Az első posztodat a legnehezebb sikeressé tenni.
Mikor első bejegyzésedet élesíted, nincsenek követőid, visszatérő olvasóid, nincsen felépített branded.
De még ha a brand meg is van, hát nem ismernek téged tartalomkészítőként. Ha elhatározod, hogy blogot indítasz webshopodhoz, még hűséges, visszatérő vásárlóidnak sem lesz fogalma róla, hogy mire is számíthatnak. (Vagy hogy egyáltalán indítottál egy blogot.)
Ebben a cikkben egy sor olyan tippet találsz, amelyek segíthetnek nagyobb mennyiségű látogatót vonzani már a legelső alkalommal.
0. Válassz témát nagy gonddal
Ne egyszerűen azt írd le, ami az eszedbe jut: már az első poszt megírása előtt végezz kutatást.
Amikor arról írtam, hogyan vághatod haza első évében az üzleti blogodat, mindjárt a célközönség megismerésének fontosságát hangsúlyoztam először.
Ha nem szánsz időt arra, hogy meghatározd a blog célközönségét, a buyer personákat, akiknek írsz, akkor fel is adhatod, mert néhány hónap után értetlenül állsz majd, azon gondolkodva, miért sikerül legfeljebb egy-egy poszttal kiemelkedő sikert elérned, és miért nem alakult ki stabil követői bázisod.
Sok múlik azon, hogy miről írsz: ha a posztod egy „helló világ!” típusú bejegyzés, ami arról szól, hogy te most elkezdesz blogolni, hát ez senkit nem fog érdekelni. A kollégák lájkolják majd, de nem adsz értékes tartalmat, ezért nem fog látogatókat hozni.
Hogyan találj tehát témát?
Itt találsz erre konkrét tippeket, hogy hosszú távon se légy bajban – de most konkrétan a legelső bejegyzésedhez, a blog bebikázásához kell valamit találnod.
Azt tanácsolom, hogy keress egy olyan kérdést, ami célközönségedben gyakran felmerül.
Tegyük fel, hogy egy téli ruházatot kínáló webáruházat üzemeltetsz. Én ez esetben a következőt tenném (és meg is tettem): megnyitnám a Gyakori kérdéseket.
Ezen az oldalon nagyszerű kérdéseket találsz, amelyeket megválaszolhatsz a blogodban. A téli kabátnak itt külön kategóriája van, és gyakoriak az ilyen kérdések:
- Milyen kardigánt vegyek, ami nem néz ki hülyén egy rövid fazonú télikabát alá? 25L
- Szerintetek jó ez a kabát?
- Szerintetek jól néznek ki az ilyen kabátok?
Ennél egyszerűbb módszert nem tudok rá, hogy azonnal több száz releváns témaötlettel gazdagodj.
Jó téma lehet tehát az, ha írsz egy hosszú, részletes cikket arról, hogy milyen az aktuális divat, hogy általában milyen kabáthoz milyen pulcsik passzolnak, hogyan öltözzenek úgy a fiatalok, hogy ne fázzanak, de ne is nézzenek ki Michelin-babának.
Sőt előveheted a saját termékeidet, hogy azokkal mutasd be mindezt, a vizuális szemléltetés egy ilyen témánál külön hálás, és egyben máris összekötötted termékeiddel az értékes tartalmat.
Egy ilyen „ultimate guide” típusú írás általában igen jól szerepel – de csak akkor, ha megfelelően népszerűsíted. Azzal ugyanis, hogy megírtad, még csak a nulladik lépésnél tartasz: organikus forgalomra számíthatsz, de nem az a célod, hogy egy tucatnyi látogatót hozz be egy hónap alatt.
1. Terjeszd a linket úgy, hogy nem spammelsz
Ahol a témádat találtad, ugyanott népszerűsítheted is. Figyeld, hol merülnek fel olyan kérdések, amelyekre a bejegyzésed választ ad, és ajánld a tartalmat.
