Nem minden tartalom öregszik szépen.
Mindegy, milyen elhivatottsággal vagy tehetséggel blogolsz, tartalmaid nagy része idővel valószínűleg elavulttá válik. Ez azonban még nem ok arra, hogy leírd őket.
Mindjárt az elején tisztázzuk, hogy miért nem szabad megválnod a régi tartalmaidtól. (Szerencsére nem sokan vannak, akik törlik a bejegyzéseiket, de időnként találkozom olyan oldalakkal, ahol csak a 10 legfrissebb bejegyzés szerepel, vagy ahol az új weboldal létrehozásánál nem migrálják a korábbi tartalmaikat.)
A régi anyagokat azért nem szabad törölnöd, mert erősítenek (duh):
- organikus keresőforgalmat hoznak
- a Google látja, hogy régóta és sokat publikálsz
- van mire hivatkoznod
- és később is remekül felhasználhatod őket, ahogy azt mindjárt meglátod
Ráadásul a törölgetéssel valószínűleg egy rakás halott hivatkozást is generálsz...
Több tartalom = nagyobb forgalom. (via Hubspot)
Tehát eszedbe ne jusson régi tartalmaidat törölni. Inkább lehelj beléjük új életet az alábbi 5 módszerrel.
1. Mutáld a tartalmat
Adott egy videó vagy egy blogbejegyzés, amely önmagában is tűrhetően teljesít még akár egy év után is. Ebben az esetben tudod, hogy ezzel túl sok mindent nem kell kezdened, ha viszont ennyire jól teljesít a tartalom, érdemes még több hasznot húznod belőle.
Ha a régi tartalmat még mindig szeretik az olvasók, akkor valószínűleg még mindig aktuális információkat tartalmaz (vagyis örökzöld). Ideális alkalom ez tehát arra, hogy egy kicsit felrázd azzal, hogy más formátumban prezentálod.
Ez a cikkünk folyamatosan hozza az organikus keresőforgalmat. Ennek az az oka, hogy egy örökzöld témát dolgoztunk fel. (Az alábbi kép kattintható.)
Ha egy adott témából egyszerre készítesz videót, blogbejegyzést, infografikát és így tovább, az azzal járhat, hogy túltolod: ha ugyanazokat az információkat ismételgeted, azt a közönséged nem fogja díjazni.
Lehetsz persze ügyes, és megteheted, hogy egymást kiegészítő tartalmakat készítesz.
Mi például egy-egy, a Kontentbe készült cikket rendszeresen közzéteszünk itt a blogon, de nem a teljeset (és ez fontos), ezzel pedig felkeltjük az érdeklődést a magazin iránt.
Rendszeresen készítünk saját infografikákat az edukációs témákhoz, amelyeken további statisztikákat, számokat közlünk, vagy éppen úgy prezentáljuk a cikkben szereplőket, hogy könnyebben áttekinthetőek legyenek.
Videókat készítünk, amelyek leiratát is elolvashatod a cikkben, így egyszerre szolgáljuk ki a szöveges és videós tartalmakat szerető embereket is (plusz a szöveges tartalom miatt a videó jobban fog rangsorolni).
Így bár vannak átfedések, mégsem redundáns, hanem egymást erősítő tartalmakat publikálunk.
Ha van például egy több hónapos útmutatód az oldaladon, amely még mindig aktuális, hát készíthetsz belőle videót. Mi az elsők között kezdtünk el a mikromomentumokról beszélni itthon, és miután a Kontentben cikket közöltünk, Zoli pedig előadásban taglalta a témát, a blogra egy videót is készítettünk.
Ha YouTube-on rákeresel a „mikromomentumok” szóra, jelenleg ezt az egyetlen találatot kapod. Minimális erőfeszítéssel így egy érdekes és aktuális témát olyanoknak is be tudtunk mutatni, akik korábban nem találták ezt meg nálunk, vagy éppen jobb szeretnek videót nézni, mint előadást hallgatni vagy magazint olvasni.
Tudod, mit csinálhatnál még? Könyvet.
Hány blogbejegyzést írtál az elmúlt évben? Mondjuk, hogy 50-et. Tegyük fel, hogy ennek a fele aktuális témákkal foglalkozik: newsjacking posztok (erről mindjárt beszélek még), szakmai hírek és így tovább.
Ha hallgattál ránk, akkor átlag 1000 szó alatt nem írtál blogbejegyzést, mert egyértelműen bizonyítják a statisztikák, hogy a legsikeresebb tartalmak legalább ilyen hosszúak. (Nyilván a minőség az elsődleges szempont, nem ok-okozati viszonyról van szó, de ez messzire vinne.)
Tehát van 25 000 szó olyan tartalmad, amely még mindig felhasználható, mert mondjuk esettanulmányok, érdekességek, útmutatók, tippek és trükkök adják ki.
