A legtöbb weboldalszöveg unalmas.
Ez pedig pontosan azért gond, amiért nem vennél fel egy unalmas salesest. Amiért egy unalmas prezentáció után nem veszed meg az előadó könyveit. Amiért egy unalmas üzleti találkozó után nem fogsz lelkesedni az adott üzleti partner szolgáltatásaiért.
Az unalmas dolgokra nem emlékszünk. Nem lelkesedünk tőlük. Nem hagynak nyomot.
Az unalmas szöveget ráadásul végig sem olvassuk. Miért is olvasnánk, ha nem kötelező?
A látogatóidnak ugyanígy egyetlen kattintás bezárni az oldaladat. Ezzel a lepattanási arányod nő (ez a rangsorolásodat rontja), a potenciális ügyfeleid pedig inkább a macskás videókat nézik ahelyett, hogy azt a szöveget olvasnák, amely semennyire nem köti le őket.
Miért lesz unalmas egy szöveg?
Szerintem nem úgy ülsz le írni, hogy „na, írok valami unalmasat!” Lehet, hogy még gyakorlatod is van a szövegírásban, és egészen jó ötleteid lennének... csak épp nem mered őket használni.
A legtöbb szöveg nem technikai hiányosságok miatt lesz unalmas (azaz: nem tudja az író, hogy hogyan írjon érdekesen), hanem azért, mert egy mítingen több ember átbeszéli a szöveget és mindenki hozzárakja az ötleteit.
Azt gondolnád, hogy ez egy jó dolog: demokratikus a folyamat, a szöveg pedig sok ötlettel feldúsul.
Azonban a gyakorlatban a sokfelé húzó ötlet elveszi a szöveg fókuszát... vagy épp megállapodtok a legbiztonságosabb mondatokban, legbiztonságosabb üzenetekben.
A biztonságos megoldás pedig unalmas. A biztonságos az, amit mindenki jól ismer (azért biztonságos, mert megszokott).
Ha marketingszöveget rendelsz, akkor felejtsd el a mítingeket. Egyetlen döntéshozó legyen, aki elfogadja vagy elutasítja a szöveget, illetve változtatásokat kér.
Ha te magad írod, akkor pedig az alábbi tanácsok segíthetnek.
1. Dobd ki a buzzwordöket és a nagy üres szavakat
Imádom azokat a stock fotókat, amikor egy tábla előtt áll egy öltönyös üzletember, és szavakat ír a táblára: innovation, technology, research, marketing és így tovább.
A Kreatív Kontrollnál is úgy néz ki egy teljesen átlagos hétfő reggeli munkanap, hogy a cégben összegyűlünk az irodában, mindenki a legjobb öltönyét viseli és komoly szavakat írunk fel a táblára. Strategic business developement. Corporate vision. Innovative approach.
Miért, ti nem így kezditek a napot?
Az ilyen unalmas és semmitmondó képeket általában hasonlóan semmitmondó szövegekhez szokták vásárolni.
Szerinted mit jelent az, hogy „innovatív megoldás”? Vagy az, hogy „minőségcentrikus szolgáltatás”?
Azért kérdezem, mert nem tudom. Ezek a szavak épp azt jelentik, amilyen piacon van az adott vállalat. Ezek elvont fogalmak, amelyeket ráadásul már csontig lerágtak. Ha így írod meg a cégedet és a szolgáltatásodat bemutató oldalt, akkor pontosan ugyanolyan lesz a kommunikációd, mint szinte minden B2B cégé.
Még rosszabb, hogy az ilyen szövegezés annyira gyakori, hogy a látogatóid észre sem veszik.
Inkább írd le, hogy mit csináltok, és használj minél konkrétabb szavakat.
Így csináld: menj át a szövegeden, és minden általános fogalomnál tedd fel a kérdést, hogy „mit jelent ez konkrétan?” A választ helyettesítsd be. Így rákényszeríted magadat arra, hogy konkrét legyél, és idővel az „informatikai megoldás” átalakul nagy terhelhetőségű szerverekké és 0–24 rendszerfelügyeletté.
Mi sem „innovatív online marketinges megoldásokat adunk a minőség iránt elkötelezett partnereink számára” (bah!), hanem megírjuk az oldalad (marketing)szövegeit, hogy jobban kommunikáljon a céged, több eladásod legyen és versenyelőnyöd legyen azzal a konkurenssel szemben, aki a fenti sablonok szerint írja meg a szövegeit.
