„Mondd az igazságot, de azért tedd érdekesebbé” – javasolta Ogilvy. „Nem untathatod az embereket, amikor azt szeretnéd, hogy vásároljanak tőled”, tette hozzá.
De miért is baj, ha unalmas vagy?
Unalmon általában azt az állapotot értjük, amikor a hétköznapok során nem érzünk hajlandóságot semmilyen tevékenységre, mert nincs, ami felkeltse az érdeklődésünket.
Bár ennek az állapotnak megvannak az előnyei (a belső csend fejleszti a kreativitást), de az is igaz, hogy jelentős erőforrásokat fordítunk arra is, hogy elűzzük az unalmat. Nem csoda: az unalom szörnyű.
A Psychology Today a „vágy krízisének” nevezi az unalmat, és ez találó meghatározás. Amikor értékesítesz, akkor a fogyasztói vágy teljesítése a célod. Ha jól választod meg a célközönségedet, akkor már eleve megvan bennük a vágy arra, amit kínálsz, legfeljebb még nem tudják, hogy tőled kaphatják meg az adott megoldást.
Nem kockázathatod meg, hogy lekoppanjon a fejük az unalomtól, mert ha a tartalmaid fogyasztása helyett vannak izgalmasabb alternatívák, akkor valószínűleg azokat választják – a vásárlás rovására.
Tehát mitől fulladhat unalomba a tartalmad?
Ha nincs szöveg, a vágyak máshol teljesülnek
Kattintottál már olyan aloldalra, amelyen csak annyi szerepelt a keresett tartalom helyett, hogy „hamarosan” vagy „feltöltés alatt”?
Ez a szöveg egy szálloda programajánló aloldalán fogadott. Vajon mekkora az esély rá, hogy később visszalátogatok? (A foglalásról nem is beszélve.)
Ha nincsenek friss programjaid, inkább szedd le ezt az oldalt és ne kelts bennem hiú reményeket.
Ha csak most nincs mondanivalód, de már javában készülsz arra, hogy izgalmas családi programokat kínálj nekem, akkor írd azt, hogy elsőként értesítesz az újdonságokról, ha megadom az e-mail-címemet. Így talán van valamennyi esély arra, hogy visszatérjek.
Ha nem veszed a fáradtságot, hogy egyáltalán legyen szövegezés a weboldaladon, akkor ne is reméld, hogy teljesítheted a vágyaimat.
- Még a hibaoldaladra is érdekfeszítő, aktivizáló szöveget írj, ehhez részletes útmutatót adtunk itt.
- A webáruházadban se fogadjanak üres, leírás nélküli termékoldalak. Azt, hogyan készíthetsz gördülékeny termékleírásokat, itt mutattuk meg részletesen.
Ha az olvasóra bízod, hogy befejezze a szövegedet, nem biztos, hogy él a lehetőséggel
Rafináltabb esete a szöveg hiányának, amikor elszórsz pár morzsát, aztán úgy csinálsz, mintha szándékosan nem mondanál többet. Holott csak kifogytál a szavakból, és inkább az olvasóra bízod a dolog nehezét: hogy kitalálja, mit akarsz mondani.
„A BOHO blúzom. A tökéletes blúz. Világos színek. Virágminták. Kell-e többet mondanom?” Hát, jó lenne… Ez az Instagram-poszt egy friss és egyébként kedves, ötletes termékbevezető kampány leggyengébb láncszeme (erről a profilról).
A Walmart áruház a napokban dobta piacra új nőiruha-kollekcióját, melyet Sofia Vergara amerikai színésznő neve fémjelez. Az általa tervezett ruhák, főként farmerek különlegessége, hogy minden egyes modellt a színésznő népes családjának hölgytagjai ihlettek. A farmerek róluk vannak elnevezve (pl. The Melissa, The Paula, The Margarita, The Veronica).
A kommunikáció is rájuk épül, a kollekciót a hétköznapi nőket megtestesítő, nem épp modellalkatú unokahúgok és nagynénik mutatják be. A marketingszöveg is alkalmazkodik: az ő szépségüket, jó tulajdonságaikat állítja párhuzamba a ruhák értékeivel.
A modelleket Instagram-posztokban mutatták be – Sofia Vergara 15,7 millió követővel rendelkező oldala mellett más felületre aligha volt szükség.
Ez a blúz, amely szintén a kollekció része, kicsit kilóg a sorból, és nem csak azért, mert kimaradt a névadásból.
Csak annyit tudunk meg róla, hogy tökéletes (de miért is?), hogy világos színű és virágmintás (ezt látjuk, de önmagában nem tűnik olyan nagy előnynek). Az igazi öngól a „need I say more”, mert a borítékolható válasz az, hogy igen, légy szíves mondj egy picit többet. Meséld el, hogy miért ez a tökéletes blúz, mert szeretném tudni, de kitalálni azért nem fogom.
Van, amit az olvasó képzeletére kell bíznod, de ez nem az a helyzet.
