Így érj el a több olvasót mobilon! (6+1 hasznos tanács)

Van egy kihívásom neked: ülj le, helyezkedj el kényelmesen, majd írj egy cikket azzal az elhatározással, hogy a követőid azt csak mobilon fogják olvasni. Akár meg is hirdetheted a Facebookon (kizárólag mobilos eléréssel), és a végén mindenképp meséld majd el nekünk, hogy mi történt. Hányan olvasták, mennyi időt töltöttek az oldalon, és mekkora volt a visszafordulási arány? De mielőtt nekivágnál ennek a kísérletnek, előbb fusd végig ezt a cikket.

Szinte mindenki kezében ott a mobil

A tartalomkészítést sokan még mindig úgy képzelik el, hogy lehuppannak szépen a gép elé, és amikor feltöltik a kész cikket, akkor azt a felhasználó majd elolvassa a laptopján vagy az asztali gépén, és akkor a tartalommarketinget kipipáltuk. A mobil valahogy még ma is kimarad ebből a képzelődésből, pedig a számok azt mutatják, hogy az okostelefonok szerves részei lettek életünknek.

Mit mutatnak a számok? Olvasnak az emberek mobilon?

Igen, ráadásul egyre többet, és ezt könnyű bebizonyítani. Az első ábra a napi átlagos nethasználatot mutatja, mégpedig eszközök szerinti bontásban. Olvasás mobilon, statisztika

(via www.slideshare.net)

Jól látszódik, hogy folyamatosan nő az az idő, amit a gépek előtt és online töltünk, de nemcsak ez a tényező változik. Amíg 2010-ben átlagosan 3,2 órát neteztünk, addig 2015-ben ez a szám már 5,6 óra volt. Érdekes viszont, hogy bár a laptopokon és asztali gépeken szinte mindig közel ugyanaz a szám jött ki (~2,5 óra), addig a mobilon elképesztő ugrást és egyre nagyobb számokat tapasztalhatunk. 2010-ben átlagosan 0,4 órát neteztünk a telefonunkon, tehát napi fél óránál is kevesebbet. Tavaly? Nos, majdnem 3 órát (2,8). Öt év alatt ez hétszeres növekedés. Az Egyesült Államokban amúgy a mobilos penetráció 75 százalékos, de világviszonylatban is 52,7 százalékról beszélünk. Valamikor 2014-ben a mobilosok ráadásul meg is előzték az asztali gépeseket, vagyis előbbiek most már többen vannak. Mobilos olvasás, statisztika 2.

(via www.smartinsights.com)

Amennyiben ez nem volna elég, úgy érdemes felidézni, hogy az e-bookot vásárlók 54 százaléka (2015-ös adatok szerint) már az okostelefonján olvassa el a tartalmat. 2012-ben ez a szám még csak 24 százalék volt.

Fogadunk, hogy minket is olvastál már mobilról

Nem költői kérdés, nyugodtan írd meg kommentben, de szinte biztosak vagyunk benne, hogy olvastál már marketingszoveg.comos cikket a mobilodról. Ettől függetlenül is igaz, hogy ma már nem vehetjük félvállról az okostelefonok szerepét, és amíg néhány éve még csak készültünk a trónfosztásra, addig most már egészen nyilvánvaló, hogy mekkorát nőtt a mobilok szerepe. Nem ignorálhatjuk az alábbiakat:
  • a nethasználók legalább 80 százalékának van okostelefonja
  • több mint a felük azzal indítja a napját, hogy ránéz a telefonjára (és szörfözni kezd)
  • a felhasználók 33 százaléka a mobilját használja a különböző céges weboldalak eléréséhez
  • az amerikai cégek 68 százaléka már beépítette a mobilmarketinget a céges marketingstratégiába
  • a Google szerint a felhasználók 61 százaléka nem tér vissza arra a weblapra, ahol korábban problémákat tapasztalt
  • az okostelefonos konverzió 64 százalékkal több, mint az asztali számítógépes.

