Kínban vagy, mert küldenél hírlevelet, de nincs listád?
Hát most lesz, mert megmutatom, mivel építheted fel. Rengeteg példával végigmegyünk az összes változaton, és garantálom, hogy mire a lista végére érsz, legalább 5 olyan csalitermék alakul majd a fejedben, ami remekül megfogja a közönségedet.
Figyelem: nagyon hosszú és részletes cikk következik.
Hogy pontosan mi is a csali, arról Zoli egy kiváló és részletes cikket írt már 2 évvel ezelőtt – ha fogalmi tisztázásra van szükséged, akkor ezzel kezdj, aztán térj vissza ehhez a cikkhez.
E cikk megírására két dolog ihletett. Egyrészt még nem volt olyan átfogó listánk, melyen tényleg mindenki találhat ötletet arra, hogy milyen csalival álljon neki a listaépítésnek, lead nurturingnek vagy éppen aktiválásnak. (Egy éve volt egy rövidebb cikkünk, de most tényleg csak akkor akartam felállni a laptop elől, ha már nem tudok mit a listára tenni.)
A másik okom, hogy az elmúlt napokban több levélváltásom is volt olyan ügyfelekkel, akiknek hírlevélre van szükségük, de amikor rákérdeztem, van-e csalitermék, némi zavart észleltem – sokan vannak, akik nem tudják elképzelni, az ő vállalkozásuk mit ajánlhatna fel csaliként.
Most tehát egy régi adósságot pótlunk.
Egy kis disclaimer a listához: széthúzhattam volna száz-kétszáz elemre is, de nem látom értelmét annak, hogy külön kezeljek például PDF-ben letölthető esettanulmányokat, riportokat, előrejelzéseket és így tovább. Ahol ilyen apró eltérések vannak, ott inkább felsorolom, milyen mutációk lehetségesek az adott formátumban – te pedig a saját üzletedre szabhatod az ötletet.
A csalitermék nem csak termék lehet
Csalóka a magyar megnevezés, meggyőződésem, hogy éppen ez okozza a fogalomzavart – a leadmágnes (lead magnet) sokkal inkább kedvemre való.
Ahogy azt látni fogod, nem kell ahhoz fizikai, de még csak virtuális termék sem, hogy abból leadmágnes legyen. Egyszerűen magát az exkluzivitást, egy ígéretet, egy várólistát is leadmágnessé tehetsz. Ha a csalitermékről a repiajándékok jutnak eszedbe, ezen a ponton értelemszerűen ezt el kell felejtened.
Mire használd ezeket a csalikat?
Amire csak akarod. A legáltalánosabb rendeltetésük a listaépítés, az új leadek megszerzése. Nálunk is erre szolgál például az e-könyv, a checklistek, a tréningoldalunkon látható feliratkozóform vagy éppen a konferenciákra kivitt Kontent magazin.
De a csali rengeteg minden másra is alkalmas. Például arra, hogy egy rossz, régen használt, hideg listát aktiválj azzal, hogy valami értékeset ajánlasz fel a már meglévő, csak éppen elhanyagolt feliratkozóidnak.
Használhatod arra, hogy evangelistákat nevelj, hogy kényeztesd a törzsközönséged az exkluzivitás érzésével, különleges, csak nekik szóló ajánlatokkal. Szegmentálhatod is őket egy csalival – ha állateledeleket árulsz a boltodban, és egy kifejezetten kutyásoknak szóló csalit készítesz, akkor az ezen lead mágnest letöltőkből új szegmenst hozhatsz létre (értelemszerűen a kutyásokat).
Használhatod arra, hogy egy frissen bevezetendő terméket hatékonyabban értékesíts, hogy előre felkeltsd iránta az érdeklődést.
Lássuk, milyen lead magnetek közül választhatsz.
Online tartalmak
1. A hírleveled
Maga a hírlevél is lehet csali, akkor viszont nagyon kell arra figyelned, hogy milyen tartalmakat küldesz. A levelekben küldött tartalomnak relevánsnak, minőséginek, valóban értékesnek kell lennie.
A Copywriter Café alapítója, Steve Roller például rendszeresen olyan leveleket küld, amelyek önmagukban is értéket adnak: komplett eszmefuttatásokat, tippeket, sztorikat oszt meg. Természetes, hogy szerepel bennük ajánlat – átkattinthatunk letölthető guide-ra vagy éppen feliratkozhatunk a belső csoportba –, de a levelek ettől függetlenül, önmagukban is értékesek, inspirálóak. Ez itt lent egyetlen levele, más blogbejegyzésekbe sem fektet ennyi energiát:
Milyen értéket adhatsz át levélben?
- Tippek egy adott termék használatához.
- Útmutatók.
- Tippek az ideális termék vagy szolgáltatás megtalálásához (az ügyfélre és a problémára fókuszálva, nem a termékre!).
- Történetek, amelyek hasznosak lehetnek (hogyan küzdöttél le egy olyan problémát, ami a közönségednek is megvan?).
- Értesítések közelgő releváns eseményekről (szakmai találkozók, meetupok, konferenciák, szabadidős programok stb.).
2. Checklist
A letölthető checklist egy nagyszerű eszköz – nekünk 8 checklistünk van (vagy ahogy Balázs szereti írni: csekklista), tartalomkészítésen belül szerintem már csak checklist checklistünk nincs.
Miről készíthetsz checklistet? Szinte bármiről:
- Hogyan szigeteld a házad?
- Hogyan bolhátlanítsd a kutyád?
- Hogyan írj blogbejegyzést?
- Hogyan készülj fel egy utazásra?
