Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 10 perc

Hogyan adj cégednek valóban eredeti nevet? (Világcégek 3 névválasztási módszere)

  • Szerző: Hargittai Eleonóra
  • Kategóriák: Ingyenes, Marketing
  • Címkék: márkanév

Azon túl, hogy legyen eredményes, titokban mindenki olyan cégről álmodik, amelynek nevét az egész világ megismeri majd.

Ebben a cikkben olyan cég- és márkaneveket ismerhetsz meg, amelyek egész magasra teszik a lécet az elnevezések között. Olyan szavakról van szó, melyek eredetileg egyetlen nyelvben sem léteztek, de mára nem egy közülük jelentést kapott, azaz köznevesült.

A legnagyobb cégek példáin mutatjuk meg, hogyan születettek azok cégnevek, amelyeket tényleg mindenki ismer.

Egyet azért ne felejts: az eladáshoz a hatékony marketingkommunikáción keresztül vezet az út. A márkaépítés, azaz erősen leegyszerűsítve neved, logód, szlogened ismertté tétele még kevés.

Arról azért a világért sem beszélnénk le, hogy eredeti névre lelj. Hogyan teheted meg? Íme a 3 legfontosabb szempont.

1. Ügyelj a kellemes hangzásra

Nem vitás, a kellemes hangzás fontos – de honnan tudhatod, hogy a választott névre ez jellemző-e?

Hogy ennek szubjektivitását érzékeltessük, rögtön egy kivétel a nevek között: a McDonald’sé. Sokan tudják, hogy a cég valós személyekről, a gyorséttermi szisztémát feltaláló McDonald’s fivérekről kapta a nevét.

Az már kevésbé közismert, hogy lehetett volna akár Kroc is.

Ha láttad a The Founder című (magyarul Az alapító néven bemutatott) filmet, emlékezhetsz, hogy van benne egy zseniális jelenet, melyben magát a világcéget megalapító Ray Kroc (Michael Keaton) magyarázza el a saját étterméből frissen kivásárolt egyik McDonald’snak, hogy miért különleges a cég.

Idézzük pontosan a filmben elhangzó párbeszédet, mert így látszik igazán, milyen sok rétege is van a kellemes hangzás és jelentés kérdésének:

It's not just the system, Dick. It's the name. That glorious name, McDonald's. It could be, anything you want it to be... it's limitless, it's wide open... it sounds, uh... it sounds like... it sounds like America. That's compared to Kroc. What a crock. What a load of crock. Would you eat at a place named Kroc's? Kroc's has that blunt, Slavic sound. Kroc's. But McDonald's, oh boy. That's a beauty. A guy named McDonald? He's never gonna get pushed around in life.

A cég különlegességét Kroc tehát nemcsak a gyorsétterem előnyeire, hanem a névre vezeti vissza, ami korlátlan lehetőséget rejt magában. A saját neve a „crock”, cserépedény szóra emlékezteti, sőt felidézi benne a „load of crock”-ot is, mely hazugságot, bullshitelést jelent. Ráadásul tompa, szláv hangzást tulajdonít neki. (A már Amerikában született Kroc szülei egyébként valóban cseh származásúak voltak.) A McDonald’s viszont: „az úgy hangzik mint… Amerika”. Ki enne egy olyan helyen, amit Krocnak hívnak?

Nem tudjuk, hogy a valóságban is elhangzott-e a fenti jelenet, de nagyszerűen érzékelteti, hogy a hangzásnak milyen fontos a szerepe egy cégnévnél: a McDonald’s Kroc számára végső soron egyet jelentett a legyőzhetetlen fickó mítoszával.

Ha most úgy döntenél, hogy a névadásnál te is mellőzöd a k betűvel kezdődő rövid szavakat, gyorsan lebeszélnélek róla egy újabb kivételes történettel.

Volt olyan alapító, akit pont ez az egyetlen, keményen kopogó hang ragadott meg annyira, hogy elhatározta, cégének neve mindenképp így fog kezdődni és végződni is.

Ez történt 1888-ban a Kodak esetében, mely név már tényleg nem jelent önmagában semmit.

A márkanevet kereső George Eastman magába a k betűbe szeretett bele, mert olyan „erős és nyomatékos”. Voltak persze elképzelései, hogy milyen név legyen: elsősorban rövid és kifejező.

