Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 11 perc

Így írj szakmai szöveget, hogy a laikusok is megértsék

  • Szerző: Benyó Dániel
  • Kategóriák: Ingyenes, Szövegírás
  • Címkék: szovegiras

Tehát el akarsz adni nekem egy duplakarburátoros fúziós szemöldöknyírót.

A konkurencia technológiája messze el van maradva: ők még csak az egykarburátoros fissziós típust árulják.

El tudod nekem magyarázni, miért téged válasszalak?

Tudom, számodra nyilvánvaló, hogy miért jobb a duplakarburátor és a fúzió. Ki ne értené?

A célpiacod.

Értenem kell-e a termékedet?

Nem azt kérem, hogy magyarázd el úgy az árud, hogy otthon is meg tudja építeni, és nincsen szükségem egyetemi szintű mérnöki tanulmányokra sem.

Arra van szükségem, hogy átfogó képet kapjak arról, hogy miért működik jól, jobban, másképp – és miért lesz ez jó nekem.

Egy szakmai konferencián valószínűleg magabiztosan magyaráznád el az előnyöket és jellemzőket, de ha én eleve a termék nevét sem értem, akkor bizony falba ütközöl.

Az elmúlt évek során újságíróként, majd később szövegíróként rengeteg olyan témáról kellett írnom, amelyek a laikusok számára minimum homályosak. Kvantumfizikáról, sejtbiológiáról, kiberbiztonságról, adatközpontok hűtőrendszereiről és így tovább.

Mindezek jellemzően olyan témakörök, amelyekben az olvasóim nem voltak otthon, sőt, nekem is komoly háttérmunkára volt szükségem, hogy mindent megértsek, és írni tudjak róluk.

A következőekben az így felgyűlt tapasztalataimat mutatom meg neked, hogy a legbonyolultabb témáról is képes legyél úgy írni, hogy a közönséged megértse azt.

Szakzsargon és szakkifejezések

Magyarázd a szakkifejezést, de ne mint egy óvodásnak

Ha olyan kifejezéseket használsz, amelyeket a laikus közönséged nem ért, érdemes ezeket megmagyaráznod.

Nem kell hülyének nézned az olvasót és hosszas fejtegetésbe bonyolódnod: ha nem valami kiemelten fontosról van szó, akkor elég néhány szóban relevánsan elmondanod, miről van szó. (Vagy zárójelben magyaríthatod, ha van magyar és közérthető terminus, azaz szakkifejezés.)

A buyer personáról, vagyis a mintavásárlóról például akár könyvet is írhatnánk, de a legutóbbi tréningen, amikor valaki rákérdezett a szakkifejezésre, egy mondatban összegeztem, miről van szó.

Ha viszont blogot vezetsz egy adott témában, akkor érdemes lehet ezeket a kifejezéseket egy helyre gyűjtened, egy saját kis értelmező szótárat készítened belőlük.

Így tettünk mi is akkor, amikor megalkottuk a marketingszótárat, amely a mai napig a legnagyobb organikus forgalmat generáló oldalunk.

marketingszotar

Ennek megvan az az előnye is, hogy bárki, aki a területeden többet szeretne tudni egy kifejezésről és rákeres erre, az téged fog megtalálni a konkurenciád helyett.

Ne feltételezd, hogy ismerem a rövidítéseket

A Wikipédián él egy szabály: ha egy szócikkben egy releváns fogalmat először említesz, akkor hivatkoznod kell a hozzá tartozó lapot.

Ugyanígy kell eljárnod a különféle rövidítésekkel.

Éppen a múlt héten írtam egy cikket, amely egy, az ASHRAE által kiadott új adatközponti szabványról szólt. De mi az az ASHRAE? Az EU, USA vagy ENSZ rövidítéseket nem kell megmagyaráznod, de egy ilyen viszonylag szűk körben ismert szakmai szervezet esetén elkerülhetetlen, hogy felbontsam a rövidítést.

Én a következőt szoktam tenni: a rövidítés után zárójelben szerepeltetem annak feloldását, majd ha szükségesnek érzem, magyarázatot is fűzök hozzá. Ebben az esetben ez így néz ki:

Az ASHRAE (American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers), a fűtéssel, hűtéssel és légkondicionálással foglalkozó amerikai mérnökök társasága…

A továbbiakban így a rövidítést bátran alkalmazhatom magyarázat nélkül is, nem kell többször feloldanom, magyaráznom, így egyszerűsítem a magam dolgát – no meg az olvasóét.

Szerkeszd a szöveged könnyen olvashatóra

Szakmai szöveg esetén a szokottnál is fontosabb, hogy odafigyelj a szerkesztésre.

