Te tudod egyáltalán, hogyan néz ki a 404-es oldalad?
Valószínűleg ugyanúgy, mint mindenki másé: a zsákutcába forduló felhasználó egy egyszerű, semmitmondó hibaüzenetet kap, esetleg egy keresőmezőt is, amivel folytathatja a keresést.
Ez azonban nem szolgálja jól a felhasználót, mert csak minimális lehetőséget ad neki a további interakcióra.
Akkor milyen legyen a 404-es oldalad?
Arról, hogy hogyan optimalizálhatod különféle elemekkel a 404-es hibaoldalt, rengeteg cikk szól – legutóbb épp az AionHill blogján jelent meg egy részletes cikk, mely bemutatja, hogy egy webáruházban milyen 404-es oldalt ajánlott készítened.
Éppen ezért nem arról fogok most írni, hogy milyen navigációs elemeket helyezz el az oldalon, vagy hogy hogyan alakítsd annak a dizájnját. Arról olvashatsz alább, hogyan töltheted fel olyan tartalommal a hibaoldalt, ami hatékonyan az oldalon tarthatja a látogatót.
Lehetsz kreatív, de tényleg jó az neked?
Amikor a felhasználó a hibaoldalra jut, értelemszerűen nincs a legjobb hangulatban: valamilyen tartalmadat akarta megtekinteni, valamilyen akciót végrehajtani, ehelyett viszont falnak ütközik.
Ki kell tehát engesztelned valahogy.
Sok gyűjtést találhatsz, amelyek kreatívabbnál kreatívabb megoldásokat mutatnak be – az egyik első például, amelyet találtam, a Heyzap hibaoldalát mutatja be, ahol egy kis játékkal találkozhatunk.
Jó megoldás lehet ez arra, hogy az oldalon tartsuk a látogatót, de igen speciális esetnek látom: a Heyzap egy mobilreklámozási megoldásokkal foglalkozó cég. Ha 404-es oldalra jutottam, jó eséllyel valamilyen tartalmat akartam megtekinteni vagy szolgáltatásról többet megtudni.
Elkezdtem én is játszani a játékkal, jól szórakoztam (sztenderd Asteroid-klón egyébként), de nem éreztem azt, hogy különösebben át akarnának irányítani olyan oldalra, ahol releváns tartalmakkal találkozhatok. De legalább kreatív.
A menühöz le kell görgetnem, amit nem biztos, hogy megteszek, mert semmi sem mondja nekem, hogy ezt tegyem – és számtalan hőtérképen láttuk már, hogy a felhasználók jelentős része nem görget. Egyetlen linket kapok, ami a főoldalra visz engem.
Ha már valami szórakoztatót akarsz, jobban jársz valami olyan megoldással, ami valóban humoros, vicces, de nem köti le nagyon a felhasználót.
A mi 404-es oldalunk például ilyen:
Rendkívül egyszerű, de a belső hivatkozások jól láthatóak és kattinthatóak, és van némi kellemes humorfaktora is.
De jó megoldás az is, amit az Index csinál – már csak azért is nagy kedvencem az ő hibaoldaluk, mert olyan tartalmat használnak fel hozzá, amit másként igen nehéz lenne.
Az Index ugyanis a hozzájuk beérkező olvasói levelekből válogat random – azokból, amelyek legyíkemberekezik, leháttérhatalmazzák őket, esetleg csak simán elküldik őket a francba. Ezek a levelek önmagukban is jelentős humorfaktorral bírnak, és ezt még képi tartalommal is megtámogatják.
Ezen felül pedig a menü ugyanúgy kattintható marad, tehát azonnal tovább tudunk lépni, a navigációs lehetőségek nem tűnnek el. Ők egy olyan 404-es oldalt hoztak létre, amelyet sokan már csak önmagáért is meglátogatnak, hiszen nagyszerű tartalom található ott.
Egy másik megoldás, hogy külön tartalmat gyártasz az oldalra, mégpedig olyat, ami eléggé humoros, eredeti vagy kreatív ahhoz, hogy a felhasználó elkezdje olvasni – és olvasás közben el is köteleződjön. A célod itt az, hogy az olvasód megismerje a stílusodat, és a szöveg (vagy akár videó) végére érve vágyjon arra, hogy még többet halljon felőled.
Magyarázd el, mi történik
Igen, mindannyian találkoztunk már 404-es oldallal. Nem esünk különösebben kétségbe, hiszen általános jelenség ez – lehet, hogy csak elgépeltünk egy URL-t, lehet, hogy migráláskor máshová került egy adott tartalom, mert átalakultak a címek. Tudjuk, mi történik.