Ezzel együtt kerüld a spammelést: ne szórd be mindenhová a bejegyzésed, ahol csak érintőlegesen releváns. Ha kommentben linket adsz, annak mindig nagyon jó oka legyen, különben ugyanazt fogod csinálni, mint a blogok kommentjeit automatikusan spammelő botok.
Nem ez lesz a leghatékonyabb módszered: kevés, de értékes látogatót szerezhetsz így.
2. Ajánld releváns közösségi csoportokban
A posztot népszerűsítsd olyan csoportokban, ahol a célközönséged beszélget. Ne magadról írj, elég annyit hozzáfűznöd, hogy belefutottál egy ilyen kérdésbe, ami ötletet adott, és ezért írtál egy útmutatót a megválaszolásához.
Figyelj arra is, hogy az ilyen csoportok sokszor tiltják az önreklámot, ezért tálald is releváns és értékes tartalomként az anyagot – még jobb, ha másokat kérsz meg (vagy maguktól eszükbe jut), hogy ajánljanak, mert így nem tűnik kényszeredett önpromónak az akció. (Hiszen nem az.)
Így néz ki egy jó ajánlás – kérdésre releváns válasz, ez konkrétan még testimonialként is működik.
3. Ha van e-mail-listád, használd!
Az inOrbit konferencián Tamsin Fox-Davies egyik tanácsa nagy meglepetésemre az volt: használd a listádat. Szakmabeliként meglepő lehet a tény, hogy rengetegen vannak olyanok, akik értékes listákat építenek (például webboltok révén), mégsem használják azokat ki megfelelően (vagy egyáltalán).
Ha van egy webshopod, ahol lehet regisztrálni, akkor valószínűleg van egy listád olyan emberekkel, akik már vásároltak nálad, akik ismerik a termékeidet, tehát a blogod is releváns lehet a számukra.
A probléma a következő: eddig nem küldtél nekik tartalmat. Nem számítanak rá, hogy egy új ajánlat vagy akció helyett ezúttal egy blogbejegyzést ajánlasz nekik.
Az e-mailben tehát jelezd, hogy most valami formabontót, szokatlant csinálsz: a tárgysorba is beleírhatod, hogy most valami olyat küldesz nekik, amit soha azelőtt. (Jól megfogalmazva ez igen szép megnyitási arányt hoz majd.)
Egy fél mondatban írd le, hogy blogot indítottál, ennél többet ne szánj rá, mert most nem ez az érdekes. Írd le, hogy első posztod kinek és miért lehet hasznos, majd add meg a linket.
Ezután ügyelj arra, hogy felhívd a címzetteket: kövessenek rendszeresen. Mondd el, hogy ezután rendszeresen ajánlod majd a tartalmaidat, mutasd meg, hol tudnak követni a közösségi médiában.
4. Keress meg véleményformálókat
Feltételezem, hogy kezdő bloggerként nincs megfelelő kapcsolati tőkéd ahhoz, hogy csak úgy nagyobb megjelenéseket intézz el magadnak.
Az ismert és elismert véleményvezéreket azonban így is megkeresheted. Keress olyan embereket, akit sokan követnek, akik releváns témában alkotnak, de nem jelentenek neked konkurenciát.
A példánknál maradva ebben az esetben például divatbloggereket célozhatsz – ehhez persze kiváló tartalmat kell készítened, amelyben nincs helye az önreklámnak, és mind stílusban, mind értékben kiemelkedő.
Keresd meg elérhetőségeiket, és mindegyiküknek írj személyesen. Írd le, hogy követed őket és értékeled a munkásságukat, hogy te is hasonló témában kezdtél publikálni, és add meg, hol érhetik el a bejegyzést. DE:
Ne azt kérd, hogy osszák meg a bejegyzésed, ne kapálózz, ne alamizsnáért könyörögj: ezzel maximum szánalmat kapsz. Ehelyett írd le, hogy miben segíthet nekik, ha elolvassák: hogy új ötletet kaphatnak, hogy megválaszolhatja valamilyen kérdésüket. Ilyenkor eladsz, tehát salesszövegben kell gondolkodnod: úgy eladni nekik a tartalmadat, hogy az ne tűnjön eladásnak, és azt láttasd velük, hogy milyen hasznuk lesz abból, ha elolvassák.
