Az inbound akadémia hatodik témája a CTA volt, tehát a call to action, amelynek alapjait itt összefoglaltam. Hogyan alkalmazzuk a gombokat az oldalunkon, hírlevelünkben? Néhány olyan alapvetés, amely segítségével hatékonyabbak lesznek az anyagaid.
A CTA egy gomb, amely az egyik ajánlatunkhoz vezet: konkrét felszólítás, amely vezeti a látogatódat. A belépő szint, mikor azt írod a feliratkozó gombodra, hogy „Feliratkozom” a „Feliratkozás” helyett. De írhatnád azt, hogy „Feliratkozom a tanfolyamra”, és az sem mindegy, milyen színnel dolgozol. Egyesek szerint a piros rossz döntés, amit nem látunk igazolva, de tény, hogy egyetlen színcsere is százalékpontokban mérhető eredménykülönbséget jelenthet.
A B2B piacon dolgozók gyakran megfeledkeznek róla, ami komoly hiba, mivel mindenhol működik, ahol emberekhez beszélünk. A cégek mögött is emberek állnak, és ezek a technikák hatnak rájuk. A CTA nem csak első lépés a konverzió felé, de minden lépésben használjuk. A folyamat köszönőoldallal végződik, amit rejtsünk el a keresők elől. Ha videót ígérünk a feliratkozásért, akkor a CTA utáni köszönőoldalon legyen ott maga a videó. Minden egyéb esetben legyen letöltő link magán ezen az oldalon.
A köszönőoldalt nem érdemes elfelejteni: ha csak annyit írunk ki, hogy „köszi az adataidat”, akkor egy fölösleges oldalt hoztunk létre. Itt további CTA-t is használhatunk, akár más adatokat is bekérhetünk, de legalább legyen itt a tartalom, amelyért feliratkoztattunk.
A CTA a következő logikus lépés a látogató számára
Az szörnyű, ha megérkezem egy oldalra, és nem egyértelmű számomra, hogy mi a következő lépés: legyen gomb a végén, irányítsuk a látogatót. A gomb mérete, színe best practise szerint, számtalan példa érhető el. Ebben a prezentációban 50 CTA-sablon látható.
Bár az ideális CTA landingre visz, ez nem minden esetben van így. Például mi most ezen cikk végén rendhagyó módon egy színes nagy gombot helyezünk el, amelyre kattintva fölugrik a chatablak. Ez is CTA, és ebből is lesz konverziónk.
Öt CTA-típust szoktunk megkülönböztetni:
- Nagy képes/szöveges/gombos CTA (óriásira gondolj, néha a fél oldalt is kiteheti)
- Közepes képes/szöveges/gombos CTA
- Kis szöveges/gombos CTA (például a cikkünk végén)
- Alálinkelt, szöveges CTA (általában ilyet használunk a posztjainkban, MOFU kontentnél ideális)
- Gomb CTA (jobb oldalt a hírlevél-feliratkozási mezőnk alatt)
50 példa a jó CTA-kra ebben a prezentációban megtekinthető.
Hová helyezzük el?
Nyitóoldalnál, tehát a salestölcsér elején fölülre tesszük kontrasztos színnel. Ide minden mehet, ami leadgeneráláshoz szükséges, főleg hírlevélre, letölthető anyagokra való felhívás kerülhet.
Jellemzően az oldal közepére (olykor középen jobbra) kerül a felhívás, ha például esettanulmányt, webinart stb. kínálunk.

Az oldal alján már MQL ajánlatot teszünk, tehát itt marketing-qualified leadeket generálunk: kipróbálás, tanácsadás stb., mivel ő mindent elolvasott már a landingünkön, egészen más minőségű lead, aki eddig eljutott, és megadja az adatait.
A CTA-t mindig a salesciklushoz és a buyer personákhoz kell igazítanunk. Optimálisan 3 CTA van egy oldalon eDM-nél és blog esetén is, a fenti minta szerint a elöl, középen és a legvégén. Mindegyik másképp néz ki, és utólag elemezzük az eredményeiket (azt is lehet és érdemes mérni, hogy melyikből milyen minőségű leadet szereztünk, például mennyit költ nálunk, milyen könnyen konvertálódik vásárlóvá stb.).
Minden termékoldal (nem webáruházak egyes termékeket tartalmazó oldaláról van szó, hanem landing jellegű lapokról) tartalmazzon 2 vagy több CTA-t: az egyik leadgenerálás, a másik MQL-generálás.
A CTA-t az oldal kontextusához igazítjuk: ha sok a kép (a termékkel kapcsolatban), akkor nem képes CTA-t alkalmazunk.
Így lesz hatékony a CTA
Legyen mindig cselekvésfókuszú: használjuk a kitöltés, letöltés, megnézés szót, konkrétak legyünk, hogy mi fog történni a kattintás után (és felejtsd el a „kattints ide” és „more info” szintű CTA-t). Használj kulcsszavakat: „letöltöm a sárkányképző kezdőcsomagot” (ha sárkányok képzéséhez ajánlasz anyagot).
Teszteld a különböző gombjaidat: külön a szövegeket és a színeket is. A split tesztek során kiderül, hogy akár egy színváltoztatás is százalékpontokat jelenthet a kattintásban. A Google Analytics segít az elemzésben, erről részletesen írtam itt.
