SEO projektek során gyakran tapasztalom, hogy ügyfelek értetlenül állnak a saját organikus pozíciójuk és teljesítményük előtt. Ez pedig részben abból fakad, hogy elmaradnak a versenytársakhoz képest. Ilyenkor ezek szoktak előjönni:
- „Megnéztem ebben és ebben az eszközben az oldalt, és nekünk például több linkünk van, mégis ő van előrébb. Miért?”
- „Nekünk sokkal jobb cikkeink vannak. Miért ők vannak előrébb?”
- „Mi sokkal gyakrabban publikálunk friss cikket, mégis ők szerepelnek jobban. Miért?”
Mégis mi az igazság ezekben az esetekben? Ebben a cikkben első körben ezt járjuk majd körbe. Utána pedig megnézzük a tartalmi optimalizálás szabályait és feltételeit.
A SEO alapjai
A keresőoptimalizálást 3 részre szoktuk osztani. Ezek közé tartozik a:
- Technikai SEO
- Tartalmi SEO
- Online PR, linképítés
Ezek egymással kölcsönhatásban vannak persze, de önállóan is értelmezni lehet őket. Vagyis külön silónként is azonosítani lehet őket.
A Technikai SEO azért felel, hogy a Google robotja meg tudja találni a tartalmat a crawling során. Utána pedig azt indexálni tudja. Ezt követően pedig a rangsoroló algoritmusa (ranking) dönti el, hogy hányadik helyen fogja kiszolgálni majd.
Vagyis a Google esetében ez a lépéssorozat:
- Crawling (felfedezés)
- Indexing (indexelés)
- Ranking (rangosorlás)
Mivel az első két lépés főleg technikai rész, ezért minden SEO projektet ezzel kell kezdeni. Technikailag az oldalt gatyába kell rázni. Ha ez megvan, akkor a másik két pillér (tartalmi és linkek) veszik át a szerepet.
Egy sematikus ábrán így néz ki a 3 pillér, amire a SEO épül.
Ezt követően meg kell nézni, hogy az egyes kategóriákban a többi versenytárs hogy szerepel. Itt pedig különböző mérőszámok alapján be lehet lőni, hogy „milyen erős a verseny” az adott területen. Ezt szimbolizálja a piros szaggatott vonal.
Értelemszerűen vannak olyan kifejezések, ahol ez a szint lényegesen magasabb. Ilyen például a banki hitelek piaca, sok webshop terméke, a receptoldalak, híroldalak vagy épp az orvosi és fogászati szolgáltatások is.
Aztán vannak olyan iparágak, területek, ahol ez a „versenyszint” alacsonyabban van. Ilyenek az elavult, vagy még fejlődés előtt álló iparágak. Ha például egy iparágban kevés cégnek van egyáltalán weboldala (pl. vidéki órások, éttermek, zsákos sittszállítással foglalkozó cégek, energiatanúsítvány-készítő kisebb mérnöki irodák stb.), akkor ott a verseny szintje is jóval alacsonyabb lesz. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a képzeletbeli piros szaggatott vonal sokkal lentebb helyezkedik el.
És ennek köszönhetően, amíg egy „banki hitel” témájú oldalnál akár több évbe is telhet, mire jó pozícióba kerülünk, addig egy SEO-ban nem kompetitív piacon akár heteken, hónapokon belül eredményt lehet elérni.
Az eredmény elérésének ideje persze függ attól is, hogy mi magunk hol állunk. Ezt ugyanezen az ábrán a zöld oszlopokkal ábrázoltam.
Itt azt tudjuk belőni, hogy nagyjából hol állunk a többi céghez képest. Itt pedig akár 1-1 versenytársat is meg lehet nézni, vagy egyfajta iparági átlagot is. Ezt az átlagot érdemes a SEO-ban legjobban teljesítő 4-5 cég alapján összerakni.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy:
- Megnézzük az adott témában, kifejezésekre ki a top 5 organikus találat a Google-ben
- Utána megnézzük, hogy milyen technikailag az oldaluk
- Milyen tartalmaik vannak?
- Milyen minőségű és mennyi linkjük van?
Ebből pedig kirajzolódik, hogy hol vagyunk lemaradva.