Megéri időt szánni az ilyen megkeresésekre: már egy-két véleményvezér megosztásával is több ezer látogatót szerezhetsz.
Arra viszont ügyelj, hogy ne nyomulj túlságosan: elég egyetlen e-mailt küldened, és ha valaki válaszra sem méltat, arra ne írj rá a héten még háromszor, mert így csak idő előtt elásod magad törtetőként.
Amit még elronthatsz: ha átlátszóan nyalizol ésvagy hazudsz. Ha hatalmas rajongónak állítod be magad, akkor gyanús lesz a bloggernek, hogy életében először hall rólad (sehol nem követed, soha nem szóltál hozzá – mert 10 perccel ezelőtt találtad meg a blogját).
Azt mondanom sem kell, hogy még ennél is rosszabb, ha sablonlevelet küldesz ki tömegével. Vedd a fáradságot és írj mindegyiküknek személyesen és egyedit.
Amiről nem írtam
Nem említettem a hirdetést. Amíg egyetlen bejegyzés van csak a blogon, nem éri meg hirdetned azt: építsd fel, publikálj több posztot, szerezz testimonialokat, és ez után fektess pénzt abba, hogy népszerűsíted.
Nem érdemes pénzt kiadnod egy olyan látogatóért, aki megérkezve oldaladra egyetlen bejegyzéssel szembesül majd: semmi sem ösztönzi majd arra, hogy követni kezdjen, később visszatérjen, hisz azt sem tudja, rendszeresen frissül-e majd a blog.
Nem írtam arról sem, hogy kérd meg ismerőseidet, osszák meg a tartalmadat. Ez egyrészt egyértelmű, másrészt nem éppen jó célzás. Ismerősi köröd nem potenciális vásárlók egy szegmense, és bár sok emberhez juthatsz így el, jobban jársz, ha a hiperreleváns csatornákra koncentrálsz, ahonnan valóban leadek érkezhetnek be.
Nem írtam arról sem, hogyan szerezz organikus keresőforgalmat. Ennek több oka van:
- A SEO szövegírásban eleve nem hiszünk: ha valódi embereknek írsz, a közönségednek értékes tartalmat készítesz, és odafigyelsz arra, hogy ne használj black hat módszereket (pl. kulcsszóhalmozás), előbb-utóbb úgyis jól fogsz rangsorolni.
- Az indulásnál organikus keresőforgalmad gyakorlatilag nulla lesz: ennek a későbbiekben lesz majd szerepe, ha a blogon tucatjával sorakoznak a kiváló bejegyzések, tehát nem ez az, amire az első pillanatban koncentrálnod kell.
Mi van, ha felépíted, de nem jönnek?
Ha az első bejegyzéseddel nem robbansz be, semmi okod a keserűségre.
Az értékes tartalom hosszú távon is hasznodra lesz, az is lehet, hogy a bejegyzésed egy év után válik majd virálissá, mert aktualitást nyer valami miatt.
De a virális terjedést nem megtervezed és pöccre belövöd, hanem megtörténik veled – feltéve persze, hogy a viralitás esélyeit megnövelted, pl. úgy építed fel a posztot, olyan témát választottál, erős véleményt fogalmaztál meg, a megfelelő érzelmekre hatottál stb.
Néhány kezdeti botlás miatt nem kell elhagynod az ösvényt, mert a tartalomkészítés mindenképpen a célod felé visz. Meg fogod tanulni, milyen csatornákon terjesztheted a leghatékonyabban, hogy milyen témákat érdemes választanod. Ahogy egyre több és több értékes tartalmat halmozol fel, stabil közönséged is növekszik majd.
Az első bejegyzésed, akármennyi energiát fektetsz is bele, akármilyen elhivatottan igyekszel terjeszteni, csak az első lépés egy igen hosszú úton. Hozzáállásodat se az esetleges kudarc, se a hirtelen jött siker ne határozza meg.
Tervezz hosszú távra, kemény munkával, és így építsd fel a brandedet.
Show More