Mutasd be nekem a céged, mire hármat számolok. Meg tudod csinálni?
Tegnap egy kapcsolatépítő rendezvényen vettünk részt Balázzsal, ahol 50 cég mutatkozott be másfél óra alatt, előzetesen azonban mindenkiről egy-egy mondatot foglaltak csak bele a munkafüzetbe.
Ez remek módszer: ennyiből elméletben gyorsan eldöntheted, ki lehet neked érdekes üzleti kapcsolat.
A gyakorlatban viszont az derült ki, hogy a legtöbb cég egyáltalán nem tudja elmondani magáról, hogy kicsoda, kik az ügyfelei és miért érdekes az, amit csinálnak.
A cikk célja az edukáció, a példaként hozott bemutatkozások hibáira segítő szándékkal mutatunk rá.
„Egy cég vagyunk, az ügyfeleinket szolgáljuk”
Nézd meg ezt a három rövid bemutatkozást:
Mit gyárt? Milyen igényt elégít ki? Mit fejleszt?
A leghalványabb fogalmam sincs arról, hogy ezek közül bármelyik cég mivel foglalkozik, mi különbözteti meg őket bárkitől (akár egymástól), és miért lehetnek érdekesek nekem.
Illetve azt tudom, hogy nekem mint szövegírónak miért érdekesek: mert láthatóan nem tudják, mit szeretnének kommunikálni magukról. A potenciális partnereiknek viszont ez kevés lesz.
Megmutatom, mi hogyan mutatkoztunk be ugyanitt:
Rád bízom, hogy eldöntsd, mennyivel hatásosabb.
Mi értelme egy mondatban bemutatkozni?
Ha rákényszerítelek, hogy egy hosszas prezentáció, egy tárgyalás vagy egy több tíz oldalas dokumentum helyett egyetlen mondatban jellemezd nekem a céged, rengeteg mindent megtudok rólad.
Nem feltétlenül csak azt, hogy tudsz-e profin kommunikálni. Inkább azt, hogy tudod-e, mi az, ami a cégedet különlegessé teszi, és mi a legnagyobb előnyöd és az értékajánlatod.
Ha azt mondod nekem, hogy egy innovatív cég vagy, aki az ügyfeleit szolgálja, akkor nincsen egyéniséged, vagy nem ismered az ügyfeleidet igazán.
Ha képtelen vagy összefoglalni egyetlen mondatban a küldetésedet, akkor nincsen valódi küldetésed.
Ne próbálj mindent elmondani
A probléma általában az, hogy mindent bele akarsz sűríteni abba az egy mondatba, és ezért az végül semmitmondó lesz. Ha túl sok üzenetet próbálsz átadni, akkor a saját üzeneteiddel csinálsz egy tartalomsokkot, az ügyfeled pedig a túl sok zajból nem ért meg semmit.
Pedig egy ilyen bemutatkozásnak nem az a funkciója, hogy megismerjen téged a potenciális partner – a célod az, hogy felkeltsd az érdeklődését.
Ha bárhol több tucat vagy akár több száz cég között kell egy mondatban bemutatkoznod, akkor ez az egy mondat valójában a headline a tényleges bemutatkozáshoz.
Egy ilyen bemutatkozásban nem kell szerepelnie:
- a cég nevének,
- konkrét ajánlatnak,
- céginformációknak (mikor alapítottad és a többi).
Sőt, igazából a konkrétumok nagyját megspórolhatod. A legjobb az, ha a figyelmet úgy kelted fel, hogy az érdeklődőkben kérdések merülnek fel.
Ne azt mondd el, hogy mit csinálsz és milyen eszközparkod és céges háttered van, hanem azt, hogy ügyfélként és partnerként mit kaphatok.
(Hozzánk a legtöbben úgy jöttek oda, hogy nagyjából már sejtették, mit csinálunk, de azért megkértek, hogy mondjam el, pontosan hogyan dolgozunk, mit adunk és így tovább. Ez nagyszerű, hiszen szemtől szemben már személyre szabhatom amit mondok.)
Nézd meg ennek az applikációnak a leírását:
Egy app, amivel rögzítheted zseniális részeg ötleteidet és reggel eldöntheted, tényleg zseniálisak-e.
Azonnal egy tucat kérdésem volna a megvalósításról, a működéséről, és nyilvánvaló, hogy sokak számára hasznos lehet – az inspiráció ugyebár váratlan pillanatokban talál ránk.
Semmi konkrétat nem tudtam meg, de rögtön kíváncsi lettem.
Maradj érthető
Elképesztő, hány olyan cég bemutatkozóját hallottam már, vagy olvastam akár rollupon, akik különféle szoftvereket készítettek el cégeknek, de nem tudták érhetően megfogalmazni, miben tudnak segíteni.
