Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 10 perc

Mi az a „dark social” és mihez kezdj vele?

  • Szerző: Benyó Dániel
  • Kategóriák: Ingyenes, Trendelemzés
  • Címkék: social media

Azt mondom neked, forgalomforrásaid egy komoly részét nem ismered.

Ezt tényként állítom. Bármilyen pontos analitikát használsz ugyanis, bármilyen alaposan paraméterezed a hivatkozásaidat, nem tudod tartani a lépést az újabb és újabb megosztási lehetőségekkel.

A mobilos appok, az azonnali üzenetküldők, de még az olyan régóta velünk élő csatornák, mint a szöveges üzenet, SMS is képesek megzavarni a számaidat.

Nézzük, hogy hogyan, és aztán azt is, mit tehetsz ez ellen.

Sötét anyag, sötét energia, sötét megosztások

A dark social kifejezés lényegében mindazokra a platformokra, pontosabban az azokról érkező forgalomra utal, amelyet a ma széles körben használt analitikai eszközökkel képtelenek vagyunk követni.

Nevét a fizika által kutatott sötét anyagról és energiáról kapta, nagyon találóan: ezek azok, amelyek ismert világunk nagy részét alkotják, a kutatók mégsem képesek a nyomukra akadni.

Ilyen a legtöbb instant üzenetküldő alkalmazás például: ha egy ilyenen elküldünk egy hivatkozást valakinek, akkor a Google Analytics jó eséllyel csak annyit fog majd látni az egészből, hogy egyszer csak megérkezett egy látogató, viszont azt nem, hogy honnan.

A dark social forgalmát az analitikában egyszerűen közvetlen forgalomként (direct traffic) láthatjuk. A közvetlen forgalom azokat a látogatókat jelzi, akik nem valamilyen hivatkozásra kattintva érkeztek az oldalunkra, hanem mondjuk a böngésző címsorába írták be a címet vagy éppen egy könyvjelzőre kattintva érkeztek az oldalunkra.

Ha a közvetlen forgalom céljai között számos hosszú webcímet találunk az analitikában, az két dolgot jelenthet: vagy rengetegen mentik el a kedvencek közé az adott oldalakat, vagy sikerült megtalálnunk, hová érkezik a „sötét forgalom”.

Persze a legtöbben igyekeznek a forgalomforrásokat követőkódok segítségével figyelemmel tartani: UTM kódokat illesztenek a különféle felületeken megosztott hivatkozásokba, hogy az analitikában világosan látszódjon, mely látogatók érkeznek a Facebookról, melyek a Twitterről és így tovább.

A probléma az, hogy egy Messengerben átküldött linkhez például nem adhatunk követőkódot.

Hogyan néz ki egy dark social megosztás?

A Hootsuite példáját hozom fel, mert ebbe nagyszerűen beleélheti magát mindenki:

Képzeld el, hogy egy álmos péntek délutánon munka helyett már a közösségi oldalakat böngészed. Egyszer csak találsz egy listicle cikket a város legjobb hamburgerezőiről – ami éppen kapóra jön, hiszen a pároddal estére randit terveztek. Fogod tehát a hivatkozást, kimásolod, beilleszted egy e-mailbe, és elküldöd neki.

Ezzel pedig egy „dark social” cselekvést viszel végbe.

Tudjuk-e, honnan jön a sötét forgalom pontosan?

Pontos statisztikákat nem tudunk mondani arról, hogy a közösségi megosztások, forgalom és sales mekkora hányada tartozik a sötét zónába – hiszen a lényege éppen az az egésznek, hogy mérhetetlen. Becslések persze vannak – eszerint a közösségi megosztásoknál 70%, a közösségi forgalomnál 50% körüli arányt várhatunk.

Az adatkutatók évek óta dolgoznak már azon, hogy legalábbis leszűkítsék a sötét közösségi forgalomforrásokat. A dolgukat ugyanakkor nehezíti, hogy a forgalomforrások visszakövethetősége meglehetősen hektikus.