(Mindegyiknél X lépésben gondolkozz.)
Ha nem tudsz 5 percen belül a saját területeden legalább két-három ötletet mondani egy ilyen listára, azt kell mondjam, hogy nem értesz eléggé a szakmádhoz.
A listát elérhetővé teheted blogbejegyzésben vagy külön mikrosite-on is, de én inkább azt javaslom, készíts belőle egy letölthető, PDF-es változatot – ezért cserébe már simán elkérheted az e-mail-címet.
Ez a checklist egy korábbi zárt anyagból készült, és egy teljesen új szegmenst kezdtünk építeni vele. Ez a rendkívül csúnya oldal stabilan 40% fölött konvertál.
Ha gondolod, akár le is töltheted ezt a checklistet itt alább:
[msz_checklist_59_urlap title="59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez" body="Nem az számít, hogy elvileg és más piacon mi működik, hanem az, hogy a te listádon a te hírleveidben mi adja el a te termékeidet. Viszont az alábbi lista azonnal megnöveli a hatékonyságodat. Hová küldhetem?" notice="*A csekklista megrendelésével egyben elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket fogadj a marketingszoveg.comtól. A további e-mailekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Adatkezelőként a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH-61059/2012. számon tart nyilván minket." image="https://www.
3. E-könyv
Egy e-könyv megírása nem igényel nagy energiabefektetést. Válassz egy olyan témát, amiről van elegendő gondolatod mondjuk 10 oldalra – egy főiskolai dolgozat terjedelménél nagyobban nem kell gondolkodnod, csak legyen értékes, ne bullshitekkel tömd tele.
Legelső csalitermékünk a céges blogolásról szóló e-book, szinte passzívan építettünk vele egy több ezres, minőségi listát. Itt letöltheted
Az elkészítésről nem is írnék most részleteiben, hiszen készítettünk már erről egy checklistet.
4. Oktatóvideó
Sőt legyen egy egész videósorozat! Ez készülhet önálló termékként vagy tartalommutációként is.
Ha önálló termék, akkor valamilyen korábban részleteiben ki nem fejtett témára lesz szükséged, ami jól fogyasztható videón. A videókészítésről Viktor cikkeiből tájékozódhatsz, kezdd például ezzel a checklisttel. (Ugye mondtam, hogy sok checklistünk van.)
Mutálhatod egy korábbi prezentációd, előadásodat is – például ha előadtál egy tréningen vagy konferencián, és többé már nem szándékozod élő közönség előtt felhasználni ugyanazt az előadást.
Ilyenkor nem megy veszendőbe, egyszerűen mutálod. Biztos lehetsz benne, hogy ha korábban pozitív fogadtatása volt, lesz közönséged rá. (Ráadásul eladhatod exkluzív tartalomként: „ha korábban lemaradtál, most te is felzárkózhatsz, mert ennyire jó fejek vagyunk”.)
Lehet a videód egy szemléltetőeszköz, használati útmutató is, vizuális guide, amely vagy egy terméket segít jobban, hatékonyabban (esetleg szokatlan módon) használni, vagy egy általánosabb probléma okainak feltárását, több lehetséges megoldást mutatja meg.
Azt hinnéd például, hogy a duguláselhárítás dögunalmas téma, én mégis 300 cikket írtam már róla – és ezek jó részét össze lehetett szedni egy video guide-ban, ahol pörgősen bemutatjuk, hogyan lehet szakember segítsége nélkül is vagy tizenötféleképpen megoldani ezt a kellemetlenséget.
Kérdés, hogy mekkora a büdzséd és mekkora energiát tudsz mindebbe fektetni – alapesetben nem kell más egy értékes videóhoz, mint egy csendes, de jól világított szoba, egy jobb minőségű telefon és egy szkript.
A HubSpot akadémiáját a YouTube-ra feltöltött videókkal igyekszik eladni: ezek teljes értékű leckék, de csak apró részei az egész online képzésnek.
5. Webinár
Az élő online videós tartalom elképesztően jól működik. Eseményként reklámozhatod, és regisztrációt kérhetsz érte cserébe – nyilván a hely nem limitált, de megteheted, hogy a webinár pontos idejét, elérhetőségét adod meg e-mail-címért cserébe.
Én úgy átlag heti kétszer kapok meghívót valamilyen webinárra, és ezek még csak az online marketing piac legerősebb szereplői:
A webinárcsaliról bővebben olvashatsz ebben a tavalyi cikkben.
6. Infografika
De nem mindegy, hogy milyen. Egy egyszerűbb infografika egyszerűen nem ad annyi értéket, amennyiért cserébe elérhetőséget kérhetnél, olyasmire van tehát szükséged, ami igényesebb, komplexebb, egyedi tartalmat mutat be.
Készíthetsz útmutatót, prezentálhatod egy saját kutatásod eredményeit ilyen formában (erről mindjárt bővebben), de valamilyen általánosabb témát is feldolgozhatsz.
Tavalyelőtt például egy e-cigarettákat árusító ügyfélnek az e-cigarettázás etikettjéről készítettem egy infografikaszerűséget – ezt nem bonyolítottuk túl, ahogy láthatod, de egy alaposabb, részletesebb grafikával megpróbálhattunk volna legalább mailcímet kérni cserébe.
Ilyen anyagod lehetne neked is.
7. Esettanulmány
Amikor valakinek a szolgáltatásodat írod le, milyen példát hozol fel legszívesebben? Nyilván valamilyen kiemelkedően sikeres projektet, egy pozitív ügyféltörténetet, egy kiemelkedően jó testimonialt. Ezek ideális alanyai egy esettanulmánynak.
