Ritkán adódik ilyen különleges alkalom, hogy egy szöveg szakmai elemzését bemutathatom.
Általában az elemzéseknél fel sem merül a publikálás, vagy épp a szerződésünk tiltja, hogy nyilvánosságra hozzuk. Meg persze érthető módon senki nem szereti, ha nyilvánosan szedik ízekre a szövegét – pedig mi felkérésre és jó szándékból szoktunk elemezni.
A következőkben tehát egy bemutatkozószöveget olvashatsz, amelyet hideg e-mailben szerettek volna kiküldeni, mielőtt elrontottam az örömüket. Idézetben hozzuk az eredeti anyagot, alatta a kommentárjaim és magyarázataim.
Mindegyik észrevételem mögött szakkönyvek és szakmai cikkek tucatja áll, illetve írtam, teszteltem és kipróbáltam mindazt, amit állítok. Ha van kapcsolódó cikkünk, azt is linkeljük.
Kezdjük is el.
{DOMÉNNÉV} BEMUTATÁSA
Törlendő és újraírandó. Ez nem jó headline (vagy tárgymező), mert bemutató nem érdekel, kizárólag előnyök érdekelnek, ahogy a célpiacot is. A headline-od célja nem az, hogy összefoglalja a szöveg tartalmát, hanem az, hogy az első mondatok elolvasására rávegyen.
Tisztelt XY!
Nem szeretnénk rabolni az idejét, hisz mi is azért keltettük életre ezt a projektet, hogy időt tudjon spórolni vele, hatékonyabban tudjon dolgozni, és új ügyfeleket hozzon Önnek. Visszatérő ügyfeleket.
A „Nem szeretnénk rabolni az idejét” rossz kezdés, mert nem szabad ilyen képeket idézni az olvasóban. Tudat alatt vagy akár tudatosan is megkönnyíted, hogy időrablásnak érezze a levelet. Továbbá ez a pár szó sem motivál a továbbolvasásra, nincs lead, nincs hook. Az „időt tudjon spórolni vele” az első előny, a mondatnak itt kellene kezdődnie.
Ha érdekli Önt, hogy ez pontosan micsoda, de nincs ideje elolvasni, hogy mi ez, semmi gond; ne hezitáljon, nyugodtan keressen fel telefonon ezen a számon:
0670/xxx xxxx
A „ne hezitáljon” hasonló okból problémás, mint az időrablás: csupa negatív képek. Emellett erősebb lenne, ha ugyanitt a „még ma keressen telefonon” szerepelne itt. A „ne hagyd abba” felszólításnál is erősebb a „folytasd”.
Köszönjük, hogy tovább olvas!
A Timebook.hu egy on-line szolgáltatói katalógus, időpontkezelő, illetve -foglaló rendszer, opcionális „fél-kuponos” megoldással.
Az előrehozott call to action talán működhet, látatlanban szerintem túl kevés információt ad az első 2 bekezdés ahhoz, hogy telefonáljak. Itt a második mondat egy szolgáltatást ír le, én célpiacként megoldást szeretnék. Akkor telefonálok, ha nagyon lelkessé tesz ez a szolgáltatás, de egyelőre nem tudom, hogy miért lenne jó ez nekem.
1.) On-line szolgáltatói katalógus
Ez volna a subheadline helye. Nem az számít, hogy ez micsoda, hanem az, hogy mit csinál.
A Timebook.hu oldalon számos szolgáltató szerepel, több piaci szegmensből (pl. szépségipar, vendéglátás, szabadidő, szerviz, stb.), kategóriánként besorolva.
Nem szeretnék a számos szolgáltató között egy lenni a sok közül. A jó marketingszöveg azt érezteti velem, hogy különleges vagyok a cégnek, és mind a háromezer vásárló ugyanezt érzi. A „számos” ráadásul pongyola, hitelesebb egy szám, pl. 1243.
