Az év vége jellemzően a visszaemlékezéseké és a nagy jóslatoké.
Anélkül, hogy részletezném, mekkora királyok is voltunk 2016-ban és megálmodnám, hogy mi lesz 2017-ben a szupertuti konverziómágnes és kosárérték-viagra, inkább megnéztem, hogy az aktuális trendek és a tudható változtatások tükrében milyen tartalomtípus lesz a nyerő a legnépszerűbb közösségi csatornán.
Az online marketing egyik szépsége, hogy a felhasználók minden tevékenysége naplózható, az így nyert adatok alapján, illetve azok értő elemzése után pedig alakíthatjuk a cégünk marketingjét.
Ez a Big Data, amiről már biztosan hallottál, de ha érteni is szeretnéd, akkor javaslom Viktor senior copywriterünk meglehetősen friss és alapos cikkét a témában.
Nem árt, ha tisztában vagy a bejövő adatok jelentésével, de tekintve, hogy nem látsz bele a Facebook Big Data-forgalmába, az is elég, ha kellőképpen tisztában vagy a felhasználói szokásokkal, valamint a Facebook érvénybe léptetett, illetve tervezett és valószínűsíthető változtatásaival.
Ha tudod, hogy kik és mit keresnek a Facebookon, akkor te is úgy tudod majd összerakni a közösségimarketing-stratégiádat, hogy elpazarolt idő és pénz helyett valódi értelme is legyen annak, hogy a céged, szolgáltatásod és terméked fenn van a Facebookon.
A stratégiád lehet napra és napszakra pontosan kiszámolt tartalomnaptár, de ha erre még nem vagy felkészülve, akkor az is elég, ha legalább meghatározod azokat az irányelveket, amelyek mentén kommunikálni fogsz a Facebookon.
A megfelelő stratégiához a következő 5 kérdésre kell egyértelmű választ kapnod:
- Kik használják a Facebookot?
- Milyen eszközön Facebookoznak?
- Miket néznek a Facebookon?
- Mikor nézik a Facebookot?
- Mit szeretne előtérbe helyezni a Facebook maga?
A Facebook 2016 végén sem szomorkodhat sokat, erős növekedésre koccinthattak a decemberi céges bulin, ami a felhasználók számát (1,7 milliárd felhasználó világszerte) és az éves bevételüket illeti (25 milliárd amerikai dollár).
A Facebook amúgy nem arról híres, hogy titkolná a bevételeit és az eredményeit. Negyedévente meglehetősen alapos riportot, részletes adatokat közölnek a teljesítményeikről, legyen szó a bevételi oldalról, vagy a felhasználói szám alakulásáról. Ennek nemcsak a befektetőik és a részvényesek, de az online marketingesek is örülnek.
Ez nekünk itt, Európa közepén annyiból érdekes, hogy ha folyamatosan növekszik a Facebook felhasználók száma, akkor jó eséllyel ez a tendencia elmondható a magyar internetezők körében is.
A boldogságunkhoz azonban még arra is szükség van, hogy a nemek tekintetében és persze az életkor vonatkozásában is pontos bontást kapjunk arról, hogy kik facebookoznak Magyarországon.
Kik használják a Facebookot?
Biztos mindenki! Pár igazi egyéniséget és 1-2 javíthatatlan technofóbot leszámítva valóban elég sokan vagyunk fenn a Facebookon, de azért még közel nem mindenki.
2016 novemberében 5,4 millió magyar felhasználót láthattunk a Facebookon, ami ugyan nem is olyan rossz eredmény, de az internet-, pláne a mobilinternet-előfizetések számához képest még volna hova fejlődnünk.
A 2015. év végén közzétett adatok szerint Magyarországon 8,1 millió internet-előfizetés volt, ennek több mint a fele (5,4 millió) mobilinternet-előfizetések formájában.
