Mint minden évben, a Kreatív Kontroll csapata ismét részt vett az Országos Marketing Konferencián, amely kicsit át is alakult erre az évre. Az alapformátum most a páros előadásoké volt, melyek többségükben tényleg remekül működtek – a tempó feszesebb, a szakmaiság több, és csak néhány esetben fordult elő, hogy váltás nélkül túl sokáig beszéltek egyes előadók. … Read more
Az Egyesült Királyság legnagyobb marketingeseményeként hirdetett B2B marketingexpón jártam. Találkoztam a skót Sipos Zolival, begyűjtöttem egy rakás szuper leadgyűjtő anyagot (és ötletet), és néhány érdekes előadást is sikerült elcsípnem. Bár azt vallom, hogy alapelveiben a marketing nem B2B vagy B2C, nem digitális meg offline, de az eszközök, elérési, döntési útvonalak és idők mégis különböznek. Rengeteg érdekesnek tűnő előadást írtam fel magamnak, de sajnos kicsit csalódnom kellett a szervezésben. A Theaternek (színháznak) nevezett előadótermek valójában a kiállítóterem peremén kialakított beugrók voltak, ahova elképesztő tömeg zsúfolódott be. Ha nem az első sorban ültem, akkor alig hallottam az előadót a hangzavartól – ezért később elnézést is kértek a szervezők, ígérve, hogy legközelebb nem így lesz. Amire viszont beültem, az mind igényes, jó előadás volt esettanulmányokkal, valós infóval – bár a tudásszintet érdemes lett volna az elején jelezni. Az előadók egy része a kiállítók közül került ki, mégis szinte mindenki már az elején kijelentette, hogy nem sales pitchet tart. Úgy tűnik, ez itt már cikinek számít.
Ahhoz, hogy sikeres legyél, tegyél másokat azzá
Mivel rettentően utálok networkinges eseményekre járni, kíváncsi voltam, milyen tippjei vannak Chris Marrnak arra, hogy úgy építsünk kapcsolatot, hogy ezeket elkerüljük.
Chris egyébként a skót Sipos Zoli: a brit tartalommarketing-szcéna meghatározó alakja, a Content Marketing Academy alapítója, a témában az első előfizetéses rendszer létrehozója (egy évre nettó 399 font, azaz kb. 144 000 Ft a tagdíj). Mindezeket nem ő mondta el magáról, hanem annyira átütő előadást tartott, hogy utánanéztem.
Azzal kezdte, hogy egy nagy networkingszervezet kitiltotta, miután arról kezdett cikkezni, hogy semmi értelmét nem látja annak, hogy rendszeresen öltönyt húzzon, az idejét más öltönyösökkel töltse, és újabb névjegykártyákat gyűjtsön be azoktól, akik mind eladni akarnak neki. Azt tanácsolja ehelyett, hogy foglalkozz többet azokkal, akik már benne vannak a kapcsolati hálódban, ismerd meg őket jobban, kerülj közelebb az ő ismerőseikhez és kösd össze azokat, akiknek erre van szükségük. Ha belegondolsz, több száz emberrel vagy elvileg kapcsolatban LinkedInen, szakmai csoportokban: sokakról csak nagyjából tudod, hogy mivel foglalkoznak, másokról még annyira sem.
Kitiltották egy networkingszervezetből, mégis igazi összekötőember.
Chris azt tanácsolja, hogy végezz el egy hat kérdésből álló miniinterjút a fontos és ígéretes kontaktjaiddal, amely alapján sokkal célzottabban szervezheted a kapcsolatépítő találkozásokat, ebédeket, reggeliket vagy bármilyen eseményt.
Hogyan jellemeznéd az ideális vevődet?
Mivel foglalkozol – saját szavaiddal jellemezve?
Mi az, amiről te kellene, hogy eszembe juss, ha másokkal beszélgetek?
Mi a legnagyobb kihívásod/lehetőséged a következő 6 hónapban?
Egy átlagos vevő mennyit költ nálad?
Jelenleg hogyan szerzed az ügyfélköröd?
Ő mindezt a Contractually platformon kezeli, de bármi más is jó, akár egy sima Excel-táblázat.
