Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 11 perc

A tartalommarketing nem PR (még akkor sem, ha egy másik szakértő szerint az)

  • Szerző: Kreatív Kontroll
  • Kategóriák: Hogyan készítsek ütős tartalommarketing-stratégiát?, Ingyenes, Tartalommarketing
  • Címkék: branded content, native advertising, pr, tartalommarketing

Ismét olyan szakmaiatlanság ütötte föl fejét, hogy véleménycikket kell írnom.

Nem én akarom, a szakma kényszerít.

A Magyar Marketing Szövetség képzésén előadók voltunk (én a jó tartalomról és jó reklámszövegről beszéltem, Zoli a tartalommarketing-megvalósításról adott elő, illetve ő volt az egész nap moderátora), és kerekasztal-beszélgetéssel nyitottuk a napot. A beszélgetés célja az volt, hogy a résztvevők egy egységes (és szakmai) álláspontot kapjanak arról, hogy mégis mi a tartalmi szemlélet.

Sajnos azonban a Magyar PR Szövetség elnöke következetesen képviselte azt, hogy a tartalommarketing az PR (vagy a PR tartalommarketing?) – ez pedig szakmai tévedés.

Nézzük is, hogy miért.

Mi a tartalommarketing?

Az a modern marketingkommunikációs szemlélet, amely során olyan tartalmakkal érsz el üzleti célokat, melyek szerkesztőségi tartalomként is megállnák a helyüket és (a célcsoportodnak) értéket képviselnek.

Tehát az a felfogás, hogy ne reklámokkal idegesítsd az ügyfeleid, hanem olyan anyagokat adj nekik, amelyre önmaguktól is rákeresnének (mert problémájuk vagy igényük van, a tartalmad pedig ezt megoldja).

De már 44 definíciót és meghatározást összeszedtünk.

És a minőségi tartalomról is írtunk.

Marketing Szövetség Sipos Zoltán

Itt pedig Zoli beszél a tartalommarketingről.

Mi a PR?

„A public relations tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete között a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot (goodwill) és támogatást építsen és tartson fenn.”

E definíció olvasható a magyar Wikipédián és az MPRSZ útmutató állásfoglalásában.

Hasonlóságok

A tartalommarketing és a PR is történetközpontú – a főszereplő pedig vagy egy hír, vagy az ügyfeled.

Eszközeikben is hasonlók: a videó, brosúra, rendezvény, blog, közösségi média mindkét marketingterület (vagy tudományág?) számára felhasználható (és használják is).

És meglepő hasonlóság, hogy a PR ugyanazon szokott „elcsúszni”, mint a content marketing: ha cég unalmas és rossz formátumú sajtóközleményt küld célzás nélkül (hasonlóképp: a cég unalmas tartalmat készít, mely csak az ügyvezetőt érdekli, de nincs tartalompiaci létjogosultsága).

Vitatható, hogy a valódi PR nem a pongyola sajtóközleményekről szól, ahogy a tartalommarketing sem egyenlő egy unalmas céges bloggal.

Szeretném, ha mindkét terület már egyfajta minőséget jelezne. A pongyolaságot ne hívjuk például tartalommarketingnek, hanem tartsuk egyszerűen pongyolaságnak – ahogyan a stratégia nélkül vezetett, nem reklámozott, termékfejlesztésben rossz, árazásban csapnivaló céget sem marketingorientáltnak, hanem csődvárományosnak tartjuk.

Különbségek

A legfontosabb különbség az, hogy a tartalommarketing célja elsősorban a saját médiafelületek felépítése és felfuttatása – ezzel szemben a PR jellemzően más médiafelületeken kíván megjelenni.

A közönség a tartalommarketing esetében a tiéd, a PR esetében „kölcsönben van nálad”.

Másik különbség, hogy a PR egy „outbound” megoldás, a tartalommarketing viszont „inbound”. A szakkifejezések pontosításához a Moz ábrájára pillants rá:

inbound marketing vs outbound marketing

Ne legyél interruption marketer, mert egyrészt idegesítő marketinget csinálsz, másrészt kevéssé éri meg. Via Moz.

Advertorial, natív, sponsored content, branded content… kihagytam valamit?

A PR (a javasolt alak egyébként a kisbetűs pr, ejtése pedig nem píár, hanem péer – de én mindig píározok) célja elsősorban az, hogy a céged hírei és sztorijai önerejükön, saját hírértékük miatt bekerüljenek a médiába (nyilván a megfelelő pusholással és a kapcsolati hálód ügyes felhasználásával). Ezért is érdekes, hogy a fizetett cikk (advertorial) miért terjedt el hazánkban (szerintem tévesen) PR-cikként.

A natív hirdetést (vagy megjelenést) szokták még szinonimául hozni a tartalommarketingre. Ez azért tévedés, mert a tartalommarketing egy szemlélet, a natív pedig egy hirdetési forma.

