Képzeld el, hogy soha többé nem kell álláshirdetést feladnod.
Nem neked kell kutatni a szakemberek után, hanem ők keresnek meg téged. Mert jól ismernek és nálad akarnak dolgozni.
Számtalan cikk szól arról, hogyan találd meg az ideális munkaerőt, épp ezért én most egészen másról fogok írni: röviden az employer brandingről, és hosszabban arról, hogyan használhatod a tartalommarketinget a munkáltatói márkád megerősítésére.
Mi az employer brand?
Az employer brand, vagyis munkáltatói márka nem az, amit jelenlegi és jövőbeni dolgozóid a cégedből érzékelnek.
Nem egyszerűen a kép, amit mutatsz, mert az talán csak egy üres burok: az, hogy plakátokon, videókban azt mutogatod, milyen széles mosollyal dolgoznak nálad a kollégák minden nap, még senkit nem győz meg.
Branddel minden vállalat, minden cég rendelkezik – a kérdés csak az, hogy ezt tudatosan építi-e, vagy a jó szerencsére hagyja, hogy milyen kép alakul ki róla azon szakemberek fejében, akik a fennmaradását és fejlődését biztosíthatnák.
Ez a brand piramisszerűen épül fel, a szakemberek hét szintjét határozzák meg. Ezek felülről lefelé haladva:
A márkaígéret: az amit magunkról állítunk, amit a szakemberek és a piac felé is kommunikálunk.
A vállalati személyiség: amit a vállalatunkról gondolnak, az a kép, amely az alsóbb szintek alapján kialakul rólunk.
A vállalat értékei, filozófiája: mindaz, ami mellett a vállalat kiáll, amiben a munkatársak, kollégák hisznek, amit felvállalunk.
Jutalmazás és ösztönzés: azok a megoldások, amelyekkel az alkalmazottakat motiváljuk, amivel munkájukat jutalmazzuk.
Munkáltatói értékek: mindazok az értékek, azok a kézzelfogható dolgok, amelyekkel jobbá tesszük a nálunk dolgozók életét, amikkel elmondhatják azt, hogy ettől jobb lett az életük, mióta nálunk dolgoznak.
Végül legalul találhatók a bizonyítékok: a belső programok, tanulmányok, tapasztalatok, beszámolók, vélemények, amelyek alátámasztják mindazt, hogy az egész piramis nem a semmire épül.
Gyönyörű ábrázolás a The Social Recruitertől.
Mindezeket a tartalommarketing eszközeivel nagyszerűen kommunikálhatod. Csinálhatod persze rosszul is: éppen tegnapi cikkünkben olvashatsz arról, hogyan rombolta saját brandjét a Walmart azzal, hogy egy titokban finanszírozott blogon azt igyekezett kommunikálni, mennyire boldog mindenki, aki náluk dolgozik.
Ezzel azon felül, hogy igyekeztek érintettségüket eltitkolni, az volt a baj, hogy csak a márkaígérettel foglalkoztak – miközben bizonyítékok híján légvárat építettek.
Tartalom mint bizonyíték
Ha bármit kommunikálsz magadról, észben kell tartanod, hogy ez is marketingkommunikáció. Employer brandet épp úgy kell építened, mintha egy termékedet építenéd fel: saleses gondolkodással.
Természetszerűleg tehát azzal kell leginkább foglalkoznod, hogy a célpiacod (a számodra tökéletes szakemberek, akiket magadhoz akarsz vonzani) miért is hinnék el bármilyen állításodat.
Kézzelfogható dolgokra van szükséged, olyasmire, amit megmutathatsz, hogy tessék, nem a levegőbe beszélek. Ilyenből számos fajtát ismerünk.
Készíts kutatásokat magadról
Lehet saját kutatás – arról, hogy a dolgozóid mit gondolnak és mennyire elégedettek, hogy hogyan növekszik a cég, mennyit áldoz a társadalmi felelősségvállalásra és így tovább. (Saját kutatás készítéséről ajánlom ezt a cikkünket.)
