Ismered azt a kényelmetlen érzést, hogy terv szerint
az üzleti blogodat jövő héten is 2 cikkel kéne frissítened... de semmi ötleted nincs? A témaválasztás tétje nagy: a jól megírt rossz téma senkit nem érdekel, de a közepesen megírt kiváló téma szivacsként szívja a látogatottságot. Akármilyen piacon is működik az akármilyen céged, a területed tele van megírható és feldolgozható témákkal – még akkor is, ha az alkotói válság legsötétebb perceiben azt gondolod, hogy mindent megírtak már, és egyébként is témaszegény a piacod.
Nem fogom azt mondani, hogy jó témákat találni könnyű (mert nem az). De ebben a cikkben bemutatom azokat a módszereket, amelyekkel a profi tartalomkészítők folyamatosan ötleteket generálnak – van az a kritikus mennyiségű rutin, amely felett az üres papírlap sem félelmetes, és szinte önmagától jönnek az ötletek.
Nézzük az ötletelés „szabályait”
Legelőször is: először mennyiségre megyünk, nem a minőségre. Bőven ráérsz a 100 témaötletből később kiválogatni a 10-20 legjobbat. Szoktasd rá magad arra, hogy a brainstorming alatt mindent leírj. Ez annyira belső doksi, amennyire egy doksi belső lehet – senki nem fog belekötni abba, hogy micsoda bugyuta ötlet ez és ez, micsoda rossz helyesírással írtad le ezt a mondatot, né, egy elírás.
A doksi neked készül, csak te fogod látni. (Ezt azért emelem ki, mert sok író küzd azzal, hogy nem tud fesztelenül írni, mert írás közben is arra gondol, hogy ezt valaki elolvassa majd.) Mivel ötletelésről van szó, így nem itt kell a
tökéletes főcímet megalkotnod, és a témaötletekhez a vázlatot sem most írod meg. Ezek csak viszik az idődet. Ne vessz el a részletekben.
Előkészületek
Fogd a laptopodat, és menj ki a parkba lehetőleg munkaidőben (szabadúszóknak mondom: 8–16 óra), amikor alig van ott valaki. Erre azért van szükség, mert...
- kiszakadsz az irodádból vagy otthonról, az új környezet serkenti a kreativitásodat
- nem fognak zavarni
Kapcsold ki a telefonod, tiltsd le a Facebookot, YouTube-ot és minden olyan oldalt, ahol nagyon sok időt el tudsz tölteni azzal, hogy produktivitás helyett pizzát evő macskákról készült videókat nézel. Ha Chrome-od van, használd például
ezt a kiegészítőt. Legyen nálad mobilinternet.
Állíts be magadnak egy időkeretet, és szigorúan tartsd be. Erre 2 okból van szükség: egyrészt így keretet adsz az ötletelésnek, másrészt ha meghatározott idő alatt kell elvégezned egy feladatot, akkor tényleg megcsinálod. A szövegíró (és talán minden kreatív szakember) úgy működik, hogy
a feladat addig tart, amennyi idő van rá. Ha van 3 órád egy blogbejegyzésre, akkor 3 órán keresztül fogod írni. Ha 1,5 órát engedélyezel, akkor valahogy megoldod, hogy beleférjen 1,5 órába. Emberfüggő és természetesen az észszerűség határain belül lehetsz rugalmas (5 perc alatt nem fogsz 3000 szavas cikket írni akkor sem, ha 30 éve szövegírással foglalkozol). Nyiss egy új doksit, mentsd el (ahogy szereted: lehet egy asztalra kitett Word-doksi, új jegyzetlap az Evernote-ban vagy egy dokumentum a Google Docsban). Kezdhetjük is!
Kérdések
Interjúvold meg magad az alábbi kérdésekkel és a válaszokat írd le. E kérdések célja, hogy üzemanyagként táplálják a gondolataidat.
- Miért szereted a szakterületedet?
Tegyük fel, hogy az online marketingben dolgozol – ezt rajtad kívül több ezer ember elmondhatja magáról (kishazánkban), és mindenki más miatt kezdte. (Értelemszerűen az online marketing egy példa, amit majd behelyettesítesz a saját területeddel.) Téged mi vonzott? Mikor hallottál erről először? Mi és ki inspirált? Mit olvastál, amitől úgy érezted, hogy a karriered következő 5, 10, 40 évét ennek szenteled? Hol volt a fordulópont? Mikor találtad ki, hogy „ez leszel, ha nagy leszel”?
- Hogyan indultál?
A magyar népmesékben visszatérő elem a sikersztori: a legkisebb fiú kalandosan és sok furfanggal legyőzi az akadályt, elnyeri a királylány kezét és a fele királyságot – pedig papíron ő volt a legesélytelenebb. Annyira imádjuk az ún. „honnan indultam” történeteket, hogy az emberiség kultúrtörténetében ez az egyik legerősebb mém. Üres volt a hűtőd, és a villanyszámla befizetése helyett inkább előfizettél egy gyorsabb internetre? Hitelből fizetted ki a beszállítóidat, és nem gondoltad volna, hogy valaha is működőképes céged lesz? Azt mondták, hogy ezzel a területtel ne foglalkozz? Nem hitt benned a családod, kiröhögtek a barátaid? Miért tartottál ki? Mi vitt előre? Hogyan győzted le az akadályokat?
- A szakterületed tévedései
Mi az, amit többször hallottál konferencián, és szerinted óriási tévedés? Mi az, amit a többség tévesen gondol? Tudok példákat mondani a reklámszakmából: „a negatív reklám is reklám” egy nagyon mélyen gyökerező tévedés. A negatív PR óriáscégeket dönthet be, és
válságkommunikációval (és -forgatókönyvvel) küzdenek ellene nem mindig sikerrel.
- Miért a te terméked a legjobb?
Nem azért, mert „minőségi” és „innovatív”, mert ezt mondja boldog-boldogtalan. Mi az, amit csak te adsz a piacnak? Miért fontos ez? Mitől egyedi? Miért szebb?
Mi az értékajánlatod?- Szakterületed legjobb anyagai?
Kik az elismert szakértők és véleményvezérek? Legfontosabb blogok? Alapkönyvek? Listázd őket, és mindegyik mellé írd oda, hogy miért éri meg olvasni.
- Mi kell, hogy ezen a területen valaki sikeres legyen?
Mitől lesz jó online marketinges valaki? Szaktudás vagy szemléletmód? Legyen kreatív? Egyáltalán mi a kreativitás? Tanulható? Ha igen, hogyan? Mit olvasson a kezdő, mit a haladó? Menjen el a milyen képzésekre?
- Milyen eszközöket használsz a munkád során?
Hogyan elemzel? Hogy néz ki a workflow? Mibe írod a blogodat, hogyan keresel rá kulcsszavakra, hogyan adminisztrálsz, milyen CRM-et használsz (ha használsz), milyen ingyenes és fizetős eszközöket ismersz?
- Merre tart a területed?
Mi várható a jövőben? Vannak-e pozitív tendenciák, vagy minden aggasztó?
Témagyűjtés a netről, a cégedből és az ügyfeleidtől
Hogyan gyűjt témát a profi szövegíró? Ha nem kapunk készen az ügyféltől, akkor az alábbi listán szaladunk végig.
Read More