A branded content tipikus gumicsont-buzzword: olyan tartalom, amit a befogadó a márkával összefüggésbe hozhat. Ez azért problémás, mert ez minden tartalomra igaz (a reklámra épp úgy, ahogy ezen oldal blogbejegyzéseire is), tehát semmit nem határoztunk meg igazán. Mellesleg nem a tartalmat előállítóra, hanem a befogadóra hárítja a felelősséget, ami szokásos iparági cinizmus.

Jegyzetelés! #training #educating #copywriters #contentmarketing

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által közzétett fénykép, 2016. Máj 20., 05:06 PDT

A belső szövegíróképzésünk egy tanulságos jegyzetéről készült fotón ott a logónk, akkor ez most branded content (a logó miatt) vagy native (kép jelent meg Instán) vagy tartalommarketing vagy csak egy egyszerű fotó? Szakértő legyen a talpán, aki ezt a tartalomcsomót kibogozza!

Fogalmi tisztázás

Kevéssé izgat, ha egyes bizottságokban felszisszennek ettől, de a meghatározás nagyon egyszerű lesz:

  1. Ha fizetsz a megjelenésért, akkor reklámozol. (Médiafüggetlenül.)
  2. Ha nem fizetsz és nem saját médiumban jelensz meg, akkor PR-tevékenységet végzel sikeresen.
  3. Ha nem fizetsz és saját médiafelületen jelensz meg, akkor tartalommarketing-programot valósítasz meg és a céged éppen kiadói szerepet tölt be.

Ez szerintem a legtisztább felosztás – és ha pl. egy blogbejegyzésed (saját felület) Facebook-linkjét meghirdeted, attól még mindig tartalommarketing végzel, csak épp terjeszted az anyagod. (A tartalommarketing célja nem a teljes reklámmentesség.)

Erről a fogalmi őrületről részletesen már írtam itt.

Mi a tartalommarketing lényege?

Miért csináljuk ezt az egészet (már azon túl, hogy pozitív megtérülés legyen és csörögjön a kassza)?

Az, hogy a reklámzaj korában ne küzdjünk a reklámzajjal, hanem készítsünk olyan anyagokat, melyekre a felhasználók valóban kíváncsiak. Elképesztően triviális ötlet, hogy a marketingkommunikációm ténylegesen a fogyasztói (olvasói) igényekből induljon ki – és a gyűlöletes preroll-videók helyett készítsünk inkább YouTube-videókat (ez egyetlen példa a sok közül).

Fontos, hogy ez egy szemléletmód, nem pedig eszközök összessége.

Nem az számít, hogy éppen hasít a Facebook, vagy jelenleg a Google a legnagyobb kereső, ezért „Facebook-taktikákat” és „Google-keresőoptimalizálást” tanulsz – az fontosabb, hogy a háttérben megbúvó változásokat megértsd.

A tömegkommunikációs kornak vége

Remélem, ezt nem tőlem tudod meg először.

Van egy szimpatikus diám, amellyel korábbi tréningeken szemléltettem, hogy hogyan járt el a kommunikáció vasfoga (sic!) a tömegkommunikációs modell felett. (A kép forrását már elvesztettem, de ha image search-csel megtalálod, akkor küldd el a linkjét.)

tömegkommunikáció halála

A klasszikus hirdetési modellek az internet előtt alakultak ki. Ez azt jelenti, hogy 30-40-100 évvel ezelőtt a terjesztési költséged nagy volt, mert vásárolnod kellett egy rakás reklámhelyet (amelynek nyomdaköltsége vagy terjesztési költsége is volt). A média döntötte el, hogy mikor jelensz meg és hol. Megszabták a tartalmadat is: pl. 1 órás műsort a főműsoridőben nem engedtek neked, de 1 perces reklámot igen.

A tradicionális modellben:

  • fizetett csatornákon (paid media) terjesztetted
  • a reklámodat
  • a tömegekhez
  • a termékedről

És a marketingkommunikációd az emberekhez beszél.

Mindez logikus:

  • Azért beszélsz tömegekhez, mert egy országos tévében nem tudsz úgy célozni, mint egy Facebook-hirdetésnél. Az éri meg, ha a terméked minél több embernek való tömegtermék, és az éri meg, ha a reklámod minél több embert meg tud szólítani – vagyis a legkisebb közös nevezőn operál. (Leegyszerűsítve ezért is „buta” az átlagos reklám: a lehető legtöbb emberhez akar szólni a lehető legegyszerűbb üzenettel. És ezzel a mondattal most már a Magyar Reklámszövetséget is magamra haragítottam. Pedig már majdnem elfelejtették ezt a cikkünket.)
  • Azért egyoldalú a kommunikációd, mert a néző nem tud visszabeszélni. Nem tudod lájkolni a reklámot. (Úgy értem, hogy a tévében – Facebookon már tud, illetve a YouTube-ra feltöltött reklámszpotod is lájkolható, csak minek.)
  • Azért szakítja meg a tartalomfogyasztást, mert nézed a filmet, és jön a reklámszünet, hogy mosóporokról nézz szpotokat. Nem azért ülsz a tévé előtt, hogy mosóporokat nézz.