A számok hitelességet adnak, főleg akkor, ha nem egyszerűen egy belső adatbázist nyálazol át, hanem kérdezel. Mi például rendszeresen készítünk anonim belső felmérést arról, hogy szövegíróink mennyire vannak megelégedve a munkával, a fizetésükkel, a belső kommunikációval és így tovább.
Mivel ténylegesen szükségünk van az információra, ezek valóban anonim kérdőívek – viszont az eredmények nagyszerűen kommunikálhatók is. Ezeket feldolgozhatod blogposzt, de akár infografika formájában is.
Tanulj abból, amit mondanak rólad
Figyeld dolgozóid értékelései olyan oldalakon, mint például a Munkatársaim.hu, vagy éppen a LinkedInen folytatott kommunikációjuk.
Ezek a közösségi médián belül olyan specializált oldalak, ahol kifejezetten lelkesen kutatnak a munkavállalók a cégek után: figyelik, hogy az alkalmazottak mennyire elégedettek, hogyan beszélnek a cégről és így tovább.
Értelemszerűen erre közvetett befolyásod lehet csak: nem mondhatod meg, hogyan értékeljenek és nem is hozhatsz létre hamis profilokat, hogy a renomédat kipofozd, mert ezzel ellentétes hatást érsz majd el nagyon rövid időn belül.
Alkalmazottaid értékeléseiből leszűrheted, mi az, amin javítanod kell, hogy mi hiányzik nekik, milyen pontokon kell aktívabban tenned azért, hogy jobban érezzék magukat.
Arcod a közösségi médiában
Hangod lehet a céges Facebook-oldal, de az arcod az, amit rólad megmutatnak.
A Facebookon és más oldalakon a céggel kapcsolatos posztok, tartalmak bizony ide tartoznak. Bizonyíték az, hogy az alkalmazottaid mit posztolnak az irodából, a céges eseményekről, hogyan mutatják be a saját munkájukat.
Nagyon nem mindegy például, hogy valaki lelkesen, inspiráló környezetként beszél az irodáról, hogy a munkatársakkal készült mosolygós fotót tölt fel vagy éppen képeket arról, hogy mennyire várja a pénteket és mennyire utálja a hétfőt.
Ez természetesen megint olyasmi, amire nincsen befolyásod, de sok információt szerezhetsz – és ha a kollégák beleegyeznek, a céges kommunikációba is beemelheted őket.
Hogy egy példát mondjak: nálunk sokan dolgoznak home office-ban, mivel a szövegírás gyakorlatilag bárhonnan végezhető. A kollégák sokszor még nyaralás közben is dolgoznak vagy éppen képzik magukat – erről képeket raknak fel a Facebookra, amit aztán a céges oldalon is megosztunk.
A Kreatív Kontroll-Iroda oldalát én például imádom, tele van nagyszerű személyes tartalommal.
Ugyanígy teszünk a csapatépítőkön készült képekkel és vállalható sztorikkal. Minden olyan személyes jellegű tartalom, amelyet szívesen felhasználhatóvá tesznek a dolgozók (és persze pozitív hangvételű) rendkívüli mértékben megerősíti a munkáltatói márkádat.
Beszámolók, testimonialok
Belső képzést tartasz a kollégáknak? Lőj gyorsan egy fotót az érdeklődéssel csillogó szempárokról, írd le pár szóban, mi történik éppen, és mehet is az idővonalra!
Ha belső üzemi magazint is kiadsz (nem üzleti magazinról beszélek – ha érdekel a kettő közötti különbség, lapozz bele a legújabb Kontent magazinba), akkor nyert ügyed van: közölj interjúkat olyan kollégákkal, akik valamilyen sikert értek el, például eredményesen zártak le egy nagy projektet. Ezt azután más céges csatornáidon is publikálhatod, így befelé és kifelé is erősítve az arculatodat.
