Sok cég még mindig úgy gondolja, hogy a közösségi médiát legfeljebb közösségépítésre, figyelemhajhászásra és hasonlókra lehet csak használni, de „komoly”, pénzt termelő marketingkampányokra és eladásra már nem.
Pedig a közösségi médiás kampányaid nemcsak pénzt termelhetnek neked, de még pozitív megtérülésed is lehet. (Plusz amúgy is jelen kell lenned legalább Facebookon.)
Ne riasszon el az, hogy nem „saját” felületen kampányolsz (tehát nehezebben rakod össze a statisztikát és a vásárlói útvonalat). Ezek a kampányok kiválóan mérhetők még a Facebook (vagy YouTube vagy más platform) statisztikáival is.
És ebből a cikkből megtudod azt is, hogy hogyan. Nem screenshotokat fogunk nézni, hanem általános megtérülésszámítást.
De mi is az a ROI?
A cikkben többször előkerül majd a „return on investment”, amit jellemzően megtérülésnek fordítunk. Ez az arány mutatja, hogy mekkora megtérülést hozott az adott kampány. Például ha +0,65-ös a ROI, akkor a kampányban elköltött 100 forintod 165 forint bevételt termelt. Ha a szám negatív, akkor veszteséges vagy.
Határozz meg egy konverziós célt
A marketingben konverziónak hívjuk azt, amikor „történik valami”. Például letöltik az e-könyvedet, kitöltenek egy űrlapot, küldenek egy e-mailt vagy vásárolnak. A konverzió az, amit „el akarsz végeztetni” a vásárlóddal, mert közelebb viszi a vásárláshoz. (Fontos: a konverzió nem az eladás szinonimája.)
Határozz meg egy célkonverziót aszerint, hogy épp milyen közösségi médián kampányolsz és mi visz közelebb a vásárláshoz.
A célkonverziód kampány- és csatornafüggő, például Facebookon a cikkekre kattintás nálunk fontos célkonverzió, de YouTube-on inkább az, hogy megnézi valaki a videó felét. Ennek oka egyszerű: mi Facebookon forgalmat szerzünk (tehát fontos, hogy az oldalra eljusson a látogató), YouTube-on jellemzően edukálunk és brandet építünk, itt az számít, hogy ne csak belekattintson a videóba, hanem valamennyit meg is nézzen belőle.
Mérd a konverziót
A Google Analytics (vagy egyéb analitikai szoftver) alapértelmezetten mutatja neked, hogy egy adott aloldalad forgalma honnan jön – pl. melyik közösségi médiából (feltételezem, hogy a kampányod során a közösségi médiából szerzel forgalmat egy érkeztetési oldalra).
Ha felparaméterezed a kampányaidban használt linkeket, akkor még egyszerűbb dolgod van. A Google linképítőjét használd, a kitöltés magától értetődő, de kitöltöttem neked egy példát (nézd meg a képet alább):
Kövesd vissza, hogy mekkora elérést hozott a kampány (a legtöbb közösségi média ezt megmutatja), hány látogatót és hány érdeklődőt szereztél, hány célkonverzió történt és abból hány vásárlód lett.
További Analytics-help ez a cikk.
Minden konverzióhoz számolj ki egy összeget
Tegyük fel, hogy a célkonverziód az, hogy az illető iratkozzon fel a hírlevélre.
Számold ki, hogy ez az egy feliratkozás mennyit ér. Ehhez használhatsz korábbi adatokat vagy megbecsülheted.
A korábbi adataidból akkor tudod levezetni, ha ismered, hogy egy vásárló a vásárlóélettartama alatt mennyi bevételt hoz neked, és az adott csatorna (itt: hírlevél) átlagosan mennyi vásárlót szerez.
Tegyük fel, hogy a vásárlód élettartamértéke 40 000 forint (az évek során ennyit költ nálad), és tegyük fel, hogy a hírleveledre feliratkozókból minden tizedik egyszer a vásárlód lesz. Így egy hírlevél-feliratkozó 4000 forintot ér.
A becslés egyszerűbb: döntsd el, hogy mennyit vagy hajlandó költeni egy hírlevél-feliratkozóra. Ezt meghatározza azt, hogy várhatóan mennyi bevételt hoz neked egy feliratkozó.
Számold ki a költségeidet
Ez egyszerű: írd össze az összes munkaórádat és minden kiadásodat, amit a közösségi médiás kampányba fektettél. Nemcsak a hirdetési költséged számít kiadásnak, de pl. az oldalad tárhelyköltsége is (hónapokra vagy kampányidőszakra elosztva).
Számold ki a megtérülést
A példa kedvéért még mindig hírlevél-feliratkozó a célkonverzió, és most egy feliratkozó 4000 forintot ér. Az egyszerűség kedvéért feltételezzük, hogy a hírlevél-feliratkozók tizede még abban a hónapban vásárló lesz.
A kampány során elköltöttünk 150 000 forintot, van 200 000 Ft kiadásunk (kiadási oldal, teljesítési költségek) és szereztünk 200 feliratkozót.
A megtérülés százalékát úgy kapod meg, ha a bevételekből kivonod a költségeket, majd ezt az egészet elosztod a költségekkel. Tehát 800 000 bevétel mínusz 350 000 kiadás: 450 000. Ezt elosztod 350 000-rel, és megkapod, hogy a közösségimédia-kampányod megtérülése 1,28.
Tetszik a cikk?
A ROI nem minden
E cikkben egy elnagyolt számítást olvastál. Marketingesek a mai napig próbálják megtalálni a tökéletes képletet és a legegyszerűbb módszert, amivel egy kampány (vagy kampányelem) megtérülése kiszámítható.
A gyakorlatban látni fogod, hogy a megtérülés kiszámítása minden, csak nem egyszerű (jellemzően a visszakövetés szokott probléma lenni, utána pedig az, hogy a hírleveleid, feliratkozóid vagy egyetlen Facebook-posztodat a vásárlókból visszavezetve forintosítsd).
A másik probléma ennél nagyobb: a ROI egy arányszám. Ha a cégedben KPI az, hogy a ROI emelkedjék, akkor az élelmes marketingesed semmit nem fog költeni és minden kiadást visszavág. Gondolj bele: ha nulla költéssel beesik 3 vásárló Facebookról, akkor bevételed van lényegi kiadás nélkül, tehát a ROI-d hatalmas lesz.
De ez nem fog vigasztalni, mert a kampányodat nem skáláztad fel, és hiába hatalmas a ROI-d, mégis csak 3 vásárlót szereztél, és nem 3000-ret.
Összefoglalva:
Közösségi médiánként és kampányonként mérheted a megtérülést. És érdemes is mérned, mert csak így látod pontosan, hogy jól teljesítesz, vagy termeled magadnak a veszteségeket.
A legnagyobb trükk abban van, hogy okosan válaszd ki a célkonverziódat és alaposan számold ki, hogy mennyit ér egy-egy ilyen konverzió. Onnantól már csak szorzás-osztás az egész.
Itt a ROI képlete:
(bevétel – kiadás) / kiadás = ROI
Neked mi volt a legnagyobb megtérülés, amit egy közösségi médiás kampánnyal elértél? Mindenképp oszd meg velünk, hadd irigykedjünk!
Show More