„Nem a füvedet nyírjuk, több szombatot árulunk” – Beszámoló a T&C2017 első napjáról

Két év alatt nem hallottam annyi konkrét példát, számot, esettanulmányt és hajszálpontosan megfogalmazott tippet a hazai konferenciákon, mint a Traffic & Conversion Summit első napján. Pedig az 5 párhuzamos track miatt csak a 20%-át hallottam mindennek, ami miatt fáj is szívem. De most nem engem sajnálunk, amúgy is egy San Diegó-i hotelben írom ezeket a … Read more

„Tapsoljátok meg az internetet” – Beszámoló a Traffic & Conversion 1. napjáról

A világ legjelentősebbnek mondott marketingkonferenciája zajlik épp San Diegóban, amit az a Digital Marketer szervez, melynek társalapítója a világ egyik legjobb online marketingese, Ryan Deiss.

Ez a konferencia kötelező minden szakembernek. Marketingesként nem teheted meg, hogy a legújabb trendekről ne elsők között értesülj. Az ügyfeleidet tulajdonképpen meglopod, ha a tudásod nem naprakész. A konferencián természetesen részt veszünk, Benyó, Zoli és én mind más-más előadásokat hallgatunk meg, így a lehető legnagyobb lefedettséggel importáljuk a marketinget Magyarországra. Benyó beszámolóját itt olvashatod. De vajon működnek az amerikai marketingtippek? Hadd válaszoljunk erre videóban:

Ryan Deiss előadása arról, hogy hova tart a marketing

  „Tapsoljátok meg az internetet” – mondja, hiszen az elmúlt 5-10 évben a világunk olyan könnyűvé vált, mint még soha. A digitális marketing is mily’ könnyű, ironizál, ahogy megmutatja a képet a rengeteg szoftverről és területről.

A chiefmartec.com ábráját használta Deiss is, hogy mutassa a marketing egyszerűségét.

A marketing egyre bonyolultabb – és nem úgy tűnik, hogy bármikor egyszerűbb lesz. Túl sok a terület, a szoftver és a lehetőség: még egy marketingszakembernek is kihívás lépést tartani, egy cégvezetőnek egyenesen lehetetetlen. „Job security” – hangzik el. A jó marketinges lecserélhetetlen, és ezt mutatja a hatalmas igény is: 290 000 dollárt kereshet egy tapasztaltabb szakember (kb. 85 millió Ft), a pályakezdő digitális marketingesek is 73 000 dollárt tehetnek zsebre (21,4 millió forintot).  

„Az önkiszolgáló marketing megbukott.”

  Egyszerűnek tűnik az, hogy kisvállalkozóként kezeld a Facebookot és te állítsd be a hirdetéseid. Az AdWords is egyszerűnek tűnhet, a koncepció is könnyen érthető. A valóságban viszont irgalmatlan összegeket égethetsz el, ha nem értesz hozzá – mindezt tetézi az, hogy a konkurensed simán lehirdethet téged a Facebookról, ha az ő hirdetéseit profi kezeli. Ryan új fogorvosa a 2016-os Traffic & Conversionon részt vett, sőt fölismerte Ryant. Ez első gondolatra jópofa, de másodikra már ijesztő. „Nem akarom, hogy a fogorvosom lelkesedjen a marketingért, majd a szabadidejében a Facebookot tanulja. Tudod, mit tanuljon? A fogakat.”

#tcs2017 baby

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés,

Cégvezetőként a termékeden kell dolgoznod. Ez az „állásod”, ha úgy tetszik. A kényelmetlen igazság az, hogy még a legtehetségesebb vállalkozók sem tudják a digitális marketinget profin űzni – mert nincs annyi idő a világon, hogy a cégvezetés mellett kitanulják, majd műveljék a területet. A könyvelést sem te magad csinálod – gazdaságtalan ostobaság volna. A digitális marketing olyan komplex, hogy szakemberre kell bíznod (akár házon belül, akár kiszervezve, akár hibrid modellben) – minden más üzleti felelőtlenség.  

A marketingesek új valósága

  Képzelj el egy (egyébként valós) hirdetést: fűnyírók & adóbevallás. Nem gyakori élethelyzet, hogy fűnyíróvásárlás közben ugyanazt a szakembert megkéred, hogy töltse ki az adóbevallásod, ha már ott vagy. Nos, hasonló szerepbe kényszerítették a marketingeseket az elvárások: stratégiai szinten lásd át a bizniszt, miközben a technológiát is tudd használni. Konkrétabban: miközben a nagy ötletektől csöpögő cikkeket töltöd fel a blogra és a Facebook-hirdetések koncepcióját dolgozod ki, azért nézz rá a CRM-re, marketingautomatizálj és nyerj ki adatokat az analitikából. Ez a kihívás organikusan fejlesztette a Digital Marketert oda, hogy már ne a cégvezetőt tréneljék, hanem a marketingest. A cégvezetőnek engedélye van arra, hogy ne adjon fel Facebook-hirdetéseket – mert nem az a dolga. Ryan sem ad fel Facebook-hirdetéseket, mert vannak a cégben erre szakemberek.  