Az aktuális trendek alapján akár azt is mondhatnánk, hogy pont annyi Facebook felhasználó van ma Magyarországon, mint ahány aktív mobilinternet-előfizetés van a piacon. Nem is járnánk messze az igazságtól, bár elnézve a magyar facebookozók életkor szerinti megoszlását, egy kicsit finomítanunk kell ezen az egyszerű tézisen.
Az a nagy helyzet, hogy a Facebook felhasználók között egyre több az idős ember, a szolgáltatás pedig a 25–44 évesek között a legnépszerűbb.
A fiatalság eltűnésére több elméletet olvastam már, amelyek között voltak egészen vad konteók is. Véleményem szerint csupán arról van szó, hogy a fiatalok nem akarják a saját felmenőik előtt élni a magánéletüket, arra sokkal jobb (gyorsabb, egyszerűbb, biztonságosabb, saját korcsoportjukban divatosabb) az Instagram és a feljövőben lévő Snapchat.
Pánikolni azonban felesleges, pár éven belül visszatalálnak ezek az emberek is a Facebookra. Amikor majd a régi haverokkal, tanárokkal való kapcsolattartás és az általános információéhség fontosabb lesz, mint a hétvégi buliról készült fotók távol tartása a szülőktől és a nagyszülőktől, akkor majd újra lehet számolni ezzel a tömeggel.
Egyelőre azonban bele kell törődnünk abba, hogy a számok alakulása szerint a 18-20 év alatti srácokkal teljesen felesleges számolnunk a Facebookon.
Ha tömegeket akarsz elérni, akkor leginkább a húszas évei közepén járó fiataloktól kezdve (jó eséllyel ők már kereső, tehát fizetésre is képes réteg) a negyvenes évei közepén járókig „lőhetsz” bárkire.
Alatta és fölötte is találsz embereket, de a tapasztalataink azt mutatják, hogy – minden tiszteletünk mellett – az idősebb generáció nagyon lelkes like-oló bázis ugyan, de a vásárlást tekintve már korántsem ennyire elkötelezettek.
Milyen eszközön facebookoznak?
Mobil, tablet vagy asztali gép? Miért olyan fontos, hogy hol akad éppen rád és persze a posztodra a felhasználó?
Kérdésre kérdéssel nem illendő válaszolni, én mégis megteszem, mert a gondosan felépített kommunikációd repülhet a kukába, ha az utolsó ajtó előtt elijeszted a felhasználót.
Te mit olvasol szívesebben a buszon (továbbá a villamoson, metrón, vagy ezekre várva a megállóban és a peronon, a piros lámpánál a kocsidban ülve, vagy amikor a hatodikra mész föl a lifttel)? A maximum kétsoros érdekességet vagy az elképesztő barokkos körmondatoktól hemzsegő több száz vagy akár több ezer karakteres kisesszét?
A felhasználóid nem sokat gondolkoznak a válaszon, mert nincs rá idejük és mivel egyre többen és egyre többet fognak a mobiljukon facebookozni, ezért neked is olyan tartalmat és pláne olyan formában kell szolgáltatnod, ami könnyen szalad és még könnyebben fogyasztható mobilos elérésnél is.
2016 harmadik negyedévében világszerte 1,18 milliárd embernél volt kimutatható, nagy napi szinten használja a legnépszerűbb közösségi felületet. Közülük 1,09 milliárd felhasználó mobilról éri el a Facebookot. Több mint 92% mobilról facebookozik. Ezt hívják bődületes aránynak.
Magyarországon például 2016 elején a felhasználók 20%-a egy napra sem maradt ki a facebookos pörgésből.
Miket néznek a Facebookon?
Ha már megvan, hogy tulajdonképpen kinek fogsz kommunikálni, ráadásul már azt is tudod, hogy jó eséllyel mobilon fogja böngészni a Facebookot, amikor eljut hozzád, akkor el is érkeztünk a kedvenc fejezetünkhöz, ami nem más, mint a tartalommarketing a Facebookon.
Tudjuk (hiszen mi is kezelünk Facebook-oldalakat), hogy nap mint nap a legnagyobb feladat és a legkomolyabb kihívás, hogy olyan tartalmat posztoljunk, amit szeretnek a követőink és potenciális követőink.