Inspirációként állítólag az édesanyjával játszott anagramma szolgált. Ebben a szójátékban hagyományosan értelmes szavakból kell újabb értelmes szavakat kirakni – bár a szórakosgatás itt kifejezetten arra ment ki, hogy ne legyen értelme a szónak.

A Kodak jelentéssel nem rendelkező szó létére egy bizonyos formájában köznévvé is vált.

Ez a Kodak-pillanat (Kodak moment), melyet a cég tagline-ként használt hirdetéseiken. A kifejezés a „fényképre kívánkozóan érzelmes pillanatot” jelenti, gyakran hallani amerikai filmekben, tévésorozatokban is. Ha érdekel az ilyesmi, ide kattintva elolvashatod, hol és pontosan milyen kontextusban hangzott el a Kodak moment az American Beauty (Amerikai szépség) című, 1999-ben készült, Oscar-díjas filmben.

A Kodak-pillanat szócikke az Oxford Living Dictionaries oldalán

Érzésem szerint ugyanez a köznevesülései folyamat figyelhető meg a Häagen-Dazs jégkrémmárkánál, bár a szótárba kerüléstől messze állnak. Viszont legújabb kampányukkal is azon munkálkodnak, hogy eggyé váljanak a hétköznapi kényeztetést nyújtó prémium jégkrém fogalmával. Ha elhangzott egy filmben vagy sorozatban a nevük, már korábban is nehéz volt eldönteni, hogy pusztán termékelhelyezés vagy már a köznevesülés állt a háttérben.

A Häagen-Dazs név szintén a fantázia szüleménye.

A jégkrémeket megálmodó bronxi házaspár, Reuben és Rose Mattus kifejezetten egy finom, európai, sőt dán hangzású nevet szeretett volna. Nagy valószínűséggel nem állt rendelkezésükre olyan kutatás, miszerint a skandináv hangzás emelne egy jégkrém státuszán, mindössze az intuíció vezérelte őket. Feltételezhetően nem is tudtak dánul, mivel a dán nyelvben nincs is ä, azaz umlautos a. A betű azért tetszett meg nekik, mert különlegessé, feltűnőbbé teszi a nevet. Úgy vélték, maga az európaiság a kézművességhez kapcsolódó jelentéstöbbletet is eredményez.

De vajon a hangzásuk vagy a jelentésük miatt tartjuk-e szebbnek a szavakat? Lehet-e kellemes hangzású egy jelentését tekintve semleges vagy kellemetlen szó?

  • A Gyűrűk Ura szerzője, a nyelvész Tolkien a cellar door, azaz a pinceajtó szót tartotta a legszebbnek (vélhetően nem a jelentése alapján).
  • Magyar nyelven először Kosztolányi állította össze a legszebb szavak listáját: láng, gyöngy, anya, ősz, szűz, kard, csók, vér, szív, sír. Rajtad áll, hogy eldöntsd, nála a hangzás vagy a jelentés számított, esetleg mindkettő (a 2000-es évek elején egy nemzetközi szóversenyen megszavazták adott nyelvek legszebb szavait, a magyar nyelvnél a cipőfűző nyert, és mivel a szavazók nem beszéltek magyarul, ezért bizonyosan a hangzás alapján választottak). (Arról, hogy mit üzen a szövegíróknak Kosztolányi Dezső tehetségének példája, ebben a cikkben írtunk korábban.)
  • A jelentés és hangzás összefüggéseire kereste a választ a British Council nemzetközi felmérése is 2014-ben. A 40 000 ember bevonásával, 102 országban végzett felmérés során nem angol anyanyelvűek is szavazhattak a 70 legszebb angol szóra. A legszebb angol szó a mother, az anya lett, az egyetlen a listán, ami emberek közti konkrét kapcsolatot fejezett ki, tehát egyértelműen a jelentés okán érdemelte ki az első helyet.

A tanulság: ne azt próbáld kitalálni, hogy általában szép hangzású-e egy szó, mert az a szubjektivitás miatt úgysem fog sikerülni.

Láthatod a világcégek példáiból: ha te úgy érzed, hogy a szó kellemesen hangzik és hordozza a szívednek kedves jelentést is, akkor megvan benne a potenciál, hogy márkanévként is naggyá tedd.

2. Játssz el a hasonló hangzás előnyeivel

Ha a cég vagy márka neve egy olyan, már létező szóhoz hasonlít, amelyhez nagyon pozitív asszociációk társulnak, akkor ezeket az asszociációkat az új név is vélhetően hordozni fogja.

