Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 11 perc

Őszinte marketing a hülyeség határán: hiba vagy alapkövetelmény?

  • Szerző: Benyó Dániel
  • Kategóriák: Ingyenes, Marketing
  • Címkék: brand, marketing, reklám

Az őszinteség vádja rendszerint elkerüli a marketingest.

Ez ugyanúgy levezethető a reklámszemétre, mint az, hogy sokak szerint az e-mail-marketing nem működne egyszerűen azért, mert ők sok spamet kapnak. Pedig az őszinteség a jó marketing alapvető jellemzője.

Balázs már 3 éve nekiállt, hogy fogalmilag egyáltalán tisztázza, hazudik-e a marketing, és kitért arra is, hogy miért éri meg őszintének lenni.

Őszinteség alatt értjük most azt, hogy a termékünk esetleges hibáit (mert biztos, hogy vannak) nem eltitkoljuk, hanem kiemeljük. Ennek 2 előnye is van, ahogy Balázs írja:

Egyik az, hogy sokkal kisebbnek tűnik a hiba, kezeljük az esetleges kifogásokat, így pedig kevesebb eladást veszítünk (értsd: több pénzt keresünk).

Másik előnye pedig az, hogy lebilincselően őszinték vagyunk. Nem hallgatjuk el, nem tereljük a szót, hanem egyenesen megmondjuk, hogy igen, a terméknek van hibája, de ez ezért és ezért nem gond.

A másik oldalról közelítve pedig nem éri meg hazudni – röviden azért, mert ezzel elidegenítjük a vásárlókat, holott egy új vásárló behozása mindig költségesebb (a becslések szerint körülbelül hétszer), mint egy már meglévőnek eladni valamit. Az őszintétlenség viszont negatív vásárlói élményt eredményez.

Ahogyan Balázs fogalmaz:

Ha okos cég vagyok, akkor már nem éri meg hazudni, mert az ügyfelet egyenrangúnak tartom és szeretném, ha 10 évig engem választana. Értéket szeretnék neki adni, hogy absztrakt értéket (pénzt) adjon a termékemért. Őszinte kapcsolatot szeretnék vele.

Hogyan adhatsz tehát el valamit kíméletlenül, a szakmán kívülieknek már szinte hülyeségbe hajlóan őszinte kommunikációval?

Először is nézd meg ezt az elemzést, ahol láthatod, hogyan érdemes valamit a hibák hangsúlyozásával hirdetned.

És most vágjunk bele.

Ha nem maradsz hiteles, hiába leszel őszinte

Brutálisan őszinte többféleképpen is lehetsz.

Az egyik megoldás, hogy ezt öniróniával, szarkazmussal teszed. Ha a célközönséged kifejezetten fiatal, Y és Z generációs, akkor jól járható ez az út, hiszen a fiatalok vevők az ilyen stílusra.

A legjobb példa erre valószínűleg az Oasis üdítőmárka kampánya, amelyet az Egyesült Királyságban futtattak. Önmagukra reflektáló hirdetéseik nem arról szóltak, mennyire finom az üdítő – olyan kiszólásokat jelenítettek meg, hogy milyen drága reklámhelyet venni, hogy te úgyis szomjas vagy, nekik meg eladási kvótájuk van, illetve hogy milyen idiótán korán kezdődnek a karácsonyi reklámkampányok.

Önmagában ez a kampány nagyszerű, mégis rengeteg kritikát kapott – elmondom, miért.

Az ilyen üzenetek azért működnek jól, mert segítenek emberibb arcot adni a cégnek. Olyan ez, mint mikor egy cég a közösségi médiában közvetlenül, akár viccelődve, szurkálódva kommunikál a vásárlóival. A tengerentúlon Twitteren sok példát láthatunk erre, Facebookon már sok kisebb s néhány nagyobb magyar cég is kezdi felfedezni az előnyeit.

A közösségi médiában az a jó, hogy az emberek tisztában vannak vele: egy tweet vagy komment mögött egy ember vagy egy kis csapat áll. Ha egy különösen kreatív kommentfolyamot felkapnak más oldalak és megosztják, általában azt olvashatjuk, hogy „az X cég marketingese” milyen ügyesen kommunikált.

Az Oasis kampánya viszont nem a közösségi médiában futott, hagyományos plakátkampány volt, így nehezebb mögé arcot képzelni a közvetlenebb, ironikus hangvétel ellenére is. Már csak azért is, mert a cég nem egy kisvállalkozás, nem egy hasonló hangvételű kampányairól ismert laza szervezet, hanem a Coca-Cola leányvállalata. Szóval bármilyen jó is a kampány önmagában, éppen váratlansága miatt sérült a message match.

