Milyen az igazán jó szöveg? Száraz és szakmai vagy szórakoztató és olvasmányos? Szigorúan szabálykövető vagy laza és kreatív? Előfordulhat, hogy ennél árnyaltabb a kép? Mutatunk néhány tippet, amelyek segítenek a döntésben és abban, hogy akkor is jó szövegeket írhass saját weboldaladra, ha nem vagy profi szövegíró.
Rengeteg vállalkozó gondolja azt, hogy a szövegírás nem több egyszerű, elvégzendő feladatnál. Egy plusz teher, egy „szükséges rossz” annak érdekében, hogy értékesíteni tudja termékeit vagy népszerűsíteni szolgáltatásait. És éppen ez a hozzáállás az, ami gyenge minőségű, merev, a lőtéri kutyát sem érdeklő „marketingszövegek” megírásához vezet.
Szövegíró tévhitek: egy cikk vagy termékleírás nem 2 perces munka
Egy jó szöveget ugyanis nem lehet csak úgy secperc alatt összedobni. A szövegírás jóval több mint egyszerű, elvégzendő feladat. Azt is mondhatnánk, hogy művészet és tudomány is egyben. Egyrészt megvannak a maga szabályai és technikái, másrészt meghagyja a kreatív szabadságot is: ez egy olyan műfaj, ami megengedi, hogy kibontakoztathasd a fantáziádat és szabadjára engedd a képzeletedet.
Azt minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a szövegírás összetett dolog. A kreativitás és stilisztikai érzék ebben a szakmában elengedhetetlen, de emellett ismerni kell a marketingfolyamatokat, hogy kinek szól a szöveg, mi a célja a vásárlói életút adott szakaszában, hogyan mérheted és tesztelheted a szövegeidet, milyen keresőoptimalizálási szempontoknak kell megfelelnie stb. Ha valami hiányzik az egyenletből, annak az eredménye általában egy félig-meddig, vagy épp egyáltalán nem működő szöveg lesz.
Igazán jó minőségű szövegeket szeretnél? Az alábbi tippek segítenek neked abban, hogy érdekes és olvasmányos, mégis lényegre törő anyagokat alkothass saját weboldaladra vagy közösségi média felületedre, hírlevél-listádra. Olyanokat, amik nemcsak felkelteni, de lekötni is képesek az olvasó figyelmét, hogy aztán a célkonverzió felé terelhesd a lelkes közönséget.
Találd meg (és ismerd meg) a célközönségedet
Ha tökéletes szövegeket alkotnál a saját weboldaladra, először is tudnod kell, mire van szükséged. Egy termék vagy szolgáltatás alapvető tulajdonságainak bemutatása éppúgy a szövegíró feladatai közé tartozik, mint egy kreatív és olvasmányos cikk vagy blogbejegyzés szövegezése. Mindkét esetben más stíluselemeket és más fogásokat kell azonban alkalmazni annak érdekében, hogy az adott tartalom működőképes legyen.
Az előbbi szöveg feladata általában a tények és az előnyök tárgyilagos bemutatásából áll. Lényege, hogy megadja azokat az információkat, amelyekre egy látogatónak szüksége van ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzon egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Míg az utóbbinak informatívnak és olvasmányosnak kell lennie. Fel kell keltenie tehát a potenciális ügyfelek, partnerek figyelmét.
Ami azonban általában egy termékleírásban és egy blogbejegyzésben is megegyezik az nem más, mint az eladási szándék.
A célközönség az, mely meghatározza egy adott írás stílusát és hangnemét
Rendkívül fontos tehát, hogy mielőtt bármilyen célú reklámszöveg vagy tartalom írásába vágnál, meghatározd az ideális célközönségedet és alaposan meg is ismerd őket. Egy alapos és hatékony szövegíró tudja, hogyan gondolkodnak a célközönsége tagjai, milyen stílus, milyen hangnem áll a legközelebb a szívükhöz.
Annak érdekében, hogy marketingcélú tartalmaid működőképesek legyenek és akár egy profi szövegíró anyagait is megverjék az írásaid, minden esetben egy olyan ideális vásárlóhoz vagy ügyfélhez kell intézned a szavaid, aki képes arra, hogy egyszemélyben reprezentálja teljes célcsoportod igényeit, elvárásait és megoldásra váró problémáit.