Így vedd rá, hogy olvassanak téged a mobiljukon

Amikor az izgalmasabbnál is izgalmasabb forrásokat kutattam a cikkhez, akkor találtam egy érdekes tévhitet. Vagy mondjuk inkább azt: mítoszrombolást. Az UX Myths által felhozott tétel a következő volt: az emberek olvasnak a neten. A szerző ezt akarta vagányan megcáfolni (mert szerinte ez tévhit), majd elsőként leírta a következő mondatot:
Az emberek akkor olvassák végig a cikkedet a neten, ha az valóban nagyon érdekes tartalom.
Ez akkor azt jelenti, hogy írjunk érdekes tartalmakat? Color me surprised. A kávé világnapján előző héten mi például összeállítottunk egy listát arról, hogy az irodai csapat mennyit iszik meg naponta a fekete levesből. Ha kávéforgalmazásból élnénk, ebből biztosan írtunk volna egy hosszabb cikket. De így, fotóként is érdekes volt, és hirdetés nélkül is frankó bejegyzésaktivitást ért el a Facebookon.

6+1 tipp a nagyobb számokért

Rendben, akkor jöjjön a lényeg, hogy mit kell tudnod és tenned ahhoz, hogy többen olvassák el cikkeidet mobilon? Read More

A te tartalmaid életképesek a mobilkorban?

Mindenkitől azt hallod, mennyire fontos a mobiloptimalizáció. De a mobiltartalom mintha elsikkadna. A reszponzivitás, a mikromomentumok, az omniplatform és a mobilbarát oldal olyan hívószavak, amelyek ma már szinte minden online marketinges előadásban előfordulnak. De 2 kérdésre a sok elmélet nem ad választ: Neked (magyar vállalkozónak, marketingesnek, cégvezetőnek) mennyire releváns mindez ma? Hogyan alakíthatod át úgy a … Read more

A sebesség megszállottjai – végső lépésed a mikromomentumok felé

Találkozol a tökéletes lánnyal vagy fiúval. Az első pillanatban megtetszetek egymásnak, váltotok pár szót és megbeszéltek egy randit. Aztán aznap este ott állsz, várakozol... majd egyre csalódottabban vársz... végül haragos leszel. Párod először késik, végül nem jön. Na ilyen az, ha egy brand a jó üzenettel, a jó pillanatban megtalálja a fogyasztót, és még a tartalom is a helyén van – hogy aztán a sebességen bukjon el az egész kapcsolat. A mikromomentum elnevezésből élesebb megfigyelők már sejthetik, hogy igen rövid időintervallumokat lefedő lehetőségekről beszélgetünk. A cikksorozat korábbi részeiben olvashattad már, hogyan és mivel juthatsz el a potenciális vásárlóidhoz, most viszont arról fogunk beszélni, hogy miért fontos a gyorsaság. A Google szerint:
  • Az online vásárlók 60%-a ma az online kutatásnak, információszerzésnek köszönhetően gyorsabban képes vásárlási döntéseket hozni, mint néhány évvel ezelőtt.
Vagyis a jól átadott információ lerövidíti a folyamatot: ez nem meglepő, hiszen a komolyabb döntések előtt, amikor nem impulzusvásárlásról beszélünk, a legtöbb időt nem a mérlegelés, hanem az információgyűjtés viszi el. Az adatok azt mutatják, hogy a felhasználók...
  • több mint 1/3-a harmada mindig vagy gyakran siet, amikor közeli üzleteket keres mobilján,
  • 40%-a folyton siet, amikor útbaigazítást kér telefonjától, és
  • 28%-a mindig vagy általában siet, amikor mobilról vásárol.
Nincs idejük arra, hogy megvárják, amíg a te mobilbarátnak mondott, de valójában mamutméretű oldalad komótosan betöltődik, hogy végre eljussanak ahhoz az információhoz, amire szükségük van. Látogatóid 29%-a azonnal egy másik oldalra vagy applikációra vált át, ha az oldal lassan tölt be, vagy nehéz megtalálni a keresett információt. Azok közül, akik máshová vándorolnak...
  • 70% otthagy azért, mert túl lassan töltődik be az oldalad és
  • 67% azért, ha túl sok lépésben jut el a kívánt információig.
mm_3_3

Egy webshopnál például a kosárelhagyást csökkentheted azzal, ha a) nem húzod el 5-6 oldalra a checkoutot, és b) nem kérsz regisztrációt a vásárláshoz.