Világhódító napokat tartunk a Kreatív Kontrollnál, hiszen miközben a Traffic & Conversion Summiton is jelen volt a csapat, ketten a Ljubljana melletti inOrbit 2017 konferencián szívtuk magunkba a tudást. Dani tavaly már megjárta az inOrbitot és annyira tetszett neki, hogy pár levélváltás és persze szakmai eszmecsere után idén már a rendezvény egyik médiapartnereként érkezhettünk ketten … Read more
A világ legjelentősebbnek mondott marketingkonferenciája zajlik épp San Diegóban, amit az a Digital Marketer szervez, melynek társalapítója a világ egyik legjobb online marketingese, Ryan Deiss.
Ez a konferencia kötelező minden szakembernek. Marketingesként nem teheted meg, hogy a legújabb trendekről ne elsők között értesülj. Az ügyfeleidet tulajdonképpen meglopod, ha a tudásod nem naprakész. A konferencián természetesen részt veszünk, Benyó, Zoli és én mind más-más előadásokat hallgatunk meg, így a lehető legnagyobb lefedettséggel importáljuk a marketinget Magyarországra. Benyó beszámolóját itt olvashatod. De vajon működnek az amerikai marketingtippek? Hadd válaszoljunk erre videóban:
Ryan Deiss előadása arról, hogy hova tart a marketing
„Tapsoljátok meg az internetet” – mondja, hiszen az elmúlt 5-10 évben a világunk olyan könnyűvé vált, mint még soha. A digitális marketing is mily’ könnyű, ironizál, ahogy megmutatja a képet a rengeteg szoftverről és területről.
A chiefmartec.com ábráját használta Deiss is, hogy mutassa a marketing egyszerűségét.
A marketing egyre bonyolultabb – és nem úgy tűnik, hogy bármikor egyszerűbb lesz. Túl sok a terület, a szoftver és a lehetőség: még egy marketingszakembernek is kihívás lépést tartani, egy cégvezetőnek egyenesen lehetetetlen. „Job security” – hangzik el. A jó marketinges lecserélhetetlen, és ezt mutatja a hatalmas igény is: 290 000 dollárt kereshet egy tapasztaltabb szakember (kb. 85 millió Ft), a pályakezdő digitális marketingesek is 73 000 dollárt tehetnek zsebre (21,4 millió forintot).
„Az önkiszolgáló marketing megbukott.”
Egyszerűnek tűnik az, hogy kisvállalkozóként kezeld a Facebookot és te állítsd be a hirdetéseid. Az AdWords is egyszerűnek tűnhet, a koncepció is könnyen érthető. A valóságban viszont irgalmatlan összegeket égethetsz el, ha nem értesz hozzá – mindezt tetézi az, hogy a konkurensed simán lehirdethet téged a Facebookról, ha az ő hirdetéseit profi kezeli. Ryan új fogorvosa a 2016-os Traffic & Conversionon részt vett, sőt fölismerte Ryant. Ez első gondolatra jópofa, de másodikra már ijesztő. „Nem akarom, hogy a fogorvosom lelkesedjen a marketingért, majd a szabadidejében a Facebookot tanulja. Tudod, mit tanuljon? A fogakat.”
Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés,
Cégvezetőként a termékeden kell dolgoznod. Ez az „állásod”, ha úgy tetszik. A kényelmetlen igazság az, hogy még a legtehetségesebb vállalkozók sem tudják a digitális marketinget profin űzni – mert nincs annyi idő a világon, hogy a cégvezetés mellett kitanulják, majd műveljék a területet. A könyvelést sem te magad csinálod – gazdaságtalan ostobaság volna. A digitális marketing olyan komplex, hogy szakemberre kell bíznod (akár házon belül, akár kiszervezve, akár hibrid modellben) – minden más üzleti felelőtlenség.