De miért értékes ez a közönséged számára?
Ötleteket láthatnak arra, hogyan kell a termékedet vagy szolgáltatásodat használni, illetve milyen egyéb, kiegészítő megoldások léteznek, amelyekkel ők maguk sikeresebbek lehetnek.
Lehet nagy bukások története is (mint ahogy itt láthatod), amiből megtanulhatják, hogyan kerüljék el a hibákat, a leggyakoribb buktatókat.
Egy ilyen esettanulmányt egy egyszerű feliratkozó form mögé rejthetsz, majd kiküldheted e-mailben az adatokért cserébe.
Ezt az esettanulmányt kínáló (és közben a Quipet promózó) levelet a szövegezése miatt is imádom.
8. Saját kutatás
Az adatalapú tartalomkészítés szépsége, hogy az eredménye számtalan célra gyönyörűen felhasználható. Az egyik legcsodálatosabb, hogy ingyen bekerülhetsz vele a sajtóba (lásd a Trivago esettanulmányát, amelyet a Digital Marketing World Forumról hoztam haza), de készíthetsz belőle egy letölthető jelentést is.
Egy sor olyan brandet követek az online marketing különféle területein, akik legalábbis havi rendszerességgel adnak ki saját kutatásokat, felméréseket, jelentéseket, és rengeteg esetben meg is fognak ezzel (a Kontent Pubban is rendszeresen beolvassuk hírként a jelentések eredményeit). Érzem a késztetést, hogy lépést kell tartanom a szakmával, vagy éppen csak olyasmit vizsgálnak, amire kíváncsi vagyok – nem számít. A legtöbbjét éppen azért követem, mert egyszer már töltöttem le tőlük white papert vagy riportot.
A Searchmetrics például egy rakás adatot kér egyetlen white paperért cserébe. Nem szégyellősek, hiszen a szakértői brandjük stabil, a tanulmányhoz pedig egy komplett dedikált landing page-et készítettek.
Nem csak új lista építésére jó ez: meglévő listádról is további információkat gyűjthetsz azzal, hogy plusz adatokat kérsz a letöltésért cserébe, így a jövőben hatékonyabban szegmentálhatsz.
9. Prezentáció
Ahogy az oktatóvideónál is írtam: ha előadsz valahol, abból nem csak akkor és ott húzhatsz hasznot. Utólag elérhetővé teheted az előadásodat, ezért a hallgatóságból valószínűleg sokan hálásak lesznek. (Én például adott esetben biztosan: úgy heti egy szakmai konferencián veszek részt, szinte mindről közvetítek, legalábbis jegyzetelek, és hatalmas könnyebbség, ha megvannak a diák.)
Megteheted persze azt is, hogy egyszerűen feltöltöd SlideShare-re a prezit, de akár csaliterméket is készíthetsz belőle: egyszerűen feliratkozáshoz kötöd, utólag levélben küldöd ki vagy hozzáférést adsz a fájlhoz a szervereden.
Az előadás végén mutass egy nagyon rövid és egyszerű linket, vagy akár kérd meg a szervezőket, hogy ezt küldjék el a résztvevőknek: itt adhatják meg a címet, amiért cserébe és amin keresztül megadod az elérést.
Ha számos ilyen prezentációd összegyűlt már, egy szép gyűjteményt is készíthetsz egy zárolt adatbázisban vagy rejtett mikroszájton, ahová ugyanígy adhatsz hozzáférést egy címért cserébe.
De megteheted azt is, hogy egy rendezvényt követően plusz adatokért vagy éppen egy értékelésért cserébe adod oda a slide-okat.
10. Zárt tartalom
Bizonyos tartalmak megtekintését az oldaladon, blogon elrejtheted – mint ahogy mi is tesszük itt a blogon. Persze mi előfizetős rendszerben működünk, de ha van egy-két különösen értékes bejegyzésed vagy útmutatód, ezeknek dedikált oldalt készíthetsz, amelyhez mailben küldöd el a jelszót vagy a hozzáférést.
Ugyanígy elzárhatsz valamilyen adatbázist például, ahonnan több tartalmat vagy akár szoftvert, eszközöket tölthetnek le a feliratkozók.
Persze kell valamilyen ösztönzés, meg kell mutatnod, hogy mi rejlik a zár mögött. Nálunk éppen ezért érhető el még az előfizetős cikkeknek is a fele-harmada nyilvánosan.
11. Tutorial, útmutató
Egy termék vagy szolgáltatás használatáról, egy probléma megoldásáról, de szerintem bátran idevehetjük a sok helyen külön típusként szereplő recepteket is.
A lényeg, hogy elmagyarázol valamit a közönségednek, hiszen a történetükben te vagy a guide (ugye olvastad a storytelling alapszabályairól szóló bejegyzésünket?), te csak fegyvert adsz a kezükbe, hogy megküzdjenek a problémával és hősökké válhassanak.
Néhány éve külön applikációt töltöttem le a nyakkendőkötéshez, és azóta is elképesztően hálás vagyok azoknak, akik tervezték. Csak azt sajnálom, hogy ezt az applikációt nem egy olyan cég csinálta, mint a MrSale.
A How to Tie a Tie régi kedvencem.
12. Podcast
Egy podcastet elkészíteni viszonylag egyszerű – hogy mennyire, arról a részleteket ebben a cikkben találod meg.
Leülsz, szakértőként beszélgetsz, a lényeg, hogy ez legyen értékes és szórakoztató. Terjeszd a podcastet minél szélesebb körben – nem feltétlenül kell adatokat kérned érte, ez az eszköz a közönségépítésben igazán hatékony. Tereld ezt a közönséget zárt csoportba vagy a weboldaladra, ahol egy másik csalival célozd be őket.