Az előző mikromomentumos cikkekben már láttad, hogy minden márka, amely felismerte és kihasználta a mikromomentumok jelentőségét, igyekezett a lehető legrövidebb úton eljuttatni a releváns információkig a fogyasztókat. Ha gyors akarsz lenni, akkor 3 konkrét lépésben kell gondolkodnod. Read More

Légy hasznos, és eljönnek hozzád – a mikromomentumok 2. lépése

Can I have your attention for a micromoment? Hiába jelensz meg a célcsoportod előtt, ha olyat mutatsz neki, ami az adott pillanatban nem érdekli őket. Találd meg a legjobb pillanatokat – és add meg a releváns információt a jó időben és a jó helyen. Az érdektelenség minden kampány legnagyobb rákfenéje. De hogyan legyél érdekes és hasznos? Folytatjuk a mikromomentumokat. A tömegkommunikáció előnye egyben a hátránya is: egyetlen üzenettel céloznak meg mindenkit. Ezzel az ezer főre vetített elérés (CPM, cost per mille) a legköltséghatékonyabb, ugyanakkor hatalmas a meddőszórás. Olyan emberekhez is eljut az üzeneted, akik nem tartoznak a potenciális vásárlóid közé. Nagyobb gond, hogy még a potenciális vásárlóidnak is eltérő igényeik és szándékaik vannak. Hogy a legkülönbözőbb fogyasztói igények kielégítése miért olyan fontos, arról olvashattál már a szándék alapú ösztönzésről szóló cikkben (erősen ajánlott olvasmány), de most megtámogatjuk néhány, a Google-től átvett adattal és esettanulmánnyal is.
A szándék alapú szegmentálásról már a Kontent magazinban is olvashattál. Te már előfizetőnk vagy?

Mi történik, ha nem vagy hasznos?

Tegyük fel, hogy a célzásod sikeres volt, már jelen vagy a megfelelő helyeken, és forgalom jön az oldalaidra. Nem mindegy, hogy mit találnak ott, mert a Google adatai szerint a felhasználók...
  • mindössze 9%-a marad az oldaladon, ha az ott talált tartalom nem elégíti ki igényeiket (ez azt jelenti, hogy nem a megfelelő információkat tartalmazza, vagy megvan az infó, de nem találják meg, vagy az oldal nehezen használható)
  • sőt 66%-uk a későbbiekben aktívan ignorál,
  • így például 40%-uk nem lesz később visszatérő vásárló,
  • a csalódás miatt 28%-uk kisebb eséllyel vásárol termékeket a brandtől,
  • 29% pedig azonnal egy másik cég weboldalára ugrik át, ha ott megtalálja azt, amit keres.
Az érdektelenség méregdrága. mm_2_1

A hasznos tartalmakat még a clickbait kontentnél is jobban osztják.

De hogyan határozhatod meg azt, hogy mi számít hasznos tartalomnak? Hogyan használhatod fel a kontextust – az eszköz típusát, a napszakot, földrajzi adatokat stb. – arra, hogy a látogatódnak relevánsabb anyagokat készíts? A Google 4-féle mikromomentumot határoz meg, nézzük részleteiben.
A cikk elolvasása előtt nézd meg a mikromomentumokról szóló anyagunkat is (van benne videó!).

1. Tudni akarok!

Read More

Az első mikromomentumod – így lehetsz jelen mobilon & előzhetsz meg minden konkurenst (1. rész)

Lépésről lépésre bemutatom neked, hogy hogyan uralhatod a mikromomentumokat. Ez nemcsak az egyik legfrissebb, de az egyik legfontosabb terület az online marketingben (a Google is komolyan veszi). De hogyan kerülj a vásárlók szeme elé a tökéletes pillanatban? Ha még nem hallottál a mikromomentumokról, akkor sem maradtál le semmiről (még). Nyugaton is csak tavaly kezdte el komolyan meghaladni a mobilról netezők száma az asztali gépről szörfölőkét, és eleve a mobilmarketing relatíve új. (De most kell átállnod, amíg még early adopter lehetsz.) A mikromomentumokról már részletes cikket olvashattál a Kontent magazinban (amit már az oldalon is elolvashatsz), a III. Marketing Fesztiválon Sipos Zoli előadást tartott a témában, most pedig végre beleássuk magunkat.

