Gondoltad volna? Már a főcímben bedobtam a csalit, ami láthatóan megragadta a figyelmed. Különben már rég tovább görgettél volna a cikkek tengerében és nem olvasnád ebben a pillanatban is a szövegem. Éppen ezért azt ajánlom, hogy maradj velem egészen a cikk végéig, ígérem mire eljutunk az utolsó karakterekig, tudni fogod, hogy milyen szövegíróra van szükséged.
Szövegírót – vagy divatos szóval élve copywritert – választani nem egyszerű feladat és legyünk őszinték, nem sok olyan vállalkozás van, amelyik megengedheti magának egy profi, teljes állásban foglalkoztatott szövegíró alkalmazását. Mielőtt jönne a sortűz: a szövegírás is külön szakma.
Tapasztalataim szerint inkább az a jellemzőbb felállás, hogy a megrendelő vagy házon belül próbálja megíratni a marketing, a SEO, a PR, a HR, illetve más terület számára készülő szöveges anyagokat.
Vagy ami még gyakoribb, inkább kiszervezi a munkát szövegíró- illetve reklámügynökségnek, ha pedig a költséghatékonyabbnak gondolt megoldást keresi, akkor szabadúszó copywritereknek, bölcsészeknek, újságíróknak.
Amint látod, szövegírás terén előtted is rengeteg lehetőség áll
Leegyszerűsíthetnénk a kérdést azzal, hogy a választás csupán a pénztárcád nagyságától függ, de azért nem árt, ha a döntés előtt te is átgondolod egy kicsit a feladatokat és a tényleges igényeket. Mert azon kívül, hogy mennyit tudnál maximálisan egy-egy munkára rászánni, azért az alábbi kérdések is hangsúlyosak:
Vajon folyamatos, állandó jellegű együttműködésre lesz szükséged?
Azaz: a vállalkozásod teljes tartalomfejlesztésében gondolkozol és a heti egy darab blogbejegyzésen kívül például szakmai publikációkra, hírlevelekre, Facebook és Google Ads hirdetésekre, PR cikkekre, közösségi média posztokra is gondolnod kell?
A specifikus kampányokról nem is szólva, amikhez időnként a weboldalad szövegét kell újraírni, vagy egy landing oldal szövegét felépíteni és persze egy ütős csalianyagot sem ártana hozzá. Ez az az eset, amikor mindketten all in-t mondhattok, hiszen ez a volumen már valóban hosszú távú kihívást jelent a szövegíródnak, így érdemes akár szerződtetned is.
Vagy inkább ad-hoc találnád meg 1-1 feladattal a szövegíródat?
Előfordulhat az is, hogy csak néhány speciális kampány során lenne szükséged valamennyi szöveges tartalomra, mert a folyamatos szövegigénnyel megbirkóztok házon belül is. Ilyen lehet például a Black Friday kampányod, a karácsonyi akciók tömkelege, egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése, vagy akár egy válságkommunikációs apropó is.
Ez az az eset, amikor csak néhány, mindkettőtök számára stresszes hét erejéig van szükséged szövegíróra, így jellemzően beszámlázással és az adott időszakra szóló megbízási szerződéssel kezelitek a szituációt.
Esetleg a tartalommarketing szövegeid egy részét oldanád meg házon kívül?
Ilyen esetekben a szövegek nagy részét házon belül tartod és csak a nemszeretem, de hétről hétre elvégzendő feladatokat szervezitek ki egy külsős tartalomfejlesztőnek vagy szövegírónak. Jellemzően a blogírásra és a hírlevelezésre gondolunk ilyenkor, hiszen a tökéletesen megírt szövegek mögött rengeteg kutatómunka és vázlatírás áll, majd csak ezt követi a szöveg papírra, azaz doksiba vetése.
A saját munkamódszereimből kiindulva, ennek a két anyagnak a megírása kutatómunkával együtt max. 5-6 óra lehet – egy rövidebb, 500 szavas cikkel és egy hasonló kaliberű hírlevéllel számolva. Természetesen a téma specifikációja a kutatómunkával töltött időt azért megdobhatja, de ekkora munkamennyiség mellett felesleges saját szövegírót szerződtetned.