Egy komoly szakmai szöveg esetén normális, ha akár nagyobb szövegtömböket gyártasz, de ha laikusoknak írsz, akkor sokkal tagoltabban kell felépítened.

Építkezz logikusan, hogy az olvasód követni tudja a gondolatmenetet: minden újabb ismeret, amit megosztasz vele, épüljön a korábban leírtakra, és egyszerre mindig csak egy új fogalommal ismertesd meg. Ahol csak lehet, az idegen nyelvű kifejezések helyett használd a magyar megfelelőket.

(Ha kétséged van, mennyire könnyen olvasható a szöveged, ellenőrizd az olvashatóság-mérőnkkel.)

Rövid bekezdéseket és egyértelmű alcímeket alkalmazz, amelyek akkor is világosan megmutatják, miről van szó a cikkben, ha a laikus csak átfutja (skimmeli) azt.

A stílus maga a szöveg (ügyelj a stílusodra)

Ne érezzem úgy, hogy a Magyar Tudományos Akadémia belső anyagát olvasom, hogy egy szakemberek által szakembereknek írt anyagot kell kibogoznom, amikor a cikkedet, bemutatkozóanyagodat vagy éppen prezentációdat olvasom.

Lehetsz közvetlenebb, lazább (ha a kommunikációd stílusa egyébként ezt megengedi), nem kell az elefántcsonttoronyból magyaráznod – ez segít is abban, hogy közelebb érezzem magam a témához.

Azt javaslom, kerüld a hasonló kifejezések használatát:

  • tudniillik
  • ismert, hogy…
  • mint azt tudjuk

Ezzel azt érzékelteted a közönségeddel, hogy valamit tudniuk kellene. Bennfentesként kezeled őket, holott éppen beavatnod kellene őket az ismeretekbe.

Ha mindenképpen hasonló fordulatot akarsz használni, akkor ehhez hasonló formában teheted meg:

A szakemberek ezt [valami]nek nevezik…

vagy

A [szakterület] szakértői ezt [valami]ként ismerik…

Ha úgy gondolod, hogy szükséges.

Használj hasonlatokat, metaforákat és példákat

Ha úgy érzed, hogy így értetheted meg magad a legkönnyebben, akkor használj hasonlatokat. Végy olyan jelenségeket, amelyeket a célközönséged biztosan ismer, és mutasd meg egy analógiával, hogyan működik az adott dolog, amit bemutatnál.

Megmutatom példán, és érthető lesz.

Mit jelent például az, hogy egy fizikai szerveren egyszerre több virtuális szerver is működhet úgy, hogy ezzel hatékonyabb lesz az erőforrások kihasználása? Ezt egyszerűen elmagyarázhatom így: képzelj el egy lakást, amelyben minden egyes nap rendelkezésre áll annyi víz és étel, hogy 3 ember igényeit kényelmesen kielégítse.

Ebben a lakásban azonban csak egy fix lakó van, aki néha otthon sincs, tehát nem használja ki a rendelkezésre álló erőforrásokat. Más napokon hív egy-két vendéget, de ezek jóval ritkábbak. A lakás a fizikai szerver.

Ha adunk mellé egy társbérlőt, aki hasonlóan viselkedik, akkor növeljük a kihasználtságot – ha két virtuális szervert telepítünk egy fizikai gépre, akkor az egyébként parlagon heverő erőforrásokat teljesebb mértékben ki tudják használni. (Az ital és étel itt a processzor, a memória és a többi hardver kapacitása.)

Az alapkoncepció komplex informatikai fejtegetés nélkül is érthető. Ha arra akarom rávenni egy kisebb cég vezetőjét, hogy a pazarló hagyományos szerverek helyett az igényeinek sokkal jobban megfelel a virtuális szerver, akkor a fenti koncepció az, amit meg kell értenie.

Ugyanakkor igyekezz ne úgy magyarázni, mint egy ötévesnek. Nem egyszerű példát kell hoznod, hanem olyat, amit a célcsoportod könnyen megért, amit azonnal átlát – a fenti példában tehát valószínűleg szerencsésebb lenne, ha egy olyan irodával példálóznék, ahol három számítógép folyamatosan üzemben van, és a dolgozók számán mutatnám meg, hogyan növeli a hatékonyságot a virtualizáció.

A hasonlat, a magyarázás és általában a kommunikációd érthetősége egy gesztus. (Meg persze a hatékonyságodat is növeli.) Az olvasód nem hülye, hanem a témában laikus – és ha valamit nem ért, akkor az nem az ő hibája, hanem a tiéd (hiszen te vagy a szakember, és kötelességed érthetően magyarázni).

Hivatkozz le mindent

A megfelelő pontokon hivatkozz kutatásokra, esettanulmányokra, a megfelelő tudományos munkákra. A közönséged nagy része nem fogja lekattintani ezeket a linkeket, egyszerűen a puszta szerepeltetésük hitelessé teszi az állításaidat.