Összefoglaló a 3 lépésről

A Google szerint 3 lépést kell megtenned a mobilos dobogó legfelső fokáig: jelen kell lenned, hasznosnak kell lenned és gyorsnak kell lenned. Olyan három lépés ez, amelyet ha magyar cégként megteszel, hétmérföldes csizmát húzol, hiszen a hazai piac rendre a nyugati mögött halad (vitázunk, hogy hány év a lemaradásunk, de kétségtelen, hogy években mérhető). Ha tehát még most felkészülsz arra, hogy te legyél a mobilról vásárlók első számú választása, behozhatatlanul leelőzheted bármely konkurensedet.
Kérlek, ezt vedd komolyan. Nézd meg, hogy már 2014-ben tartalommarketing-meetupot szerveztünk és elkezdtük hirdetni. Ma minden a tartalommarketinggel van tele. Gondolj bele, hogy ha akkor elkezded, akkor ma már konkurenciamentes környezetben uralnád a piacodat. A mikromomentumokkal hasonló a helyzet: ha most lépsz, tied az előny. Ha megvárod, hogy 2-3 év múlva minden konferencia ezzel legyen tele, akkor már a konkurenseid is észbe kapnak.
Kezdjük tehát az elején: részletesen megmutatom neked, hogy mit kell tenned.

Ha valaki lát, attól még nem leszel érdekes

Pár évtizeddel ezelőtt a jelenlétet még az jelentette, amikor a brand tévéreklámokat futtatott vagy óriásplakátokat helyezett ki. Megjelentek a PR-akciók és rendezvényszponzorációk. A nagy márkák igyekeztek elérni azt, hogy a fogyasztók és a potenciális célpiac tudatalattijában is jelen legyenek, ezzel pedig a márkát bevéssék a fogyasztó elméjébe (esküszöm, hogy ez a szakkifejezés), és ha a fogyasztó vásárlási döntéshelyzetbe jut (áll a boltban), akkor a legjobban felépített márkát válassza. Ma azonban már nem elég az, ha látható vagy.
Azt kell megoldanod, hogy úgy kerülj a legfontosabb pillanatokban a fogyasztó elé, hogy közben nem tolakodva teszed ezt.
A mikromomentumok lényege, hogy a vásárlók a hagyományos vásárlói utakat elhagyják, véletlenszerűen csatlakoznak be annak egyes pontjain, elhagyják a funnelt és visszatérnek akár hetek-hónapok múlva. mm_1_1

Az online marketingesek legtöbbje a brand láthatóságának növelésén dolgozik – de ennek csak akkor van értelme, ha jókor és jól mutatkozol be.

Képzeljük csak el, hogyan nem használjuk a mobilt:
  • nem töltögetünk le csalitermékeket
  • nem iratkozunk fel hírlevelekre
  • jellemzően nem nézünk meg hosszú videókat
Egyszerűen nem maradunk olyan sokáig az értékesítési tölcsérben, hogy a hagyományos marketingmódszerek működjenek. Az életszerű mobilozás: véletlenszerűen eszünkbe jut a metrón, hogy most már jó lenne inkább kényelmesebben munkába járni, és rákeresünk, hogy melyik a városi közlekedésre legalkalmasabb autó. Találunk egy-két oldalt, elböngészgetünk, majd 3 megálló múlva zsebre tesszük a mobilt és haladunk tovább a munkába. Az okostelefonról vásárlók 90 százaléka egyáltalán nem biztos abban a vásárlást megelőzően, hogy melyik brandtől szeretne vásárolni. Ahogy a boltban mondjuk: „csak nézelődik”. Még a DO klaszterben (a micsodában?) levő vásárló is könnyen átcsábítható egy másik, neki ideálisabbnak tűnő választáshoz. Ez azt jelenti, hogy a konkurensed vásárlóit is könnyen magadhoz csábíthatod – háromból egy mobilos vásárló már döntött úgy, hogy inkább másik brandtől vásárol, mint eredetileg akart, mert a másik ott és akkor látta el a megfelelő információkkal, amikor szüksége volt rájuk.

800 vásárlói útvonal?

Az online értékesítés ma már sok minden, de egyszerű biztosan nem. cisco vásárlói útvonal A Cisco white paperjéből tudjuk, hogy az Internet of Everything korszakban egy termék 800-nál is több potenciális vásárlói útvonalat kínál fel. És egyre több és több lesz. Ha nem figyelsz a mikromomentumokra, akkor a digitális stratégiád szép lassan (vagy gyorsan) elveszíti a relevanciáját, a céged pedig a piacképességét.

Hogyan lehetsz jelen? Természetesen keresőoptimalizálással.

Read More