Az oldalra látogatók böngészhetik a oldalon szereplő szolgáltatókat, elolvassák a bemutatkozó szövegeit, megnézik a feltöltött képeket, elérhetőségeiket látják, és ezek mellett a más felhasználó által leadott értékelések segítik abban, hogy szolgáltatót válasszanak.
Fontos megjegyeznünk, hogy aki a Timebook.hu oldalra látogat, az szándékkal keresi fel az oldalunkat, tehát szolgáltatót keres. Ez azt jelenti, hogy nem kell rábeszélnie őt már semmire; csupán el kell nyerni a bizalmát, hogy Önt válassza.
A „más felhasználó által leadott értékelések” résztől kezdődik a 2 bekezdés legfontosabb része, csak nincs megfelelően kiemelve. A szolgáltatás legnagyobb előnye, hogy presold látogatók válogatnak a szolgáltatók között (vásárlási szándékkal jönnek, tudják, hogy mit keresnek), tehát könnyebben tudok eladni nekik. Az értékelések emberközelivé és hitelessé teszik a szolgáltatásomat. Az oldal láthatóvá és megtalálhatóvá tesz, és hátrány, ha én nem szerepelek az oldalon, miközben a konkurenseim igen.
A „fontos megjegyeznünk” egyszerű szószátyárság, a jó marketingszöveg tömör (a tömör nem azt jelenti, hogy rövid, hanem azt, hogy nem tartalmaz felesleges szavakat).
A „nem kell rábeszélnie őt már semmire, csupán el kell nyerni a bizalmát” nem elég érthető. Én tudom, hogy a mi a különbség, de félreérthető szerkezet, tűnhet úgy, mintha ellentmondásba keveredne a levél (nem kell rábeszélnie, de rá kell beszélnie). Ez felesleges akadékoskodásnak tűnhet, de amit félre lehet érteni, azt félre is fogják. A legnagyobb beképzeltség azt hinni, hogy „ezt úgyis mindenki érti”. Meglepődnél, hogy mennyire nem. A célpiac lenézésének tartom, amikor valaki nem akar a lehető legvilágosabban és legfélreérthetetlenebbül fogalmazni, mert úgyis mindenki érti. A világos fogalmazás egy gesztus: hasonlóképp ha áthívlak vacsorázni, akkor sem teszek akadálypályát az előszobába azzal az indokkal, hogy úgyis át tudod ugrani.
2.) Időpontfoglaló-rendszer
Miután az oldalra látogató megtalálta a számára szimpatikus szolgáltatót, időpontot foglalhat hozzá.
Így az oldalra látogató ügyféllé válik. Az Ön által megadott szolgáltatást, és az időpontot kiválasztva be is jelentkezett Önhöz.
Szájbarágós rész, és épp a lényeg vész el: a közvetlen időpontfoglalás.
Itt jön a képbe a „fél-kupon” megoldás (opcionális): Az ügyfél előre kifizetheti az oldalon a lefoglalt időpontra a szolgáltatást, melyből kedvezményt kap, így Ön biztos lehet benne, hogy ügyfél az időpontot nem fogja lemondani.
Ettől még valószínűleg lemondhatja, én legalábbis lemondanám, ha közbejönne valami. Ez a funkció kiválónak tűnik és sokat segít nekem, de ebben a formában nem értettem meg elsőre, nehezen tudom elképzelni működés közben, és így csak bonyolítja a szolgáltatást.
Ez természetesen nem kötelező, és a kedvezmény mértéke is állítható.
Szinte elnézést kér a szerző, az ilyen szöveg pedig kevéssé hatékony.
Nálunk szerzett ügyfeleit igyekszünk visszacsalogatni: az időpontfoglalás után egy bizonyos idővel emlékeztető email-t küldünk neki.
