Mindenkitől azt hallod, mennyire fontos a mobiloptimalizáció. De a mobiltartalom mintha elsikkadna.
A reszponzivitás, a mikromomentumok, az omniplatform és a mobilbarát oldal olyan hívószavak, amelyek ma már szinte minden online marketinges előadásban előfordulnak.
De 2 kérdésre a sok elmélet nem ad választ:
- Neked (magyar vállalkozónak, marketingesnek, cégvezetőnek) mennyire releváns mindez ma?
- Hogyan alakíthatod át úgy a tartalmaid, hogy mobilon is életképesek legyenek?
Ezeket a kérdéseket most megválaszolom neked.
Kezdjük a legfontosabb (és legfrissebb) hazai adatokkal.
- A KSH Statisztikai Magyarország 2016 kiadványa szerint jelenleg 100 háztartásra 186 mobiltelefon jut az országban.
- Ebből mindössze 9 darab céges, a többi saját tulajdonú.
- Még fontosabb, hogy ebből 53 darab okostelefon.
- Az eNet 2015-ös adatai szerint az országban összességében 39%-os az okostelefonok penetrációja.
- Az eNET-kutatás szerint az internetet rendszeresen használók 62%-a rendszeresen használja is okostelefonját böngészésre.
Ez hatalmas növekedési ütemet jelez: egyetlen év alatt 11 százalékponttal nőtt a mobilról netezők aránya. (2 év alatt pedig 25-tel.)
De mégis mit csinál a magyar felhasználó, ha okoseszközről csatlakozik?
A különböző források mást és mást mondanak, de a számok azért nagyjából egybevágnak, és világos trendet rajzolnak ki.
- 70–85% napi szinten netezik mobilról,
- 55–60% eközben cikkeket is olvas,
- 58% használ mobilnetet, vagyis menet közben is netezik. (Mikromomentumok, szevasztok!)
- 85–90% információkeresésre használja a mobilt, ez a legnépszerűbb tevékenység.
- 76–78% használja eszközéről a közösségi médiát.
De ami a legfontosabb:
Ugyan az Egyesült Államokban 2014-ben már átbillent a mérleg, és többen neteznek mobilról, mint desktopról, itthon ez még nem következett be.
Viszont már vannak olyan szegmensek, ahol a mobilról internetezés jellemzőbb, mint az asztali gép használata.
A 15–29 éves korosztályban egyértelműen ezt mutatják a számok, de a férfiaknál, a városiaknál és a felsőoktatásban tanulóknál is a mobil felé billen a mérleg nyelve.
Forrás: HWSW Mobile!
Az első kérdésünk tehát megválaszolást nyert: a legfrissebb hazai adatok azt mutatják, hogy legkésőbb jövőre itthon is eldől a küzdelem, egyes szegmensekben pedig már ez meg is történt.
Nem teheted meg, hogy legyintesz, mondván sokáig tart felzárkóznunk: a nyugati piacok beérése e téren már csak pillanatokra van. Mondhatnók mikromomentumok alatt beérjük nyugatot (heh).
Na de mi az a mobil?
Amikor a mobilról netezésről beszélünk, általában az okostelefonokra gondolunk.
Ezzel több probléma is van:
- Az okostelefon is egy rendkívül változatos kategória: nincs két ugyanolyan készülék, mind más kijelzővel, felbontással, színvilággal bír.
- Nem csak az okostelefon lehet mobil. E kategóriát erősítik a tabletek, phabletek, palmtopok, hibrid laptopok és a végtelen számú, kategóriába sorolhatatlan egyéb eszköz.
Ha csak annyit teszel, hogy a mobil kisebb képernyőjére alakítod át a tartalmaid, akkor félmunkát végzel.
A megjelenítésben olyan dolgokra is tekintettel kell lenned, hogy hogyan használjuk fizikailag a különféle eszközöket. Például arra, hogy a képernyő mely részét érjük el kényelmesen…
Ha a kijelző tetején jelenik meg a CTA-d, nem sok jót remélhetsz. (Köszi: Gizmodo)
…vagy hogy milyen messziről nézzük a kijelzőt.
(A képet a KyberVisiontől loptuk)
Hogyan írj cikket mobilra?
Azt hihetnéd, a szöveges tartalommal nincsen túl sok dolgod, hiszen azt a legkönnyebb optimalizálni: ha a betűk megfelelő méretben jelennek meg, már készen is vagy, igaz?
Hát nem.
Ha ugyanis már leszoktál arról, hogy néhány száz szavas cikkecskéket publikálj, és helyette a hosszabb, jobban teljesítő és rangsoroló anyagokra álltál át, akkor most megint újra kell gondolnod a stratégiád.
