Hitelesség nélkül senki vagy.
Lehetsz akár a világ legjobb szakembere, de ha senki nem hiszi el az állításaidat, akkor nem lesznek eladásaid. Sem követőid. Sem feliratkozóid. Sem üzleted.
A tréningjeinken gyakran elmondjuk, hogy a marketingszövegben nem az a nehéz, hogy nagyot mondjál. Ezt bárki megteheti.
A valódi kihívás az, hogy a célközönséged elhiggye az állításaid.
Kezdjük az elején.
Mit jelent a hitelesség?
Definíció szerint a hitelesség olyan minőség, ami megmutatja valaminek (pl. egy állításnak) a valódiságát és elhihetőségét.
Praktikusan: az állításod az olvasó igaznak tartja.
Fontos, hogy különbség van aközött, hogy valami igaz-e, illetve igaznak tűnik-e. Egy hamis állítást is bemutathatsz úgy, hogy az hiteles legyen – ezt nemes egyszerűséggel megtiltom neked, mert az olvasónknak lenni egyfajta minőséget jelent. Ha pedig embereket átverő kókler vagy, akkor takarodj innen.
Ugyanakkor a legigazabb állítást is be tudod mutatni olyan rossz kontextusban, hogy azt ne higgyék el neked.
Tehát a hitelességépítés számít – lényegében ez az igazság marketingkommunikációja.
Nézzük, hogy az igaz állításaidat hogyan mutasd be hitelesen.
Legyen hozzád illő a dizájn vagy a kontextus
Figyeld, hogy nem azt mondtam, hogy szép – hanem azt, hogy hozzád illő.
Sok weboldal és termékcsomagolás szándékosan néz ki olcsónak. Prémium megjelenéssel a szűkebb pénztárcájú célcsoportjuk le sem venné a polcról a terméket, és meg se nézné az árcédulát.
Kontextus alatt értünk mindent: a leveled papírját, a borítékot, az e-mailed tárgysorát, a telefonhívásod időpontját stb. Legyen hozzád illő és egységes.
Kerüld a hájpot
Magyarországon sokaknak azt jelenti a marketingszöveg, hogy üvöltözz olyan szavakat, hogy bombasztikus gigaakció, kasszarobbantó kampánytornádó és bevételszippantó csodapénzporszívó.
És ne felejtsd a felkiáltójeleket se.
És legyen vörös sok-sok nyíllal.
Komolyra fordítva: ez marketingszöveg egy meghatározott szegmensben. A jó marketingszöveg viszont a célpiacod stílusához igazodik, és sokszor észre sem veszed, hogy épp reklámszöveget olvasol – mert nem mászik az arcodba, hanem segíti a vásárlási döntéseidet.
Ha nem ezeken a speciális szegmenseken dolgozol, akkor hagyd a hájpot – erősebb lesz nélküle a szöveged.
Azért, mert
Minden állításodnál mondd el, hogy az miért van úgy, ahogy mondod.
- Azért mulasztja el a fejfájásod, mert ez és ez a hatóanyag van benne, amiről kiderült, hogy.
- Azért tesz jót neked a C-vitamin, mert ezen és ezen kutatás szerint a szervezetednek szüksége van rá.
- Azért gyorsítja fel az ipari fénymásoló a munkádat, mert automatikusan lemásol egész könyveket.
- Azért ilyen olcsó a termék, mert nagy raktárkészletünk miatt beszállítói kedvezményeket kapunk.
Nem az ügyfeled dolga, hogy összekösse a pontokat, és kilogikázgassa, hogy az állításod miért igaz – hanem a tiéd.
Részletek
A részletek erősebbé teszik az írásodat, emellett a hitelességedet is javítják.
Az „a tavaszi kampánnyal nagy árbevétel-növekedést értünk el ügyfelünknek” helyett jobb az „április 10-én startoló launch-csal [cégnév] 89%-kal növelte meg a 2. negyedévi bevételeit.”
Használj számokat, neveket, dátumokat, kampány- és termékneveket, összetevőket és részleteket.
Érvelj
A jó marketingszöveg egy folyamatos érvelés a terméked mellett.
Onnan indítsd, amivel az ügyfeled egyetért. „Mindenki tudja, hogy…”, „Biztosan előfordult már veled, hogy…”, majd magyarázd, hogy ez miért van úgy, majd finoman vezesd át arra, hogy a terméked miért jelent erre megoldást, avagy miért csillapítja az igényt.
Minden pirossal kiemelt gondolat az előzőre gondolatra épül.
Kerüld az érvelési hibákat. Az emberek többsége ezeken nem lát át, ez viszont nem jelenti azt, hogy etikus a használatuk. Komoly ember vagy és komoly embereknek reklámozol, tehát tiszteld meg a célpiacod azzal, hogy nem használsz szándékosan érvelési hibákat.
Mutass példákat
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.