2. Legyél empatikus
Némely B2B weboldal elidegenítően tárgyilagos és merev, szinte rosszul érzem magam, hogy nem öltönyben ülök a laptop előtt, amikor olvasom a weboldalt.
Mindez nemcsak személyteleníti a céged, de a konverzióra is kihat: az egyszeri ügyfél azt gondolhatja, hogy nem rá gondoltak, nem neki akar segíteni a cég (tehát nem ő a célpiac), neki ezt értenie kéne.
Amikor empátiát javaslok, az nem leereszkedést vagy ostoba jópofizást jelent. Nem attól lesz marketingszöveg a marketingszöveg, hogy lemegyünk gagyiba.
Jó kezdés, hogy típusproblémákat megemlítesz, és összekötöd a szolgáltatásoddal. Pl. ha nincs időd szöveget írni, akkor szervezd ki hozzánk. Nem az ügyfeled dolga azt kitalálni, hogy az olykor egészen hétköznapi problémáját melyik egyáltalán nem hétköznapi és rendkívül technikai szolgáltatásod oldja meg.
3. Az ügyfelednek írj, ne az ügyvezetődnek
Sok olyan weboldalt láthatsz, amit mintha a vezetőség szórakoztatására készítettek volna.
Az ilyen oldalon minden arról szól, hogy a cég nagy, tökéletes, régóta létezik, mi ennyire és annyira jók vagyunk és díjakat is nyertünk és innovatív megoldásokat adunk és úgy általában oly nagyszerűek vagyunk.
Ez viszont a potenciális ügyfeleidet nem érdekli.
Az ilyen szövegezés szinte mindig többes szám harmadik személyű (a mi cégünk így meg úgy), holott a jó szöveg „én beszélgetek veled”.
Írj az ügyfeledről, írd le, hogy te, te, te (vagy Ön). Írj a problémáiról. Írj arról, hogy hogyan lesz könnyebb a munkája, jobb az élete, erősebb az egészsége akkor, ha tőletek vásárol.
A céges oldal nem a cégedről szól, hanem az ügyfeledről.
4. Rövidítsd le a mondataidat. És a bekezdéseidet. És a szavaidat. És a szövegedet.
Látatlanban megtippelem, hogy túl hosszú mondatokat írsz. Többszörösen összetett mondatban kacskaringózik a mondanivalód, és az 5. sor után már talán te sem tudod, hogy mit mondtál a mondat elején. Unalmas és követhetetlen.
Ugyanígy a neten nem működik egy 12 soros bekezdés. Ne félj a rövid bekezdésektől, mert a heatmap és az Analytics szerint a rövid bekezdés a barátod.
És használj rövid, egyszerű szavakat, amikor csak lehet. Kommunikálni szeretnél, nem a szakszóismeretedet fitogtatni.
5. Tegyél cselekvő igéket a mondataidba. És személyeket.
„A beérkező e-mailek 24 órán belül megválaszolásra kerülnek.” Ebben a mondatban nincsenek személyek és nincs aktív cselekvő. Gyártósori és elidegenítő a hangulat.
Írd inkább így: „Az e-mailedre 24 órán belül válaszolok.”
6. Írj arról, ami az olvasódat érdekli
Ez valószínűleg a legnehezebb rész.
Neked egy szolgáltatásod jelenthet kihívásokat, túlórát, büszkeséget és így tovább. Kívül-belül ismered már.
Az ügyfeled megoldást keres, és lehet, hogy a landing page-edre jutva hall rólad először.
Mi az az egyetlen előny, ami az oldalon tartja? Utána sikertörténetet szeretne olvasni? Megnézne egy videót? Megnézné a szolgáltatás technikai részleteit?
Ezt az irodádból nem tudod megválaszolni. Egy szövegíró segíthet ebben (az a munkánk, hogy állandóan az ügyfél fejével próbáljunk gondolkodni), utána pedig teszteld az oldalt, próbálj ki más leadeket, cserélgesd a headline-t.
Tényleg nem tudok kerülőutat meg gyorsabb megoldást adni: piackutatás, szövegírói szemlélet és tesztelés tesztelés után. Mi a saját marketingkommunikációnkat ugyanígy javítgatjuk, vagy épp gyakori kérdésekre és kifogásokra válaszolunk, ez a cikk például így született.
Ha valamelyik marketinganyagunk lehengerlően meggyőző, akkor valószínűleg előtte már több konferencián és tárgyaláson előadtuk a sales pitchet, és a legjobb mondatokat, legnagyobb előnyöket tartottuk meg.
Ha tetszett ez a cikk, akkor először is oszd meg, utána pedig olvass el egy hasonlót.
Show More