Szóval a tartalommarketinged dübörög, és az online marketingedet változatos tartalmakkal erősíted. De azt veszed észre, hogy a fél éve kitett cikk (amiben oly sok óra munkád van és kiváló anyag) némi organikus keresőtalálatot hoz ugyan, de ezen kívül teljesen kifúlt.
Ha már legalább fél éve publikálsz anyagokat, akkor kisebb könyvtárad gyűlt össze kiváló anyagokból. De mindig csak a legújabb anyag kapja a hírnevet, csillogást és az új látogatókat.
Ez lenne az anyagok sorsa? Publikáld, majd felejtsd el?
Dehogy, hiszen a tartalmaidat terméknek (sőt tőkének) tekinted és az értékük nem vész el.
Képzeld el, hogy minden anyagodról „lehúzhatsz több bőrt”, és a kiváló cikkedet podcastként... vagy csaliként... vagy infografikaként... vagy videóként... vagy PR-cikként újrahasznosítod. A munkád oroszlánrésze (kulcsszókutatás, téma- és anyaggyűjtés, tartalomkészítés) már megvan, csupán új formába kell öntened az infókat, és máris van egy új tartalmad.
És képzeld el azt, hogy az anyagaid mindegyike többször hozhat látogatókat. Tartalommarketinges mennyország!
E cikkből azt tudhatod meg, hogy mi a tartalommutáció és hogyan csináld hatékonyan.
De miért fontos ez az egész?
A célcsoportod nagyon változatos
Remélem, ezzel nem mondtam újat.
Valószínűleg van több csatornád (YouTube, céges blog, Facebook stb.), és mindegyik csatornán különböző tartalomtípusokat publikálsz, melyekkel a célcsoportod különböző szegmenseit szólíthatod meg. Sőt, az értékesítési ciklus szerint is változnak a tartalmaid: van, amit az új látogatóknak adsz, míg más anyagokat a hűséges evangelistáid olvasnak.
És nem vagyunk egyformák: lesz olyan látogatód, aki a videókat szereti. Lesz olyan, aki cikkeket olvasna. Lesz olyan, aki inkább podcastet hallgatna. Lesz olyan, aki az infografikákat szereti.
Mindez nem azt jelenti, hogy a vizuális és verbális típusú látogatóidnak teljesen új tartalmat kellene készítened. A tartalommutáció arról szól, hogy egy témát dolgozz fel különböző formátumokban. Például ebből a cikkből (melynek fő témája a tartalommutáció) készíthetnék egy infografikát, egy videót, egy podcastet és – ha kibővítem, akkor – e-bookot is.
Ezzel 2 dolgot érnék el:
- időt spórolok, mert a témának csak egyszer kellett utánanéznem
- több embert érek el
Nézzük, hogyan készíts tartalomváltozatokat.
1) Keresd meg a legjobb anyagaidat
Hiszen a legsikeresebb anyagaid azért sikeresek, mert jól írtad meg őket, másrészt a téma nagyon érdekli a célpiacodat – így a siker félig kész.
Google Analyticsben menj a „Behavior” fülre, a „Site Content” alatt kattints az „All Pages” riportra. A beállított idősávra kilistáztad magadnak az aloldalaidat – ezeket rendezd mondjuk az oldalletöltés szerint csökkenő sorrendbe. Válogasd ki azokat az aloldalakat, melyek egy-egy blogbejegyzést vagy más anyagot takarnak (valószínűleg a főoldalad kapja a legtöbb látogatót, de a főoldalad nem tartalomnak számít).
Természetesen nem manuálisan szűröd le, hanem a blogod aloldalát beírod a keresőbe (én pl. kategóriára szűrök, a te URL-ed máshogy épülhet fel):
Írd össze a legjobb bejegyzéseidet. Innen kétféleképp indulhatsz el:
- A bejegyzés témáját altémákra bontod, és az altémák szerint készítesz új tartalmakat
- Magát a bejegyzést dolgozod át
2) Készíts a posztokból egy kiadványt
A bejegyzés típusa szerint esettanulmányt, white papert vagy egy rövid kis e-bookot (adni fogja magát a téma szerint). Figyelj az igényes tördelésre és dizájnra: nem kell igénytelennek lenned csak azért, mert PDF-et adsz – minden egyes anyag kommunikálja a céged értékeit. Ha igénytelen és összetákolt vackokat adsz, akkor a cégedről is azt fogják gondolni, hogy egy igénytelen, összetákolt vacak (az arculat nem vicc).