Olyan kifejezéseket használnak, mint a felhőalapú rendszerek, ipari adatgyűjtő rendszer vagy a hatékonyság-diagnosztika. Ahelyett, hogy olyanokat mondanának: elemzem a céged és segítek kevesebb munkával többet keresni.
És persze mindegyik megoldás.
Alapvető stratégiai döntést kell hoznod: az ügyféllel szeretnél kommunikálni, vagy az ügyvezetőddel és a saját szakmáddal? Ha az ügyvezetőt választod, akkor a bemutatkozódat törölni fogjuk.
Az egymondatos pitch
Az úgynevezett one-sentence pitch leggyakrabban alkalmazott formája a következő:
[a cégem] + [konkrét ajánlat] + [konkrét közönség] + [problémamegoldás] + [titkos recept]
Ez a gyakorlatban valahogy így nézne ki:
A Kreatív Kontroll tréningjén megtanítunk legyőzni az árversenyt, hogy a webáruházad konverziója sokszorosára nőjön úgy, hogy profi értékesítési szöveggel töltöd fel.
Ennek nagy részét azonban nyugodtan elhagyhatod. Ha csak annyit mondanék, „megtanítunk legyőzni az árversenyt”, figyelemfelkeltésnek már az is elég lehet, ha a megfelelő közönség előtt mondod el.
A sablonokat kerüld. Mindenki innovatívnak, fiatalosnak, ügyfélközpontúnak mondja magát, ebben semmi különleges, semmi sincs, amire felfigyelünk.
Kielégíted a partnereid igényeit? Valószínűleg minden létező cég erre törekszik.
A piac igényeit figyelembe véve fejlesztesz? Ki nem? (Persze, sokan nem, de egy tudatos vállalkozás a piac igényeire fejleszt, ha hosszú távon szeretne életben maradni.) Unalmas.
Ha így szólsz hozzám, én azt érzem, hogy nem is akarsz igazán beszélni velem.
Rád igaz vagy mindenkire?
Ha megírtál egy bemutatkozó szöveget, nézd meg más szemmel is: a konkurenseidre is igaz vajon? Ha az ő szájukból hallanád, akkor is megállná a helyét?
Nem biztos, hogy van annyira egyedi a terméked, a szolgáltatásod, hogy ez ne valósuljon meg. Ilyenkor muszáj kreatívnak lenned. Más szövegíró is van az országban, de így, ahogy fent látod, csak mi fogalmazzuk meg a küldetésünket.
A bemutatkozásod legyen a USP-d, kommunikáld, hogy mitől vagy más – és ha nem tudod, akkor ideje átgondolnod az egész működésed.
Például minden könyvelőcég precíz, minőségi, megbízható stb. Ilyen hívószavakkal beleolvadsz a tömegbe.
Ezzel szemben az egyik legjobb bemutatkozásban megtudtam, hogy az illető arcokat simít ki, és ügyfelei nyugodtan alszanak. Emlékszem rá, felkapom a fejem, szünetben beszélek vele, tehát a célját elérte.
Elevator pitch – cégbemutató egy liftezés alatt
Az elevator pitch egy kicsit már hosszabb formátum – lehetőséget ad arra, hogy több dolgot mondj el a cégedről és magadról.
Értelemszerűen könnyebben esel abba a hibába, hogy tényleg ezekről kezdesz beszélni. Jön az, hogy a cég 1990-ben alakult és hogy osztrák anyavállalata van.
Ettől nem leszel érdekes és nem indul a cégedről diskurzus. Nem fognak emlékezni rád. Éppen ezért inkább beszélj arról, hogy a tevékenységedtől mit kaphat a hallgatótársad – és ne eladni akard, hanem egyszerűen keltsd fel az érdeklődést.
Erre a WOW–HOW–NOW módszer kiválóan alkalmas – átadom a szót Zolinak, hogy ezt másfél percben bemutassa.
Figyeld meg, hogy a Zoli által használt formulában nem egyszerűen az lesz világos, mivel foglalkozunk, de mindjárt hitelességet is épít a konkrét példával.
És most meg foglak kérni valamire
Fogalmazd meg legfeljebb 6 szóban, hogy mit csinálsz.
Ne törd rajta sokat a fejed, nem vizsgáztatni akarlak. Kihívás ez inkább: írd ide kommentben ezt az egy mondatot, én pedig megígérem, hogy mindegyiket elolvassuk és reagálunk is rá.
Így a Marketingszöveg.com csapatától ingyen és bérmentve kapsz egy szakmai véleményt.
Tehát: ki vagy te?
Show More