Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 13 perc

[Útmutató] Hogyan csinálj mobilos élő közvetítéseket a Facebookon és a YouTube-on?

  • Szerző: Csák Viktor
  • Kategóriák: Hogyan írjak ütős posztot a közösségi médiára?, Ingyenes, közösségi média
  • Címkék: facebook, videomarketing, youtube

2017 elején arról olvashattunk, hogy a live streaming video lesz az év egyik marketinges trendje, és hogy az előre felvett, majd utólag szerkesztett tartalmak mellett az élő közvetítések is elterjednek. A Facebook ezt meg is támogatta azzal, hogy az Értesítések fülben figyelmeztetni kezdett minket, ha egy ismerősünk vagy az általunk követett oldal élőzésbe fogott.

Az előrejelzések készítői pedig nem hibáztak: az őszi statisztikák szerint a Facebookon 5 videóból 1 már élőzés, és a tavalyihoz képest az élő videók napi megtekintése is négyszereződött.

Adódik tehát a kérdés: hogyan kell és hogyan érdemes élő adást mobilról csinálni? Ezt mutatjuk most be a Facebook és a YouTube esetében.

Mire van szükséged ahhoz, hogy élőzz?

Először is egy szemléletváltásra. Az élőzés ugyanis nem azt jelenti, hogy csak előkapod a telefonod, megnyomod azt a bizonyos gombot, majd küldöd neki ezerrel. Nem az a baj, hogy erre bárki képes, hanem az, hogy ilyet szinte senki nem akar látni.

Élvezhetetlen minőség remegő képpel és idegesítő hanggal, valamint az ad hoc jött ötletekre jellemző terjengősség és összeszedetlenség. Nem hiszem, hogy a brandedről ezt szeretnéd kommunikálni.

Amire szükséged van, az egy koncepció.

A legfontosabb tanács, amit ma átadhatunk: sose készíts élő adást felkészülés nélkül. De emellett még szükséged lesz (minimum):

  1. Egy okostelefonra
  2. Egy állványra
  3. Egy mikrofonra

Okostelefonból érdemes a középkategória felől a prémium felé mozdulni, mert a vágyott képminőséget leginkább ezekkel érheted el.

Állvány esetében szinte bármelyik jó lehet, hiszen a mobil kis súlyát még a pehelykönnyű tripodok is elbírják, de ezekre azért figyelj:

  • a hagyományos háromlábú állványokhoz kell egy adapter, ami megtámasztja a telefonodat
  • a miniállványoknál erre nincs szükséged, de ezekkel nem tudsz annyi mindent megcsinálni

Az asztalra (eléd) állítható miniállványokkal szemben a hagyományos állványokat bárhova leszúrhatod, hiszen (csúnyán mondva) elég jól kibonthatók ahhoz, hogy mindenhol szemmagasságban legyen a kamerád vagy a mobilod. Dolgozni viszont a minikkel könnyebb, főleg, ha egy szobából közvetítesz és csak egy asztal van előtted.

Adapter nagy állványhoz (via rexdigital.hu)

Miniállvány (via media.220volt.hu)

Mikrofonnál pedig okostelefonhoz csatlakoztatható verziót javaslunk, ezeket 100 dollár alatt külföldről is beszerezheted.

Nézzük tehát, hogy mit kell tenned, ha egy telefont, egy külső mikrofont és egy állványt használsz az élőzéshez... a Facebook esetében.

Élőzés a Facebookon

Szakértők szerint az élőzés az egyik legjobb módszer a követőtábor növelésére a Facebookon, de bármennyire is egyszerűnek tűnik ez a formátum, mégis sok hibát lehet elkövetni készítése során. Ilyenkor pedig mindegy, hogy ezeket a tartalmakat átlagosan háromszor annyi ideig nézik, mint a hagyományos videókat.