A marketingesek új valósága
Képzelj el egy (egyébként valós) hirdetést: fűnyírók & adóbevallás. Nem gyakori élethelyzet, hogy fűnyíróvásárlás közben ugyanazt a szakembert megkéred, hogy töltse ki az adóbevallásod, ha már ott vagy. Nos, hasonló szerepbe kényszerítették a marketingeseket az elvárások: stratégiai szinten lásd át a bizniszt, miközben a technológiát is tudd használni. Konkrétabban: miközben a nagy ötletektől csöpögő cikkeket töltöd fel a blogra és a Facebook-hirdetések koncepcióját dolgozod ki, azért nézz rá a CRM-re, marketingautomatizálj és nyerj ki adatokat az analitikából. Ez a kihívás organikusan fejlesztette a Digital Marketert oda, hogy már ne a cégvezetőt tréneljék, hanem a marketingest. A cégvezetőnek engedélye van arra, hogy ne adjon fel Facebook-hirdetéseket – mert nem az a dolga. Ryan sem ad fel Facebook-hirdetéseket, mert vannak a cégben erre szakemberek.
Hogyan kapsz jó marketingeseket?
A marketinges nem olcsó. De miért is lenne az? A céged legjövedelmezőbb ágáról van szó: ők szállítják futószalagon a kvalifikált vevőket. Ryan szerint a felsőoktatási rendszer nem tartható – az USA-ban hitelből szereznek diplomát a fiatalok, a marketingszakok meg vegyesek, többségük használhatatlan. Deiss 37 éves, tavaly fizette vissza egészében a hitelét – pedig jómódú.
„Azt a mítoszt hallgattuk éveken át, hogy előbb szerezz egy diplomát, és utána biztosan kapsz egy állást. Bárki is elhiszi, hogy ez még mindig így van? Bárki elhiszi, hogy ez még mindig működik?”
Hát mi a megoldás? Vegyél fel tehetségeket, akiket kiképzel – vagy a meglévő embereidet tréneld. A jövő azoké a cégeké, akik befektetnek a saját kollégáik folyamatos képzésébe.
Botok és a visszatérés a személyes kommunikációhoz
Ugye milyen érdekes, hogy az önvezető autód megáll a pirosnál vagy más kocsikhoz közelítve – de még mindig fékezel. Van az az emberi lényeg, amit nem tud átvenni az automatizálás – nem tudod a vásárlás örömét megadni, ha csak kattintani kell egy gombot az újravásárláshoz. Csak azért, mert automatizálhatunk, még nem biztos, hogy kell is. Mi lenne, ha az automatizálást arra használnánk, hogy érdemi párbeszédeket kezdeményezzünk?
Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés,
Például a Digital Marketer indított egy leadgyűjtő kampányt: a hirdetésre kattintva az ember megadhatta az adatait, eddig semmi érdekes. Az érdekes a 8 follow-up e-mail volt, amit automatikusan küldtek ki. (Eddig az egész folyamat automatizálva volt: beállítás után nem kellett senkinek belenyúlnia.) Az e-mailnek nem „szokásos” célkonverziója volt, hanem az, hogy válaszoljon rá az olvasó.
„Még mindig nem hiszem el, hogy ez működik”
A 8 levél közül egy 9 szavas levél hozta a legjobb eredményeket. Ezt a 9 szó megtartása miatt angolul idézem:
„Are you still looking to train your marketing team?”
Volt olvasó, aki elnézést kért, hogy eddig nem válaszolt – láttál már olyat, hogy a hírlevél annyira személyes levélnek tűnik, hogy rosszul esik az olvasónak, ha nem válaszol rá? A hírlevél hibája az volt, hogy a logót berakták a bal fölső sarokba. Személyes leveleknél nem teszünk logót, ez nyilvánvaló. Egy másik levélben 3 válaszlehetőséget adtak:
válaszolj az e-mailre
hívj fel
cseteljünk Facebookon
Utóbbi egy olyan link volt, amely feldobott egy Messenger-ablakot.
„A legjobb barátom se hívogasson csak úgy.”