Ha a csapatépítőn paintballozni vagy éppen vidámparkba viszed a céget, bérelj egy GoPro kamerát, és vágass belőle egy hangulatos videót – ez már csak azért is nagyszerű megoldás, mert valószínűleg a résztvevők is lelkesen megosztják majd, bizonyítva, hogy nem csak egy jópofizós „nagyon jó itt dolgozni, kár, hogy dróttal rögzítették a mosolyom” videót forgattál.
Most jövök rá, hogy milyen furcsa rendszerbe foglalni azt, ami nekünk a folyamatosan kommunikáló generáció tagjaként természetes – a szerk.
Márkaígéreted: különb vagy, mint mindenki más?
Még tavaly közöltünk egy cikket arról, hogyan írhatsz valóban jó álláshirdetést – ajánlom, hogy frissítsd fel az emlékezetedet, mert ebben rengeteg hasznos instrukciót olvashatsz, amivel hatékonyan érheted el a legjobbakat.
Ha olyasmit csinálsz, ami nem megszokott, amivel megkülönböztetheted magad a többi cégtől, amitől biztos, hogy nálad jó dolgozni (és minderre megvannak a bizonyítékaid is, ne feleddel kommunikálni.
Mi például tavaly készítettünk egy ilyen videót, amikor úgy döntöttünk, jó lenne bővíteni a csapatot:
Ha megnézed, láthatod, hogy átjön belőle a laza hangulat, ami egyébként minket jellemez: nem ülünk riadtan a kamera előtt azon izgulva, vajon kirúg-e a főnök a következő mondatért (még szép, az egyik kamera mögött ült és remekül szórakozott).
Ez a videó színtiszta márkaígéret, amit bármikor alá is tudunk támasztani egyszerűen akár azzal, hogy megmutatjuk valakinek a céges Facebook oldalt.
Kommunikálni csak őszintén és kétirányúan
Mindez a kommunikációról szól, de a bizonyítékokat csakis akkor kommunikálhatod, ha valóban léteznek.
Ha úgy teszel, mint a Walmart vagy más cégek, a netkorban percek alatt buksz le. Hiába állítod magadról, milyen kellemes munkakörnyezetet biztosítasz, ha jön egy volt dolgozó, és anonim módon leírja a cégedhez tartozó oldalon, hogy egy sötét, hideg irodában dolgoztattad őket, ahová a kismamáknak is öt emeletet kell lépcsőzni.
Tartsd észben, hogy a kommunikációnak mindig kétirányúnak kell lennie: a kérdésekre válaszolnod, az észrevételekre reagálnod kell. Mégpedig úgy, hogy nem felejted el: ha valakinek egyszer is túlságosan durván találsz válaszolni, azt könnyen viszontláthatod másnap a neten.
Employer branded felépítéséhez minden rendelkezésedre álló csatornát felhasználhatsz.
- Kommunikálj a közösségi médiában.
- Adj ki magazint – ne magadról beszélj benne, de sztorizz, ha tudsz!
- Blogodban kommunikálhatod az aktualitásokat.
- Forgass videókat, amelyek átadják a kommunikálni kívánt hangulatot.
- Ha meghirdetsz egy állást, készíts róla landing oldalt, ahol minden szükséges bizonyítékot megtalálhatnak az érdeklődők.
- Jelenj meg a szakmai rendezvényeken, konferenciákon, meetupokon, és kommunikálj célcsoportoddal: a szakemberekkel, akikre szükséged van.
Ha bölcsen készítesz tartalmat önmagadról is, akkor végül olyan brandet építhetsz fel, amely vonzza majd a számodra potenciálisan hasznos embereket – és megszűri azokat, akikkel egyébként sem tudnál együttműködni. Ezért az interjúztatással megbízott embered nagyon-nagyon hálás lesz.
A tartalommarketingben legtöbbször azt mondjuk, ne magadról beszélj – ez ebben az esetben is érvényes.
Ne azt mondd el, mennyire jó a vállalatod, hanem mutasd meg, hogy miért az. Hogy hogyan lett jobb az élete annak, aki téged választott. Hogyan képzed. Hogyan zajlanak a mindennapok. Hogy miért kell a legjobbaknak téged választaniuk.
Show More