Egy kisebb cégnél, vállalkozónál, szakembernél ez a stílus nem jelent gondot – számos előfizetőnk van, akinél látom magam is, hogy gond nélkül működik a közösségi kommunikációban az emberibb stíl.

Egy nagyobb cégnél viszont, amely évek óta számos kampányt futtat, kialakult kép él a kommunikációjáról a közönségben, komolyabb előkészítés szükséges ahhoz, hogy egy ilyen kampány hitelesen fusson le.

Amikor nem a vásárló fedezi fel a hibát

A legjobb tanács, amit marketingesként adhatok, hogy úgy tekints a termékedre, mint a vásárlód. Keresd a hibáit, fedezd fel a hiányosságait. Nem csak a legnagyobb előnyöket kell megtalálnod és kommunikálnod: a kifogáskezelést már a termékoldalon vagy landing page-eden meg kell kezdened.

Ennek csak az egyik funkciója, hogy előre tisztán és nyíltan beszélve elejét veszed a kifogásoknak. Ha elmondod az éttermedről, hogy nincs vegetáriánus étel, a hotelről azt, hogy zajos, a duguláselhárításról azt, hogy bizony büdös lesz és mocskos, a reklamációk nagyját már meg is előzted.

Van viszont egy másik nagy előnye is.

Vállalkozói csoportokban rengetegszer látom előkerülni nehézségként azt, hogy a potenciális ügyfelek időpontra jelentkeznek, lefoglalják a helyet, majd egyszerűen nem mennek el. Ugyanígy probléma, hogy olyanok vásárolnak egy terméket, akik nincsenek tisztában értékével, funkciójával és tulajdonságaival, így aztán felháborodnak, hogy nem azt kapják, amit akartak – hanem amit kértek.

Tudom, jó eséllyel a te célod is az, hogy minél több vásárlód legyen. De mint azt már említettem, a visszatérő, hűséges vásárló mindig jobb.

Mi is megtapasztaltuk az évek során, hogy az, aki a legkisebb blogcsomagunkat megveszi (ami egy belépőtermékünk), majd három hónap után nem terjeszti (sőt a cikkek felét ki sem rakja), ezért közli, hogy ez neki nem működik és nem látja értelmét.

A saját tapasztalataid alapján te is felállíthatsz olyan szegmenseket, akikről bizton megállapíthatod, hogy inkább jelentenek problémát. Olyanokat, akik még akkor is reklamálni fognak, ha pontosan azt kapják, amit ígértél.

A hibák, hiányosságok vagy éppen csak a lehetséges csalódási pontok kiemelésével már előre kiszűrheted a potenciális ügyfelek e csoportjait. Ez pedig hosszú távon sokkal jobban megtérül, mintha költségesen behoznád a rossz ügyfeleket – már csak azért is, mert utána nem kürtölik tele a közösségi médiát alaptalan felháborodással.

Vegyünk egy példát egy olyan szolgáltatásról, ami eleve azért létezhet, mert egyszerűen nem jó. A közösségi szállásokról beszélek.

A közösségi szállások, hálótermek között is vannak persze szépek, tiszták, rendesek, de legyünk őszinték: a hátizsákos stopposoknak, csóró diákoknak és kispénzű utazóknak fenntartott intézmények éppen azért képesek megcélozni célszegmenseiket, mert működési költségeiket minimalizálják.

Ez általában nyilvánvaló, de nem mindenkinek.

Az amszterdami Hans Brinker Hotel marketingese úgy gondolta, nem hülyíti be a célközönséget azzal, hogy a Hiltonban kapnak helyet pár euróért. Helyette ezek a hirdetések születtek:

Az ilyen brutális őszinteség nemcsak elidegeníti a rossz ügyfeleket, hanem bizalmat is épít – hiszen nyilvánvalóvá teszi, hogy semmit nem takargatsz.

De ha már a hibák vagy hibaként érzékelt terméktulajdonságok terepén járunk, álljon itt egy retró példa is. Annak idején a Volkswagen egy új autót akart bevezetni a piacra – egy olyan piacra, amit a nagy, erőteljes, férfias autók uraltak.

Ez a kocsi a Bogár, hivatalos nevén Type 1 volt. Vess egy pillantást a hirdetéseikre:

Hogyan alkalmazd?

Nem akarlak rávenni, hogy fog az összes hibádat és hirdesd meg őket Facebookon. (Bár nagyon szívesen megnéznék egy ilyen kampányt, szóval ha megcsinálod, látni akarom az eredményeid.)

Kezdetnek az is elég, ha a landing oldalaid, weboldalaid szövegét egy kicsit kibővíted.