Ryan feltette a kérdést, hogy kit idegesít, ha megcsörren a telefonja – a terem 90%-a feltette a kezét. Kardoskodhatsz a telefon mellett, de a világ nem ért veled egyet: írj egy sms-t, és majd visszahív az illető, amikor épp neki jó. Több millió dolláros dealeket kötnek meg az USA-ban még csak nem is e-mailben, hanem Messengeren. A cset akkora kommunikációs forradalom, mint anno az e-mail – ez nem azt jelenti, hogy leváltja, hiszen képes több csatorna egymás mellett „élni”. A cél tehát az, hogy párbeszédeket generáljunk. A vásárlói út elején nem tudsz eladni, pénzpocsékolás lenne erős értékesítéssel nyitni a kapcsolatot – ismerkedéskor sem az első 5 perc után kérdezed meg, hogy hozzád jön-e feleségül szegény lány. Deissék mérik az egy párbeszédre eső költséget: cost per conversation (CPCO). A jövő azoké a cégeké, amelyek hajlandók befektetni a személyes beszélgetésekbe az egyre automatizáltabb világban.
Többször olvashattátok és hallhattátok tőlünk, hogy enyhén szólva sem vagyunk megelégedve úgy általában a magyar online marketing konferenciák színvonalával. Az okokat sajnos hosszan lehetne elemezni, de aki rendszeresen jár a honi kínálat sarokköveinek számító rendezvényekre, az úgyis tisztában van ezekkel (vagy ha nem, úgy felesleges is meggyőzni az ellenkezőjéről). Van viszont pár olyan általános indok, … Read more
Aki az online marketing koronázatlan királyaitól szeretne tanulni, az bizony kimegy jövőre legalább egy konferenciára Amerikába. De mit tehet az, aki ezt nem teheti meg? Szétnéz az öreg kontinensen. Európában is van élet, és ehhez sokszor nem is kell messzire mentünk, erre bizonyíték Dani tavalyi beszámolója az inOrbitról. Amikor pár hónapja szembejött velem a bukaresti … Read more
Kíváncsi voltam, milyen lehet egy marketingkonferencia Londonban, de nem volt kedvem a kb. félmillió forint értékű belépőt kockáztatni. Ezért jelentkeztem előadónak, amiért cserébe a Digital Marketing Innovation Summit kétnapos rendezvényén ingyenesen vehettem részt – virtuálisan pedig most te is. Lesz szó arról, hogy ment egy 173 éves magazin Snapchatra, hogy mi lesz a következő sláger a videó után, és vajon lecserélhetik a robotok a marketingeseket (spoiler: dehogy!).
Mit hoz a jövő?
A rendezvényt az Unilever fogkrémekért felelős marketingese kezdi arról, hogy mi vár ránk a jövőben. Bemutatja, ahogy a közösségi médiában a szöveg helyét átvette a kép, majd a videó, szerinte a szöveg el is fog tűnni. (Itt felszisszentem.) A következő lépés a hang szerepének erősödése, és a digitális asszisztensek elterjedése. A Microsoftnak ott van Cortana, az Amazonnak Alexa, a Google-nek Allo, „akik” a kérdéseinkre mindig átfésülik a piacot, és a legjobbat ajánlják. Nagyobb szerepük lesz a szenzoroknak: Dániában most is vannak olyan közlekedési lámpák, amik szenzoraikkal érzékelik a forgalmat, és eszerint priorizálnak. Vagy ott van az a biciklis póló, amelybe be van építve a Citymapper térképes alkalmazás, így a biciklistának nem kell semmilyen egyéb eszköz a navigációhoz. A prognózis szerint minden felület érintőképernyőssé válik körülöttünk, és weboldal helyett egy webtérbe lépünk majd. Kérdésként merült fel, hogy a cégek hogyan tudják majd befolyásolni a virtuális asszisztenseket, az egyik lehetséges megoldás az előfizetési modell.
Tartalom az utazási szektorban
Az Expedia tartalommarketingese következik számomra különösen érdekes előadással, hiszen az Expedia a világ egyik legnagyobb online utazási ügynöksége (az övék pl a Trivago, Venere, Hotels.com, Homeaway.com).
Tímea társadalmi vállalkozása a Szállás másképp, amely a listázott szállások és algoritmikusan megtervezett utazások korában kitűnik személyességével. Timi minden ajánlott szálláshelyet és környéket ismer, no meg a projekt segít hátrányos helyzetű települések lakóinak abban, hogy a lakóhelyükön jövedelemhez jussanak.