Flasht sose használj a CTA-ban, valamint ne rejtsd el: ne legyen azonos a menügombok színével. Legyen mindig kontrasztos, és a lehető legnagyobb. Ezzel együtt jár, hogy óvatosan kell bánnunk a flat designnal, mert olykor elveszti a gomb jellegét a CTA, ami miatt kevesebben fognak kattintani. Figyeljünk rá, hogy ne csupán kattintható legyen, de annak is látszódjék, egéraktív CTA-t használjunk!
A mobilra optimalizálás nem csupán annyit jelent, hogy reszponzív az oldalunk, hanem egyenesen külön mobilra és táblagépre készült oldalt kell gyártanunk. A kisebb-nagyobb érintőképernyőn egészen más CTA működhet jól.
Irányítsd a dizájnnal a felhasználót: a mi arculati elemeink között alapvetően ott vannak a nyilak (lapozz csak bele a Kontent magazinba, ha nem hiszed). Használj te is nyilakat: mutasson a CTA-ra, és pusztán ezzel is nőni fognak az eredmények.
Használjunk BNG-t: két különböző oldal a nyitóoldalon, és a kattintással már szegmentáljuk a látogatót, hogy őt mi érdekli. Gondolom nem kell részleteznem, hogy milyen fontos pontosan úgy és ahhoz beszélni, aki éppen az oldalon van. Példa a képen:

Csekklista a CTA-dhoz
Az alábbi listát pedig jelöld szépen ki, majd jobb egérgomb és nyomtatás. Menj rajta végig, mikor CTA-t készítesz, és pipáld ki, ami megvan.
Az ajánlatom egyértelmű
A CTA cselekvésorientált
A CTA a hajtás fölött van
A CTA határozottan elkülönül (fehér spácium és kontrasztos szín)
A CTA összhangban van az oldallal (azonos igék, képek)
Különféle CTA-t készítettem a különböző vásárlási ciklusokhoz
Minden oldalon van CTA
Egy CTA-értékelőskála egyébként innen letölthető. Szívesen.
Egy hazai példa
Bár sokszor leírtam, mennyire nem tud meghatni, mikor valaki azt mondja, hogy itthon, meg az ő cégében más, de szándékosan hoztam most hazai példát is. Megkértem a piacvezető üzletberendezéssel foglalkozó vállalkozást, hogy adjon néhány adatot a saját e-mail kampányaikból. Abból is a CTA érdekelt igazán. Mátéh Csaba, a VÁRÓCZI Üzletberendezés marketingese megosztott velem néhány számot, amelyet az ő engedélyével itt is közreadok. Ez egyrészt kitűnő példa arra, mennyire fontos mérni, másrészt valódi eredmények.
A VÁRÓCZI piaca annyiban speciális, hogy ritkább a visszatérő vásárló, mivel egy üzletberendezés akár egy évtizedig is megállja a helyét új vásárlás nélkül. Az e-mailekben tudatosan tesztelték az egyes CTA-k hatékonyságát, és az alábbi számokat kapták (a CTR a szám, ahányan rákattintottak a CTA-ra, csak a megnyitásokból mérik):
Dátum | Formátum | Tárgy | Kattintható szöveg | CTR |
2014.02.17 | Szöveges | Hogy fér be 12 film egyetlen próbafülkébe? | A többi filmcím a blogunkon >> | 22,07% |
2014.03.04 | Szöveges | Bárcsak minden bolt klassz lenne! De nem az. | 9+1 tipp, amitől a bolt már ma szédületes lesz. >> | 41,43% |
2014.03.18 | 480 px széles | Ilyen egyszerűen készíthet magának tökéletes kirakatot | Tippek és ötletek a blogunkon >> | 32,61% |
2014.05.19 | 480 px széles | RE: Ez elvileg titok volt... | Tettre kész akció >> | 9,23% |
2014.06.10 | 100% széles | Használt, elhasznált... | 10 jele annak, hogy ideje szabadságra menni >> | 6,15% |
2014.06.17 | 100% széles | 7 szélsebesen kivitelezhető vevőgyártó tipp | 7 szélsebesen kivitelezhető vevőgyártó tipp >> | 25,70% |
2015.03.17 | reszponzív | Hollywood az üzletekben van? | Hollywood az üzletekben van? >> | 15,35% |
2015.03.24 | reszponzív + gomb | Húsvéti dekoráció az üzletekben | 17 húsvéti dekoráció >> | 22,47% |
Véletlenszerűen választottam ki néhány e-mailt. A számok böngészését rád bízom, de látszik belőle, hogy a jól működő CTA rendre olyan, amilyet fönt fölvázoltam: konkrét, nagy és cselekvésre ösztönöz. Az érkező oldalon a CTA-t is érdemes megnézni, az egyik itt található (javaslom, hogy inkognitó módban nézd, máskülönben a cég remarketingje miatt mindenütt a hirdetésüket látod majd).
Mivel ez egy nehezebben emészthető szakmai anyag volt, a következtetéseket sem fogom a szádba rágni. Remélem, egy-két dolgot mégis helyre sikerült tenni a saját CTA-iddal kapcsolatban.
Ez a cikk folytatódik, mert a munkád is folytatódik: ha már megvannak a leadek, akkor gondoznod kell őket. Hasonlóan részletes szakmai cikkem a lead nurturingről ide kattintva olvasható.
Itt pedig az én CTA-m: iratkozz föl a hírlevelünkre, mert akkor elküldjük a vadonatúj, 40 oldalas e-könyvünket a céges blogokról.
Show More