Aki mobilról olvas cikket, annak nem mindig van türelme vagy lehetősége 1000-2000 szót végigolvasni. Ha egy adott problémára keres megoldást vagy egy konkrét információt keres, akkor sokkal jobban örül a rövidebb, lényegre törő tartalomnak.
A hosszabb cikkeidet úgy célozhatod mobilra, hogy széttördeled őket: 2000 szóból írsz négy-öt, kifejezetten egy témára fókuszáló, tömör, de információdús anyagot – miközben a desktopos felhasználóknak továbbra is a hosszabb anyagokat adod.
Ne tördeld a cikked több oldalra.
Biztosíthatlak róla, hogy ezzel csak önmagad (és a felhasználód) ellensége leszel. A több oldal több kattintást, ergo több betöltési időt jelent. Ez pedig próbára teszi a mobilról böngészők türelmét, akik szinte mindig sietnek – hiszen jellemzően a dugóban ülve, az okmányirodában, a liftben, ebédszünetben és hasonló helyeken olvassák tartalmaidat.
(Amíg lementünk a boltba, addig Benyó elolvasott egy szakmai cikket. Én is mobilról javítottam, és tettem be a nagykötőjeleket a megfelelő helyekre – a szerk.)
Vigyázz, hová raksz illusztrációt.
Ha a cikk közepén elhelyezel egy nagyobb képet, egy videót vagy egy reklámot, a felhasználó azt hiheti, vége a cikknek – ha nem jelzed valahogyan, hogy alatta is folytatódik a szöveg, az ilyen pontokon könnyen elveszíted az olvasót.
Hogyan készíts videót mobilra?
A tömörség az irányelv itt is.
A külföldi szakcikkek 3–5 perces videókat javasolnak, de szerintem ez is túlságosan sok.
Szerintem nagyon ritka az olyan felhasználó, aki két percnél hosszabb videót hajlandó volna a kis képernyőn végignézni.
Ha teheted, inkább 1-2 perces videókat készíts, amelyeket bármikor végig tudnak nézni, de még ezeknek is az elejére tedd a legfontosabb információkat.
Bónusz, ha vertikális videót használsz: a Forbes előrejelzése szerint a 2016-os év egyik nagy újdonsága lesz, hogy a tartalomgyártók elkezdenek vertikális (álló) videókat kínálni a mobilról netezőknek, ezzel is kényelmesebbé téve a tartalomfogyasztást. (Értsd: nem kell forgatnod a mobilod, hogy megnézd a videót, és nem kell arra várnod, hogy a képernyőd is elforduljon. Valahogy errefelé tol a Facebook új elő közvetítése is, amely szokatlan módon álló videókkal működik.)
Felejtsd el a lassú építkezést: keress egy jó sztorit, add elő pörgősen, térj a lényegre. Ne hadarj, de ne is akadj meg.
Hogyan készíts infografikát mobilra?
Az infografika jellemzően színes, kreatív, az információkat nem táblázatként mutatja be, hanem változatos vizuális elemekkel fűszerezve, néha szinte véletlenszerű elrendezésben.
Ezt csak azért írom le, mert ez a probléma része.
A kis képernyőn ugyanis a kreatívabban kialakított infografikák – bármily gyönyörűek legyenek desktopon – egyszerűen fogyaszthatatlanok.
A ScribbleLive-nál jobban én sem tudom illusztrálni, mennyire olvashatatlan mobilon egy amúgy remek infografika.
Ha egyszerre akarjuk megjeleníteni a fontos információkat, olvashatatlanul kicsire kell zsugorítanunk a képet. Ha belenagyítunk, információk maradnak le a kijelzőről.
Az infografikádnak tehát még egyszerűbbnek és keskenyebbnek kell lennie, hogy kényelmesen elférjen a mobilkijelzőn. Ha a felhasználónak görgetnie kell a kezével, nem baj: a fontos az, hogy csak a lefelé görgetésre szoruljon rá, ne kelljen négy égtáj felé lökdösnie a képet, ha meg akar szerezni minden fontos adatot.
Amit ebből le kell szűrnöd
Az okoseszközről netező felhasználók sietnek: egyszerre csak rövid ideig fogyasztják a tartalmaid, és sokszor inkább konkrét megoldásokat akarnak, mintsem hosszas fejtegetéseket.
Mivel a mérleg nyelve már itthon is átbillenni látszik, a mobiloptimalizálást el kell kezdened. Ehhez pedig az kell, hogy újragondold minden tartalmadat és tömörebb, könnyebben fogyasztható, de ugyanolyan minőségi anyagokká alakítsd át őket.
A mobilkor ugyanis Magyarországra is beköszöntött.
Ha ezt a cikket mobilról olvastad, akkor adj neki egy lájkot.
Show More