13. Interjú
Kutasd le, hogy ki az a személy, akinek a véleményére a célközönséged kíváncsi lehet – iparági szakértő, véleményvezér vagy akár celeb is lehet. Készíts vele egy érdekes interjút, itt találod ehhez az útmutatódat.
Jó példa erre, amit egy piacon még ismeretlen marketingkönyvszerző csinált: új könyvéhez számos szakértővel készített interjút, köztük a mi Balázsunkkal is, majd meghirdette, hogy az első pár száz megrendelő a könyv mellé ezeket az interjúkat is megkapja. Plusz tartalom, jól hirdethető, később is felhasználható, még legitimálja is a terméket, hogy egy sor szakértővel készült interjú az apropóján.
A mi Balázsunk ezt az interjút megosztotta az előfizetők csoportjában. Bizony megéri előfizetőnek lenni. – A mi Balázsunk.
14. Ingyen fejezet
Írtál egy könyvet, e-könyvet, vagy akár csak egy nagyon hosszú, hasznos blogbejegyzést? Tégy közzé egy ingyenes fejezetet vagy a blogbejegyzés egy részét – előfizetéses modellünknél mi is ezt csináljuk.
Figyeld meg, hogy az előfizetőknek szánt cikkeknek is általában legalább a harmada nyilvános. Az eleje mindig a csali, ahol felkeltjük az érdeklődést, bemutatjuk a problémát, meggyőzzük az olvasót arról, hogy valódi megoldásokat tudunk mutatni erre (sokszor még meg is mutatunk belőlük párat), és csak a többit rejtjük el.
Könyvnél ez ugyanígy működik – George R. R. Martin például lehet, hogy csak akkor készül el a Winds of Winterrel, amikor az HBO már rég végzett a sorozattal, de mivel rendszeresen posztol fejezeteket a készülő könyvből, az ezeket követő, a könyveket is szerető rajongók érdeklődését bizonyosan fenn képes tartani.
Nem mellesleg ezzel a mintával a vásárló meg is győződhet arról, hogy nem bóvlit vesz: látja, hogy tényleg minőségi az áru.
Ennél egyszerűbb nem létezik: ha szeretnél a könyv megjelenéséig még beleolvasni, adj egy címet és szólunk. Meg persze akkor is, ha végre megveheted vagy más releváns terméket hoznánk ki...
Interaktív csalik
15. „Eszközök”
Ingyenesen letölthető és használható szoftverek, melyek konkrét problémák megoldásában segítenek. Ide sorolnám például a blogolást segítő eszközök nagy részét, melyeket ebben a cikkben gyűjtöttünk össze.
Egy ingyenes szoftverrel többféleképpen is eladhatsz. Ha csak ennyi kell, hát rakhatsz bele reklámokat, de ezt nem javasolnám. De lehet, hogy az ingyenes változat csak korlátozott funkcionalitással bír, és a teljesebb élményért már pénzt kérhetsz. Lehet, hogy egy olyan problémát segíthetsz felderíteni, amit egy szolgáltatásod képes megoldani.
Erre épülnek a freemium modellben működő szoftverek: a csali náluk a nagyon könnyű és ingyenes regisztráció. Náluk a legkomolyabb kihívás nem a regisztráció elérése, hanem az, hogy az ügyfélkör aktívan használja a cuccot.
Légy kreatív: gondolj arra, hogy milyen számodra releváns tevékenységeket végeznek nap mint nap azoknál a cégeknél azok a felhasználók, akik potenciális ügyfeleid lehetnek, és találd ki, hogyan segíthetsz nekik – és hogy lesz ebből profitod.
Ilyen a mi olvashatóságmérőnk, amely megmutatja, megfelelő-e az oldalad szövegezése.
16. Teszt
Nem hiszem, hogy nagyon ki kell fejtenem. Gondolj csak a neten elérhető intelligenciatesztekre, amelyek szinte mind elkérik a végén a címedet, hogy az eredményt megkapd.
A trükk egyszerű: lehet, hogy tökéletesen haszontalan az eredmény, lehet, hogy csak poén, szórakozásból töltik ki, de ha egyszer már 5-10 percet rááldoztál arra, hogy megtudd, mi az indián neved, akkor úgy fogod érezni, túl sokat fektettél ebbe, hogy végül ne tudd meg az eredményt. Így az e-mail-címed megadása kisebb árnak fog tűnni.
De jó célzással jóval magasabb ára is lehet egy tesztnek. Mi tavaly év végén egy három egyszerű kérdésből álló tesztet futtattunk, és aki helyesen válaszolt, annak megengedtük, hogy egy hónapos próbaidőszakra regisztráljon erre a blogra. Így keltettük az exkluzivitás érzését, méghozzá remek eredményekkel.
Az Infusionsoft is jól csinálja: arra játszanak, hogy megmutasd, te bizony okosabb, eredményesebb vagy másoknál.
(Mellesleg a rakd össze magadnak típusú termékek a webáruházakban ugyanezen elv mentén működnek: ha négy órán keresztül tervezted 3D-ben az álomkonyhádat az IKEA applikációjában, hülye leszel nem onnan rendelni legalább pár bútort. Én a Sims fejlesztői helyében is simán beszálltam volna a lakberendezési üzletbe, hogy a játékosok a való életben is birtokolhassák a játékban látott bútorokat, amikkel berendezték virtuális életüket.)