Hosszú idő után jöttek például rá arra, hogy míg az angolszász nyelvterületen rendkívül népszerű Redditen szereplő hivatkozások desktopon és mobilböngészőkben kattintva nagyszerűen követhetőek, ha viszont a népszerű Reddit-böngésző appok közül töltjük le valamelyiket, és ezekben kattintunk, akkor már egyáltalán nem biztos, hogy látni fogjuk a forrásadatokat.

A Facebook szintén erős forrása a sötét forgalomnak, ugyanis a mobilapplikációjuk sok esetben szintén nem biztosít forrásadatokat.

A témában a Chartbeat cég végzett kiterjedt vizsgálatokat, korábban viszont a RadiumOne is kísérletezett az ismeretlen terület felderítésével. Nagyon érdekes eredményekre is jutottak: arra például, hogy a felhasználók körülbelül egyharmada kizárólag ilyen követhetetlen módszerek segítségével oszt meg bármit ismerőseivel, így például szöveges üzenetben, azonnali üzenetben, e-mailben vagy éppen fórumokon.

dark_social_3

Ez már rávilágít arra is, hogy miért fontos foglalkoznod ezzel: ha nem teszed, és a sötétben hagyod a sötét közösségi forgalmat, akkor a felhasználók harmadáról egyáltalán nem kapsz majd a forgalomforrásra vonatkozó adatokat, több mint kilenctizedük esetében pedig nem lesz teljes a kép.

Nálunk is, nálad is érezhető, megmutatom

A mi esetünkben eléggé jól követhetőek a forgalomforrások. 50,91% a közösségi médiából érkezik hozzánk – ennek 97,88%-a Facebookról, emellett csak a LinkedInről és Google+-ból érkező néhány tucat látogató érdemes említésre. 21,43% organikus kereséssel talál meg minket.

A közvetlen forgalmunk az analitika szerint 18,42%-ot ad.

Megmutatom, hogy ez miért furcsa. Mert az elméletben közvetlenül elért címek ezek:

dark_social_1

Pontosan 192 közvetlen látogatást kapott például az év legőszintébb autóshirdetéséről írt cikkem, aminek nem éppen rövid az URL-je – száz százalékig biztos, hogy senki sem pötyögte ezt be saját kezűleg a címsorba. Azt is valószínűtlennek találom, hogy ilyen sokan a kedvencek közé mentették volna, mivel egy kifejezetten aktualitása miatt érdekes esettanulmányról van szó.

Külön érdekes, hogy a közvetlen látogatások száma a publikálás után 4 nappal hirtelen megugrott (lásd lent, a cikk június 2-án jelent meg). Valószínűleg ekkor jelent meg valamilyen csoportban, kezdték el üzenetben körbeküldeni egymásnak néhányan, ezeket a forgalomforrásokat azonban az Analytics már nem látja.

dark_social_2

Miért kellene tudnod minderről?

Elsősorban azért, hogy helyesen oszd el a büdzsédet. Ha tudatosan építed a tartalomstratégiádat, akkor folyamatosan követed az analitikát is.

Mindent tudni akarsz arról, hogy az emberek pontosan mikor, mennyien, hol és hogyan osztják meg a tartalmaidat. A sötét közösségi források viszont ezt elrejtik előled.

Egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit szánsz az egyes platformokon a terjesztésre: lehet, hogy adott tartalmaid nagyon is jól szerepelnek mondjuk a Facebookon, csak éppen úgy kezdtek el terjedni, hogy azt te nem látod.

A forgalomforrások között lehet, hogy a Facebook csak 10 százalék körüli arányt mutat, de a sötét megosztásoknak hála ez akár a többszöröse is lehet. Ha viszont erre nem vagy tekintettel, talán feleslegesen ölsz pénzt abba, hogy növeld a megosztások számát – vagy éppen sikertelennek tekintve egy-egy csatornát nem koncentrálsz rá eléggé, miközben nagyon is szükséged volna erre.

A Social Media Week egy remek példát hoz fel: a Simply Measured egyik ügyfele, egy szépségápolási termékeket gyártó cég úgy döntött, hogy egy nagyobb büdzsét különít el a közösségi felületeken történő terjesztésre.