Az emlékeztető e-mailt is csak úgy a bekezdés végén említik, pedig ez egy óriási előny: automatizáljuk az utókövetésedet, növelheted a vásárlóélettartamot, kevesebbet kell menedzselgetned a leadjeidet, időd szabadul fel, miközben mindent elintéz a rendszer. Egyszerű használni, hiszen gyakorlatilag egy önműködő értékesítési csatornát kapsz egyetlen regisztrációval (máris felépítettük az értékét).
3.) Időpontkezelő-rendszer
Ön az admin felületen keresztül kezelheti az időpontfoglalásait. Ön is vihet fel időpontot. Ellenőrizheti ügyfelei adatait, elérhetőségeit. A foglalásokat exportálhatja a Google Calendarba, ha szeretné. Szerkesztheti profilját, képet tölthet fel, bemutatkozó szöveget tölthet fel. Ennek megírásában szívesen segítünk. Az oldalon működik egy „hírszalag”, itt Ön is megjelenítheti újdonságait, akcióit.
Az adminos rész nem előny, hanem funkció. Az egész bekezdés olyan, mintha egy Bentley-t azzal próbálnál nekem eladni, hogy letekerhetem az ablakot, bekapcsolhatom a rádiót, állíthatom az ülés pozícióját, gázt adhatok, fékezhetek.
Ez mind-mind-mind funkció. Előnyöket írj, megoldásokat adj, és ha már lelkes vagyok, akkor ilyen funkciókkal támaszd alá, hogy miért is van az az előny és miért tudod azt a megoldást adni. Autós példa: minden kövérebb gáznál autóversenyzőnek érzed magad, mert 300 lóerő dorombol a lábad alatt (előny, funkció).
Az oldalt a lehető legegyszerűbb használatra alakítottuk ki, minimál designja ugyanakkor a legmodernebb irányzatot képviseli. Mind Ön, a szolgáltató, mind az időpontfoglalók pár kattintással elérik a kívánt menüpontokat. Az oldal megtervezésekor a célszerűség dominált.
Segítségünkre ebben Arató Krisztián volt Magyarország első, és egyetlen világbajnok fodrásza volt.
Az utolsó mondat hibás (rossz vesszőhasználat), de a fő gond nem ez, hanem az, hogy az üzenet nagyon furcsa. Feltételezem, hogy nem a dizájnban segített Krisztián (pedig inkább ezt jelenti a szöveg), hanem abban, hogy szolgáltatókra szabott oldalt tervezzenek. Ebben az esetben ez egy nagyon jó pont, ami szintén nem egyértelmű, és az olvasónak elsikkad. Az egész levélre jellemző, hogy nem hozza ki mindazt a potenciált a szolgáltatásból, ami amúgy benne van.
Reméljük, hogy felkeltettük érdeklődését, és bővebben is bemutathatjuk Önnek gyermekünket, és számtalan funkcióit, mely mind arra hivatott, hogy Önnek megkönnyítsük a munkáját, és az ügyfeleknek valóban megbízható szolgáltatókat tudjon a Timebook nyújtani.
Amennyiben így van, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot!
Ez egy gyenge call to action. Egy teljes cikkben vettük át, hogy milyen a jó call-to-action: megmondja, hogy hogyan vegyem fel a kapcsolatot és miért.
Ezután már csak az elköszönés következett. Azért csak, mert hiányoltam az utóiratot: a klasszikus dm-levél utóirattal zárul, mert azt mindenki el szokta olvasni. Az utóiratban megemlítheted még egyszer a garanciát (ha van) vagy a legnagyobb előnyt, határidőt vagy bármit, ami a kapcsolatfelvételre buzdít.
Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy a szolgáltatásod minősége egy dolog. Egy másik dolog, hogy ezt a kommunikációdban át tudod-e adni.
Egy ilyen levél profi megírása külföldön 500 dolláros projektnek számít (alsó hangon). Mi ennél egyelőre olcsóbbak vagyunk. Ha szeretnél velünk bemutatkozót, e-mailt, dm-levelet vagy egyéb marketingszöveget íratni, akkor írj a jobb alsó sarokban található csetablakon.
Show More