17. Kalkulátor
Mennyi kutyaeledelt adj a kedvencednek? Mikor érdemes gumiabroncsot cserélned? Ha kiváltod a lakáshiteled, mennyi pénzt spórolhatsz meg tíz év alatt?
Biztosra veszem, hogy ki tudsz találni a saját területeden egy hasonló kérdést, egy több változós számítást, aminek a megválaszolása hasznos lehet a vásárlóid számára. Lehet ez olyan is, amin egyébként nem gondolkodnak, legfeljebb alkalomadtán megkérdezik egy szakitól – ám ha adsz egy azonnal megoldást, szívesen fogadják.
A használatát kötheted e-mail-cím megadásához, de jobb, ha az eredményért cserébe kérsz elérhetőséget, feltéve, hogy egy komplexebb eredményt küldesz el. Ha mondjuk azt számíthatják ki nálad, mikor érdemes abroncsot vagy bármi mást cserélni, elkérheted a címet azért, hogy időben emlékeztesd is őket, így nem csak információt adsz, hanem plusz szívességet is teszel. (Ugye a végcél az, hogy maga a marketing értéket adjon az ügyfelednek.)
Egy ilyen kalkulátort egy programozó egyszerűen és gyorsan elkészít neked, ha elmondod neki, mit és hogyan kell kiszámítani vele. Minimális befektetést igényel.
A HubSpot ROI-kalkulátora azt mutatja meg, hogy ha elkezded használni a szolgáltatásukat, mekkora növekedésre számíthatsz és mennyire éri ez meg pontosan. Az elkészült jelentést persze meg is oszthatod.
Az ion interactive eszköze is hasonló elven működik: megmutatja a potenciálod, majd felajánlja, hogy használd az ő stratégiatervezőjüket.
18. Generátor
A generátorokat imádják a felhasználók. Persze nem a Coelho-generátorra gondolok, bár ez is jó példa lehetne. De még jobb a HubSpot címgenerátora. Megadsz pár paramétert, és egy azonnal használható ötletet kapsz érte cserébe. (Bár ők nem használják csaliként.)
Hogyan lehet ez csali? Egyrészt az oldaladra hozza a látogatót, ez már eleve jó. De a címét is elkérheted – a HubSpot generátora például megkérdezhetné, hogy a megadott paraméterekre szeretnél-e heti egyszer automatikusan új ötleteket kapni.
A lefejlesztése nem különösebben bonyolult, inkább a mögöttes tartalom az, amibe komolyabb energiát kell fektetned. De mivel rendkívül hatékonyan célközönségre szabható és kiválóan terjeszthető, népszerű formátum, jó eséllyel ez is megéri.
19. Spreadsheet
Egy komplexebb eszköz, és szinte bármilyen célra mutálhatod.
Készíthetsz olyat, amely a kiadásokat segít követni, a projektmenedzsmentet teszi könnyebbé vagy éppen a marketingkampányok megtérülését segít mérni.
Itt nem kérdőívről beszélünk, inkább a statisztikai és analitikai funkciói hasznosak egy ilyen kis alapeszköznek. Ha van egy jól működő cégen belüli spreadsheeted, máris készíthetsz belőle egy sablonváltozatot, amelyhez feliratkozásért cserébe hozzáférhetnek az ügyfelek, partnerek, viszonteladók.
De ide tartoznak az úgynevezett swipe file-ok is, mint például a Digital Marketeré:
Nyamm-nyamm!
20. Applikáció
Elmondani sem tudom, mennyire hasznos lehet neked egy applikáció. Az itt felsorolt interaktív és letölthető csalik mindegyikét egyesítheted benne, tartalmat szolgáltathatsz, értékesítési csatornaként is használhatod, és ami a legjobb (szerintem): push üzeneteket küldhetsz vele.
Nyilván komolyabb befektetést igényel, legalábbis ha minőségi appot akarsz magadnak, de ha képes vagy jól eladni, a célközönségedhez széles körben eljuttatni, akkor nyert ügyed van. (Ez a neheze: elérni, hogy valóban letöltsék.)
Megkapod a kontaktinformációkat is, ehhez csak egy nagyon egyszerű regisztrációs lépésre van szükséged – még az sem kell, hogy kitöltsön bármit a felhasználó, hiszen akár a Facebook- vagy Google-profillal is beléptetheted, és onnan behúzhatod a szükséges információkat az adatbázisba.
A mi első appunk a Kontent Pub, ahol podcasteket és cikkeket hallgathattok meg.
Stay tuned, az előfizetők hamarosan tesztelhetik!
Print csalik
21. Magazin
Számtalan példát hozhatnék, természetesen a Kontent a legkézenfekvőbb. Kiválóan működő csalitermékként használjuk: magunkkal visszük a konferenciákra, ahol egy e-mail-címért cserébe ingyen adjuk.
A Kontent kiadása nem olcsó, de előfizetőink is vannak – csalitermékként új közönségek megszólítására, új leadek behozására használjuk.
Szoktuk mondani: ez egy olyan szórólap, amiért az emberek konkrétan fizetnek. Rengeteg munkánk is van benne, szakmai ismertetőcikkeket, esettanulmányokat, világhírű szakértőkkel készített interjúkat rakunk bele, prémium minőségben adjuk ki, még kézbe venni is kellemes élmény.
És rendkívül menő.
Egyébként jellemzően egy szórólapot kapnak tőlünk a résztvevők a welcome-csomagban, erre írhatják rá az e-mail-címüket és adhatják le a standnál magazinért cserébe, de egy névjegyért is adunk egy példányt.