Neked felesleges pénzkidobás lenne, a szövegíródnak pedig rengeteg üresjáratban lenne része. Hidd el, néhány nap láblógázás után elkezdene unatkozni.
Bárhogy döntesz is, a kiválasztás folyamatán sok múlik
El kell ismernem, komoly dilemmával kerülhetsz szembe, ha úgy akarsz szövegírót szerződtetni, hogy te talán nem értesz mélységeiben a szakmához. Elképzelhető, hogy megfordult már néhány szöveges anyag a kezeid között, vagy szükség törvényt bont alapon, te is írtál már pár cikket vagy hírlevelet. De szinte a nulláról indulva nem fogod tudni, mire kellene figyelned a kiválasztás és később a közös munka során.
Ami a kiválasztást illeti:
- Törekedj az egyértelmű hirdetésre: amikor közhírré teszed, hogy szövegírót keresel, pontosan fogalmazd meg a feladatot, a volument és persze azt is, hogy rövid vagy hosszú távra szól a megbízás, mik az elvárások, igényel-e valamilyen speciális szaktudást az adott projekt. De ne ragadj le itt, azt is jelezd, hogy te mit tudsz kínálni.
(Zárójeles megjegyzés: nagy vágyam, hogy végre Magyarországon is olyan álláshirdetéseket lássak, ahol korrekten fel vannak tüntetve a bérek, a béren kívüli juttatások és nem kérnek be például fényképet egy önéletrajzhoz. Tudom-tudom, ez a haldokló nyugat kiváltsága, de egyrészt jót tenne a transzparenciának, másrészt nem húznánk feleslegesen egymás idejét.)
- Hirdess a megfelelő felületeken: bár a különböző állásportálokon és karrieroldalakon is ráakadhatsz a tökéletes szövegíróra, azért a közösségi médiát sem érdemes elvetned. Egyrészt itt ismerősök és ügyfelek részéről is érkezhet ajánlás, ami kimondva-kimondatlanul már egy fokkal nagyobb biztonságot ad, mint egy idegen jelentkezése egy hirdetésre. Másrészt ott a LinkedIn. Szigorúan nézve, az is közösségi oldal, de a személyes márkaépítésre nyitott szakembereket nagy valószínűséggel ott fogod megtalálni, referenciákkal és ajánlásokkal felszerelkezve.
- Már a jelentkezés is legyen előszűrés: határozd meg a jelentkezési határidőt, de akár egy egyszerűbb próbafeladatot is kérhetsz a motivációs levél vagy videó, illetve önéletrajz mellé. Meghatározhatod azt is, hogy milyen tárggyal küldje el a jelentkezését. Ha már ezt az egyszerű dolgot figyelmen kívül hagyja, annak később is meglesz a böjtje.
- Próbafeladat: a kiválasztási folyamat második-harmadik lépcsője lehet egy komplexebb próbafeladat kidolgozása. Emlékszem, amikor jelentkeztem a Kreatív Kontrollhoz, nekem többek között adott téma köré rendeződő blogcikket, landing page-t, több szegmensnek szóló hírleveleket és Facebook hirdetéseket kellett kidolgoznom.
Ezt te is kérheted a szövegírójelöltedtől, de ha lehetne egy javaslatom: már a sikeres próbamunkáért is ajánlj fel neki legalább egy jelképes összeget. (Én is kaptam a próbamunkámért díjazást, mert megfeleltem az elvárt kritériumoknak.) Ez csak a kettőtök közötti bizalmi kapcsolatot erősíti és valljuk be őszintén, az öreg motoros szövegírók nem fognak ingyen dolgozni.
- Minőségellenőrzés: a helyesírást, stílust, fogalmazási készséget és a feladatértelmezési képességeket illetően már az e-mailből, az önéletrajzból és a próbafeladatból is le tudod vonni a megfelelő következtetéseket. Ha nem vagy elégedett a kapott anyagokkal, hallgass a megérzésedre és engedd el a jelöltet.