Ez a modell egyébként jól működött egy ideig, és felépítette talán a legnagyobb hatású iparágat: a reklámszakmát.

De jött az internet és mindenki lehetőségei megsokszorozódtak, megnőtt az elérhető tartalom mennyisége és változatossága.

Nyitva áll az út előtted, hogy saját médiafelületed legyen

A modern tartalommarketinges szemlélettel a cég...

  • saját csatornákon (owned media) terjeszt
  • értékes tartalmat
  • az ügyfeleknek (és potenciális ügyfelekhez)
  • megoldásokról

Ez interaktív, elsősorban segíteni szeretne és párbeszédalapú (emberekkel beszél). Az ilyen cég nem megszakítja a tartalomfogyasztást (reklámokkal), hanem belesimul (tartalommal). A logikus döntés ma az, hogy ne küzdj a reklámzajjal, hanem kerüld ki azzal, hogy nem reklámot adsz, hanem tartalmat.

nielsen degree of trust

A Nielsen felmérését látod arról, hogy az emberek mennyire bíznak a különböző reklámformátumokban és tartalomtípusokban. A képen a 2011-es a felmérést látod, a 2015-ös felmérésben (itt a 11. oldalon látsz hasonló diagramot) a sorrend nagyjából ugyanez.

(Érdekes, hogy a Nielsen egyik konklúziója az, hogy még mindig erősen bíznak az emberek a hirdetésekben. Én teljesen mást olvasok ki ugyanezekből a számokból. Meg ezekből is.)

Azt látod, hogy toronymagasan az első kategória: „más emberek véleménye és ajánlása”: vagyis külföldön Twitter és Pinterest, hazánkban jellemzően Facebook (azon belül is csoportok, ismerősök) és a blogok.

Miért olyan erős más emberek véleménye? Itt kifejtettük.

Második a vásárlói vélemény és visszajelzés: egy étteremnél az értékelések, egy webáruháznál a csillagozott termékek, egy szakértőnél a Facebookon hagyott kommentek és ügyfélvélemények. Minden olyasmi, amit nem a cég állít magáról, hanem a vásárlói, és azt is a tapasztalatok után.

Ez azért hitelesebb, mert a vevőnek nem fűződik anyagi érdeke a dicsérethez, tehát feltételezhető, hogy a pozitív véleménye megbízhatóbb. Minden cég önmagát dicséri, ami nyilvánvaló: el akarják adni magukat és a termékeiket – de ha az ügyfeleim százai és ezrei dicsérnek, az sokkal erősebb ajánlólevél. A user generated content is ide tartozik.

A harmadik helyen áll a szerkesztőségi tartalom: újságban a cikk, Youtube-on maga a videó – minden, ami nem reklám egy magazinban.

Negyedik a céges weboldal. Ötödik az e-mail, amire feliratkoztál. És csak hatodik a televízió, amelyben durván feleannyi ember bízik, mint más emberek ajánlásában.

Tehát az új kommunikációs játszótéren a tartalmi szemlélettel van a legnagyobb esélyed az életben maradásra (és virágzásra).

A PR pedig nem tartalommarketing: a legnagyobb kommunikációs területeket ne mossuk össze, mert irgalmatlan káosz lesz, amelynek nem a szakemberek isszák meg a levét (mi még csak-csak eligazodunk), hanem az ügyfelek, akik nem fogják tudni, hogy éppen mi a trend és mit lehet rendelni a kitől és attól a megoldástól mit várjon.

Oszd meg ezt a cikket és küzdj a félreértések és szakmai pontatlanságok ellen.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkÍgy szerezz szavazatokat e-mailben 67%-os konverzióval (elemzés)
Következő cikkA te tartalmaid életképesek a mobilkorban?Következő

Ezeket olvastad már?

Minden, amit a buyer personákról tudni akartál

Sok előadásban és cikkben hallhatod és olvashatod, hogy készíts buyer personákat. Én viszont azt is

Elolvasom »

3 dolog, amit a konverzióoptimalizálásról tudnod kell

A forgalom drága dolog, és a jó forgalom még drágább. De amikor a látogatók az

Elolvasom »

Hogyan fogsz 2017-ben pénzt keresni a Facebookon?

Az év vége jellemzően a visszaemlékezéseké és a nagy jóslatoké. Anélkül, hogy részletezném, mekkora királyok

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.