Hidd el, magazint kiadni megéri, mert nemcsak csaliterméknek tökéletes, hanem a szakértői státuszodat is erősíti a piacon, minden szempontból előnyös, és egy közepes méretű vállalkozás már bőven megengedheti magának. Olvass csak bele a Kontent III. évfolyamának 3. számába, ebben közöltem egy körképet a hazai üzleti magazinokról – mint kiderült, 300-400 ezer forintos büdzséből már egy minőségi kiadványt készíthetsz el. Kis szerencsével a beérkező leadekkel meg is térül az ára, hosszú élettartammal számolva pedig sokszorosan is.
22. Naptár
Akár kinyomtatható, de ha megéri, fizikailag is létező, postázható naptár. Mondjuk arról, hogy mikor vannak egy évben releváns események, de beszélhetünk kitölthető tartalomnaptárról is.
A maguk által kitölthető típusok leadszerzésre használhatók inkább – azt hiszem, magam is akkor adtam meg az elérhetőségeim a HubSpotnak, amikor letöltöttem tőlük egy tartalomnaptárat.
Az előre kitöltött naptárak, amiket kipostázol, inkább a leadgondozásra, törzsvásárlóid kényeztetésére jók. Jelzed, hogy törődsz velük, egy kis plusz kedvességgel könnyebbé teheted az életüket.
A ThriveHive kinyomtatható naptára is remek példa, vagy akár a Content Marketing Institute printben érkezett naptára, amely tavaly lógott az iroda falán, és folyton tudtuk ennek hála, mikor jönnek ki az új negyedéves jelentéseik.
De mi is adtunk már ki event naptárat: ez a Kontent mellé járt, és persze szépen be voltak jelölve a saját tréningjeink is.
23. Kinyomtatható minta
Amit kinyomtathat és kitölthet akár saját maga is: tanulókártyák, egyszerű bevásárlólista, to-do-lista és így tovább. A lényeg az, hogy valamilyen releváns tevékenység végzését könnyebbé tedd a számára.
Nem igényel sok energiabefektetést a részedről, csak a jó ötletet kell megtalálni – minimális írás és grafikusi munka után máris van egy jó sablonod, amit leadmágnesként használhatsz. Jól használható lehet kisebb, aktív közösségeknél, mondjuk Facebook-csoportokban terjesztve.
Egyébként Zoli és Balázs sokat jár konzultációkra ügyfelekhez, és azt látják, hogy minden ügyfél kirakosgatja a parafatáblára a kinyomtatott naptárakat, útmutatókat és egyebeket.
Személyes
24. Személyre szabott ajánlat
A kalkulátorhoz hasonló eszköz: bekérsz egy rakás adatot, majd ez alapján egy személyre szabott megoldást küldesz vissza, ami adott esetben már akár salesajánlat is lehet, konkrét terméket tartalmazhat.
Automatizálhatod is a folyamatot a megadott paraméterek mentén, ha viszont nagy értékű terméked van, érdemesebb valóban személyesen elkészítened azt, mert így már megéri az energiabefektetés.
Kisebb értékű terméknél el tudom képzelni például, hogy egy barkácsboltnál beállítod egy formban, milyen jellegű munkát végeznél, milyen jellegű anyagokkal kell dolgoznod, mekkora büdzséd van az adott projektre, és válaszként meg is kapsz egy komplett csomagajánlatot.
25. Konzultáció
Csakis akkor éri meg, ha biztos vagy benne, hogy a beérkező leadek nagy értékben rendelnek, vásárolnak majd tőled később.
Alapos előszűrés szükséges, ha ingyen konzultációt ajánlasz: mindazokat, akik szándékaik alapján nem tartoznak a DO vagy CARE klaszterekbe, el kell térítened.
Vedd figyelembe azt is, hogy egy ingyenes vagy olcsó konzultáció soha nem lesz olyan értékes az ügyfélnek, mint egy nagyobb értékű – még akkor sem, ha ugyanazt mondod el. Ha 10 000 Ft-ért javaslunk neked egy király és biztosan működő stratégiát, akkor majd valamikor megcsinálod (tehát soha). Ha a konzultációért elkérek 200 000 Ft-ot, és ugyanazt a stratégiát elmondom, akkor mindent megcsinálsz.
Ezt könnyen megteheted, ha előzetesen bekérsz néhány fontos információt – mondjuk a cég méretéről, a kérdéses probléma jellegéről és így tovább. Azt is megteheted, hogy egy kalkulátorral kötöd egybe, és csakis az adott kritériumoknak megfelelő kitöltőknek ajánlod fel egyáltalán a konzultációt. (Tehát lead scoringot végzel.)
A konzultáció, ha ingyenes, elsősorban a szaktekintélyed megerősítésére szolgál, szakmai státuszodat betonozza be a lead szemében: személyesen győződhet meg a hozzáértésedről. Nem is kell ajánlanod neki semmit: ha olyasmire lesz szüksége, amit árulsz (termék, szolgáltatás, kivitelezés, bármi), jó eséllyel már ott helyben ajánlatot kér CTA nélkül is.
26. Esemény, rendezvény
Ilyen lehet például egy meetup, egy nyílt nap, egy konferencia vagy akár egy workshop. A különbség a legtöbb csalitermékkel szemben az, hogy az ilyen típusú csaliért a legtöbb esetben bátran kérhetsz akár pénzt is.
A mi meetupjaink például eleinte ráfizetésesek voltak, befektetésként fogtuk fel. Az elsőt még csak 50 emberrel rendeztük meg – később emeltünk az áron, de mivel három szakmai előadást adunk le beteges maximalizmussal, ez egyáltalán nem csökkentette a részvételi kedvet, sőt.
