A valódi szakember (legyen szövegíró, webdizájner vagy más) erre azt válaszolja, hogy „attól függ”.
Hogy mitől függ pontosan, azt ebben a cikkben átvesszük.
Kezdjük az alapokkal:
Az interneten máshogy olvasol
Az internet egy villámgyors médium, ahol minden egy kattintásra van tőled, és egy átlagos oldal tele van linkekkel. Izgalmas és interaktív, ehhez pedig hozzászoktál: gyorsan átfutod az anyagokat és ha valamiről többet szeretnél megtudni, akkor kattintasz is a linkre. Ha pedig az oldal nem érdekel, akkor gondolkodás nélkül bezárod.
Interneten ritka az elmélyült olvasás, de ezt szerintem tapasztalod saját magadon is.
Emellett pedig több kutatásban és hőtérképes felmérésben láthatod, hogy az olvasásod mintája „F” alakot vesz fel (főcím, bekezdések első szava), a többség pedig nem jut el az oldal aljára.
A Nielsen Norman Group szemkamerás kutatásában 232 alany szemmozgása ilyen olvasási mintát rajzolt ki.
Azt is észrevehetted, hogy az oldalakat „szkennelve” olvassuk, tehát a kiemelt részeket (főcím, alcím, félkövér) keressük. A Nielsen gyanítja, hogy a látogatók 79%-a csak átfutja az oldalt, és mindössze 16%-uk olvassa el az első szótól az utolsóig – ha az oldaladat „szkennelhetővé” teszed, azzal átlagosan 124%-kal növeled a használhatóságot (az oldalon töltött időből és a megnőtt konverziós arányodból látod).
Az alábbi gyorsított videón az látható, hogy egy véletlenül kiválasztott, tipikus marketingszoveg.com-olvasó hogyan olvasta át 7 perc 36 másodperc alatt az Apple–iPhone-kommunikációról szóló cikkünket:
A szkennelhető szöveg
A Nielsen a következőket javasolja. (Én is, de meggyőzőbb, hogy ez nemcsak a mi rigolyánk.)
- Emeld ki a kulcsszavakat (nem azt, amire rangsorolni próbálsz, hanem ami a szövegedben a legfontosabb információt közli)
- Az alcímeid ne kreatívok legyenek, hanem adjanak érdemi információt (vagyis ha csak a kiemelt részeket és alcímeket olvasom el, akkor is megértsem a szöveged lényegét)
- használj listákat (ez is egy lista épp)
- egy bekezdésben egy gondolatot közölj
- a fordított piramis alapján szerkessz (konlúzióval kezded az anyagot, minden más pedig részlet, kifejtés, magyarázat, idézet, forrás stb.)
- kb. feleannyi szavas anyagot írj, mint a hagyományos (nyomtatott) szövegnél
A net tehát egy olyan környezet, ahova nagy kihívás olyan szöveget írni, amit végigolvasnak.
Kurzormozgás-vizsgálattal figyeljük, hogy
az ajánlati oldalunkon hol vesztjük el a látogatók figyelmét
Az oldalad célja
Nem azért készíted a weboldalad, hogy örömedet leld benne (vagy az ügyvezetődnek tessék). A legkevésbé az számít, hogy ti mit gondoltok a szövegezésről és a dizájnról – nem ti fogtok vásárolni saját magatoktól.
Ez a gyakorlatban úgy fest, hogy a „nekem ez nem tetszik” kifogást általában teszt nélkül nem fogadjuk el. A marketingszöveg nem ízléskérdés: szakmai érveket hozz, hogy szerinted miért nem jó az úgy, ahogy megírtuk.
Volt már több ügyfelünk, aki egy teszt után (amikor a szöveg jó eredményeket hozott) meggondolta magát, és a szöveg mégis tetszett neki. Ezt a játékot eredményekre játsszuk.
Minden az ügyfelednek szól. A landing page-eidnek egyetlen célja van: a célkonverzió történjen meg.
Ez az elsődleges. Minden más („de ezt még el akarom mondani a cégemről!”) elhagyható.
Mit tud rólad a látogatód?
Tegyük fel, hogy készítettél egy oldalt (legyen bár rólunk aloldal, főoldal, landing page vagy bármi más), meghatároztad a célkonverziót és hirdetni fogod. Tudod, hogy hogyan illeszkedik az értékesítési ciklusodba.
A fő kérdés az, hogy…
- mennyit tud rólad a látogató
- milyen információra van szüksége ahhoz, hogy a célkonverziót végre tudja hajtani
- és mi érdekli őt igazán (milyen stílusban kell írnod és milyen témával kell nyitnod, hogy elkezdje olvasni)
Az elmélyült olvasás továbbra is offline élmény.
Szóval mennyi szöveg kell? 5 szempont
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.