Amikor elkezdtem tanulni a reklámszövegírást, akkor azt mondták nekem: „figyeld meg a hirdetéseket: nézz rá a plakátokra, lapozz bele az újságokba – a hirdetések 90%-a használhatatlan, soha nem ad el semmit.”
Azt hittem, hogy ez túlzás, ennyire nem lehet rossz a helyzet.
Ám ha végiglapozol egy tetszőleges újságot, akkor a saját szemeddel láthatod, hogy a hirdetések többsége valóban csapnivaló.
Ez pedig neked a legjobb hír, mert könnyedén legyőzheted őket. Megmutatom, hogy hogyan.
Miért „trükkös” formátum az újsághirdetés?
Marketingesként nagyon szerencsés korban vagyunk: szinte minden médiádat „pay-as-you-go” fizetési rendszerben vásárolod már (már ami online).
- A Facebook-hirdetésekért csak akkor fizetsz, ha lekattintották (legalábbis remélem, hogy van annyi eszed, hogy nem impresszióalapon veszed a reklámhelyeid többségét)
- Az AdWordsben és a displayhálózatokon is kattintásonként fizetsz.
- A YouTube-reklámjaidnál nézettség után fizetsz.
És ezzel a reklámhelyeid kb. 80%-át leírtam, a maradékban pedig (például) influencereknek fizetsz, PR-cikkeket vásárolsz vagy rendezvényen szponzorálsz.
Mindez áldás, mert minimális bekerülési költséggel már el tudsz indulni – később pedig mindig annyi médiát fizetsz ki, amennyit effektíve kihasználsz (azaz amit lekattintanak).
Ezzel szemben a hagyományos reklámformátumoknál előre csengetned kell – így az újsághirdetésedet is akkor hozzák le, ha előre kifizeted a reklámhelyet. Ez pedig azért kockázatos, mert a legelső hirdetésednél nem tudhatod, hogy a médium mennyire lesz hatékony (még akkor sem tudhatod, ha minden konkurensed ott hirdet: lehet, hogy nem mérik a hatékonyságot).
Másik komoly problémánk, hogy a mérés jóval trükkösebb (de nem megoldhatatlan).
Mindez azt jelenti, hogy újsághirdetéseket sokkal nagyobb gondossággal kell csinálnod, mint mondjuk egy Facebook-hirdetést, amit éjszaka fáradtan föladsz (és ha nem hatékony, akkor minimális veszteség után egyszerűen inaktiválod). Ebben a legtöbb marketinges a „nemszeretem” feladatot látja, mi viszont szeretjük a kihívásokat.
Hozzátenném, hogy aki olyat mond neked, hogy adott formátum halott, az egy kókler, akit üldözz el a házadból. Minden reklámformátummal képes vagy eladni (már ha az adott reklám valóban eljut a szempárokig) – mindössze arról van szó, hogy mennyire költséghatékonyan. Jelenleg a Facebook-hirdetés a médiamixek túlnyomó többségében mindig költséghatékonyabb lesz, mint a plakát – ez viszont nem jelenti azt, hogy plakátokon ne lehetne eladni. El lehet, csak nehezebb ugyanazt a hatékonyságot elérni, mint Facebookon.
Ne a listaárat fizesd, hanem a valódi eladási árat
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.