Magyarországon jelenleg kétfajta cégvezető van:
- az egyik még mindig azt hiszi, hogy a content marketing valami furcsa buzzword
- a másik gőzerővel valósítja meg a saját tartalommarketing-programját
Ha a második kategóriába tartozol, akkor biztosan érdekel téged egy olyan kutatás, amin még alig száradt meg a digitális nyomdafesték. Az Ascend2 a június 5-ével kezdődő héten küldte ki a 3 perces kérdőíveket, és a 219 válaszból összeállt az a kutatási anyag, amit most át is nézünk.
A kitöltők és a felmérés
A felmérés az Egyesült Államokban készült. A 219 kitöltő 69%-a elsősorban cégek közötti piacon folytat marketingtevékenységet (B2B, tehát nem végfelhasználók, hanem más cégek az ügyfelei).
A kitöltők többsége (57%) vezető beosztásban dolgozik (alelnök, ügyvezető), durván harmada tulajdonos vagy partner.
Cégméret szerint vegyes a felmérés: 38%-ban 50 fő alatti cégek, 32%-ban 50–500 fős cégek, 30%-ban 500 fő feletti vállalatok emberei adják a válaszolókat.
A felmérés az Egyesült Államokban készült. Ez nekünk azért releváns, mert még mindig a tengerentúl vezet a marketinginnovációban, és pár éves késéssel szűrődnek be a trendek. Ha meg akarod előzni a piacodat, akkor fél szemmel mindig azt kell nézned, hogy odaát mi történik.
Mindez nem azt jelenti, hogy válogatás nélkül vedd át a taktikákat és azonnal lovagold meg az ottani trendeket – a mi marketingkihívásaink mások, mint az ő marketingkihívásaik.
Az Ascend2-nál értik a tartalommarketinget
A felmérés bevezetőjében olvashatod:
This research has been produced for your use. Put it to work in your own marketing strategy. Clip the charts and write about them in your blog or post them on social media. Please share this research credited as published.
A kutatási anyagokkal eleve így járnak el a marketingesek: felhasználják, írnak róla (lehivatkozva), ami mindkét félnek jó. A kutatást készítő cég eljut sok emberhez, a marketinges pedig kiváló adat alapú anyagokat készíthet.
Ám ez a rész egy ügyes call to action, hogy ha esetleg nem jutott volna eszedbe blogbejegyzést írni belőle, akkor talán emiatt eszedbe jut.
Itt éred el a kutatás anyagát, minden kép a riportból van.
De nézzük már a számokat.
Mi a célod a tartalommarketinggel?
Nagyjából az, ami az itthoni cégeknek: több lead.
Komoly kihívása lesz a jövőben minden marketingkivitelezőnek, hogy az ügyfélnek egyre kevésbé weboldalra, Facebook-menedzsmentre, szövegírásra vagy bármi egyébre lesz szüksége, hanem leadre – és kis túlzással mindegy, hogy hogyan adod ezt meg neki. Ami viszont biztos: nem az ügyfél feladata, hogy marketingképzésről marketingképzésre járva edukálja magát, és ő összeállítsa a kivitelező helyett a stratégiát.
A legjobb szolgáltató akkor is tudja, hogy az ügyfél mit akarhat, amikor az ügyfélnek ötlete sincs. (Emlékszel, amikor Szindbád megkérdezi a pincért, hogy „ma mit szeretnék ebédelni”, és a pincér tud javasolni – ráadásul jót.)
