Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 9 perc

Így írj jó szöveget a webre (amit el is olvasnak)

  • Szerző: Benyó Dániel
  • Kategóriák: Hogyan írjak ütős szöveget a weboldalamra?, Ingyenes, Szövegírás
  • Címkék: szovegiras, webszöveg

Az emberek nem olvasnak a weben.

Ezt Jacob Nielsen még 1997-ben állapította meg, és nem a hasára ütött, egy alapos kutatás eredményét sommázta így.

A Moz.com (és persze sokan mások) később megismételte ezt a kísérletet, és ők is úgy találták, hogy nagyon kevesen vannak, akik az egész szöveget végigolvassák.

Azok aránya, akik saját bevallásuk szerint mindent elolvasnak, körülbelül 16%. De ez nem baj.

Miért írj, ha úgysem olvassák?

Alapvetően nem kellene azt akarnod, hogy mindenki elolvassa, amit írsz. Ezen nem tudsz változtatni: a látogatóid nagy része egyszerűen nem érdeklődik majd eléggé az adott téma iránt, és ezzel nincsen semmi baj.

Ehelyett arra kell törekedned, hogy abba a 16%-ba a legmegfelelőbb emberek tartozzanak.

Jó webszöveget írni nem könnyű – láttam már évek óta dolgozó szövegírókat, akiknek még mindig problémát okoz egy ilyen munka, még mindig ösztönösen elkövetik a tipikus hibákat.

Jelen cikk célja az, hogy ha te írsz webszöveget, ne ess bele ezekbe a hibákba, ha pedig rendelsz egyet, felismerd, ha nem minőségi munkát kapsz vissza.

Következzék 5 tipp, amely segít hatékony szöveget írni a webre.

1. Légy ennyire tömör

Nem röviden kell írnod, hanem úgy, hogy a szöveged ne tartalmazzon felesleges elemeket.

Egy 2000 szavas szakmai cikket is megírhatsz úgy, hogy utána nem kell húznod belőle, csak éppen ehhez dolgoznod kell vele.

jowebszoveg_1

Ilyen arányokkal kell dolgoznod. (Kép a Moztól)

Az ember hajlamos elkalandozni, indokolatlan közbevetéseket tenni. Nem a sztorizásról beszélek, hanem olyan mondatokról, amelyeknek egyszerűen nincsen szerepe, csak az adott pillanatban valahogyan odaillettek. (Balázs még az én cikkeimből is rendszeresen szór ki ilyeneket – ezért jó a lektorálás.)

Ha az adott mondat nem fogja meg a közönséged, nem reakciót vált ki, információt ad át vagy nem az a célja, hogy továbbítsa a szövegben, akkor valószínűleg felesleges.

Ha tehát írsz (és amikor lektorálsz), ilyen szemmel nézd a szöveged. Tömörítsd, amennyire tudod. Lehet, hogy úgy érzed majd, hogy a tökéletesen megalkotott kis Fabergé-tojásodat rakod hidraulikus prés alá, de akkor is meg kell tenned.

2. Hogyan ösztönzöl olvasásra?

A szövegen belül a legtöbben az alcímeket olvassák el.

Amikor skimmelünk, vagyis átfutjuk a szöveget, ezek maradnak meg leginkább, és ezek alapján hozzuk meg a döntést, elolvassuk-e az adott szövegrészt.

Mi azt szoktuk mondani, ha az alcímek elolvasása után nem tudod tömören elmondani, miről szól egy írás, az alapvetően nem jó írás.

Ez így van honlapszövegnél, blogbejegyzésnél, cikknél egyaránt. Az olvasói szokások nem válogatnak.

Add a vödröt!

Az egyik legjobb módszer az úgynevezett bucket bridge-ek alkalmazása (ezt már említettem itt).