Tovább is van, mondom még
Ezek azok a tippek és kritériumok, amiket szerintem mindenképpen építs be a szövegíród kiválasztási folyamatába. Illetve adnék még 2 plusz tippet.
Az első, hogy csak azért, mert nem szakirányú végzettséggel vagy háttérrel jelentkezik a szövegírói pozícióra, kapásból még ne vesd el a jelöltet. Végső soron úgysem a papír, hanem az íráskészség és más kvalitások számítanak, ezt pedig a próbamunka minősége és a meghatározott kritériumok betartása vagy be nem tartása fogja megmutatni.
A második: nem tudom eleget hangsúlyozni, hogy mennyire fontos az ügyfél – vagyis részedről – kellő részletességgel kitöltött brief! Számunkra szövegíróként ez az a mankó, amivel megismerünk téged, a termékedet/szolgáltatásodat, a cégedet, az ajánlatodat és a célközönségeidet. Többek között.
Ne spórold meg tehát azt az időt, amit a brief kitöltésére szánsz, mert ez az alapos szövegíró részéről is több körös megkeresést fog generálni. Nem az ő hibájából vagy értetlenségéből fakadóan, ha egyszer te nem végezted el a házi feladatot.
Most viszont lássuk a lényeget, amiért ez a cikk igazából megszületett:
Honnan fogod tudni, hogy jó szövegírót választottál?
Az alábbi felsorolásban a helyesírási, stilisztikai kritériumokkal, stílusérzékkel nem fogsz találkozni. A profi szövegírók esetében alapnak vettem ezeket a készségeket, hiszen nélkülük nem lehetnének szakmájuk legjobbjai.
De máris mutatom a többi ismérvet:
- Pontosság
Az egyik legfontosabb szempont, amit minden szövegírónak be kellene tartania az a szövegek leadási határideje. Előfordulhat, hogy valamiért megcsúszik hiszen emberből vagyunk mi is, de akkor tekinthetjük korrektnek a hozzáállását, ha ezt jelzi neked időben.
Megtörténhet egyébként az is, hogy menet közben merül fel részéről néhány, a feladattal kapcsolatos fontos kérdés, amit meg kell beszélnetek. Ez általában időbe telik, ilyenkor szerintem megengedhető némi rugalmasság, hiszen azért kérdez, hogy a te anyagodból is kihozza a legtöbbet.
2. Tehetség és szakmai felkészültség
Na igen, ez elég tág fogalom. Természetesen a jó íráskészség és egy minimális grafománia alapelvárásnak minősül. De vedd figyelembe azt is, hogy bizonyos területek is más-más féle-fajta íráskészséget kívánnak.
Más kritériumok alapján dolgozik egy újságíró, egy marketingszövegíró, reklámszövegíró vagy épp SEO szövegíró. De a könnyen érthető, jól magyarázó, figyelemfelkeltő elemek javarészt megtalálhatók bennük, míg az unalom messzire kerüli a szövegeiket.
Emellett viszont odafigyelnek olyan apróságokra, mint például a headline-ok, a tárgymezők és CTA-k figyelemfelkeltő, frappáns, egyben informatív megfogalmazása. Vagy a szövegek tagolása. Ha értenek a szakmájukhoz, akkor tudják, hogy 1-1 bekezdés akkor igazán hatékony, ha nem hosszabb 4-5 sornál.
Egyrészt a reszponzív design kialakítása miatt, hiszen a hosszabb szövegeknek is alkalmazkodniuk kell a különböző böngészők, illetve okoseszközök – PC, laptop, mobil, tablet stb. – optimális megjelenítéséhez és a maximális felhasználói/olvasói élményhez.
Másrészt a szem és az agy is jobban elfárad abban, ha ennél hosszabb szövegekkel találja szembe magát egy weboldalon vagy blogbejegyzésben. Emiatt viszont az olvasó könnyebben tovább görget.
