Pár hónapja közzétettünk egy tartalommarketinges gyorsfelmérést, és az egyik kérdés az volt, hogy szerinted mennyit ér egy blogbejegyzés. A válaszok átlaga alapján 6880 forint jött ki.
Most kiszámoljuk, hogy konkrétan mennyit érhet egy cikk.
Természetesen nehéz feladat számszerűsíteni, de mi azért mégis megtesszük, és azt is elmondjuk, hogy melyik megközelítésnek mi a hibája.
(Engem személy szerint az agyvérzés kerülget az olyan „szakmai” cikkektől, amelyek felszínesen bemutatják a nagy semmit. Várd el a szakértőtől azt, hogy értéket adjon és telezsúfolja a cikket konkrétumokkal.)
Az AdWords (Ads) kiváltása
Vegyünk egy hosszú cikket (1500–2000 szó, karakterben számolva 12 ezer fölött).
Ebben a cikkben mélységeiben elemezzük a témát, hivatkozunk forrásokra és kutatásokra és minden minőségi szempontnak megfelelünk, amit a Google és egy igényes olvasó támasztani tud. Még a terjesztést is tökéletesen megcsináljuk, ezért dúskálunk a megosztásokban és rengeteg linket kaptunk. Ez a cikk részletes, szakmai és minőségi.
Emiatt a cikk egy nagyon kompetitív kulcsszóra a találati oldal első helyeire rangsorol. A példa kedvéért a kulcsszó ajánlott licitje legyen 100 forint (de az igazán nagy verseny miatt egy kattintás 200-300 forintodba is kerülhet, tőlünk nyugatabbra pedig 20-30 dolláros licitek is vannak).
Ha a cikk fél év alatt 1000 látogatót hoz az oldaladra, akkor a cikk 100 000 forintot ér. Ha fél év alatt 10 000 látogatót kapsz, akkor 1 millió forintot. Mindezt a pénzt megspóroltad, mert AdWords helyett organikus forgalmat szereztél.
Értelemszerűen a cikk annál több értéket tud „termelni”, minél régebb óta van kint az oldaladon (és minél több időt tölt a találati oldal első pár pozíciójában).
Ez a megközelítés ott hibás, hogy a potenciális marketingköltésre figyel, de a bevételekre nem. Vagyis: „rendben, licitek fizetése nélkül szereztem meg a látogatókat, de vajon eladtam-e nekik bármit a blog miatt?” További probléma az is, hogy vajon ugyanolyan minőségű forgalmat szereztünk-e organikusan, mint amit AdWordsel (és kiváló célzással) szereztünk volna. Bár ez utóbbi leginkább a cikk témájától függ, tehát lehetséges, hogy igen.
Ha a blogbejegyzés konvertál
Lehet, hogy a blogbejegyzésed végén van egy egyedi call-to-action, amellyel feliratkozókat szerzel vagy épp egy termékoldalra irányítod át a látogatódat. Esetleg minden bejegyzésed alatt-mellett-fölött fix call-to-action van.
Ilyenkor az érték kiszámítása egyszerű: megnézed, hogy összesen mekkora konverziót hozott a bejegyzés (vagy a bejegyzésből hányan jutottak egy olyan landing page-re, ahol tranzakció történt), és ez összeadva hány forintos bevételt jelent.
A Google Analyticsben kitűnően vissza tudod követni, hogy egy adott bejegyzésre...
- honnan jött a milyen és mennyi forgalom
- mit csinált az a forgalom
- hol és milyen arányban konvertált
Itt is igaz, hogy minél több ideje van kint a bejegyzés, annál több érdeklődőt és vásárlót hozhat neked, tehát a bejegyzés értéke folyamatosan nő(het).
A probléma? Csak a múltbeli blogbejegyzés-értéket tudod kiszámítani. Mi van akkor, ha még nem indítottál blogot, de kíváncsi vagy, hogy mekkora értéket jelenthet egy-egy blogbejegyzés? (Azaz: megéri-e elkezdened.)
Steve Pavlina blogbejegyzés-élettartama
Ebben a példában feltételezzük, hogy a weboldaladdal közvetve vagy közvetlenül eladsz valamit. Lehet, hogy infoterméket értékesítesz, vagy épp a fitnesztermed látogatóit szerzed a cikkekre érkező forgalomból vagy havidíjas ajánlataid vannak.
Mindenesetre hó végén tudsz mondani egy számot, hogy „ennyi bevételem van a weboldalnak köszönhetően”. Steve Pavlina is erre indult el, olvasd el, hogy szerinte miért ér 2400 dollárt egy cikk.
Számoljuk ki egy darab bejegyzés értékét:
Egy poszt havi értéke = (havi bevétel) / (blogbejegyzések száma)
Tehát ha van havi 1 millió forint bevételed a weboldaladdal, és már publikáltál 50 bejegyzést, akkor a fenti képlet így néz ki:
20 000 = 1 000 000 / 50
Tudhatod, hogy minden bejegyzés átlagosan 20 000 forinttal növeli a havi bevételeidet (mert arra is érkezik forgalom, azt is terjeszted stb.).
Igen ám, de ez egyetlen hónapot jelent. Mennyi bevételt hoz addig, amíg kint van? Ez már nehéz kérdés, mert nem látunk a jövőbe. Mindenesetre tippeljük meg, hogy ha x évig kint van egy blogbejegyzés, akkor az mennyi bevételt jelent.