A Sony nevének története az egyik legjobb példa erre.

  • Az addig Tokyo Tsushin Kogyo néven működő japán elektronikai cég 1958-ban olyan nevet szeretett volna, mely az amerikai piacon is jól hangzik. A választott név alapjában véve a latin „sonux”-ból (hang) származik. De nemcsak ezt idézi fel, hanem az amerikai szlenget, a nagyjából kedves, sikeres fiút jelentő „sonny boy”-t is.
  • Hasonló névválasztás a Coca-Cola Company Fanta üdítőmárkájáé is, mely a fantasztikus rövidítése.

A Sonyról több sztorit is tudunk:

3. Adj esélyt a véletlennek is, sőt teremts belőle mítoszt

A Google neve egy elírásból származik.

A kezdetben még BackRubnak nevezett keresőt „Googol”-ra szerették volna átnevezni a vezetők. A 10100 számfogalmát egy amerikai matematikus, Edward Kasner találta ki korábban és gyermeke egyik saját alkotású szavát kölcsönözve nevezte el googolnak.

Ám a doménnév regisztrációjánál Sean Anderson a legenda szerint egyszerűen elgépelte a nevet. A Google aztán annyira megtetszett mindenkinek, hogy mégis maradt.

Az elgépelés mögött felsejlik a nyelv változásának egyik útja is: a szavak abban a formában maradnak meg, ahogyan jobb őket kiejteni. Anderson a Googol helyett azért írhatott Google-t, mert jobban kiejthető – próbálgasd kicsit és egyetértesz ezzel.

A Google szintén elérte, amit a Kodak: ahogyan ők az érzelmes képek, úgy a google az internetes keresés, sőt a keresés szinonimájává vált. (Van, amikor cégek nem örülnek annak, hogy márkanevük köznevesül, az Adobe pl. megregulázná a photoshopolás szót.)

Míg a Google számára a véletlen maga volt a névadás, a Rolex még tovább ment és a cég mítoszának részévé tette a név megszületését.

A luxusóra-márka, a Rolex atyja, Hans Wilsdorf 1908-ban mindössze „csak” egy olyan nevet szeretett volna, amely rövid, egyetlen nyelven sem létezik és jól néz ki az órákon. Mindenféle kombinációban próbálgatta a betűket, de nem talált olyan névre, ami tetszett volna. Aztán amikor egy lóvontatta omnibuszon utazott Londonban, „egy dzsinn a fülébe súgta”, hogy Rolex.

Ilyen omnibuszon jött a sugallat. Ha szemfüles vagy, a kocsin egy másik világcég reklámját is felfedezheted (forrás: Rolex.com)

Hogy ez abszurd? Nem, ez teljesen komoly, a Rolex hivatalos márkatörténetének része, egy eredeti történet, ami biztosan hozzájárul ahhoz, hogy emlékezzünk a márkanévre.

Te hogyan adtál nevet a cégednek, márkádnak? Írd meg egy hozzászólásban!

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Februárban jön az első Kontent Évkönyv.

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. A hírleveleiddel több bevételt tudsz elérni, ha ezeket a tippeket megvalósítod.
Kérem a checklistet

Ne aggódj, nem irányítunk el a cikkről.

ElőzőElőző cikk7 alternatív terjesztési módszer, hogy a cikkeid még több olvasóhoz jussanak el
Következő cikkSocial storytelling: 5 elem, amitől virális lesz videód a közösségi médiábanKövetkező

Ezeket olvastad már?

Mi a különbség az írás és az értékesítés között? (És miért van szükséged a szövegíróra?)

Képzeld el, hogy állsz egy márkakereskedés előtt, és az egyik autót vizsgálod már percek óta.

Elolvasom »

Így szerepelj a Google Knowledge Graph-ban: keresőoptimalizálás helyett „tudásoptimalizálás”

Még mindig azt hiszed, hogy a modern SEO a kulcsszavakról és százvalahány rangsorolási faktorról szól?

Elolvasom »

Mit használ az okos marketinges, hogy időt nyerjen? (Megmutatjuk a kedvenc eszközeinket)

A technológia leigázta a marketinget. A kockás jegyzetfüzetek, indigók, kézzel illusztrált ügyféldemók és gépírónők által

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek

© 2020 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.