„Tetszik a tartalommarketing, de azt sem tudom, hogy hol kezdjem.”
Ez a mondat elhangozhatott tőled is?
Ha igen, akkor ez a cikk segít neked az indulásban. Hangsúlyozottan nem tartalommarketing-stratégiát kapsz, hanem egy letisztult (és a tapasztalatainkra épülő) lépéssorozatot, ami a nulláról indul.
(Ez a lista először a marketingszovegiras.hu előadásaink résztvevőinek készült, de szerintem neked is hasznos lesz.)
1. Regisztrálj a főbb social felületekre
- Google+
- YouTube
- Pinterest (ha van értelme, pl. lakberendezési webáruházad van)
- Instagram (ha a célcsoportod fiatal)
(A lista nem teljes, de érted a lényeget.)
Regisztrálni semmibe nem kerül (csak pár percbe).
Ha valahova regisztrálsz, akkor a profilodat részletesen töltsd ki. 30 évvel ezelőtt súlyos milliókat költöttek a cégek azért, hogy egy ATL-csatornán egy-két üzenetet eljuttassanak a célcsoportjukhoz – most egy részletesen kitöltött profillal ennek a többszörösét kommunikálhatod. Használd hát ki.
2. Hozz létre egy blogot
Ez legyen a céges oldalad egyik aloldala, mert így könnyű lesz az átjárás a blogból a „rólunk” aloldalra (például). Hívhatod magazinnak (komolyabbnak tűnik).
Tartalomkezelőnek a WordPresst javaslom, mert ingyenes és csodálatos – az onsite SEO nagyját már a teljesen szűz WordPress is letudja, amit meg mégsem, arra van plugin. A feltöltés is gyors.
Ha követed ezt a blogot, akkor nem kell magyaráznom, hogy a céges blog megéri.
A következő Kontent magazin címlapos interjúalanya maga Joe Pulizzi, a tartalommarketing keresztatyja. Megkérdeztük arról is, hogy mit tart a legolcsóbb tartalommarketing-eszköznek.
Válasza:
A legtöbb kkv-nak a folyamatos blogolás tűnik a legjobb platformnak.
3. Gyűjts információkat a piacodról
Nulladik lépésként végezz klasszikus piackutatást: demográfiai és pszichográfiai adatok – hol jár, mit csinál, milyen problématudata van. Nézd meg a Fb-os követőidet: hány évesek, hol laknak, mit lájkolnak? (Elemzések fül alatt). Nyisd meg a Google Analyticset és minden egyes fülön menj végig – mindenhol találni fogsz legalább 1 olyan információt, amit felírhatsz (egy külön doksiba).
Első lépés a konkurenciamonitoring: nézd meg, hogy milyen felületeken kommunikálnak és milyen anyagokat raknak ki. A legegyszerűbb keresőoptimalizálás: írj hosszabb, részletesebb és érdekesebb cikkeket (videókat, infografikákat stb. stb.), mint ők.
Második lépés: írd össze az ÖSSZES kérdést és kérést, ami valaha befutott a cégedbe. Ügyfélszolgálat, salesesek, inboxod. Ez a sztori inspirálni fog, hogy megéri.
Harmadik lépés: csinálj kulcsszókutatást (és koncentrálj a long tail kulcsszavakra). Gyűjts 500+ kulcsszót.
Negyedik lépés: gyűjts jó témákat – már a kérdések és a kulcsszavak megadják a témák nagyját. Gyűjts több száz témát – gyorsítja a munkádat, ha nem hétről-hétre kell témákat találnod, hanem mindig ott a lista, amiből szemezgethetsz. A témák ne kössék a kezed: ha kijön egy hír, akkor nyugodtan reagáld le.
Használd a Google Analyticsot, hogy meghatározd, milyen témák érdeklik az olvasóközönségedet.
4. Eszközök
Szerezd be mindazokat, amelyek a tartalomkészítésben, a publikálásban, az elemzésben, a mérésben és a menedzselésben kellhetnek és gyorsabbá teszik a munkádat.
5. Írj egy stratégiát
Kiindulásnak olvass egy kicsit a tartalomstratégiáról.
A stratégiádnak tartalmaznia kell, hogy...
- milyen anyagokat fogsz készíteni
- hova rakod őket ki (felületek)
- mikor (időzítések)
- és mit érsz el velük (metrics)
Ehhez buyer personákra is szükséged lesz (könnyíti a munkád), valamint arra, hogy a feladatokat cégen belül kioszd – ki mit készít el. Ha cégen belül nem megy, akkor bízd ránk valamelyik részt.
Nem kell tökéletesnek lennie. A gondosan kidolgozott, ám megvalósítatlan stratégiát mindig megveri a nem tökéletes, ámde megvalósított stratégia. Írd meg és startolj – majd menet közben módosítod a visszajelzések és adatok alapján.
6. Kezdj el blogolni
Jelenleg a legolcsóbb marketingeszközök egyike az üzleti blog.
Heti 3 cikket is tudtok írni – csapatmunkával.
- Információkat, kutatásokat stb. az keres, aki a legjobban használj a Google-t és gyorsan megtalálja a legjobb anyagokat. Írhatja ő a vázlatokat.
- Értelemszerűen a legjobban író ember ír.
- A blogbejegyzést sasszemű ember lektorálja. Fontos, hogy az illető értse az internet nyelvét, és jó helyre rakja az alcímeket, jól tördelje az anyagot.
- Képet a legvizuálisabb ember kereshet.
- Címet és Facebook-bejegyzésszöveget a legjobb címíró ír.
Tehát osszátok fel, és legyen világos, hogy ki mit csinál és mikorra.
(A heti 3 cikk csak egy példa: nem muszáj ennyit írnod.)
7. A blogot támogasd egyéb tartalmakkal
Videók, infografikák, prezentációk és minden egyéb.
8. Linképítés
A wiki-szócikkre gondolok. Ha van már több bejegyzés, akkor keresd meg a halott linkeket (vagy keress egy hiányos szócikket), és írd meg hozzá a forráscikket – saját oldaladra teszed. Ezután a Wikipedia-szócikkhez add hozzá a forráslinket.
Havi 1-2 linket kitehetsz, a linkprotfóliód megköszöni.
Ezt a lépést csak akkor tartsd magadnál, ha TÉNYLEG tudod, hogy mit csinálsz. Maximális óvatosság – ha egyszer is elrontod és reklámlinknek minősítik a linkedet, akkor bannolhatják a szerkesztői profilodat és a korábbi linkjeidet is elveszítheted. Nagyon óvatosan, nagyon ésszel – ha csak egy kicsit is kételkedsz a wikis tudásodban, akkor bízd ránk.
9. Minőség
A tartalommarketing és a marketingkommunikáció minőségi játék. Csak annyi cikket (vagy bármilyen tartalmat) tervezz be, amennyit jó minőségben el tudsz készíteni. Semmi értelme heti 10 rossz cikket publikálni – inkább posztolj heti 1-et, de az legyen világbajnok.
Figyelj a folyamatosságra: ez nem kampány, hanem lassú és folyamatos építkezés. Ne hagyd abba 1 hónap után.
És kezdd el, mert a konkurensed talán már elkezdte.
Ha tetszett a cikk, masszírozd meg egy kicsit a lájkgombot!
Show More