Kezdjük az alapokkal! Először is koppints a Mi jár a fejedben? dobozra (a hírfolyam tetején találod, ezzel posztolhatsz). A következő képet fogod látni a mobilodon:

Szöveges, fényképes vagy feltöltött videós poszt helyett neked az Élő videó indítása fülecskére kell majd kattintanod, de csak azután, hogy pár dolgot már csekkoltál előtte. Például azt, hogy kivel szeretnéd megosztani az élő videót. Ha ezt elfelejted itt megadni, akkor sem kell aggódnod, hiszen a következő oldalon még élesítés előtt is megteheted.

A tényleges adás a kék ikonra kattintva indul, de előtte célszerű megadni egy leírást, valamint hozzárendelhetsz a videóhoz személyeket, helyszínt és állapotot. A bal alsó sarokban látható varázspálcával felturbózhatod (csicsásíthatod) a közvetítést, például matrickákat rendelhetsz az élőzéshez. És ennyi: ha mindent rendben találsz, akkor mehet a menet, de azért a lentebbi tippeket ne felejtsd el átolvasni streamelés előtt.

A közvetítést a Befejezés gombra kattintva állíthatod le.

Tippek a hatékony Facebook Live-hoz

Tipp #1: Ne álló, hanem fekvő képformátumban közvetíts. Annyi a feladatod csupán, hogy elfordítod a kamerát, és ez a tanács többi platformra is érvényes.

Tipp #2: Nézz a kamerába. Igyekezz természetesen viselkedni és add önmagad. Nem kell aggódni a frizura vagy a ruha miatt, mindig olyat válassz, amiben jól érzed magad.

Tipp #3: Sokan elhanyagolják a címet mondván ez úgyis élő, alapból jobb lesz az elérése, de te ne tartozz a hanyag posztolók körébe. A közvetítés elindítása előtt adj meg egy rövid leírást, majd a mentést követően a szerkesztésekor rendelj a videóhoz címet, bélyegképet, helyszínt, illetve ha szeretnéd, akkor szerkesztheted a korábban megadott leírást is .

A cím és a leírás ugyanazt a funkciót a szolgálja, mint egy blogposzt esetében a headline vagy a lead. Ha jól csinálod, akkor megnő a videód iránt érdeklődők száma. A főcím elkészítéséhez pedig bátran használd az eddig átadott tudásanyagainkat (például ezt vagy ezt).

Tipp #4: „Hallotok? Megy már?” Ez nem a tesztelés helye, ezért ilyenekkel ne fáraszd le a közönségedet. Készülj fel, gyakorolj előtte, hiszen ezt megteheted úgy, hogy a beállításkor nem veszed nyilvánosra a terjesztést, vagyis csak te fogod látni a végeredményt. A lényeg: a nézőidnek a lehető legjobb minőséget add.

Tipp #5: A tartalom számít. Nem azt mondjuk, hogy mindig örökzöld témákat boncolgass, de a Facebook élő videókra gondolj úgy, mint egy sportközvetítésre. Persze, hogy a pillanat varázsa aranyozza be, de ha jól sikerül, akkor közönséged később is szívesen megnézni. Ehhez pedig releváns tartalomra van szükséged.

Tipp #6: Ne felejtsd el promótálni az adást. Harangozd be, hogy mikor élőzöl, és ehhez akár több posztot is készíthetsz már napokkal korábban. Oszd meg a hírt a saját (profil)oldaladon és azokban a csoportokban is, ahol tag vagy, így akiket érdekel, felkészülhetnek.

(via Social Media Examiner)

Érdemes megnézni, hogy mikor aktív a közönséged, és ahhoz igazítani a közvetítést.

Tipp #7: Indításkor ne csapongj, légy feszes. Kerüld az időrabló habogást és igyekezz minél hamarabb elmondani a közönségednek azt, hogy miről szól a közvetítésed, és hogy az miért lesz jó a nézőknek. Csak ezután mutatkozz be („Ha esetleg nem ismernétek, akkor…”) és csak ezután szólj a hitelesítő tényezőkről (például arról, hogy miért is vagy profi abban, amit csinálsz).