Egy poszt várható összértéke = (havi posztérték) x (becsült posztélettartam hónapokban)
Tehát a fenti példát továbbvíve feltételezzük, hogy a blog még 5 évig kint lesz, ami 60 hónap.
1 200 000 = 20 000 x 60
Átlagosan egyetlen bejegyzés 1 200 000 forintnyi bevételt hoz neked az évek során. Nem rossz, ugye?
De nem egyetlen blogbejegyzésed lesz, hanem egy teljes archívumod, ezért számoljuk ki azt is, hogy mennyit ér az a sok cikk, ami a hónapok-évek alatt felgyűlik.
Blog várható összértéke = (poszt összértéke) x (posztok száma)
Még mindig a fentiekkel számolva feltételezzük, hogy 200 blogbejegyzés összegyűlik az évek során.
240 000 000 = 1 200 000 x 200
Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy ezek erősen becsült értékek, ahol átlagokat számolunk, nem vesszük figyelembe pl. a piac romlását és egy sor különböző faktort. Nem minden bejegyzésed fog ugyanúgy konvertálni, nem minden posztod terjed ugyanúgy, nem mindegyiket látogatják majd annyian.
A fenti képletek célja az, hogy perspektívát adjon, és lásd, hogy a blogbejegyzés egy olyan digitális eszköze a cégednek, mely hosszú távon szerez neked bevételeket. A blogposzt a tulajdonod, amely értéket jelent, és amelyet újra és újra fölhasználhatsz, mindig újra hasznot termelhet: így kell tekintened rá, mintha csak egy eszközt vásárolnál a cégedben.
Ezzel a megközelítéssel az a probléma, hogy egycsatornás. Akkor ér bármit is egy-egy ilyen elnagyolt számítás, ha tényleg a blogod olvasóinak értékesítesz és a blogod forgalma hozza a bevételeidet, tehát az egész marketingkommunikációd blogközpontú.
Mennyi pluszbevételt jelent egy blog?
Kénytelen leszek nagyon leegyszerűsíteni a számítást.
Vedd az átlagos rendelési értékedet (átlagos kosárértéket), ez a példa kedvéért (meg az enyémért is) legyen 10 000 Ft.
Majd vedd az oldalad átlagos konverzióját, ami a példában 1%. Ez azt jelenti, hogy átlagosan minden 100 egyedi látogatómból van egy rendelésem.
Ha jön 100 látogató egy nap, akkor aznap az 1 rendelés 10 000 forint bevételt hozott. Ha 200, akkor 2 rendelés, 20 000 forint.
Napi 100 látogatóval és 1%-os konverzióval számolva azt kapjuk, hogy egy hónapban az oldal 300 000 forint bevételt hoz.
Így azt kapom, hogy 1 látogató 100 forintot ér. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy elindítunk egy blogot, heti 3-szor publikálunk és fél év alatt a napi 100 látogatót megduplázzuk. Ez egy igencsak konzervatív becslés, mert mi ugyanennyi bejegyzéssel 3-4 hónap alatt meghétszereztük a látogatottságunkat. (Nemcsak beszéljük a tartalommarketinget, hanem csináljuk is.)
Ha 200 egyedi látogatóm van 1%-os konverzióval, akkor naponta 2 vásárló átlagosan 20 000 forintot költ, így egy hónapban 300 000 forint helyett 600 000 forint bevételt hoz az oldal.
Ha 2500 forintért vásárolsz egy blogbejegyzést (ezt velünk megteheted, mert piacvezetőként is a legbarátibb árakat adjuk neked), akkor fél év alatt 180 000 forintot költesz a cikkekre (havi 30 000 forintot). Viszont 270 000 forint profitod van havonta a megduplázott látogatottságon – ezért egy blogbejegyzés átlagosan 22 500 forintot ér ebben a példában (a költségeket levonva ennyi pluszbevételhez segített hozzá átlagosan).
Pam Neely oldalán találtam egy nagyon jó Excel-doksit, magyarítottam és itt tudod letölteni. Számolgasd ki, hogy milyen konverzióval, milyen induló látogatottsággal, milyen cikkárral mennyi pluszbevételed lehet. A doksi feltételezi, hogy fél év alatt duplázod a látogatottságodat.
A gond ezzel a számítással az, hogy átlagot számít.
Amit pénzben nem lehet mérni...
...arról a következő cikkben lesz szó. Mert ebben a cikkben minden arról szólt, hogy a blogoddal (és az oldaladdal) eladsz.
De a tartalommarketing nem a közvetlen eladásról szól, hanem arról, hogy hogyan párnázd ki odáig az utat és hogyan érdemeld ki a célcsoportod figyelmét.
Ha van jobb ötleted arra, hogy hogyan számoljuk ki egyetlen bejegyzés értékét, akkor mindenképp írd meg nekünk. Ezzel Magyarországon még senki nem foglalkozott, és angol nyelvterületen is csak néhány hozzánk hasonló őrültet találtam, aki nem a teljes blog (vagy kampány) ROI-jét számítja ki (amit könnyebb is, meg értelme is több van), hanem egy darab cikk értékét méricskéli.
És ha szeretnél céges blogot indítani (vagy a megkezdett blogod írását profikra bíznád), akkor írj a jobb alsó sarokban, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot.
Show More