A legutóbbi meetupra már 3990 Ft volt a jegyár (ez volt az eddigi legdrágább meetupunk), mégis körülbelül 180 ember vett részt rajta. A következő alkalommal már bátran e fölé lövünk – ez már jóval több résztvevő, mint amit némely konferencia felmutathat. És most már nemcsak megéri csinálnunk (minimális hasznot termelt), de elképesztően jó alkalom az upsellre is.
Viszont kerüld el azt, hogy saleselőadásokra csábítsd be a közönséget: bármennyire elismerem is például a SalesManago csapatának profizmusát és a szoftverüket, itthon és külföldön is az a hírük, hogy az előadásaik leginkább a termék eladásáról szólnak, nem arról, hogy valóban hasznos tudást adjanak át.
Nem mellesleg annak, akit egyszer már konkrétan fizikailag megmozgattál, és (feltéve, hogy nem ingyenes a rendezvény) az első vásárlásra is rávetted, később sokkal-sokkal könnyebb lesz bármit értékesítened.
A rendezvényeid megtöltésében tudunk némi tudással és tapasztalattal segíteni.
Salesközelben
27. Ingyen termék
Szinte mindenki ismeri már ezt a trükköt, az „1 forintos termékét”. Te is biztosan találkoztál már ilyen ajánlattal a Facebook-idővonaladon: vedd meg most ingyen, csak szállítást kell fizetned.
Ezek a kampányok nyilván nullszaldósok vagy ráfizetősek önmagukban – néhányan trükköznek a megemelt szállítási árral, de ezt nem javaslom, mert könnyen erodálhatja az irántad érzett bizalmat már az első lépésnél, ha négyszer annyiért szállítasz egy „ingyenes” terméket, mint bárki más.
A lényeg az, hogy a vásárlókat behozd a boltba.
Az adott terméknek készíts külön landing page-et, legyen mellette egy sor releváns ajánlat, figyelj oda arra is, hogyan irányítod a felhasználó tekintetét, és hogy milyen upsell és cross-sell ajánlatokat adsz neki. Ahol csak lehet, próbáld rábírni, hogy ne csak ezt az egy terméket vegye meg, hanem nézzen szét a boltodban. (Tehát: legyen mögötte értékesítési tölcséred.)
Nincs webshopod? Nem baj, ha van tőkéd egy ilyen kampányra, remek listaépítési, közönségszerzési lehetőség.
28. Kupon
Az egyik kedvenc e-mail-marketinges példámmal szeretném megmutatni, hogyan érdemes ezt alkalmaznod.
Először is: valahogyan el kell érned a közönséged (pl. Facebook-hirdetéssel), és felajánlani a kupont, amihez regisztrációval, vagy egyszerűen csak egy e-mail-cím megadásával juthatnak hozzá.
A helyedben viszont én nem kedvezményként kommunikálnám ezt – mindenki kedvezményeket ad, ebben semmi különleges nincsen.
Tegyük fel, hogy egy 20 ezer forintos órát adnál el, és hajlandó vagy 20% kedvezményt adni rá (mert arra számítasz, hogy az új vásárlók egy része mást is vesz, esetleg visszatérő lesz, nem beszélve az így felépített lista értékéről, amivel már megéri az akár nullszaldós akció).
Próbáld ki, hogy nem a 20%-os kedvezményt kommunikálod, hanem azt mondod: „adok neked 4000 forintot”.
Ha még applikációd is van, tökéletes: elmondhatod, hogy egy rakás kedvezményed van, tessék, itt vannak a kuponok, de csak akkor lehet felhasználni őket, ha letöltöd az appot. Ezzel nemcsak jobban elkötelezed a vásárlót, hanem egy plusz csatornát is nyersz: az e-mail mellett már push üzenetet is tudsz küldeni neki.
29. Trial, próbaidőszak
Ismét hivatkoznék e blog előfizetős részére, mert mi is alkalmazzuk a trialidőszakot.
A lényeg itt az, hogy a vásárlónak ingyen rendelkezésére bocsátod az adott terméket vagy szolgáltatást egy korlátozott időre. Hogy ez mennyi legyen, azt a termék dönti el. Egy blognál kellhet egy hónap, mire eleget olvas belőle az érdeklődő, hogy döntsön. Egy sportkocsinál elég egy néhány perces tesztvezetés, annyira intenzív az élmény.
A célod kettős:
- Hass a próbaidőszak alatt annyira az érzelmekre, hogy utána már kellemetlen élmény legyen az ügyfélnek inkább elállnia a konverziótól és lemondani a teljes élményről.
- Válj fontossá: szokjon hozzá, hogy a te termékedet használja, tartalmadat olvassa, hogy a szolgáltatásoddal hatékonyabban szervezi a mindennapjait és így tovább.
E kettőt erősítsd azzal, hogy nem hagyod békén a trial ideje alatt: küldj üzeneteket, adj neki tippeket, mutasd meg, hogyan lehet még jobb a felhasználói élmény, kérd ki a véleményét – aktivizáld.
30. Ajándék
Azért nem maradhat ki ez sem: valamilyen kisebb értékű ajándékkal is építhetsz listát, egy konferencián például a bögrék, tollak, nyugilabdák is remekül működnek, egy névjegykártyát simán elkérhetsz szinte bármiért.
Ajándékot adhatsz úgy is, hogy ezzel a már létező közönségedet erősíted meg. A törzsvásárlóknak, a leghűségesebbeknek kiküldhetsz valamit, vagy éppen ingyen elérhetővé tehetsz egy zárt tartalmat.