Ennek érdekében érdemes alapos kutatásokat végezned, melyekben megfigyelőképességed mellett a klasszikus piackutatási módszerek és a webanalitikai eszközök egyaránt segítségedre lehetnek. Remek segítséget nyújt például a Google Analytics, a Facebook Pixel, de a közösségi oldalak analitikai lehetőségei, valamint a hírlevél-szoftverek statisztikái is.
Plusz infó tőlünk, neked: némi humor és a személyes hangvétel csodákra lehet képes, feltéve persze, ha ez a márkád üzenetével, céged küldetésével is összhangba hozható. Ha nem, akkor felejtős.
A titok kulcsa: a tökéletes nyitány a szövegíró legjobb barátja
Te is észrevetted már azt, hogy hiába írsz tartalmas és érdekes cikkeket, az olvasottság valahogy mégis elmarad a várakozástól? Ennek több oka is lehet, de az egyik legfontosabb, amit ellenőrizned kell: a főcím, vagy hírlevél esetében a tárgymező.
Ha kevesen kattintanak a cikkre vagy a levélre, annak akár az is lehet az oka, hogy nem voltál elég figyelemfelkeltő, nem ösztönözted kellőképpen kattintásra az embereket. Bármilyen sokkoló is lehet, de a tapasztalatok szerint 10-ből 8 ember a cikkeknek csupán a címéig jut el. Ha pedig az nem kelti fel az érdeklődésüket, azonnal tovább is görgetnek.
Most joggal gondolhatod, hogy általában egy könyvet sem a borítója alapján ítélünk meg, ugye?
Azonban gondolj bele egy kicsit jobban: jelenleg hatalmas mennyiségű tartalommal találkozunk naponta az interneten, ami ma már nemcsak a PC-re korlátozódik, hiszen egy az okostelefonoknak köszönhetően, egy egész világot hordunk a zsebünkben.
Gyakorlatilag lehetetlen lenne mindent átolvasni, még csak felületesen is, hiszen több száz, akár több ezer oldalnyi anyagról beszélünk. Éppen ezért egyáltalán nem meglepő, hogy valami olyat kell mutatnod, ami azonnal képes felkelteni a netezők érdeklődését és elvonni őket a legújabb cicás videótól, vagy a szomszéd gyerekének ballagási képeitől.
Az ütős címadás tehát fontos. Sőt, azt is mondhatnánk, hogy a jó szöveg lelke a jól megfogalmazott, frappáns címben rejlik. Ha ezt sikerül eltalálnod, egy lépéssel már közelebb kerültél ahhoz, hogy nem profi szövegíróként is jól működő tartalmakat tudj írni saját weboldaladra.
És hogy hogyan adhatsz igazán ütős címet a cikkeidnek? Nos, ez önmagában is megér egy misét, azonban néhány hasznos tippet mutatok neked, melyeken érdemes lehet elindulnod, ha tartalomgyártásra adod a fejed:
- Használj számokat: 3+1 dolog, amit nem tudtál a szövegírással kapcsolatban. 5 elképesztő tény a szövegírásról. Ugye, mennyire hívogatóan hangzanak ezek a címek? Nem véletlenül, hiszen az embereket vonzzák a számok. Imádják a listába szedett dolgokat, hiszen ezek kiszámíthatóak. Gyorsan olvashatók és könnyen emészthetők. Éppen ezért a számokat tartalmazó címek automatikusan vonzani fogják az olvasókat.
- Kérdezz: Egy kérdés is tökéletes cím lehet, hiszen segít felkelteni az olvasó kíváncsiságát, és arra készteti őt, hogy megtudja rá a választ. Ezért fog kattintani és legalább a leadet elolvassa.
- Emeld ki az értéket: Senki sem szereti a drága idejét olyan írásokra pazarolni, melyek a címük alapján érdekesek, azonban semmiféle hozzáadott értéket nem kínálnak ezen kívül. Kerüld tehát a kattintásvadász címsorokat, és mutasd meg inkább már a címben, milyen értéket kínál a bejegyzésed az olvasónak.
- Végül pedig ne félj bevonni az olvasót: a közvetlen megszólítás szinte mindig jól működik, hiszen személyesebbé teszi az élményt, ezáltal felkelti az olvasó figyelmét.
Persze fontos tudnod, hogy az ütős cím önmagában még nem minden. Minden erőteljes tartalom egy frappáns bevezetővel kezdődik. 4-5 olyan sorral, ami meggyőzi az olvasót arról, hogy ha már rákattintott a cikkre, érdemes is azt végig olvasnia.