Ez Wordben úgy 60 oldalt adna ki.
Így néz ki, ha összefűzzük a Marketingszöveg.com még mindig hasznos és releváns bejegyzéseit, pedig ebben az újabbak már nincsenek benne és a tőlünk megszokott szigorúsággal válogattunk.
Válogasd ki a legjobb bejegyzéseket, írj hozzájuk bevezetést és lezárást, gyomláld ki a CTA-kat és linkeket, és készíts belőle könyvet. Ez lehet e-könyv, amit csalinak használhatsz, vagy mondjuk fizetős termék, amit visszatérő vásárlóid megvehetnek, esetleg upsellként a kosárértékedet növelheted vele. (Egy nyomdakészre tördelt könyv kinyomtatása 500 példánynál kb. 500 forintos darabárra jön ki, 2000-es példányszámnál már 300-400 forintra lemegy a költséged. Nem olyan drága, mint gondolnád.)
Attól még, hogy egyszer írtál le valamit, nem biztos, hogy nem akarják többször elolvasni. Több előfizetőnk például a Marketingszöveg.com bejegyzéseit kinyomtatja, lefűzi és rendszerezve elrakja. Lehet, hogy nekünk is ki kellene adni a bejegyzéseket papír alapon.
2. Optimalizálj long tail keresőkifejezésekkel
Ha azt látod, hogy egy régi blogbejegyzés ugyan nagy forgalmat kap a keresőkből, viszont a látogatók nagy arányban fordulnak vissza, akkor nem jól optimalizáltad a cikket (vagy csak a trendek változtak). Egy adott közönséget megszólítasz, de ők nem azt keresik, amiről a bejegyzés szól.
Kezdésképpen nézd meg, hogy milyen, a bejegyzés témájához releváns kulcsszavakra keresnek. Listázd ki azokat, amelyeket be tudsz illeszteni a bejegyzésbe.
Olvasd el alaposan a régi bejegyzést, és keresd meg azokat a kulcsszavakat, amelyekre forgalom érkezhet ugyan, de nem szorosan kapcsolódnak a témához.
Tegyük fel, hogy lakberendezéssel foglalkozol, és írtál egy cikket arról, hogyan rendezhetünk be egy olyan lakást olcsón, amelyet ki akarunk adni. A leadben leírtad azt a mondatot, hogy „egy olcsó albérlet berendezése egyáltalán nem lehetetlen feladat”. Ez pedig oda vezetett, hogy folyamatosan érkeznek hozzád olyan látogatók, akik az igen népszerű „olcsó albérlet” kifejezésre keresnek, de egy számukra tökéletesen irreleváns témával találják szembe magukat.
Tehát visszafordulnak, a bounce rate a hibás optimalizálás miatt növekszik, a Google pedig arra következtet, hogy a tartalmad nem minőségi. Pedig az, csak nem céloztad tökéletesen.
Az ilyen kifejezéseket igyekezz kigyomlálni, és olyan long tail keresőkifejezésekkel helyettesíteni, amelyekre nagyobb eséllyel érkezik releváns forgalom (mondjuk ez esetben „albérlet berendezése olcsón”).
3. Frissítsd vizuális tartalommal
Meglehet, hogy a bejegyzéseddel semmi gond, csak éppen nem elég érdekes. Népszerűsítheted újra a közösségi médiában, hírlevélben, de nem árt vérfrissíteni egy kicsit.
Ezt megteheted például képekkel és videókkal. Ha találtál új statisztikákat, ha új képeket készítettél a témában vagy éppen videókat forgattál, ezeket ágyazd is be a cikkbe, és oszd meg újra hangsúlyozva, hogy milyen újdonságokkal pakoltad bele.
Nem a levegőbe beszélek: a vizuális tartalmak ereje hatalmas.
Egy képeket is tartalmazó blogposzt a statisztikák szerint 94%-kkal több megtekintést és 35%-kal több megosztást hoz, mint egy képmentes.
A Blog Pros egy tanulmánya szerint minden 350 szóra jutnia kell egy képnek, ha a felhasználó élményt optimalizálni akarod. Ha nincs meg ez az arány a régi cikkeidnél, akkor végezd el a ráncfelvarrást, és oszd újra őket.
A siker számszerűsítve. Nem logarléccel kell bejegyzést szerkesztened, de a bizonyított statisztikákra figyelj oda.
Frissítsd új információkkal, készíts tanulmányt
Írtál egy bejegyzést arról, hogy 2014-ben éppen melyek voltak a legnépszerűbb termékek a szegmensedben? Remek: van egy tökéletesen releváns, csak éppen nem naprakész adathalmazod, amihez egyszer már jó elemzést írtál.