Az előadó hamar levezeti, hogy az utazási piacon, ahol ádáz a verseny, és nagyon magas az ügyfélszerzés költsége, nem marad más választás, mint a tartalommarketing. Seth Godint idézi, aki szerint „a tartalommarketing az egyetlen marketing, ami megmaradt.” Szerinte ez annak metszete, amit a cég mondani akar, és amit az ügyfelet érdekli. Végül Kevin Spacey-t idézi: „Nem a hossz vagy az eszköz számít, hanem a sztori.” (Eddig is imádtam Kevin Spacey-t.) Abban hisz, hogy a felhasználókat a vásárlási út minden szakaszában nyomon kell követni a tervezéstől a foglalásig, és a fizetésig, és ahol csak lehet, hasznos és inspiráló tartalommal ellátni. Az emberek 70%-ának nincs ötlete, hogy hova menjen nyaralni, így a megfelelő inspirációs tartalommal már az álmodozási szakaszban is befolyásolni tudják a majdani döntést. A méret számít: minél nagyobbak a képek, annál nagyobb a konverzió. A tervezési szakaszban jó összehasonlításokkal tudnak segíteni, a landing oldalakon pedig a környék bemutatásával. A foglalási oldalon fontos, hogy ne csak az ár legyen ott, hanem a hotel képe, lássa, hogy milyen szépet kap a pénzéért. Ez a legjobb lehetőség ahhoz, hogy a hűségprogramodhoz csatlakozzon a látogatód.
Példaként hozza a Marriott médiabirodalmát: ők a Disney Studios egyik vezető tartalomtervezőjét alkalmazzák és komplett nagyfilmeket gyártanak, amik persze sokszor saját szállodáikban játszódnak. Elhangzik még a felhasználó által előállított tartalom (pl. bloggerek bemutatják, milyen a repülő első osztályán utazni), és a retargeting fontossága. Természetesen kérdésként elhangzik, hogyan mérhető a tartalommarketing megtérülése. Az előadó szerint ez nem a közvetlen bevételszerzésről szól, de el kell adnod házon belül a programot, ezért meg kell határozni a saját KPI-okat. Hányan említik a céget a közösségi médiában, hányan keresnek rá direktben stb. Hogy mit érdemes mérni, az pedig cégenként eltér.
Snapchaten az Economist
A The Economist (a legjelentősebb angol gazdasági hetilap) marketingvezetője bemutatja a legelső számot, amely még 1843-ban jelent meg, és csak szöveg volt benne. 173 évvel később, idén október elejétől Snapchaten is elérhetők, a kettő közötti utat mutatja be előadásában. Kutatásaik szerint bár az emberek a közösségi médiából értesülnek a hírekről, de még a fiatalok 78%-a is megnézi utána a hagyományos médiát, mert megbízhatóbbnak tartja azt. Az Economist nem friss híreket tesz közzé, hanem kiválasztja a legtöbbeket foglalkoztató témákat, és annak jár utána alaposan. 2010-ben jelentek meg iPaden, de ezt még csak adaptációnak, és nem innovációnak tekinti. Azóta a különböző csatornákra különböző tartalomformákat fejlesztettek: mobilra az Economist Espressót, amely naponta 5 rövid sztorit mutat be. Erre külön elő kell fizetni, amit a meglévő felhasználóik 90%-a meg is tett. Videós tartalmuk is van: korábban egyik szerkesztőjük járt körbe egy témát, ma már filmstábot és producereket alkalmaztak, akiknek átadnak egy sztorit megfilmesítésre.
Economist Espresso: az Economist mélysége minden nap a mobilodon (via Storybench.org)
Öt hónapja tárgyalnak a Snapchattel, felvettek erre egy embert, és azt próbálták megismerni, hogy ott hogyan viselkednek a felhasználók. Végül az előadás előtt 2 héttel debütáltak: a jövő foglalkozásairól szóló kis videókat tettek ki. Bár eredményeket ilyen rövid idő után nem tudnak, az első hétvégén többen nézték a Snapchatüket, mint az online magazint. „Ha hiszel a márkádban, akkor nem a csatorna számít” – zárja előadását.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.