A kiadványt többféleképp terjesztheted:
- Küldd el a feliratkozóidnak (és szegmentáld őket: a letöltésért cserébe bekérsz valamilyen plusz adatot)
- Tedd feliratkozás után letölthetővé (hogy még több feliratkozód legyen)
- Add teljesen ingyen
3) Csinálj belőle prezentációt
Ha jól írod meg a blogbejegyzésedet, akkor az anyag A pontból eljut B-be, és útközben minden állításodat példákkal vagy kutatásokkal támasztod alá – tehát van íve. És ha van íve, akkor könnyedén diákra bonthatod, és már kész is a prezentációd.
Az emberek imádják a prezentációkat, mert (jól elkészítve) látványos és a vázlatszerűsége miatt gyorsan olvasható és gyorsan megérthető tartalom. Ma egy prezentáció már önmagában megáll, nem kell hozzá előadást tartanod.
Töltsd föl SlideShare-re ésvagy Prezire. Utána oszd meg mindenhol.
Pl. mi az árkommunikációs cikkünkből prezentációt is készítettünk:
4) Készíts egy infografikát
Az infografika igazi megosztásmágnes, ami nem csoda: a jó információ önmagában nagyon érdekes, csak elérhetővé és befogadhatóvá kell tenned. Emlékszel arra a tantárgyra, amit mindig gyűlöltél? Keress egy (például) matekos infografikát, és le fog esni az állad, hogy az oly' gyűlölt matek jó tálalásban milyen lenyűgözően érdekes (saját tapasztalat).
Keress egy jó grafikust – ezt a lépést ne spórold el, mert olcsó grafikusnak híg a Photoshopja, és a végeredmény csapnivaló lesz.
Ötleteljetek ki egy jó felépítést. A skiccnél már kiderül, hogy a bejegyzés adatai elégségesek-e, vagy még keresned kell pár információt.
Végül hagyd dolgozni a grafikust, és jó esetben egy látványos infografikát szállít neked, ami átlagosan kétszer-háromszor annyir megosztást fog hozni, mint az ugyanarról szóló blogbejegyzés.
Észrevetted, hogy a mikromomentumokról nemcsak cikket írtunk, de készült belőle videó és infografika is? (A linkelt cikkben megtalálod mindhármat.)
5) Add elő videóban
Az ügyféledukáció a legjobb dolgok egyike, amit a marketing a világnak adott, mert megtaníthatod vásárolni az ügyfeleidet. (Mellesleg az oktató-tanuló felállás automatikusan tekintélyt ad neked – olyan tekintélyt, ami a szakértői státuszodhoz és a sikeres eladásodhoz kell.)
Fogj egy jó webkamerát vagy fényképezőgépet, és a bejegyzést alakítsd át videoszkriptté. Mondd fel kamerába (gyakorolj előtte előadástechnikát) és már mehet is a YouTube-csatornádra (vagy épp Facebookra – a videók elérése jelenleg a legnagyobb).
A videózás olcsóbb, mint gondolnád.
Amikor szkriptet írsz (és azt felolvassák), akkor figyelj arra, hogy a felolvasott vagy előadott szöveg máshogy működik, mint az írott: beszéd közben nincs boldolás (hah, nagy titok), de az előadó a szüneteivel, hangsúlyozásával és testbeszédével tudja tagolni az információt, kiemelni a lényeget és élvezetesebbé tenni az egész anyagot.
Például nézd meg Zoli videóját az egészségügyi tartalommarketingről:
Ennek a szkriptje így néz ki:
Vörössel kiemeltem neked, hogy hogyan segítsd az előadódat: rakj bele kötő- és utalószavakat, jelezd a hangsúlyozandó részeket, tegyél bele átvezetéseket és tagold úgy, hogy könnyen olvasható és előadható legyen. Írd bele a gesztikulációt is: igyál pohárból, nézz fel, tárd szét a karod, ugrálj, hápogj, mosolyogj stb.
Ha nem adnád az arcod (vagy a téma jobban mutat animálva), akkor készíttess egy pár perces animált videót.
6) Készíts webinárt
A szótól nem kell megijedni – gyakorlatilag egy olyan „óra” vagy előadás, amit nem egy előadóban tartasz, hanem az interneten. A hallgatóid a már előbb elkészített prezentációdat látják, hallják a hangod és esetleg webkamerán látnak téged is.
A webinárra regisztráltatnod kell az érdeklődőket – ezt egy-egy hírlevélben vagy egy landing page-dzsel megteheted. A résztvevőknek később írj, mert jó minőségű leadnek számítanak. (Eleve leadgenerálásra használod a webinárt, ugye.)
Összefoglalva
Nem minden anyagod lesz olyan mély, részletes vagy érdekes, hogy újra felhasználhasd. A cél nem az, hogy mindig minden anyagodat több formába átültesd, hanem az, hogy amely anyagoknál „adja magát”, ott megtedd.
Neked mi volt a maximum, amit egy anyagból kihoztál?
Show More