Az emberek nem olvasnak a weben.
Ezt Jacob Nielsen még 1997-ben állapította meg, és nem a hasára ütött, egy alapos kutatás eredményét sommázta így.
A Moz.com (és persze sokan mások) később megismételte ezt a kísérletet, és ők is úgy találták, hogy nagyon kevesen vannak, akik az egész szöveget végigolvassák.
Azok aránya, akik saját bevallásuk szerint mindent elolvasnak, körülbelül 16%. De ez nem baj.
Miért írj, ha úgysem olvassák?
Alapvetően nem kellene azt akarnod, hogy mindenki elolvassa, amit írsz. Ezen nem tudsz változtatni: a látogatóid nagy része egyszerűen nem érdeklődik majd eléggé az adott téma iránt, és ezzel nincsen semmi baj.
Ehelyett arra kell törekedned, hogy abba a 16%-ba a legmegfelelőbb emberek tartozzanak.
Jó webszöveget írni nem könnyű – láttam már évek óta dolgozó szövegírókat, akiknek még mindig problémát okoz egy ilyen munka, még mindig ösztönösen elkövetik a tipikus hibákat.
Jelen cikk célja az, hogy ha te írsz webszöveget, ne ess bele ezekbe a hibákba, ha pedig rendelsz egyet, felismerd, ha nem minőségi munkát kapsz vissza.
Következzék 5 tipp, amely segít hatékony szöveget írni a webre.
1. Légy ennyire tömör
Nem röviden kell írnod, hanem úgy, hogy a szöveged ne tartalmazzon felesleges elemeket.
Egy 2000 szavas szakmai cikket is megírhatsz úgy, hogy utána nem kell húznod belőle, csak éppen ehhez dolgoznod kell vele.
Ilyen arányokkal kell dolgoznod. (Kép a Moztól)
Az ember hajlamos elkalandozni, indokolatlan közbevetéseket tenni. Nem a sztorizásról beszélek, hanem olyan mondatokról, amelyeknek egyszerűen nincsen szerepe, csak az adott pillanatban valahogyan odaillettek. (Balázs még az én cikkeimből is rendszeresen szór ki ilyeneket – ezért jó a lektorálás.)
Ha az adott mondat nem fogja meg a közönséged, nem reakciót vált ki, információt ad át vagy nem az a célja, hogy továbbítsa a szövegben, akkor valószínűleg felesleges.
Ha tehát írsz (és amikor lektorálsz), ilyen szemmel nézd a szöveged. Tömörítsd, amennyire tudod. Lehet, hogy úgy érzed majd, hogy a tökéletesen megalkotott kis Fabergé-tojásodat rakod hidraulikus prés alá, de akkor is meg kell tenned.
2. Hogyan ösztönzöl olvasásra?
A szövegen belül a legtöbben az alcímeket olvassák el.
Amikor skimmelünk, vagyis átfutjuk a szöveget, ezek maradnak meg leginkább, és ezek alapján hozzuk meg a döntést, elolvassuk-e az adott szövegrészt.
Mi azt szoktuk mondani, ha az alcímek elolvasása után nem tudod tömören elmondani, miről szól egy írás, az alapvetően nem jó írás.
Ez így van honlapszövegnél, blogbejegyzésnél, cikknél egyaránt. Az olvasói szokások nem válogatnak.
Add a vödröt!
Az egyik legjobb módszer az úgynevezett bucket bridge-ek alkalmazása (ezt már említettem itt).
A név eredete egyébként a lánc, amit az emberek tűzeseteknél alkotnak alkalomadtán, és a vizes vödröt egymásnak adogatva juttatják azt a megfelelő helyre. A bucket bridge mint szövegelem az olvasót adja így tovább és tovább, a szöveg végéig.
Ezek egyszerűen olyan elemek, amik továbbolvasásra ösztönöznek.
„...a legjobb tartalommarketinges cikk” – ez a pofátlanság itt a bucket bridge.
A legjobb, ha érzelmi reakciót váltanak ki, például kíváncsivá tesznek vagy meghökkentenek. Ha például ezt a cikket skimmeled, az előző közcímen bizonyosan megakadt a tekinteted, elvégre mit keres egy marketingszöveg-írási blogon egy vödör? (Ez a cikk 2016. augusztus 30-án jelent meg: akkor még érvényben volt a 11. kiadású helyesírási szabályzat, amely alatt még külön szótagnak számított a szótagszámlálás esetén az -i képző is, de szeptember 1-jével [vagy 1-ével az új helyesírás szerint] már az -i képző kivétel. Az AkH. 12. kiadása szerint tehát csak hét szótagosnak számoljuk a szót a korábbi nyolc helyett, mivel azonban a többszörös összetételeket hét szótagtól a főbb összetételi szakaszok határán kötőjelezzük, ezt a szót nem érinti a változás. Más a helyzet például a munkaerőpiaci kifejezéssel, amely szeptember elsejétől kötőjel nélkül íródik egybe – Zoli)
Hová rakd ezeket?
Olvasd el a szövegedet, de ne rögtön azután, hogy megírtad.
Ahol elkezdesz fáradni, ahol kezd lankadni az érdeklődésed, ott helye van egy bucket bridge-nek.
