogyan a termék is – a játéknak kellően egyszerűnek kellett lennie ahhoz, hogy a termékről ne terelje el a figyelmet, egyben viszont elég érdekesnek ahhoz, hogy ne csak egy öncélú promóció legyen az egész, hanem valódi játékélményt nyújtson. Önmagában a játék sem elég, nem keltene elég nagy hírverést. Különösen, hogy messze nem elterjedt még a VR headset, csak igen keveseknek van otthon, ezért az elérés nagyon minimális lett volna. Ezért lefejleszteni a játékot nem érte volna meg. Kellett tehát egy jó sztori, amit az egész köré kerekítenek. Megkerestek hát néhány, a fiatalok, különösen a gamerek körében híres és közkedvelt figurát: két gamert, profi játékost. Ők voltak Fifalosophy és MilanKnol, akikből brandnagykövetet csináltak. A koncepció az elején nagyjából így nézett ki: egymás ellen fogják játszatni őket, eköré pedig különféle social eseményeket kerekítenek, például a rajongóknak előre egy szavazáson kell kitalálniuk, hogy ki nyeri majd kettejük párbaját. Ezen a ponton ideje megmutatnom, hogy pontosan miről is van szó: https://www.youtube.com/watch?v=Prf93PpKIbs Láthatjátok, a termék hangsúlyosan jelenik meg, mégsem kap főszerepet: az „élet” szerepét játssza, akár a gombák a Marióban. Most kezdődik az izgalmas rész, ugyanis láthatjátok, hogyan építették fel a kampányt.

Első fázis: Unleash the beast!

Read More

User-generated content és adatalapú újságírás a turizmusban | #DMWF

Ha még egyszer olcsó repülőjegyet kezd reklámozni nekem valaki, ráküldöm az asszaszinokat. Miért akarod nekem eladni a repülőt, amikor én inkább a napra, a mojitóra és békére vágynék? Miért mosolygó modellekkel és fizetett hirdetésekkel akarsz meggyőzni, amikor lehet, hogy még érdekes tartalommal is tudnál szolgálni, amit magamtól elolvasok? Ezeket a kérdéseket tették fel a Digital Marketing World Forum előadói is: 2 olyan előadást is hallottunk, melyek azt mutatták be, hogyan használhatod a tartalommarketing és a social lehetőségeit a turisztikai iparban anélkül, hogy izzadtságszagú és pazarló hirdetésekkel kellene eladnod magad.

Hatalmat az adatnak

A Trivago két előadója (mind a ketten PR-osok) az adatalapú újságírásról beszélt, ezért azonnal a szívembe zártam őket. A téma régi szívszerelmem ugyanis egészen azóta, hogy a technológia és tudomány területén elkezdtem az újságírást. Jules Dijkstra és Corentine Aronica egészen pontosan arról beszéltek, hogy a felhasználóiktól származó adatok hogyan segíthetik a branded tartalmak ingyenes médiába kerülését. A Trivago gondja leginkább arculatbeli volt, amikor elkezdtek ezzel foglalkozni. Az előadók a közönséget is megkérdezték, a legtöbben úgy gondolnak rájuk még most is, mint egy szállásfoglaló oldalra – holott ők inkább egy összehasonlító oldal. Nincsenek vevőik, csak felhasználóik. Nem adnak el semmit, nem lehet nekik fizetni semmilyen utazási szolgáltatásért, mert nincs ilyenjük. Ezzel együtt az egész világon elképesztően népszerűek, több mint 55 lokalizált oldaluk van, 1,3 millió szállást hasonlíthatunk össze náluk több mint 200 (tényleges) szállásfoglaló oldal adataiból (amelyeken a Trivagón keresztül persze foglalhatunk is). Tavaly 1,4 milliárd látogatást kaptak oldalaik. Ez mind szép, de ettől még nem olyan a brandjük, mint amilyet szeretnének. Ők ugyanis elsősorban hotelszakértőkként akarják magukat pozicionálni.

Senkinek nem kell az önreklámod

Read More

„Shit advertising doesn’t work” | #DMWF, 1. nap

Amszterdamba utaztunk, hogy a világ legnagyobb brandjei és marketingesei meséljék el nekünk, hogyan legyünk sikeresek idén. A Digital Marketing World Forum első napján minden a tartalommarketingről és a brandépítésről szólt, íme minden, amit megtudtunk az előadásokból. (A DMWF sajtójegyet adott a Kontent magazin szerkesztőségének, és meghívott minket Amszerdamba, hogy közvetítsünk az eseményről.)

Így találd fel magad újra digitálisként

A legelső előadásban Paul Poels, a Philips digitális analitikáért felelős igazgatója arról beszélt, hogyan alakítottak át egy több mint 125 éves múlttal büszkélkedő céget digitális vállalattá. A következő sorok azoknak válhatnak igazán hasznára, akik korábban nem fektettek nagy hangsúlyt az online marketingre, de szeretnék, ha vállalatuk legalábbis elkezdene felzárkózni a világhoz. Az első lépés az volt, hogy kitalálják, fizikai termékeik mellett milyen digitális ajánlatokat tudnak nyújtani a vásárlóknak. Szerencsére nem kellett sokat gondolkodniuk, mégis csak technológiai vállalatról van szó – miután rájöttek, hogy a kulcs a konnektivitás, már nem volt nehéz dolguk. Így születtek meg olyan új, már az IoT világához húzó termékeik, mint az orvosi készülék, amely folyamatosan képes figyelni a páciensek állapotát, és arról valós időben jelt ad a kezelőorvosoknak. Így akárhol legyenek is, ha az adatok azt mutatják, hogy rosszul lettek, az eszköz jelez az orvosnak, a segítség pedig a lehető legrövidebb időn belül megérkezik. Hasonló eszközt készítettek kisgyerekek számára is: a bébimonitor már a múlté, a legújabb eszközökkel már valós időben követhetik a gyerekük egészségi állapotát a szülők. Mindezzel együtt perszonalizált tartalomszolgáltatás is jár: külön applikációt fejlesztettek ki, amely figyeli a felhasználó tevékenységét és az adatokat, majd ez alapján ajánl különféle tartalmakat a szülőknek. Itt persze nem állt meg a termékfejlesztés – már odáig jutottak, hogy létrehozták az első online borotvát is, amely rögzíti a borotválkozási szokásainkat, és ez alapján személyre szabott borotválkozási tippeket szolgáltat, hogy elkerüljük a bőrirritációt. Nagy hangsúly kerül a tartalomra: nem egyszerűen a termék technikai specifikációi azok, melyek miatt érdemes ezt választani. Azért érdemes Philips terméket venni, mert személyre szabott segítséget és tartalmakat kapunk tőlük a mindennapi tevékenységeink hatékonyabbá tételéhez. Paul így foglalta össze az új üzletpolitikát:
„Connection to the customer will be the key to monetization.”
És hogy milyen tartalmakkal teremthető meg a kapcsolat? Paul szerint csak úgy érhetik el bárhol, bármikor a vásárlóikat, ha aktuális, releváns és személyre szabott élményt nyújtanak nekik. Beszélt arról is, hogyan mérik a sikert. A tartalomfejlesztőknél azt figyelik, hogy a tartalom időben elkészül-e, illetve mennyi forgalmat hoz organikusan (SEO) és hirdetésekből (SEA).

Búcsú a hagyományos kampányoktól

Read More