Az analitika azt mutatta, hogy a közösségi médiában ennek ellenére nem szerepelnek kifejezetten jól – ugyan az eladásaik megugrottak, de a számokból csak annyi látszott, hogy a közvetlen forgalom és ennek következtében a vásárlások száma is megugrott. Az online marketingesek biztosak voltak benne, hogy mindez a közösségi kampányoknak köszönhető, hogy az ott megosztott tartalmaik révén érkezik a sok új látogató, de képtelenek voltak ezt bizonyítani.

Miután viszont rájöttek, hogy a sötét megosztásokat kell vizsgálniuk, sokkal hatékonyabban tudtak dolgozni.

Hogyan követheted mégis?

Stratégiateszteléssel

Ha látni akarod, hogy legalább nagyjából hogyan alakul a sötét forgalmad, alkalmazhatsz különféle trükköket.

Az alap módszer persze maga a tesztelés: ha kíváncsi vagy, hogy a forgalmad mekkora része érkezik a Facebookról, próbáld ki, hogy semmi mást nem módosítasz, csak az ottani publikálási stratégiádat.

Mondjuk, hogy minden más felületen tovább terjeszted a friss tartalmakat, de a Facebookon teljesen felhagysz vele. Lehet, hogy azt látod, az analitikában nem csak a közösségi oldalnak tulajdonított 10, de inkább 30 százalékkal esik vissza a forgalmad, mert 20-25%-ot esik a „közvetlen forgalom” is – nos, akkor tudni fogod, hogy sokkal sikeresebb vagy a platformon, mint gondoltad volna.

Platformspecifikus tartalmakkal

Megteheted azt is, hogy készítesz néhány olyan tartalmat, amelyeket kifejezetten egy platformra optimalizálsz. Mondjuk, hogy készítesz egy blogbejegyzést, ami kifejezetten azokat a csoportokat szólítja meg, amelyeknek Facebookon tagja vagy, és ezt sehol máshol nem terjeszted, sőt, még a keresők elől is elrejted.

Ha megnézed, hogy az ide irányuló forgalom mekkora része „közvetlen” az analitika szerint, kiemelten a terjesztés kezdeti időszakában, az egy adott platformra vonatkozóan szintén jó becsléssel szolgálhat.

Rövidített hivatkozásokkal

A Bitly több példát is felhoz rá, hogyan kaphatsz pontosabb képet a forgalomforrásaidról, ha a tartalmaidat nem az eredeti URL-lel terjeszted, hanem egy rövidített webcímet használsz.

A rövidítéskor megteheted akár azt is, hogy a megfelelő követőkódot belefoglalod az URL-be: a lényeg, hogy a sötét csatornákon terjesztett tartalmadat ezzel a rövid címmel osszák meg. Márpedig szöveges vagy azonnali üzenetben 8-10 karaktert szívesebben használunk, mint 2-300-at, még akkor is, ha nem saját kezűleg kell begépelnünk a címet.

Ha költséghatékony stratégiát akarsz...

…akkor mindenképpen figyelmet kell szentelned a dark social jelenségnek. Kicsiben ez még talán nem annyira fontos – de ha már több ezer és tízezer látogatóval számolsz, ha elkezdesz külön kampányokat futtatni az egyes csatornákon, és a tartalomgyártásnál is szem előtt tartod a publikációt, akkor már igen.

Szánj rá néhány havonta egy kis időt, és vizsgáld meg, hogy a közvetlen forgalmad mennyire közvetlen valójában – az eredmények ismeretében a stratégiát és a büdzsét is optimalizálhatod majd.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkKészíthetsz kiváló tartalmat – ha a terméked kirívóan unalmas is
Következő cikkÍgy áll 2016-ban a content marketing (friss felmérés)Következő

Ezeket olvastad már?

Hogyan legyél szövegíró (ultimate guide 17 pontban)

A szövegírás egy külön szakma, és ha profin szeretnéd csinálni, akkor meg kell tanulnod. De

Elolvasom »

Így alakítja át a Google a webes tartalmakat

Augusztus 22-én hajnalban mindössze öt percre állt le Google valamennyi szolgáltatása, mégis a felére zuhant

Elolvasom »

Neked miért nincs még saját hírportálod?

Sokat beszélünk a tartalommarketingről és a tartalom erejéről, legyen az szöveges, képi, audio, vagy videós

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek

© 2021 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.