Ha megnézed a mi oldalainkat, szinte mindenhol találsz néhány bekezdést, ami arról szól, kinek nem ajánljuk az adott szolgáltatást.

A legújabb, könyvbemutatónkat promózó landingen például ez kapott helyet:

És itt még csak bele se mentem részletesen. Tényleg azt szeretném, ha nem jönne el olyan, aki szerint az e-mail-marketing hülyeség, de itt egy kis létszámú rendezvényről beszélünk.

Ha viszont valamelyik termékünket akarjuk eladni, mint mondjuk egy hírlevélsorozat, a kizárás máris nagyobb szerephez jut.

A kommunikációdban helyet kaphat az is, hogy néha a konkurenciádat dicséred. Ez a legtöbb marketingesnek és cégvezetőnek eleve fizikai fájdalmat okoz már gondolati szinten, de hallgass meg.

Azzal, hogy a versenytársadat dicséred, nagyon komoly hitelességet építhetsz – ráadásul vevőt sem veszítesz, mert olyan érdeklődőket irányítasz át a konkurenshez, aki veled nem lenne elégedett, a konkurenseddel viszont igen. Mindhárom érintett félnek hasznot hajtasz: az ügyfél elégedettebb lesz, neked nem kell egy veszett ügyön dolgoznod és a konkurensed is jól jár (nem mellesleg nem a te károdra).

De ha nem akarsz nevesíteni, máshogy is hozzáállhatsz. A század derekán az Avis autókölcsönző az egyik legjobb kampányt indította el, amit valaha láttam. Ezzel indultak:

Az üzenet ennyi volt: ők csak másodikak a piacon – nem tehetik meg, hogy nem tökéletes szolgáltatást adnak.

Az eredmény: rövid idő alatt 18%-ról 34%-ra nőtt a piaci részesedésük. Fél évszázaddal később is ez volt a szlogenjük: „We try harder.” (Pár éve cserélték.)

És ide tartozik az is, hogy merj magadon nevetni. Nem lelki tanácsot akarok adni: mutasd meg a közönségednek, hogy nem egy automatizált bot áll a brand mögött. Akár csak annyira, hogy fogod a trollkommenteket és készítesz belőlük egy humoros videót:

Ugyanígy kell bánnod a hibákkal, ballépésekkel: nyilvánosan beismerni és megmutatni, hogy valóban botlásról, nem gyakorlatról van szó.

(Így tettünk mi is, amikor tavaly komoly hibát talált valaki egy szakmai anyagunkban: a hibát jelző felhasználónak tekintélyes jutalmat fizettünk, nyilvános videóban kértünk elnézést, a hibát javítottuk, a folyamatainkat pedig teljesen átszabtuk, hogy soha többé ne forduljon elő hasonló.)

Ha úgy gondolod, az őszinteség csak árt

Akkor vagy nem gondoltad át rendesen, mekkora hasznot hajt, vagy tényleg valami komoly gond van a termékeddel. Utóbbi esetben menj vissza a termékfejlesztéshez.

Az „őrült őszinteség” nem azt jelenti, amire gondolsz. Az őrültség valójában az, ha nem ilyen a kommunikációd.

A hibák rejtegetése, a mismásolás, ha csak a szépet és jót mutatod meg magadból, nem hiteles. Hiteles az, ha megmutatod, hogy a céged is emberekből áll, akik képesek emberként kommunikálni – és nem nézik hülyének azt, akinek éppen ki akarják dumálni a pénzt a tárcájából.

Te voltál már ennyire brutálisan őszinte? Oszd meg kommentben, imádunk kreatív magyar példákat látni!

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. A hírleveleiddel több bevételt tudsz elérni, ha ezeket a tippeket megvalósítod.
Kérem a checklistet

Ne aggódj, nem irányítunk el a cikkről.

ElőzőElőző cikk„Muti, mit forgattál” [5 videó elemzése]
Következő cikkÉlő közvetítés a 28. Országos Marketing KonferenciárólKövetkező

Ezeket olvastad már?

Minden, amit a buyer personákról tudni akartál

Sok előadásban és cikkben hallhatod és olvashatod, hogy készíts buyer personákat. Én viszont azt is

Elolvasom »

Így teszi tönkre a rossz helyesírás a cégedet

Ugyan miért számítana a helyesírás a marketingkommunikációban, teszed fel a kérdést. Aztán 10 perc múlva

Elolvasom »

Milyen chatbotot készíts? (14 felhasználási mód)

Most a marketingszakma a chatbotoktól hangos. Jó okkal: ez a trend hatalmas, a chatbotok számai

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.
A jobb felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. Elfogadom Nem fogadom el Adatvédelmi elveink
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.