Az olvasót ebben a szövegben semmi sem motiválja arra, hogy többet gondoljon annál, mint amennyit kapott. Számára érdektelen marad a blúz, mert semmivel sem tették érdekessé.
Egyedül a színésznő alélt arckifejezéséből következtethetünk arra, hogy ez a blúz valamit tudhat (csak nem tudjuk, hogy mit).
Hasonló hatást vált ki, ha azt írod, „sorolhatnám még” vagy „mondanom sem kell”, esetleg „és így tovább”. Ez a szövegírói munka megspórolása: mintha az értékesítő azt mondaná rögtön a kézfogás után, hogy az ajánlat előnyei magukért beszélnek, a kedves vevő pedig szíveskedjen értékesíteni önmagának.
Ezeket a fordulatokat jellemzően akkor használod, amikor nagyon is lenne még mit mondanod, de valamiért le akarod zárni a témát – ha nincs időd ésvagy kedved ahhoz, hogy végiggondold, milyen fontos előnyöket fejthetnél még ki.
Ne bízd a látogatóra, hogy olvasson a sorok között. Ha megadod a kezdőlökést, a képzelete úgyis szárnyalni fog. Ha beindítod a fantáziáját, akkor azt is elképzeli, vajon rajta hogy állna az a blúz. A függő kérdések, a hook és a cliffhanger profi használatát ebben a cikkben ismerheted meg mélységeiben.
Ha bonyolult és rideg a tartalmad, az szinte büntetés a célcsoportnak
A hiányos információk mellett az unalom oka lehet a mentális fáradtság is, amit a céltalannak tűnő, monoton és előre megjósolható tevékenység vált ki.
A Psychology Today szerint ilyen egy hosszú reptéri várakozás – vagy a rabok számára a börtön.
Az érthetetlen, bonyolult tartalmak fogyasztása is hasonlóan fárasztó és unalmas.
Ilyen tartalom például:
- az egyhangú, előnyök helyett tulajdonságokra építő száraz termékleírás
- a célcsoport számára alig érthető nyelvezettel megírt, túlságosan szakmai szöveg
- a steril, érzelemmentes, rideg marketingszöveg
Mit tehetsz, hogy ezeket elkerüld?
- Tervezd meg alaposan a kommunikációdat – ehhez itt adtunk egy 5 lépéses segédletet kifejezetten unalmas(nak tűnő) termékre hangolva.
- Ha tudod, hogy nehéz vagy száraz a témád, építs a kapcsolódó tartalomra. Találd meg a szolgáltatásodhoz lazábban kapcsolódó területeket (shoulder niche), melyekből érdekes témaötleteket nyerhetsz.
- Tedd érthetővé a komplex szolgáltatásodat.
- A korábbi szövegeidet is nézd át és ha kell, írd át őket, hogy érdekesebbek legyenek – ehhez egy 6 lépéses segédletet találsz itt.
- Törekedj arra, hogy személyes hangvételben, erős érzelmi töltettel írj, erről itt olvashatsz 20 tippet.
- Csempéssz egy kis humort is a szövegeidbe – és máris kevésbé lesznek sablonosak.
Lássunk egy remek példát.
A Staples nevű amerikai cég irodaszereket forgalmaz. Tűzőgépeket, papírmappákat, nyomtatópapírokat, gémkapcsokat, dobozokat – vagyis a monoton irodai munka megszokott kellékeit.
Ezt ellensúlyozva kommunikációjukban az irodai élet vicces, könnyed, szórakoztató oldalát emelik ki.
Minden platformon igyekeznek felrázni az unalmas munkában megfáradt irodistákat. Rövid, látványos Instagram-videókban adnak tanácsokat a tárolásról, rendszerezésről, YouTube-csatornájukon az irodai élet fonákságait bemutató videósorozatot láthatunk.
Miért nincsenek felcímkézve az ételek a hűtőben? Egy tipikus YouTube-videó az irodaszeres Staplestől.
Magából az unalomból is csinálhatsz viccet (az őszinte kommunikáció jegyében), de tudd, hogy az ilyesmi csak egyszer működik.
A világ legunalmasabb billboardja például Malmöben áll.
A hirdetési felületet a Sioo:x’s nevű cég 12 évre bérelte ki 2018 nyarán, azzal a felirattal, hogy „ez a világ legunalmasabb billboardja, 12 évig itt hagyjuk, csak hogy lásd, milyen tartósak termékeink.”
A billboardot kezelt fával borították, a svéd cég ugyanis fafelületek tartós védelmével foglalkozik, így ez poén valóban ül.
Ne untasd a közönségedet
Az emberek hajlamosak unatkozni – ne hagyd, hogy épp a te kommunikációd adjon erre nekik okot.
- Mielőbb pótold a hiányzó tartalmakat weboldaladon.
- Mondd ki, amit szeretnél, ne bízz mindent az olvasó képzeletére.
- Tedd érdekessé, személyessé bonyolult, rideg tartalmaidat.
Ha bármikor is unatkoznál, jusson eszedbe a mi YouTube-csatornánk, ahol szórakoztató videókat találsz a szövegírók hétköznapjairól.
Show More