Belevágnál a keresőoptimalizálásba, de fogalmad sincs, hol kezdj hozzá? A SEO sokrétű és bonyolult folyamat, amire nem véletlenül épülnek teljes ügynökségek. Cikkünkben bemutatjuk a SEO alappilléreit, hogy mik a negatív SEO ismérvei és milyen hatással lehet ez a honlapodra, illetve kitérünk arra is, hogyan lehet jól csinálni a keresőoptimalizálást SEO ügynökséggel vagy anélkül.
A keresőoptimalizálás elengedhetetlen, de nem mindegy, hogy csinálod!
Azt nem vitathatjuk, hogy minden vállalkozásnak szüksége van egy hatékony marketing stratégiára üzleti céljainak elérése érdekében. Csakhogy a fizetett hirdetéseken túl ennek részét kell képezze a keresőoptimalizálás is. Ha nem foglalkozol a SEO-val ugyanis könnyen lemaradhatsz azoktól a versenytársaidtól, akik igen. Márpedig hosszú távon mindenkinek szüksége lesz erre az „ingyenes” forgalomnövelő technikára.
Egy keresőbarát honlap ugyanis azáltal, hogy a Google találati lista élén helyezkedik el, hozzájárul az organikus látogatók számának növeléséhez. Ehhez egyrészt meg kell felelnie a Google algoritmusainak is, másrészt azonban nem hagyhatjuk figyelmen a felhasználók igényeit sem. A SEO alappillérei ebben tudnak segíteni.
A SEO alappillérei
Technikai SEO
A technikai SEO a weboldal optimalizálásának egyik alapvető eleme, amely annak technikai aspektusaira összpontosít, hogy a keresőmotorok könnyebben indexeljék és rangsorolják azt. A technikai SEO alá tartozik az oldalsebesség optimalizálása, a HTTPS, vagyis biztonságos kapcsolat garantálása, az oldaltérkép, robots.txt fájl, valamint a strukturált adatok használata is. Érdemes az elsők között kezelni a 404-es hibákat és gondoskodni az URL struktúra optimalizálásáról. Csak, hogy néhány fontos lépést említsünk.
On-page SEO
Az on-page SEO, ahogy a neve is mutatja a weboldalon található tartalmak optimalizálását takarja. Ez a technikai SEO beállításokon túl már egy alapos kulcsszókutatást is igényel, ami alapján meghatározhatod, hogyan javíthatóak a meglévő tartalmaid, milyen címeket, alcímeket érdemes használnod, illetve milyen tartalmakat érdemes elkészítened, hogy honlapod előrébb kerüljön a találati listán. Fontos megjegyeznünk, hogy a kulcsszavak és szövegek esetében nemcsak azok mennyisége számít. (Habár a keresőoptimalizálás kezdetén még ez is elég volt.) Rendkívül fontos lett a tartalmak minősége is!
Egy jó tartalom válaszol a felhasználói kérdésekre, friss és naprakész információkat tartalmaz, logikusan felépített és jól olvasható. Emellett pedig tartalmazza a fő kulcsszót a H1 címben, valamint a fő kulcsszót és kiegészítő kulcsszavakat a további alcímekben és a szövegben belső és külső linkekkel kiegészítve.
Off-page SEO
Az off-page SEO a saját weboldaladon kívüli tényezőkre koncentrál, mert bizony ezek is jelentősen befolyásolhatják a keresőben elért helyezésed. Egyik hatékony eszköze például a linképítés, amihez a legtöbben már külső segítséget szoktak kérni. Egy megbízható SEO ügynökség például nemcsak a médiapartnerek elérésében, hanem a minőségi vendégcikkek elkészítésében is hasznos partner lehet.
A BP Digital például a keresőoptimalizálás mindhárom alappillérét lefedi szolgáltatásaival, így technikai SEO audittal, kulcsszókutatással, tartalomoptimalizálással vagy épp linképítéssel is képes támogatni weboldalad forgalmának növelését.
Hogyan ismerjük fel a negatív SEO-t?
A negatív SEO olyan módszerek és technikák összessége, amelyek rontják weboldalad találati listán elért helyezését. Ez fakadhat a versenytársak rosszindulatú támadásaiból vagy akár hozzá nem értésből is. Az alábbiakban bemutatjuk a negatív SEO fajtáit különös tekintettel a tudatlanságból eredőkre. Akár magadnak csinálod a keresőoptimalizálást, akár SEO ügynökséggel dolgozol együtt, ezekre fokozottan érdemes odafigyelned.
Rosszindulatú linképítés
Ez az egyik leggyakoribb, amibe belefuthatunk. Akkor beszélhetünk rosszindulatú linkekről, ha oldalunkra nagy mennyiségű, megbízhatatlan, rossz minőségű oldalról érkezik backlink. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, jó iránymutató lehet az oldalak DA értéke (domain authority), ami a weboldalak hitelességét és erősségét méri a keresőmotorok rangsorolása szempontjából. Mindig érdemes olyan oldalt választani, aminek a DA értéke magasabb, mint a te oldaladé. A Spam Score, vagyis az oldal telítettsége hirdetések szempontjából, illetve organikus forgalma is meghatározó lehet. A metrikákon túl azonban olyan „apróságok” is intő jelnek bizonyulhatnak, mint az impresszum hiánya.