Az igazán jó nyitány kíváncsivá teszi az embert. Felvet egy problémát és megoldást kínál arra. Sokszor egy merész kijelentéssel provokálni vagy finoman csipkelődni sem fél annak érdekében, hogy olvasásra motiválja a látogatót.
A kevesebb néha több: ne gondold túl a dolgot
Mint ahogy azt már fentebb említettük, rendkívül fontos, hogy megtaláld a célcsoportoddal a közös hangot. Nemcsak a stílusra és a hangnemre érdemes azonban odafigyelned, hanem a szóhasználatra is. Egy blogbejegyzésben érdemes kerülnöd például a szakszavak túlzott használatát, de ha mégis bevetnéd őket, magyarázd meg néhány szóban a jelentésüket, hogy a laikus olvasók se érezzék kirekesztve magukat.
Nem a „nagy szavaktól” leszel ugyanis jó szakértő és szövegíró, sokkal inkább attól, hogy egyszerűen is meg tudod fogalmazni azt, amire az olvasóid kíváncsiak. Egy céges blogbejegyzés legfőbb célja ugyanis, hogy olvasmányos, érdekes formában tudjon választ adni egy kérdésre vagy megoldást kínálni egy problémára.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ne közelíthetnéd meg szöveged tárgyát szakértőként. Fontos azonban, hogy ne bonyolítsd feleslegesen a cikkeid felépítését és ne terheld túl őket feleslegesen komplikált kifejezések használatával. Legyenek egyszerűek, közérthetők, és csak ott élj szűkebb rétegek számára világos szakzsargon használatával, ahol arra valóban szükség van. Egy igazi szakértő számára ez általában nem jelenthet problémát.
Ahogy pedig a huszadik század egyik legnagyobb írója, George Orwell fogalmazott, a jó szöveg egyszerű, letisztult és világos. Éppen olyan, mint az ablaküveg.
Ez azt jelenti, hogy az olvasók nem szeretnék, ha tűt kellene keresniük a szénakazalban. Arra vágynak, hogy a számukra érdekes információkat azonnal felfedezzék egy adott szövegben. Éppen ezért nem érdemes túlságosan elnyújtanod a mondanivalódat. Kerüld a felesleges kitérőket és maradj mindig a tárgynál.
Fontos továbbá az is, hogy megfelelő módon strukturáld a szövegeidet. 3-5 soronként használj sortörést, 3-4 bekezdés után kezdj új szövegblokkot. A lényeges mondatokat és kifejezéseket pedig egész nyugodtan hangsúlyozd vastagbetűs kiemeléssel. Ha szükséges, ne riadj vissza a listák és felsorolások használatától sem.
Ezek a profi szövegíró megoldások egytől egyig segítenek abban, hogy szövegeid átláthatóbbak és gyorsabban, egyszerűbben értelmezhetőek legyenek olvasóid számára. Ami a felgyorsult világban és az internetes tartalomdömping korában nagy előnyt jelent.
A szövegíró tudja: a jó marketingszövegre nem létezik biztos recept
Sokan úgy gondolják, hogy a szövegírás a főzéshez hasonlatos dolog. Hogy egy jó sablon önmagában elég ahhoz, hogy tökéletes marketingszöveget írjunk. „Egy kis humor ide, néhány metafora oda, és kész is a varázslat!” Az igazság azonban az, hogy hiába is keresnéd a copywriting Szent Grálját, az egyszerűen nem létezik.
Nincs olyan formula, melynek szigorú, szabályokhoz ragaszkodó alkalmazása tökéletes eredményt szül és a legkülönbözőbb célközönség típusok is ugyanolyan mértékben vevők lennének rá. A jó marketingszöveg éppen ezért rugalmas és kreatív. Hangvétele az adott termék vagy szolgáltatás tulajdonságaihoz, illetve a célcsoport igényeihez igazodik.
A szövegírás nem egy merev, egzakt tudomány és sokszor pont a szabályok áthágása, egy kis extravagancia lehet az, ami képes lesz sikerre vinni egy adott terméket vagy szolgáltatást. Máskor pedig pont az ellenkezője. Piactól, iparágtól és persze a célközönségtől függ. De a készségek tanulhatók és fejleszthetők, úgyhogy lelkes gyakorlással előtted is ott a lehetőség, hogy egyre jobb és jobb szövegíróvá válj.