Nálunk például remekül működött, amikor a csaliterméknek szánt legutóbbi e-könyvünket ajándékként kiküldtük a korábban már felépített listára. Új listát is elkezdtünk vele építeni, az akkori feliratkozóink viszont elsöprően pozitívan fogadták, hogy gondolunk rájuk. Erről egy részletes esettanulmányt is írtam, ha használni szeretnéd a trükköt.
31. Zárt csoport (exkluzivitás)
Kétféleképpen közelítheted meg azt, ha lényegében egy tagságot akarsz eladni: pozitívan és negatívan.
- A „valahova tartozás” érzésére erősíthetsz azzal, hogy megmutatod, milyen jó közösség alakult ki az általad létrehozott csoportban, hogyan segítik egymást a tagok, milyen jó csak nekik szóló ajánlatokat kapnak.
- Ugyanezt kommunikálhatod úgy is, hogy a „fear of missing out” (FOMO) áll a fókuszban: azt hangsúlyozod, miből marad ki, hogy miről maradt éppen el, hogy mennyi minden jónak részese lehetett volna már eddig is – de még nem késő csatlakoznia.
Jelenleg a leghatékonyabban Facebookon üzemeltethetsz egy ilyen csoportot. Nekik tényleg exkluzív ajánlatokat, tartalmakat mutathatsz, és eközben közösséget építhetsz. (A marketingszoveg.com előfizetőinek fenntartott zárt csoportban például a tagok nemcsak a tőlünk érkező exkluzív tartalmakat kapják, hanem egymásnak is segítenek, például ötleteket adnak a másik kampányaihoz, így ez vérbeli user-generated content is.)
32. Kihívás
Találj ki valamilyen kihívást, feladatot, ami megmozgatja a közönséged. Tesztelheted a tudásukat, ügyességüket, állóképességüket, vagy lehet egyszerűen humoros. 30 napos edzésprogram vagy egy nyelvi fejlődésre kihegyezett tesztsorozat – a céged határozza meg, hogy ez mi lehet.
Tervezz meg egy hosszabb ciklust, amiben részt vehetnek. Technikailag kérd be az elérhetőségüket vagy akár regisztráltasd be őket: cél, hogy újra és újra visszatérjenek, teljesítsék a feladatokat és lássák, hogyan teljesítenek ők és mások. Persze, komplexebb feladat ez, viszont egy jól kitalált kihívást bármeddig használhatsz, és hatékonyan elkötelezheted vele a közönséget, hiszen vissza-visszatérnek, sok időt fognak veled tölteni.
A kihívást összekötheted tesztekkel, applikációval, zárt csoporttal, így még inkább aktívan tartva a közönséget, új csatornákat nyitva feléjük – közben vagy a végén finoman salesüzeneteket is használhatsz (hiszen van terméked, amellyel még gyorsabban érhetnek el eredményeket, ugye).
Igyál 30 napig minden nap egy smoothie-t és legyél egészségesebb! Adj egy mailcímet, és küldünk finom smoothie-recepteket! Megvan a releváns téma, az ösztönzés és a hasznos tartalom is.
33. Várólista
Maga az a státusz is lehet leadmágnes: egyszerűen feliratkozhat valaki egy jövőbeni eseményre vagy egy még nem elérhető termékre – ahogyan sok könyvesboltban regisztrálva a kifogyott könyveknél bejelölheted, hogy értesítést kérsz, amikor újranyomták őket.
Eseményeknél is ugyanígy alkalmazható ez: nézd csak meg a tréningoldalunkat. Itt feliratkozhatsz, ha érdekel, amikor új tréninget indítunk, és értesítést kapsz erről e-mailben.
Ez leadgyűjtésre épp olyan jó, mint a visszatérő vásárlóknak kedveskedésre vagy éppen az inaktív vásárlóid újraaktiválására.
Az ilyen formán feliratkozókból új szegmenst hozhatsz létre, hiszen tudod, hogy olyanok, akik komoly vásárlási szándékkal rendelkeznek, tehát megkeresheted őket releváns értékesítési üzenetekkel is.
Használd a fantáziád
Mert ezek még csak a fő csalitípusok, amelyeket szabadon kombinálhatsz, saját képedre szabhatsz.
A tartalommutációk jellemzően jó csalinak bizonyulnak: egy korábbi előadásod diái, egy videó leirata, egy komolyabb cikkből kézült podcast és így tovább.
Ne feledd, hogy a közönséged színes: van, aki jobban szeret videót fogyasztani, mások az olvasást kedvelik. Ha nem hagyod veszni a legjobb tartalmaid, hanem inkább átalakítod, felfrissíted őket, új közönségeket érhetsz el velük. És semmi nem tiltja, hogy több csalid legyen (sőt ez az ideális).
Szabd a csalit ciklusra és szándékra
Figyelj arra, hogy a megfelelő célközönségnek és a megfelelő időben jó csalit ajánlj. Annak, aki már visszatérő vásárlód, felesleges feliratkozásért trialt kínálnod, aki pedig még csak gondolkodik azon, hogy egyáltalán mi is a problémája, nem fog neked egy spreadsheetért egy sor személyes információt megadni.
Ha még nem alakítottad a kampányodat szándék alapú szegmensek szerint, tedd meg (kattints a részletes útmutatóra), itt pedig egy példa arról, hogy az egyes klaszterekben milyen tartalomtípusokat használhatsz a leghatékonyabban:
Mit gondolsz, kimaradt valami a listáról? Te milyen leadmágneseket használsz, azok mennyire hatékonyak? Írd le a tapasztalataid itt kommentben, mert imádunk tőletek tanulni!
Show More