„Fénysebességgel száguldó prím pina”
Egykori szerkesztőm szerint egy a techrovatban helyet kapó cikknek ez volna a tökéletes cím.
A jó alcím ilyen: kreatív ésvagy informatív, de a legfontosabb az utóbbi.
Az alcím mindenképpen tartalmazzon valamilyen konkrétumot, mert ezzel csalogatod be az olvasót: tudja, hogy miért kellene beleolvasnia a bekezdésbe, konkrétan keresni fogja benne a megvillantott információt.
3. Tagolj. Aztán tagolj még.
Nemrég egy cikk lektorálása után a szövegíró megkérdezte tőlem, sokat kellett-e benne változtatni. Azt válaszoltam neki, hogy csak entereket tettem bele, és teljesen meglepődött, hiszen ő telerakta enterrel, ahol értelmileg indokolt volt.
A helyzet az, hogy ez nem elég.
Nem regényt írsz, hanem olyan szöveget, amelynek az olvasásában nem fáradnak el.
Ha azt akarod éreztetni az olvasóval, hogy a szöveged dinamikusan haladva elolvashatja, és ez nem jelent túl nagy munkát, akkor bőkezűen szórd az entereket. Példának vedd akár ezt a cikket, mert nem találsz benne 4 sornál hosszabb bekezdést.
4. A legfontosabb információt tedd láthatóvá
Az újságírók elsőként azt tanulják meg, hogyan alkalmazzák az „5 W-t”. Ezek a legfontosabb információkat jelölik:
- Who? (Ki?)
- What? (Mit?)
- Why? (Miért?)
- Where? (Hol?)
- When? (Mikor?)
Ezeket kell tömören belefogalmazni a címbe és a leadbe, hogy aztán maga a cikk kifejtse őket.
A webre szánt szövegek írásánál ezt nem kell feltétlenül követned. Az olvasót becsalogathatod azzal is, hogy jól fogalmazod meg, miért lesz jó neki, ha elolvassa a cikket, aminek a témáját azért persze áruld el, ne vezesd félre (hacsak nem kattintásvadász oldalt építesz, de az már egy másik témakör).
A szövegen belül viszont emeld ki a fő információkat: használj megfelelő formázást, akár illusztrációkat. Legyenek benne idézetek, vastagon szedett szövegrészek, dőlt szövegek, listák.
Akkor is találjam meg gyorsan az információt, ha csak arra vagyok kíváncsi.
Emlékszel a Moz.com cikkére, amit az elején hivatkoztam? Ebben a cikkben látom elsőre, hogy az 500 főből hányan mit csináltak, ami jó, illusztrációt kapott az információ.
Azt viszont hiányoltam, hogy a kifejtés, a magyarázat már elveszik a szövegben.
Ehhez persze tudnod kell, hogy mi valójában a legfontosabb információ, ez pedig a célközönségeden múlik. Egy konkrét személynek írj (figyeld meg, hogy a cikkeinket is mindig E/2-ben szövegezzük: az mondjuk el te mit csinálj, mert olvasás közben még társaságban is egyedül vagy, és én téged akarlak megszólítani).
5. Ismerd az olvasód, és kezeld vadállatként
Az Enchanting Marketing szerint legjobban teszed, ha úgy tekintesz az olvasódra, mint egy vadállatra. Egy éhes ragadozóra, aki a legkönnyebb prédát keresni.
Fel kell neki kínálnod, megmutatnod, amit akar, mert nem fog keresgélni.
Ehhez viszont tudnod kell, hogy mire vágyik.
Ha a szövegeid célja a leadgyűjtés vagy éppen az értékesítés, mindig igyekezz megfigyelni, hogy milyen közönséget vonzanak, kik azok, akiket ráveszel a konverzióra.
Lehet, hogy a célkonverziók száma elégedettségre ad okot, de ha azt látod, hogy egy más közönséget ragadtál meg, mint az neked jó volna, akkor helye van a finomításnak. Ha jobban fogalmazol, akkor ugyanis jócskán megemelheted ezt az arányt.
Miután tehát elképzelted Olvasó Oleget, a szöveg buyer personáját, kérdezd meg képzeletben, szerinte mi a legfontosabb azok közül az információk közül, amelyeket fel akarsz neki kínálni, és ezt állítsd a fókuszba.
Nem kell mindent elmondanod egy témáról: ebben a cikkben is helyet kaphatna még vagy 50 pont, de én most a legfontosabbakat akarom veled megismertetni (vagy felfrissíteni benned).
Tégy róla, hogy a vadállat ne nézzen más préda után.
Nem lájk kell neked, hanem minőségi lead
Ne törekedj arra, hogy mindenkinek megfelelj. Egyáltalán nem baj, hogy csak 16% jut el a szöveged végéig, ha azok vannak közöttük, akikre neked szükséged van.
Nekik már konkrét, őket érdeklő információkat adhatsz át vagy éppen konkrét ajánlatot tehetsz a megfelelő helyen, ha ez a célod.
Könnyítsd meg a dolgomat, ne adj nekem munkát: érezzem azt, hogy te is azt szeretnéd, hogy a lehető leggyorsabban begyűjtsem az információkat. És ezzel ránts be, ne azzal, hogy azt figyeled, hány szónál jár már a szöveged.
Show More