10 online marketing konferencia Európában, amire érdemes elmenned 2017-ben

Aki az online marketing koronázatlan királyaitól szeretne tanulni, az bizony kimegy jövőre legalább egy konferenciára Amerikába. De mit tehet az, aki ezt nem teheti meg? Szétnéz az öreg kontinensen. Európában is van élet, és ehhez sokszor nem is kell messzire mentünk, erre bizonyíték Dani tavalyi beszámolója az inOrbitról. Amikor pár hónapja szembejött velem a bukaresti … Read more

Mi az a clickstream-elemzés (és hogyan kell nekiállnod)?

Lásd meg a kattintás mögött az embert. Ha nem tudod, hogyan viselkedik az oldaladon egy látogató, nem tudsz semmit. A modern analitikai szoftvereknek hála elképesztően sok információt tudunk. Tudjuk, hányan érkeznek oldalainkra és honnan, hányan látogatják az egyes aloldalakat, kattintanak a gombokra, hányan konvertálnak. Ez önmagában a big data: hogy mindent tudjunk, amit csak lehetséges, mert adatvezérelt marketinget máshogyan nem építhetünk. A big data azonban nemcsak lehetőség, hanem kihívás is: tudnunk kell, hogy mely adatok a fontosak, mert egyszerre mindennel nem dolgozhatunk. Ennek a megállapításában segít a clickstream-analízis: erről beszéltem szeptember 9-én a III. Content Marketing Meetup közönsége előtt, és most ebben a cikkben is összefoglalom neked, miért kell ismerned a felhasználóid kattintásait és hogyan láthatod meg mögöttük az embert.

Mi az a clickstream?

A „kattintásfolyam” (nem fogom így használni a kifejezést, mert az angol tökéletesen kifejező) az az útvonal, amelyet egy felhasználó az oldaladon egy session (látogatás) alatt bejár. Egy ilyen analízis nagyjából így néz ki (mindjárt saját példát is mutatok): clickstream_1

(Via Loop11)

A legalapvetőbb, amiket a Google Analyticsből kinyerhetsz:
  • Hányan látogatják az oldaladat?
  • Mely forrásokból milyen arányban érkeztek?
  • Hány látogatód jutott el a konverzióig?
  • Milyen a közönséged demográfiai összetétele?
Mindezek azonban önmagukban nem árulnak el semmit – tehát az adat megvan, az insight nem. Nem ismered meg belőle a felhasználói viselkedést: hogy hogyan és miért úgy használják oldaladat:
  • Aki nem konvertál, pontosan hol akadt el a folyamatban.
  • A felhasználók követik-e az általad kijelölt tölcsért.
  • Miért nem jutnak el egyes oldalakra, ahová kellene.
A clickstream-analízisben önmagában semmi új nincsen – a Microsoft, az IBM és más cégek már az ezredforduló környékén is fejlesztettek olyan szoftvereket, amelyek képesek a felhasználók oldalon belüli viselkedését követni és elemezni. Azóta még kifinomultabb analitikai módszerekkel és eszközökkel rendelkezünk, mégis döbbenetesen kevesen használják ki ezeket. Ha ránézel a clickstreamre, megtudhatod például azt, hogy egy adott tartalom hogyan teljesít: nem elég, ha az emberek megtalálják és elolvassák, az is számít, hogy tovább olvasnak-e, átkattintanak-e más aloldalaidra vagy megtalálják-e a CTA-t. Vegyünk egy saját példát. Az Analyticsben a Users Flow (magyar Analyticsben Felhasználói munkafolyamat menüként találod) pont alatt találjuk a clickstream adatokat. A saját analitikánkból megtudtam, hogy az elmúlt hét egy adott időszakában Balázs befolyásolási technikáról írt cikke volt a legsikeresebb a facebookos felhasználók körében. clickstream_2 De megtudtam azt is, hogy a rengeteg olvasóból nagyon kevesen voltak azok, akik átkattintottak más oldalainkra – a legtöbben nem jutottak el az első interakcióig. Ugyanitt megtudtam viszont azt, hogy a blogunk főoldalára irányuló, jellemzően Google-ből és közvetlen forgalomként érkező látogatók (tehát akik nem a közösségi médiában látott posztokból érkeznek, hanem organikusan) sokkal nagyobb számban jutnak el nem csak az első, hanem a második interakcióig is. clickstream_3 Ennek az oka valószínűleg az,  hogy ők elkötelezettebbek: vagy elmentették a címet a kedvencek közé, vagy direkt az egyik anyagunkat keresték, esetleg valaki közvetlenül ajánlott minket nekik (lásd a dark socialről és annak mérhetetlenségéről szóló cikkemet). Adódik a következtetés: érdemes volna jobban figyelnünk arra, hogy a közösségi médiából érkező új látogatókat jobban megfogjuk és oldalainkon tartsuk.

Boltba megyünk nagyanyámmal

Read More

Honnan tudod, hogy minőségi szöveget írsz? (Figyeld ezeket a mérőszámokat)

Valószínűleg te sem méred jól, milyenek valójában a tartalmaid. Azért merem ezt kijelenteni, mert az elmúlt években rengetegen kérdeztek tőlem a témában, rengeteg diskurzust, szakmai cikket olvastam a témáról. És a legtöbbször ugyanazok a téves gondolatok kerülnek előtérbe. A  tartalom minőségének mérése persze nem egyszerű, hiszen sok esetben a megtérülése mérhetetlen: ha valaki nem éppen … Read more

Így segít a Google Analytics a minél jobb tartalom előállításában

Alacsonyan száll a bullshit-vihar, mikor a szakmai előadásban azt találja mondani valaki, hogy „minőségi tartalmat” szolgáltass, majd folytatja néhány olyan diával, amiben van egy-két szám egy nyugati weblapról. Mégis elmondta már valaki egy ilyen előadásban, hogy mi az a „minőségi tartalom”? Hogyan ismerjük föl, de ami még fontosabb: hogyan írhatjuk meg? Mert végül is ez … Read more