Ettől függetlenül a felhasználó hálás azért, ha útmutatást kap tőled. Ha ez csak annyi is, hogy elmondod neki, hogy egy nem létező címet próbált elérni, illetve megmutatod, merre mehet tovább, már az is javítja az élményt.
A szöveget nem kell túlzásba vinni.
Maximum 3-4 bekezdésben, egy jobbfajta felütéssel megtámogatva már remek útmutatást adhatsz arról, hogy hol van, és merre indulhat. Magabiztosabban folytatja a böngészést, pláne, ha a keresőmezőt is e szöveg környékére rakod, utalsz is rá, esetleg dizájnban is megtámogatod azzal, hogy oda irányítod a figyelmét.
De ennél komplexebb oldalt is készíthetsz a 404-esből.
Automata ügyfélszolgálat
Megteheted persze azt is, hogy nem egyszerűen csak bedobod a mélyvízbe a látogatót, miután elmondtad neki, hogy nem ott van, ahol lennie kellene.
Megpróbálhatsz neki valóban segíteni.
Ha azt látod, hogy a téged látogatók nagy arányban jutnak a hibaoldalra, akkor már érdemes tartalmat fejleszteni rá. Egy automatizált kis ügyfélszolgálati útmutatót mondjuk, ahol megpróbálod kitalálni, hogy mit keresett a felhasználó, majd pontos és részletes útmutatást adsz neki, hogy hogyan juthat a legközelebb ahhoz, amit eredetileg szeretett volna.
Valahogy így:
Nálunk egy hónapban alig egy-két tucat felhasználó jut hibaoldalra, emiatt kevéssé aggódunk. Nagyobb forgalmú weboldalnál már egy-két százaléknyi látogató miatt is érdemes lehet némi időt szánnod arra, hogy egy kis útmutatót összehozz, amely az oldaladon a megfelelő helyre irányítja őket.
Kiemelten akkor érdemes ezt megtenned, ha az oldalad nem a tartalomszolgáltatásra, hanem valamilyen termék vagy szolgáltatás eladására épül (és nem webshopról beszélünk). Ilyenkor mindenképpen pályára kell állítanod a látogatót, mégpedig olyan pontosan, ahogy csak tudod.
Legyen a hibaoldalad content guide
A content guide lényegében egy landing oldal, egy olyan tartalomgyűjtemény, ahová valamilyen séma szerint gyűjtesz össze tartalmakat. Ez például egy content guide.
Egy hibaoldal ideális a content guide-odnak. A felhasználót az oldaladon akarod tartani, és valószínűleg eleve úgy került a hibaoldalra, hogy egy már nem élő hivatkozást követett – tartalmat akar fogyasztani, csak éppen nem jut hozzá.
Ha mást nem tudsz róla, akkor a legjobb, ha megmutatod neki, mid van, abból is a legjobbat.
Egy ilyen content guide a magyarázat és útmutatás alatt kaphat helyet. Itt kiválogatva néhány tucat tartalmadat megmutathatod, hogy nagyon értékes anyagokat találhat még, ha nálad marad – akár el is rendezheted ezeket a tartalmakat az oldaladat leggyakrabban látogató szegmensek szerint.
Ezzel nemcsak magadnál tartod, de rögtön növeled az elköteleződés esélyét is.
Ha nagyon releváns tartalmat akarsz ajánlani, megteheted azt, hogy figyeled, milyen URL-t próbált elérni eredetileg, és az abban előforduló kulcsszavak alapján mutatsz neki olyasmit, ami valószínűleg érdekli.
Ehhez persze kell az, hogy keresőbarát URL-eket használj – ezekből olvasható csak ki jól a kulcsszó, egy rakás számmal és különleges karakterrel nem igazán tudsz mit kezdeni. De ha egy a címsorban elgépelt kifejezés miatt jutott a hibaoldalra, akkor abból ki tudod találni, mit keresett.
De soha, semmiképpen...
…ne engedd, hogy a látogató csak úgy otthagyjon.
Mindenképpen kínálj valamit, ami megragadhatja a figyelmét, ami csillapíthatja a frusztrációját, ami segíthet neki, hogy mégiscsak kielégítse valahogy az igényt, ami miatt felkeresett téged.
Ne engedd el a kezét, próbáld inkább a megfelelő irányba vezetni. Kérdezd meg, mit keres (csetatblak felugorhat), kérd meg, hogy keressen rá újból.
De ne hagyd, hogy egy-két elgépelt karakter vagy egy rossz helyre került aloldal miatt látogatókat veszítsen a szájtod és bevételt a céged.
Oszd meg ezt a cikket, hogy minél több oldalon lehessen szórakoztató 404-es oldal!
Show More