Duplikált tartalmak
Duplikált tartalom lehet például egy vendégcikk, ami egynél több oldalon jelenik meg. Ez történhet pusztán költséghatékonysági célzattal is. Ha már fizettél a tartalomért, szeretnéd a legtöbbet kihozni belőle. Csakhogy a duplikált tartalmak nagyon károsak. Nemcsak a honlapod rangsorolásának csökkenését okozhatják, hanem akár Google büntetést is vonhatnak maguk után.
Hackelés
Nemcsak a cégóriások lehetnek kitéve ennek a veszélyforrásnak, hanem a kis- és középvállalatok is. A hackelés célja gyakran a weboldal megbízhatóságának csökkentése vagy adatlopás, ami egyaránt ronthatja a honlapoddal szembeni bizalmat a felhasználók szemében és helyezésedet a találati listákon.
Linkek eltávolítása
Egy SEO ügynökség meghatározott időközönként ellenőrzi az általa épített backlinkek minőségét és elérhetőségét. Vannak ugyanis olyan rosszindulatú személyek, akik vállalkozásod nevében kapcsolatba léphetnek a médiaportálokkal, hogy eltávolíttassák backlinkjeidet. Ezáltal jelentősen csökkentve hitelességed a keresőbotok szemében.
Hamis információ terjesztése
A hamis információ terjesztése magában foglalja a téves, félrevezető vagy rosszindulatú információk terjesztését egy adott weboldalról. Ez történhet rosszindulatú linképítéssel is vagy úgynevezett lejárató kampány keretében.
Rosszindulatú értékelések
Szintén szándékosságból fakadnak. Ha van az oldaladon visszajelző modul, vagy vállalkozásod rendelkezik Google Cégem profillal, esetleg közösségi média oldallal, a rosszindulatú személyek ezeket is támadhatják. A negatív értékelések, különösen, ha ezek rossz szándékból erednek, jelentősen rombolhatják a felhasználók vállalkozásodba vetett bizalmát.
Nem engedélyezett hotlinkek
A hotlinkek olyan linkek, amelyek más weboldalak tartalmát közvetlenül beágyazzák, anélkül, hogy a forrásoldal tulajdonosa, ebben az esetben te engedélyt adtál volna rá. Ez részben azért probléma, mert csökkenthetik az oldalad sebességét, másrészt a tartalmad SEO értékét is, hiszen a beérkező forgalom nem az eredeti oldalra mutat.
Hogyan csináld jól a keresőoptimalizálást?
A keresőoptimalizálás folyamatos és összetett folyamat, amely több különböző stratégia és technika összehangolását igényli. Az alábbi tippek segíthetnek abban, hogy hatékonyan optimalizáld a weboldaladat és javítsd annak pozícióját a találati listákon. Egyúttal hozzájárulnak a negatív SEO elleni védekezéshez is.
- Végezz kulcsszókutatást!
- Készíts minőségi tartalmakat!
- Végezd el a szükséges technikai SEO beállításokat!
- Használj külső- és belső linkeket oldaladon!
- Fordíts kellő figyelmet a metaleírások és címek megadására!
- Ne félj szakértőkre bízni a feladatokat!
Ha felismered a negatív SEO ismertetőjegyeit, és azokat a hibákat, amik károsak lehetnek oldalad keresőoptimalizálására, könnyebben elkerülheted és kijavíthatod őket. Ahogy fentebb említettük is, gyakran nem szándékos károkozásról van szó, egyszerűen a tapasztalat és a szükséges információk hiánya vezet negatív SEO-hoz. Ezeket a jeleket pedig nemcsak akkor érdemes időben észrevenni, ha saját munkavállalóid foglalkoznak a weboldalad keresőoptimalizálásával, hanem akkor is, ha ügynökséggel, SEO szakértővel dolgozol együtt.
Hogyan válassz megbízható SEO ügynökséget?
Nem kell neked mindenhez értened. Ha SEO ügynökségre bízod honlapod keresőoptimalizálását érthető, ha meg akarsz győződni róla, hogy jó kezekben lesz. Az ügynökség referenciái és esettanulmányai alapján kaphatsz egy hozzávetőleges képet az elért eredményeiről.
Az is sokat segíthet a döntésben, ha már rendelkeznek tapasztalattal az iparágadban, illetve átláthatóak a folyamataik és világos a kommunikációjuk akár a tárgyalási fázisban. Ha esetleg webshopod van, vagy felhasználóként szoktál online vásárolni, a vásárlói vélemények erejével is biztosan tisztában vagy. Ezek az ügyfelektől, vásárlóktól érkező visszajelzések döntik el sok esetben, hogy elköteleződsz-e egy szolgáltató iránt vagy sem. Ha sok a negatív vélemény egy ügynökségről, esetleg nincs egy sem, az gyanúra adhat okot.
A kritikával önmagában ugyanis nincs probléma, de ha úgy kezelik, hogy egyszerűen törlik, vagy figyelmen kívül hagyják, nem túl jó előjel a közös együttműködésre nézve.
Végül, de nem utolsó sorban persze az anyagiak is fontos szerepet játszanak. Ne felejtsd el azonban, hogy az alacsony ár nem minden! A hozott eredmények gyakran megérik a nagyobb befektetést is, de legalábbis ár-érték arányban kifizetődő megoldást érdemes választani.
Bízunk benne, hogy hasznosnak találtad cikkünket a SEO és a negatív SEO felismerésével kapcsolatban. Akár saját magadnak végzed a keresőoptimalizálást, akár ügynökséggel dolgozol együtt az érintett folyamatokon, mindenképp hasznos lehet ezeknek az alapfogalmaknak az ismerete.
Show More