Hogyan kapsz jó marketingeseket?

  A marketinges nem olcsó. De miért is lenne az? A céged legjövedelmezőbb ágáról van szó: ők szállítják futószalagon a kvalifikált vevőket. Ryan szerint a felsőoktatási rendszer nem tartható – az USA-ban hitelből szereznek diplomát a fiatalok, a marketingszakok meg vegyesek, többségük használhatatlan. Deiss 37 éves, tavaly fizette vissza egészében a hitelét – pedig jómódú.
„Azt a mítoszt hallgattuk éveken át, hogy előbb szerezz egy diplomát, és utána biztosan kapsz egy állást. Bárki is elhiszi, hogy ez még mindig így van? Bárki elhiszi, hogy ez még mindig működik?”
Hát mi a megoldás? Vegyél fel tehetségeket, akiket kiképzel – vagy a meglévő embereidet tréneld. A jövő azoké a cégeké, akik befektetnek a saját kollégáik folyamatos képzésébe.

Botok és a visszatérés a személyes kommunikációhoz

  Ugye milyen érdekes, hogy az önvezető autód megáll a pirosnál vagy más kocsikhoz közelítve – de még mindig fékezel. Van az az emberi lényeg, amit nem tud átvenni az automatizálás – nem tudod a vásárlás örömét megadni, ha csak kattintani kell egy gombot az újravásárláshoz. Csak azért, mert automatizálhatunk, még nem biztos, hogy kell is. Mi lenne, ha az automatizálást arra használnánk, hogy érdemi párbeszédeket kezdeményezzünk?

Mad Man! #tcs2017

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés,

Például a Digital Marketer indított egy leadgyűjtő kampányt: a hirdetésre kattintva az ember megadhatta az adatait, eddig semmi érdekes. Az érdekes a 8 follow-up e-mail volt, amit automatikusan küldtek ki. (Eddig az egész folyamat automatizálva volt: beállítás után nem kellett senkinek belenyúlnia.) Az e-mailnek nem „szokásos” célkonverziója volt, hanem az, hogy válaszoljon rá az olvasó.  

„Még mindig nem hiszem el, hogy ez működik”

  A 8 levél közül egy 9 szavas levél hozta a legjobb eredményeket. Ezt a 9 szó megtartása miatt angolul idézem:
„Are you still looking to train your marketing team?”
Volt olvasó, aki elnézést kért, hogy eddig nem válaszolt – láttál már olyat, hogy a hírlevél annyira személyes levélnek tűnik, hogy rosszul esik az olvasónak, ha nem válaszol rá? A hírlevél hibája az volt, hogy a logót berakták a bal fölső sarokba. Személyes leveleknél nem teszünk logót, ez nyilvánvaló. Egy másik levélben 3 válaszlehetőséget adtak:
  • válaszolj az e-mailre
  • hívj fel
  • cseteljünk Facebookon
Utóbbi egy olyan link volt, amely feldobott egy Messenger-ablakot.  

„A legjobb barátom se hívogasson csak úgy.”

  Ryan feltette a kérdést, hogy kit idegesít, ha megcsörren a telefonja – a terem 90%-a feltette a kezét. Kardoskodhatsz a telefon mellett, de a világ nem ért veled egyet: írj egy sms-t, és majd visszahív az illető, amikor épp neki jó. Több millió dolláros dealeket kötnek meg az USA-ban még csak nem is e-mailben, hanem Messengeren. A cset akkora kommunikációs forradalom, mint anno az e-mail – ez nem azt jelenti, hogy leváltja, hiszen képes több csatorna egymás mellett „élni”. A cél tehát az, hogy párbeszédeket generáljunk. A vásárlói út elején nem tudsz eladni, pénzpocsékolás lenne erős értékesítéssel nyitni a kapcsolatot – ismerkedéskor sem az első 5 perc után kérdezed meg, hogy hozzád jön-e feleségül szegény lány. Deissék mérik az egy párbeszédre eső költséget: cost per conversation (CPCO). A jövő azoké a cégeké, amelyek hajlandók befektetni a személyes beszélgetésekbe az egyre automatizáltabb világban.  

A marketingtrend, amelyről muszáj értesülnöd

  Read More