Ha profi szövegíróval hozott össze az élet, akkor az írásain keresztül a szakmai hitelességedet is építi. Nem fél az alapos, önállóan végzett kutatómunkától és az információk szűréséről, ráadásul nem állít olyat, amit nem tud hitelt érdemlően alátámasztani. Ha említ egy tanulmányt, felmérést, kutatást vagy cikket a neked írt blogban, lábjegyzetben látod a tökéletesen behivatkozott forrásmegjelölést is.
Egy profi szövegíró tisztában van ezekkel a kritériumokkal és ennél még sokkal többel is.
3. Monotóniatűrés
Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy egy kreatív feladatkörhöz példának hoztuk fel a monotóniatűrést, pedig jellemzően ebben a szakmában is a monoton feladatok vannak többségében.
Még akkor is, ha például egy erotikus webáruháznak kell megírnia az ezredik cikket, a kutatómunka itt sem feltétlenül a pornófilmek nagyarányú nézését jelenti. Hanem a témához kapcsolódó tanulmányok, kutatások, felmérések és cikkek felkutatását, elolvasását, kijegyzetelését és a vázlatírást.
Aztán jöhet maga a fogalmazás, például arról, miért olyan népszerű a MILF-pornó, vagy mi az összefüggés a hüvelyszárazság, a túl nagy(!) méret és a síkosítás fontossága között. (Igen, mielőtt feltennéd a kérdést: többek között ilyen témákban is írtam már. 😊 )
4. Gondolkodik
Veled együtt, folyamatban, rendszerben.
Amikor egy jobb szövegíró megkapja a briefet – amiben ideális esetben a lehető legpontosabban megfogalmaztad a feladatokat, a kritériumokat, elvárásokat, körülírtad a célközönséget és az ajánlatod – biztosan lesz néhány kérdése, valamint a tapasztalatából adódóan akár ötlete is.
Éppen ezért ne vedd sértésnek, ha visszakérdez vagy előáll néhány saját ötlettel. Ez csak azt mutatja, hogy gondolkodik a munkán és a célja az, hogy a legjobb szöveget tegye le neked az asztalra.
Amennyiben egy rutinos rókáról beszélünk, látni fogja, hogy az adott anyagnak mi a célja, hova illeszkedik az adott kampányban / vásárlói útvonalban és a kampány hogyan viszonyul például a marketingstratégiádhoz. Ehhez mérten fog neked ötleteket, esetleg további tartalmakat és a tartalomterjesztéshez kapcsolódó javaslatokat adni.
5. Nyitott
A kérdésekre és kérdezésre, a kritikákra, a fejlődésre, az ötletekre, új kihívásokra
A jó szövegíró mer kérdezni, hiszen tudja, hogy a szövegeivel saját magáról állít ki bizonyítványt, ezért meg akar szerezni minden információt. Éppen ennyire nyitott a te kérdéseidre is, mert tisztában van azzal, hogy ami szövegírói szemüvegen át nézve neki evidens, neked nem feltétlenül ennyire evidens.
Ha tényleg elhivatott, szenvedélyes szövegírót találsz, ő maga fogja kérni a kritikádat és az utókövetési folyamat során meg fogja kérdezni, hogyan teljesítettek a szövegei. Hozták-e az általad elvártakat?
Ezzel a szövegíró is fontos információkhoz jut, hiszen látni fogja, hogy mely területeken érdemes kicsit políroznia a tudását és a jövőre vonatkozóan, milyen területeken lenne érdemes tovább fejlesztenie magát.
Ne csak olvasd a tanácsaimat, használd is őket ügyesen
Saját magamból kiindulva, szerintem a fentebb megadott 5 szempont az, amit meg kell figyelned a hirdetésedre jelentkező szövegíró jelöltekben, illetve az olyan szövegírással is foglalkozó tartalomfejlesztő ügynökségeknél, mint amilyen például a Kreatív Kontroll.
Arra készülj fel, hogy az együttműködésetek első pár napja olyan lesz, mint egy friss szerelmi kapcsolat: kell egy kis idő az összecsiszolódáshoz és egymás meg-, illetve kiismeréséhez. A hangsúly a folyamatos és pontos kommunikáción volt, van és lesz is. Ne ez legyen az a banánhéj, amin egy máskülönben gyümölcsöző kapcsolat elbukik.