Tipp #8: Ösztönözd a hallgatókat, hogy növeljék a bejegyzésaktivitást. Íme, egy példa: „Nyomj egy lájkot, ha jól hallassz”. Vagy kérd meg őket, hogy tageljék be azok az ismerősöket, akiket érdekelhet a közvetítésed. Vedd rá őket, hogy kommenteljenek (például megírhatják, hol vannak épp, vagyis honnan hallgatják az előadást) és ezt a végéről se felejtsd ki (mondjuk azzal, hogy megkéred őket, írják le, miről szeretnének legközelebb hallani). Minél nagyobb a bejegyzésaktivitás, annál nagyobb az elérés.

Tipp #9: A hangvétel legyen személyes. Ne felejts el köszönni és szólj ki bátran a nézőknek, ne csak elhadard az előre bekészített szöveget, mint egy kezdő call centeres.

Tipp #10: Legyen CTA a videó végén. Tedd fel magadban a kérdést, hogy mit is akarsz pontosan: mit tegyenek meg a hallgatók? Jöjjenek vissza jövő héten? Töltsenek le valamit vagy iratkozzanak fel? Szinte mindegy, a lényeg az, hogy figyelmeztesd őket erre.

Tipp #11: Élőzés után a videó szerkesztésekor cseréld ki valami izgalmasra az indexképet, hiszen a tartalmad később is hasznos lehet. Ne csak a jelennek készítsd, hanem készülj fel a megismételt terjesztésre is.

Tipp #12: A jól sikerült, hasznos videókat bátran emeld ki.

Tipp #13:  Lásd el felirattal a videókat, legalább azokat, amik népszerűek és jól sikerültek. Ne feledd, a videódat később is szívesen megnéznék az emberek: a felhasználók többsége a mobilon némán néz mozgóképes tartalmakat.

Tipp #14: Ne hagyd ki az elemzést. Nézd meg az élőzés után, hogy a videó miképp teljesített.

Így készíts élő videót YouTube-on

Természetes, hogy a Facebook mellett a YouTube is ráerősített az élő közvetítésekre, és hogy a videómegosztó mobilalkalmazásából is indítható már live stream. A rutinos rókák persze tudják, hogy a YouTube-on eddig is volt lehetőség élőzni (csak egy külön app, a Creator Studio kellett hozzá), de szerencsére ez most egyszerűbb és felhasználóbarátabb lett a fejlesztésekkel.

Nézzük, mit kell tenned, ha YouTube Live videót szeretnél készíteni!

Először is figyelj arra, hogy a megfelelő fiókban légy (én például nemcsak a saját fiókomat, hanem cégeseket is kezelek), valamint ellenőrizd a csatorna igazolt állapotát. Mobilos élőzéshez legalább 25 feliratkozóval kell rendelkezned.

Mobilon a lentebbihez hasonlót fogsz látni kezdőképernyőként. Amilyen szerencsém volt, az alkalmazás azonnal felhívta a figyelmemet a Kamera ikon alatt arra, hogy mostantól élő videókat is készíthetek, szóval a képernyőfotó készítése után szerkesztenem se kellett, hogy kiemeljem neked a lényeget.

Innen juthatsz el az Élő adás lehetőségéhez, amit jobb oldalt látsz. Erre kell kattintanod:

Az Élő adásra bökve jutsz tovább. Ez már a YouTube Live tényleges kezelőfelülete, ami a Facebookhoz hasonlóan nincs túlbonyolítva. Megadhatsz egy címet, valamint beállíthatod, hogy a felvétel nyilvános legyen vagy sem (nem listázott).

A További lehetőségek alatt megadhatsz leírást is, valamint engedélyezheted vagy tithatod az élő csevegést, korhatárt állíthatsz be, valamint megjelöltheted, hogy szponzorált-e az adott tartalom.

A cím beírása után pedig a YouTube indexképet készít rólad (3 másodperctől számol vissza, akár mást is felvehetsz, nem csak az arcod, de a kamerát forgatnod kell ehhez), és utána el is jutunk a lényeghez. Ez az a pillanat, amikor valóban csak egy gombnyomás választ el az élőzéstől, és ehhez a piros gombra kell koppintanod.