Fontos, hogy megismerjenek, elismerjenek, szeressenek és várják azt, amit kirakunk, így lehetünk a követőnk életének, napi rutinjának a része.
Bizonyos szempontból nincs sok különbség nagy általánosságokban a blogolás és a Facebook kommunikáció között: érdekes és igényes tartalom nélkül esélyed sincs arra, hogy figyeljenek rád.
Van azonban pár apró különbség, ami a Facebook mint főleg mobilon használt közösségi csatorna sajátosságaiból fakad.
Röviden, tömören és nagyon velősen, de úgy, hogy az neked is hasznos legyen, álljon itt pár tipp, mondhatni a best practice, amit te is használni tudsz a céges Facebookodon:
- Legyél változatos; kép, videó, szöveg, hivatkozás egyaránt, de semmiképpen sem ugyanolyan arányban (!) legyen megtalálható a Facebook tartalmaid között.
- Ne legyél hosszú, sőt legyél inkább rövid. A HubSpot szerint az ideális Facebook-bejegyzés 40 karakter hosszú, szerintem max. 2 sort még kiírhatsz, de tényleg ne szaladj ezen túl. Cikket írj a blogodon, a hivatkozást oszd meg a Facebookon 40 karakternyi szöveggel és rendben leszel.
- Korosztálytól és nemtől függően eltérő tartalmakat szeretünk, de ha valami vicces, azt mindenki szereti. Ezen felül ne ijedj meg attól, ha valami cuki, vagy ha egy számodra releváns közéleti-politikai hírt kell megosztanod. Ha hírközlőként is megállod a helyet, az csak javítja a megítélésedet. Jöhetnek a mémek, a GIF-ek és az ócskánál egy kicsivel jobb viccek. Minél többen értik, annál jobban fog terjedni.
- A Facebook nagy része már így is képekből áll, a videós tartalom pedig rohamosan terjed. A közösségi médiás „videópara” olyan szinteken jár, hogy Nicola Mendelsohn, a Facebook európai, közel-keleti és afrikai régióért felelős alelnöke szerint 5 éven belül a hírfolyamunkon gyakorlatilag videón kívül nem is lesz más. Képet és videót te is tudsz csinálni, hát ne késlekedj!
- A live videó mostanság az egyik legnagyobb ziccer, hiba lenne kihagynod. Egy okostelefonon kívül nem is kell hozzá más és 10-szer annyi kommentet generál, mint a „hagyományos” mozgóképek. Ezt hívjuk mi meggyőző adatnak.
Nicola Mendelsohn beszél a videós Facebook jövőképről a Fortune magazin rendezvényén.
Mikor nézik a Facebookot?
A posztjaid élesítése tekintetében létfontosságú, hogy mikor kerülnek ki a hírfolyamba. Nem mindegy, hogy a felhasználók által sűrűbben látogatott órákban, vagy olyankor kerül ki, amikor alig lézengenek a közösségi hírfolyamon.
Ha most azt várod, hogy legalább órára pontosan megírom a legjobb időintervallumot, akkor csalódnod kell. Sajnálom, de erre neked kell rájönnöd. A megfelelő idő meghatározása függ a termékedtől, a célcsoportodtól és a poszt jellegétől, attól, hogy mi a célod a posztoddal, és hogy milyen földrajzi régiót célzol.
Az internetes szakirodalmat és különböző esettanulmányokat böngészve az derül ki, hogy reggel 7 és este 10 között szinte bármi jó lehet, sok kísérletezés és tesztelés eredménye, mire végre annyira kiismered a célközönséged, hogy biztos kézzel időzíted a posztjaidat Facebookon.
Ajánlom az időpont kiderítésére a Facebook-oldalad statisztikáit. Mi az Analytics-szel kombinálva tudjuk, hogy keddtől csütörtökig érdemes új anyagokat posztolni, azt is főleg a délelőtti órákban.
Mit szeretne előtérbe helyezni a Facebook maga?