A legnagyobb akadályok
- 48%-ban a hatékony stratégia hiánya
- Szintén 48%-ban a tartalomkészítéshez kellő erőforrások hiányoznak
- 47%-ukat köti a büdzsé (illetve inkább a hiánya)
- 36%-nál probléma az, hogy hogyan mérjék a hatékonyságot
- 31% szenved a csatornák összekötésével (gondolj arra, hogy a landing page-ed űrlapját kösd össze mondjuk a MailMasterrel – itthon jelenleg alig van olyan szakember, aki ezt helyetted megcsinálja)
- 25%-nak hiányoznak a jó ötletek (de ők nem olvasták ezt a cikket)
- 18% azzal szenved, hogy a tartalmai túl egysíkúak (ők pedig elolvashatnák ezt a cikket)
Nagyjából ugyanazok a kihívások, mint amit a CMI talált. Amondó vagyok, hogy ezekre a kihívásokra találj minél hamarabb megoldást, hiszen ezek nemzetfüggetlen tartalommarketing-nyavalyák.
Melyik a leghatékonyabb tartalomtípus?
A kutatási anyagok aranyérmet szereztek, és ez a korábbi felméréseket tekintve meglepő eredmény. A szubjektív megérzésünk az, hogy ez bizony helytálló: én is egymás után töltögetem le a white papereket (és ha elkérik a telefonszámom, akkor utána időnként felhív egy amerikai értékesítő).
Mi lehet ennek az oka?
Valószínűleg az, hogy amíg egy blogbejegyzés, videó, hír, infografika, webinár vagy hírlevél inkább olyan tartalom, amit megnézel vagy elolvasol, addig a kutatási riportot aktívan felhasználod. Ha minden tartalomstratégia szakad, akkor a blogbejegyzés elolvasása nélkül kibírod még pár napig, de a publikációs naptárad könyörtelenül hajt előre.
A riportokból vagy anyagot készítesz, vagy a marketingstratégiádat finomhangolod – nélkülözhetetlen, tehát értékesebb, tehát sikeresebb.
A legnehezebb tartalomtípusok
Nyert a videó és a podcast, de nehéz kutatást összehozni, webinárt levezényelni vagy infografikát készíteni. Érdekesség, hogy a hírlevél megelőzte a blogbejegyzést: előbbi értékesítési szöveg, utóbbi újságírói tartalom. (Ez a különbség.)
A cégek 72%-a részben vagy egészben kiszervez
Általában jobban megéri vásárolni, mint házon belül előállítani – ennek oka pl. az, hogy a vásárolt tartalom jobban skálázható (ha adott hónapban nincs videó, akkor nem kell elküldened vagy üresben fizetned a videostábodat).
Ha a házon belüli kreatív a vásárolt szoftver, akkor az ügynökség a felhő.
(Alig várom, hogy ezt egy előadásban visszahalljam.)
Ugyanakkor vallom, hogy minden cégnek szüksége lenne egy házon belüli szerkesztőre ésvagy szövegíróra – hiszen az ügynökségnek kiszervezett munkát nem az ügyvezetőnek vagy a marketingesnek kell átolvasgatnia, hanem olyasvalakinek, akinek szakmája az írás.
Melyik tartalmat éri meg elkészíteni?
Bár a kutatás menő dolog, és biztosan kapsz egy rakás bejövő linket, de nehéz elkészíteni – hiszen idő- és erőforrás-igényes.
Ugyanakkor a blogbejegyzés hatékony (bizonyíték), de sokkal könnyebb elkészíteni.
Amennyiben nincs közel végtelen büdzséd (valószínűleg nincs), akkor hajoljon kezed a blogposzt felé, hiszen ugyanabból az erőforrásból nagyjából ugyanazt a hatékonyságot érheted el.
Így állunk tehát. A kutatást feldolgozta a CMO.com is, ők egészen más diákat hangsúlyoztak, ezért a teljes képhez olvasd el az ő cikküket, valamint magát a riportot.
Szeretnél még ennél is jobb cikkeket olvasni? Fizess elő a Marketingszöveg.comra, hogy minden tartalmunkat elérd, és kiváló marketingkommunikációval törhess piacelsőségre. Előfizetőnek lenni presztízs, előfizetőnek lenni életérzés.
Ennek a cikknek adj egy lájkot, hiszen megérdemli.
Show More