A streamelés befejezéséhez nyomd meg a VÉGE, ezt követően pedig az OK lehetőséget. Az élő videóról készült archív felvétel a csatornádban (a Videókezelőben) érhető el a későbbiekben, itt szabadon szerkesztheted is azt. Amit melegen ajánljunk, de erről lentebb.

YouTube Live tippek a hatékony élőzéshez

Hiába van szó másik platformról, a YouTube Live esetében is fogadd meg ugyanazokat a tippeket, amiket a Facebook kapcsán leírtunk, hiszen az élőzés természete nem változik. Még a gyakorlati tanácsok is kompatibilisek egymással, bár tény és való, hogy a kezelőfelület és a lehetőségek eltérnek egymástól.

Pár érdekességgel azért bővítettük a listát:

Tipp #1: Nemcsak a Facebook élő videókat kell reklámozni előre, hanem a YouTube Live tartalmakat is. Erre kiváló platform lehet a Facebook, sőt, ha jól futó YouTube-csatornád van, akkor meg is fordíthatod a dolgot. Bátran játszadozz a rendelkezésedre álló felületekkel.

Tipp #2: Az élőzött YouTube-tartalmat is érdemes szerkesztened utólag, ráadásul ez keresőoptimalizálási szempontból sem utolsó. Erről ide kattintva találsz hasznos cikket.

Tipp #3: Az első 10 másodperc a főcímed: kezdéskor mondd el, hogy miről fog szólni a videó, utána pedig jöhet a laza csevegés. Az első pár percben úgyis arra vársz, hogy mindenki bekapcsolódjon, ezért bátran mesélhetsz ilyenkor releváns történeteket (storytelling) és néha ismételd el az élő adás témját, hogy aki később érkezett, az is tudja, mit fog látni.

Tipp #4: Nem kell mindenkinek beköszönni, aki épp megjelenik, főleg akkor, ha már sokan nézik az élő adásodat. Ne engedd, hogy ez megakassza a gondolatmenetedet.

Tipp #5: Analitika. Az Alkotói Stúdióban külön fület kapott az Élő közvetítés, és itt megnézheted, hogyan szerepeltek az adások.

Tipp #6: Töltsd le a videódat és terjeszd más platformokon is. Nyugodtan feltöltheted Facebookra.

A konklúzió világos: a Facebook és a YouTube esetében sem nehéz az élő adás indítása, de az energiát, amit megspórolsz a felhasználóbarát felületeken, azt a tartalomra kell fordítanod. Csak az érdekes és hasznos tartalmak érhetnek el jó eredményeket a nézők körében.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Februárban jön az első Kontent Évkönyv.

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkHogyan szerezheted meg és irányíthatod a figyelmet vizuális elemekkel?
Következő cikkÍgy gyűjts hatékonyan visszajelzéseket a rendezvényed után (töltsd le a „tökéletes értékelőlapot”)Következő

Ezeket olvastad már?

„60 mph/h-nál e cikk leghangosabb része a feltörő ámulatod” – David Ogilvy legendás Rolls-Royce-hirdetése [részletes elemzés]

Valószínűleg a valaha volt legismertebb autóhirdetés David Ogilvy nevéhez fűződik. Saját bevallása szerint a hirdetés

Elolvasom »

Csináld magad: 10 lépés, hogy 5500 forintból készíts videókat

Szeretnél videókat készíteni, de szoros a büdzséd? Nincs több milliós kereted, de hiszel abban, hogy

Elolvasom »

Tartalomtőke? A tartalom mint digitális vagyontárgy

Ha számlára veszel egy laptopot, az papíron kiadásnak számít, de pontosan tudod, hogy a céged

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség
Telefon: +36-20/372-6226
E-mail: [email protected]

  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2020 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Kreatív Kontroll szakkönyveket a karácsonyfa alá!

A mi ajándékunk neked:

a teljes Befolyásolási tréning videócsomagunk ingyen.

Részletekért kattints

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.