Így írd meg a webszöveged (26 konkrét lépésben)

Hatékony webszöveget írni külön mesterség. Látszólag ennek csak az elmúlt években nőtt meg a jelentősége, valójában egyszerűen csak volt idő, amikor a keresőalgoritmusok átverésére kitalált módszerek elhomályosították a jó web copy fontosságát. Mindannyiunk megelégedésére szolgálhat, hogy ezeknek az időknek (és módszereknek) már leáldozott. Most megmutatom, hogyan írunk mi webszöveget, és milyen lépésekben készül el a jól konvertáló szöveged. Egy szájt megszövegezése nem kis munka, de ha rendszerben csinálod, ha követed az alábbi checklistet, akkor nem hagysz majd ki semmi fontosat.

Előkészületek, mielőtt írni kezdenél

  1. Határozd meg a célközönséged. Állítsd fel a szegmenseket, amelyeket a terméked érdekelhet, és ennek alapján készítsd el a buyer personákat. Ez önmagában sem kis munka, de nem csak a webszövegedhez lesz rá szükséged, mindenképpen el kell végezned – ehhez itt találsz segítséget.
  1. Vizsgáld meg a közönséged kommunikációját. Figyeld meg, milyen szavakat használnak, hogyan beszélgetnek, érvelnek, hogyan kérdeznek. A linken megkapod a módszereket is.
  1. Végezz kulcsszókutatást. Meg kell találnod azokat a kulcsszavakat (lehetőleg long tail, vagyis három vagy annál több szóból álló kifejezéseket), amelyekkel a célközönséged a termékeidre vagy szolgáltatásaidra keres, vagy amelyekre releváns tartalommal tudsz szolgálni. Ehhez rengeteg eszközt találsz, sok ingyeneset is, a Wordstream például itt 8 darabot gyűjtött egybe.
  1. Ha még nem tetted, dolgozd ki az oldaltérképet. A legjobb, ha a legfontosabb keresőkifejezésekre mind külön dedikált aloldalt készítesz az optimalizáció miatt. Egy egyszerű, átlátható oldaltérkép terve nagyjából így néz ki:
webszoveg_checklist_1
  1. Határozz meg egy-egy kérdést, amelyre a különféle aloldalaknak választ kell adniuk. A buyer personára figyelve ilyen egyszerű kérdések lehetnek ezek: „Miért érdemes megvennem ezt a terméket?”, „Milyen problémámat oldja meg ez a termék?”.
  2. Ülj le egyeztetni a dizájnerrel. A legfontosabb, amit szem előtt kell tartanod, hogy a dizájn mindig a szöveget kell, hogy szolgálja. Gondolj arra, hogy egy dizájn nélküli, de kiváló szöveggel feltöltött weboldal képes eladni – de egy olyan, amin csak képek vannak szöveg nélkül, na az biztosan nem hoz eladást. A dizájn célja az, hogy segítse a szöveg érvényesülését.
  3. Döntsétek el, hogy milyen tartalomformátumokat használtok majd. A sima szöveggel nem lesznek problémák, az infografikák, videók, animációk tálalása már trükkös lehet.

Szövegírás (az egyes aloldalakra)

  1. Írd meg a törzsszöveget. Nem kell görcsösen a kulcsszavakra figyelned, de ha használsz valamilyen beépített keresőoptimalizáló megoldást, úgyis tudni fogod majd, hol kell finomítanod a szövegen. Részletes útmutatót itt találsz.
  1. Írj figyelemfelkeltő alcímeket. A subheadline-ok több funkcióval is bírnak. Az olvasót ráveszi a továbbolvasásra, aki csak átfutja (skimmeli) a szöveget, annak összegzi az oldal tartalmát és megmutatja, hol érdemes megállnia olvasni. A keresőrobotoknak pedig segít megérteni, hogy miről szól az oldal – de itt sem kell görcsösen ragaszkodnod ahhoz, hogy kulcsszavakat zsúfolj az alcímbe.
  2. Írd meg az oldal headline-ját. A címet, mint minden szövegtípusnál, a webszövegnél is utoljára kell megalkotnod. Mindig visszafelé gondolkodj: határozd meg, milyen célt akarsz elérni az oldalon, és alkosd meg visszafelé haladva azokat a lépéseket, amelyek ide vezetik a látogatót. Ennek utolsó lépése a headline, amely felkelti a figyelmet, amely rábír, hogy a második mondatot is elolvassam.
  3. Figyelj a szöveg hosszára. Nincsen szükséged minden aloldaladon több ezer szóra. A szakmai anyagoknál vagy éppen komplexebb ajánlatok landing oldalainál hasznos a hosszú szöveg, más esetben viszont, így egy kapcsolati oldalon vagy egy egyszerű feliratkozási oldalon néhány jól megválasztott mondatnál több nem kell.

Ellenőrzés (mit ne hagyj ki, mire figyelj írás közben)

Read More

Így írj jó szöveget a webre (amit el is olvasnak)

Az emberek nem olvasnak a weben. Ezt Jacob Nielsen még 1997-ben állapította meg, és nem a hasára ütött, egy alapos kutatás eredményét sommázta így. A Moz.com (és persze sokan mások) később megismételte ezt a kísérletet, és ők is úgy találták, hogy nagyon kevesen vannak, akik az egész szöveget végigolvassák. Azok aránya, akik saját bevallásuk szerint … Read more

Milyen tartalommal optimalizáld 404 hibaoldalad?

Te tudod egyáltalán, hogyan néz ki a 404-es oldalad? Valószínűleg ugyanúgy, mint mindenki másé: a zsákutcába forduló felhasználó egy egyszerű, semmitmondó hibaüzenetet kap, esetleg egy keresőmezőt is, amivel folytathatja a keresést. Ez azonban nem szolgálja jól a felhasználót, mert csak minimális lehetőséget ad neki a további interakcióra. Akkor milyen legyen a 404-es oldalad? Arról, hogy … Read more