Nincs más dolgod, mint megkeresni, hogy 2015-ben és 2016-ban ugyanezek a számok hogyan alakultak, és a bejegyzést kiegészíteni ezekkel: vond le a megfelelő következtetéseket, írd le, szerinted miért hanyatlottak le egyes brandek és emelkedtek fel mások, akár készíts infografikát a változásokról (lásd 1. pont).
Írj egy új címet, amelyben jelzed, hogy a legfrissebb adatokat találják elemezve a bejegyzésben.
Ezután újra megoszthatod azt, és az a közönség, amely annak idején kedvelte, most is imádni fogja.
4. Használd esettanulmányként!
Lehet, hogy a téma, a számok vagy egyáltalán semmi nem aktuális már a cikkel kapcsolatban – mégis fel tudod használni.
Mi például sokszor írtunk már arról, hogy milyen hatékony eszköz lehet a newsjacking, mivel magunk is többször igen sikeresen használtuk: ilyen volt, amikor a civil szervezetek netes jelenlétét vizsgáltuk, amikor az Éden Hotel-botrányt használtuk ki, vagy éppen legutóbb az, amikor az Ákos–Telekom csörtéről posztoltunk.
Utóbbi cikk miatt tenderfelkérést kaptunk (ezt egyébként meg is nyertük). Megint leírhatnám, hogy a tartalommarketing működik, de lassan már én unom leírni.
Ezek kiemelkedősen sikeres posztok, amelyeknek mára szinte semmi aktualitása, hiszen az akkori érdeklődési hullámot lovagolták meg. Viszont felhasználjuk őket ahhoz, hogy elmondjuk, milyen sikeres lehet a newsjacking.
Mind a három bejegyzést a mai napig olvassák, mert vannak, akik kíváncsiak arra, hogyan lehet egy ilyen bejegyzést jól felépíteni. A posztok relevanciája megváltozott: akkor az adott témáról szóltak, ma már esettanulmányok alanyai. Akkor új látogatókat hoztak nekünk, most pedig a segítségükkel szakmai blogunkon mutatjuk be a technikákat, amelyeket sikeresen alkalmaztunk.
Ha van olyan régi posztod, amelyben látod a potenciált arra, hogy újra felhasználd más szerepben, akkor itt a legjobb alkalom, hogy ezt megtedd.
(Mellesleg ezzel az is együtt jár, hogy az olvasóidat több oldaladra is átirányítod, a több megtekintett oldal és a nálad eltöltött hosszabb idő pedig a Google szemében is pozitív).
5. Végezz egy kis nagytakarítást
A hivatkozásokra is figyelned kell. Nagyon.
Nézd meg alaposan, hogy milyen hivatkozásokat illesztettél be annak idején, ellenőrizd mindet, és amelyek rossz vagy halott oldalakra mutatnak, azokat töröld: helyettük illessz be frissebb, működő hivatkozásokat.
A rossz linkeket a Google sem szereti: ha egy bejegyzésedben minden link 404-es oldalakra vezet (a miénket láttad már?), az nem segíti a jó helyezést a találati oldalon. (A Google azt feltételezi, hogy az oldalnak nincs gazdája.)
A látogatóid sincsenek érte odáig. Ha a tartalom maga jó, de szívesen tovább olvasnának a témában, megnéznék a kutatásokat, de azt látják, hogy minden link a semmibe vezet, az jelentősen rontja a felhasználói élményt.
Ha nem akarod egyesével végigkattintani a linkeket, mert mondjuk nem egy, hanem egyszerre vagy húsz bejegyzést frissítenél fel, akkor se keseredj el: rengeteg ingyenes eszköz van arra, hogy ezt a munkát elvégezze helyetted. Ilyen például a kreatívan megkeresztelt Online Broken Link Checker, amivel gyorsan találtam is pár halott hivatkozást a saját oldalainkon.
Van, amit kicsit elírtunk, van oldal, ami azóta megszűnt, de a lényeg, hogy én ezeket most azonnal kiirtom.
„De nekem erre nincs időm…”
Igen, tudom, küzdesz azzal is, hogy mindig új és érdekes tartalmakat állíts elő. Viszont...
- nem kell minden tartalmadat revitalizálnod
- jó eséllyel kevesebb munkád lesz ezzel, mint egy új bejegyzés megírásával
Válaszd ki a legjobban teljesítő tartalmaidat, és próbáld ki azokon a technikákat. Figyelj arra, hogy ha egy régi bejegyzést felújítasz, oszd meg újra friss címmel, leaddel, és hangsúlyozd, hogy miért releváns és érdekes éppen.
Ha ésszel végzed mindezt, akkor időt spóroltam neked és új lehetőségekkel gazdagítottalak, amivel új célközönséget foghatsz meg vagy a jelenlegit kényeztetheted.
Show More