A név eredete egyébként a lánc, amit az emberek tűzeseteknél alkotnak alkalomadtán, és a vizes vödröt egymásnak adogatva juttatják azt a megfelelő helyre. A bucket bridge mint szövegelem az olvasót adja így tovább és tovább, a szöveg végéig.

Ezek egyszerűen olyan elemek, amik továbbolvasásra ösztönöznek.

jowebszoveg_2

„...a legjobb tartalommarketinges cikk” – ez a pofátlanság itt a bucket bridge.

A legjobb, ha érzelmi reakciót váltanak ki, például kíváncsivá tesznek vagy meghökkentenek. Ha például ezt a cikket skimmeled, az előző közcímen bizonyosan megakadt a tekinteted, elvégre mit keres egy marketingszöveg-írási blogon egy vödör? (Ez a cikk 2016. augusztus 30-án jelent meg: akkor még érvényben volt a 11. kiadású helyesírási szabályzat, amely alatt még külön szótagnak számított a szótagszámlálás esetén az -i képző is, de szeptember 1-jével [vagy 1-ével az új helyesírás szerint] már az -i képző kivétel. Az AkH. 12. kiadása szerint tehát csak hét szótagosnak számoljuk a szót a korábbi nyolc helyett, mivel azonban a többszörös összetételeket hét szótagtól a főbb összetételi szakaszok határán kötőjelezzük, ezt a szót nem érinti a változás. Más a helyzet például a munkaerőpiaci kifejezéssel, amely szeptember elsejétől kötőjel nélkül íródik egybe – Zoli)

Hová rakd ezeket?

Olvasd el a szövegedet, de ne rögtön azután, hogy megírtad.

Ahol elkezdesz fáradni, ahol kezd lankadni az érdeklődésed, ott helye van egy bucket bridge-nek.

„Fénysebességgel száguldó prím pina”

Egykori szerkesztőm szerint egy a techrovatban helyet kapó cikknek ez volna a tökéletes cím.

A jó alcím ilyen: kreatív ésvagy informatív, de a legfontosabb az utóbbi.

Az alcím mindenképpen tartalmazzon valamilyen konkrétumot, mert ezzel csalogatod be az olvasót: tudja, hogy miért kellene beleolvasnia a bekezdésbe, konkrétan keresni fogja benne a megvillantott információt.

3. Tagolj. Aztán tagolj még.

Nemrég egy cikk lektorálása után a szövegíró megkérdezte tőlem, sokat kellett-e benne változtatni. Azt válaszoltam neki, hogy csak entereket tettem bele, és teljesen meglepődött, hiszen ő telerakta enterrel, ahol értelmileg indokolt volt.

A helyzet az, hogy ez nem elég.

Nem regényt írsz, hanem olyan szöveget, amelynek az olvasásában nem fáradnak el.

Ha azt akarod éreztetni az olvasóval, hogy a szöveged dinamikusan haladva elolvashatja, és ez nem jelent túl nagy munkát, akkor bőkezűen szórd az entereket. Példának vedd akár ezt a cikket, mert nem találsz benne 4 sornál hosszabb bekezdést.

4. A legfontosabb információt tedd láthatóvá

Az újságírók elsőként azt tanulják meg, hogyan alkalmazzák az „5 W-t”. Ezek a legfontosabb információkat jelölik:

  • Who? (Ki?)
  • What? (Mit?)
  • Why? (Miért?)
  • Where? (Hol?)
  • When? (Mikor?)

Ezeket kell tömören belefogalmazni a címbe és a leadbe, hogy aztán maga a cikk kifejtse őket.

A webre szánt szövegek írásánál ezt nem kell feltétlenül követned. Az olvasót becsalogathatod azzal is, hogy jól fogalmazod meg, miért lesz jó neki, ha elolvassa a cikket, aminek a témáját azért persze áruld el, ne vezesd félre (hacsak nem kattintásvadász oldalt építesz, de az már egy másik témakör).