Ha nem kételkednek abban, amit leírsz, sokkal könnyebben átadhatod nekik az információkat, vezetheted a gondolatmenetüket.

Illusztráld a mondanivalód

Egyes témák esetében egy infografika segítségével sokkal hatékonyabban el tudod magyarázni a mondanivalód lényegi részét.

Vegyül például ezt az egyszerű, de esztétikus darabot, amely érthetően és minden felesleges részlettől mentesen elmagyarázza, mik is azok az adatközpontok:

szakmai_egyszeruen_adatkozpont

(via Wilcon)

Megint máskor arra lehet szükséged, hogy nagyobb mennyiségű információt (amely már nem férne el egy egyszerű infografikán) adj át, viszont muszáj (vagy egyszerűen praktikusabb) vizuálisan szemléltetned. Ilyenkor érdemes nekiállnod a videókészítésnek, és leforgatni akár egy how-to videót, vagy egy olyan informatív darabot, mint ez, amely az álcázó technológia működését magyarázza el:

Válogass az információk között

Vajon tényleg mindent tudnom kell a termékedről?

Rengeteg műszaki termék útmutatójához volt már szerencsém, és átlagos fogyasztóként soha, de soha nem olvastam még el a technikai specifikációkat.

Ha olyan helyzet áll elő, hogy erre szükség volna, már inkább szakembert hívok, aki jobban ért a témához.

Minden bonyolultabb termékkel ez a helyzet: a vásárlód azért vesz tőled valamit, mert te jobban értesz az adott dologhoz. Tudod, milyen fúziós szemöldöknyíróra van szüksége vagy milyen hópehelyszitát érdemes vásárolnia.

Mindössze annyi információt kell átadnod, amiből világos lesz neki, hogy ez számára ideális megoldás, és a döntését meg is tudja indokolni. Fontos, hogy adott esetben elmondhassa a felettesének vagy kollégáinak, miért a te terméked vagy szolgáltatásod mellett döntött.

Ha azt akarod, hogy be is fogadja az információkat (legjobb esetben is csak  a látogatók 16%-a olvassa végig az anyagaidat), akkor szórd ki az unalmas és felesleges számokat és specifikációkat. Írj szemléletesen, színesen a témáról úgy, hogy közben a legfontosabb tudnivalókat logikusan adod át.

Minden témát át lehet adni közérthetően a pénzügyektől kezdve a legújabb szervereken át a marketingig. Épp megértek dolgokat:

Mindig tanulunk valami újat #lifelonglearner

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által közzétett fénykép, 2016. Ápr 14., 04:22 PDT

Bizonyosodj meg róla, hogy érthető vagy

Ha nem vagy benne biztos, hogy sikerült átadnod a téma lényegét, akkor publikálás előtt keress valakit, aki tudásszintjében a célközönségedhez hasonlít, és olvastasd el vele az anyagot.

Ne hagyatkozz egyszerűen a véleményére: tegyél fel neki kérdéseket, amelyekből kiderül, hogy mennyire fogta fel a lényeget, hogy magától össze tudja-e foglalni a témát.

Nagyon figyelj a visszajelzésekre: ha egy anyaggal kapcsolatban releváns kérdések érkeznek, a válaszokkal frissítsd azt, vagy készíts újabb tartalmakat, amelyek kitérnek a problémakörre.

Soha ne lenézően vagy kioktatóan magyarázz: egyszerűen és egyértelműen a megfelelő információkat add át. Partnernek tekintsd a laikust a kommunikációban, segítsd minden lépésnél, és így tudni fogja, pontosan miért a te megoldásod a legjobb választás a számára.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. A hírleveleiddel több bevételt tudsz elérni, ha ezeket a tippeket megvalósítod.
Kérem a checklistet

Ne aggódj, nem irányítunk el a cikkről.

ElőzőElőző cikkÍgy érj el a több olvasót mobilon! (6+1 hasznos tanács)
Következő cikkPillantás a jövőbe: előfizetős rendszerek a cégedbenKövetkező

Ezeket olvastad már?

Hogyan lophatod el a konkuresenseid YouTube-címkéit?

Lopni csúnya dolog, de bevallom őszintén, a cím egy kicsit clickbait volt, hiszen amire most

Elolvasom »

Használhatsz sablonokat az íráshoz? (Így swipe-olj, 1. rész)

Igen. Ha csak egy gyors megnyugtatásra volt szükséged, akkor neked itt a cikk véget is

Elolvasom »

Így böngésztek ti

A lyukas cipőjű suszter helyzetében éreztük magunkat, mikor néhány hónapja még alig-alig frissült ez az

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.