Van még egy szempont, ami szintén nagyon komoly mértékben formálja a Facebook marketingedet, ez pedig maga a Facebook.
A Facebook állandóan változik, különböző frissítések, újítások jelennek meg gyakorlatilag hetente. Ahhoz, hogy naprakész legyél, hogy együtt mozogj a felhasználókkal és a Facebook-kal, elengedhetetlen, hogy minden változtatásról egy héten belül értesülj.
A Facebooknak az a célja, hogy a felhasználói minél több időt töltsenek a felületein, ezért mindent megtesznek, hogy nekik kedvezzenek, hogy a felhasználói élmény minél jobb legyen.
A Wallaroo Media összeszedte a Facebook hírfolyam eddigi változásait, te is láthatod, hogy 2016-ban milyen szorgalmasak voltak a fejlesztőik.
Ez néha azzal jár, hogy visszaszorítják a cégek organikus megjelenéseit, máskor pedig a rövidebb, egyszerűbb posztoknak kedveznek. Ezzel te nem tudsz mit kezdeni, hiszen megváltoztatni nem fogod, követned és reagálnod ezekre a változásokra viszont kötelező.
Ezért is különösen fontos, hogy legyenek saját felületeid (a legegyértelműbb a saját tárhelyen levő weboldal): ott minden pixel fölött te vagy az úr.
A Kreatív Kontroll főhadiszállásán sok minden van, de kristálygömb például még pont nincs, ezért nem tudom neked pontosan megmondani, hogy milyen változtatásokat fognak élesíteni 2017-ben. Sőt, igazából ezt senki nem tudja – aki mást állít, az füllent.
Az eddigiek alapján azonban lehet sejteni pár dolgot.
Nagy meccs lesz a kamu híroldalak kitiltása, amit nem vehet félvállról senki a Menlo Parkban. Az amerikai felnőttek 2/3-a a Facebookon tájékozódik. Bármi is erről az informálódási tendenciáról a véleményed, az tény, hogy ha folytatódik a kamuoldalak bosszantó előretörése, akkor sejthető, hogy a Facebook hamar a megbízhatatlanság és a gagyi szinonimája lesz. Ezt pedig egyik brand sem engedheti meg magának.
A kamu híroldalaknak ráadásul a legutóbbi amerikai elnökválasztási kampányban is komoly szerep jutott, sőt, a jelenség nyomán felszínre bukott, hogy nemcsak Amerikában, hanem gyakorlatilag az egész világon probléma a kamuhírek és híroldalak létezése.
Nem tudni, hogy milyen metódus alapján tervezik kidobni a kamu híroldalakat a közösségi hálóról, de nem lesz egyszerű menet, ráadásul az sincs kizárva, hogy a nagy nekiveselkedésben áldozatul esik pár ártatlan oldal is.
A chatbotok fejlesztésétől és elterjedésétől is sokat várok, egyelőre még nem mondható, hogy túl sokan használnák, bár az is igaz, hogy ráférne még 1-2 kör a fejlesztői boszorkánykonyhában, mire végre egy mindenki által könnyedén használható és hasznos eszköz lesz belőle.
A live videó bejött, ami egyre közelebb hozza a professzionális minőségű live streameket. Konferenciák, előadások, saját műsorok, sportesemények közvetítése, a sort, ha nem is a végtelenségig, de addig egészen biztosan lehetne folytatni, amíg a Facebook át nem veszi a hagyományos televíziós csatornák szerepét – kiegészülve az amatőr tartalomszolgáltatással.
Izgalmas év elé nézünk, hiszen a Facebook lassan tényleg eléri a felhasználói plafont, és onnantól tényleg csak az fog számítani, hogy mivel tudják minél tovább a közösségi oldalon tartani a facebookozókat.
Bár a Princeton kutatói szerint a következő 3 évben a Facebook el fogja veszíteni a felhasználóinak a 80%-át, ami minden bizonnyal a közösségi oldal halálát jelentené, pár jó évünk még azért biztosan van a Facebookkal.
Show More