A szövegen belül viszont emeld ki a fő információkat: használj megfelelő formázást, akár illusztrációkat. Legyenek benne idézetek, vastagon szedett szövegrészek, dőlt szövegek, listák.

Akkor is találjam meg gyorsan az információt, ha csak arra vagyok kíváncsi.

Emlékszel a Moz.com cikkére, amit az elején hivatkoztam? Ebben a cikkben látom elsőre, hogy az 500 főből hányan mit csináltak, ami jó, illusztrációt kapott az információ.

Azt viszont hiányoltam, hogy a kifejtés, a magyarázat már elveszik a szövegben.

Ehhez persze tudnod kell, hogy mi valójában a legfontosabb információ, ez pedig a célközönségeden múlik. Egy konkrét személynek írj (figyeld meg, hogy a cikkeinket is mindig E/2-ben szövegezzük: az mondjuk el te mit csinálj, mert olvasás közben még társaságban is egyedül vagy, és én téged akarlak megszólítani).

5. Ismerd az olvasód, és kezeld vadállatként

Az Enchanting Marketing szerint legjobban teszed, ha úgy tekintesz az olvasódra, mint egy vadállatra. Egy éhes ragadozóra, aki a legkönnyebb prédát keresni.

Fel kell neki kínálnod, megmutatnod, amit akar, mert nem fog keresgélni.

Ehhez viszont tudnod kell, hogy mire vágyik.

Ha a szövegeid célja a leadgyűjtés vagy éppen az értékesítés, mindig igyekezz megfigyelni, hogy milyen közönséget vonzanak, kik azok, akiket ráveszel a konverzióra.

Lehet, hogy a célkonverziók száma elégedettségre ad okot, de ha azt látod, hogy egy más közönséget ragadtál meg, mint az neked jó volna, akkor helye van a finomításnak. Ha jobban fogalmazol, akkor ugyanis jócskán megemelheted ezt az arányt.

Miután tehát elképzelted Olvasó Oleget, a szöveg buyer personáját, kérdezd meg képzeletben, szerinte mi a legfontosabb azok közül az információk közül, amelyeket fel akarsz neki kínálni, és ezt állítsd a fókuszba.

Nem kell mindent elmondanod egy témáról: ebben a cikkben is helyet kaphatna még vagy 50 pont, de én most a legfontosabbakat akarom veled megismertetni (vagy felfrissíteni benned).

Tégy róla, hogy a vadállat ne nézzen más préda után.

Nem lájk kell neked, hanem minőségi lead

Ne törekedj arra, hogy mindenkinek megfelelj. Egyáltalán nem baj, hogy csak 16% jut el a szöveged végéig, ha azok vannak közöttük, akikre neked szükséged van.

Nekik már konkrét, őket érdeklő információkat adhatsz át vagy éppen konkrét ajánlatot tehetsz a megfelelő helyen, ha ez a célod.

Könnyítsd meg a dolgomat, ne adj nekem munkát: érezzem azt, hogy te is azt szeretnéd, hogy a lehető leggyorsabban begyűjtsem az információkat. És ezzel ránts be, ne azzal, hogy azt figyeled, hány szónál jár már a szöveged.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikk6 konkrét példa, hogy jobb AdWords-hirdetéseket írj
Következő cikkÍgy írj hatékony e-mailt egy kávészünet alattKövetkező

Ezeket olvastad már?

Videomarketinges mutatók: mit mérj és miért?

„Váó, már ezren megnézték a videómat!” Jó neked! És ez most szerinted jó vagy rossz?

Elolvasom »

[Kutatás] Ezt a zenét hallgatják a szövegírók (és ti magatok)

„A valósággal az a gáz, hogy nincsen hozzá háttérzene”, szól a népi bölcsesség, na meg

Elolvasom »

Adaptív tartalom – tartalommarketinges forradalom, amely még nem jött el

Ennek a cikknek az a célja, hogy alapjaiban újragondolj mindent, amit eddig a tartalomról tudtál.

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.