Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 14 perc

A valódi ügyfélközpontúság az új marketingben: közönségépítés

  • Szerző: Sipos Zoltán
  • Kategóriák: Ingyenes, Marketing
  • Címkék: közönség, marketing, tartalommarketing

Mi a közönség és miért építs közönséget?

Az akadémiai marketing papíron évtizedek óta ügyfélközpontú. És amióta a marketing az eszét tudja, azóta brandeket építünk.

De a valódi ügyfélközpontúság az, ha nem valamelyest homogén fogyasztói csoportokkal kommunikálsz, hanem a közönségeddel. Vagy törzseddel, ha Seth Godin meghatározását követed:

A XXI. századi globális világban a közönségépítés marketingkorát éljük. Rendszeresen olvashatod nálunk és a többi szakértőnél, hogy először építsd fel a közönséged, kommunikálj velük rendszeresen és szolgáld őket. Sokszor a közönségépítés megelőzi a termékfejlesztést is.

Hiánypótló anyaggal jelentkezünk: mit jelent ez? Ki a közönséged? Miért és hogyan legyél a véleményvezérük?

Figyelmeztetlek: ez a többi cikkünknél jóval elméletibb. Ha nem szeretnéd megérteni a jelenlegi marketingkörnyezetet, akkor ne olvasd el ezt a cikket. Mert bizony alapjaiban változott meg minden piac, és ezt már nem tudjuk olyan egyszerűen elintézni, hogy „használj tartalommarketinget, mert ez a jövő”.

 

Akiknek te vagy a sztár

 

Mi a közönség?

Olyan követők közössége, akik egy adott szakterület véleményvezéreként tekintenek rád. Követik a veled kapcsolatos eseményeket, érdeklődnek irántad ésvagy a témád iránt, mert hasznot hozol nekik ésvagy szórakoztatod őket.

Tehát nem egyszerűen látogatók vagy Facebook-követők: a közönséged aktívan keresi a digitális interakciót veled. Nem valamilyen érdekesnek tűnő cikkre kattint, hanem proaktívan keresi az anyagaid, könyvjelzők közé menti az oldalad és rendszeresen csekkolja a frissítéseket.

A kulcs a proaktivitáson van: a közönséged nem bármiből, hanem belőled akar többet.

 

Miért a közönségépítés az egyedüli út?

 

A válasz előtt pillants rá a marketing korszakaira:

  1. Klasszikus kereskedelmi korszak (1900-ig), amely az árucserétől az ipari forradalomig tart, és a mai értelemben vett marketingtevékenységekről (főleg ilyen szintű tudatosságról) nem beszélhetünk még.
  2. Gyártói korszak, amikor megjelenik a sorozatgyártás és kialakul a tömegtermék. Azt adjuk el, amit gyártunk.
  3. Saleskorszak (2 világháború között), amikor a tömegtermelés megreccsent a világválságtól, és az értékesítés felértékelődött.
  4. „Marketingosztályok” kora (kb. a 40-es évektől), amit én a marketing bölcsőjének tekintek. Először kerül valóban a fogyasztó a középpontba, a cégek tudatos marketingtevékenységekkel kezdenek piacra lépni (és ott maradni).
  5. Marketingorientált cégek korszaka. A marketing a termékfejlesztéstől az eladáson át a lojalitásprogramokig a teljes termékciklust átöleli. Csak piacképes terméket gyártunk, mindent a fogyasztói igényekből vezetünk le, sokat költünk reklámra. Fun fact: egy 2000-aes években megjelent könyv szerint egy egyetemi oktató 20–25%-ra becsüli a marketingorientált magyar cégek arányát.
  6. Connection era. 1990-től számítjuk, de igazán a kétezres évektől pörgött fel, ahogyan a net penetrációja a fejlett világban elsöprővé vált, ahogyan megjelent a közösségi média, ahogyan a Zero Moment of Truth, az online értékelések, a webáruházak, a tartalommarketing, az appok, a mobiltelefon és a kor minden (néha érdekes ízű) gyümölcse átalakította a marketinget.

Egynémely szakértő odáig merészkedik, hogy napjainkat a marketing utáni kornak nevezi – nem azért, mert megszűnt volna a marketing, hanem olyan gyökeresen átalakult, hogy azt a huszadik századi marketingkontextussal képtelenség volna értelmezni.

(Egyébként is a marketingben szeretünk temetni. Az e-mailt minden évben eltemetik, pedig.)

Ha a brand oldaláról nézzük, akkor azt vettük észre, hogy online közösségek (fórumok, Facebook-csoportok stb.) brandesednek: a tudásuk és hatásuk sokszor túlszárnyalja a cégek által kialakított brandekét.

Ergo (és ez tán megbocsátható apokaliptikus következtetés) a cégek vagy létrehozzák a saját közösségeiket, vagy megszűnnek bármiféle érdemi hatással bírni.

 

Régen a terméked volt állandó. Ma a közönséged.

 

A kínálati piacodon a terméked adott idősávban viszonylag állandó – a festékgyárad különböző színű és keverékű festékeket képes előállítani, és a termékvonalad folyamatos fejlesztése adja a változatosságot.

De mindig festéket adsz el. Ilyen festéket, olyan festéket, fejlettebb festéket – de végig festéket.

A festék az festék.

Ebben a modellben a célcsoportod változtatásával tudtál növekedni – ha telítetté vált az egyik piac (vagy már nem érte meg versenyezni valahol), akkor egy új termékcsaláddal és másfajta kommunikációval megpróbáltál piaci részesedést szerezni egy másik szegmensben.

 

Hogyan néz ki a mai környezet?

 

A piac állandóan változik. A globális gazdasági környezet, a szabályozás, a konkurensek és a helyettesítő termékek állandóan változnak.

Egyedül a közönséged állandó.

Most foglalja el a brand azt a helyet, ahol eddig kellett volna lennie: egy akár sokmilliós logónál, szép arculatnál és pár CSR-tevékenységnél jóval többé válik – megtelik valódi tartalommal. Olyan tartalommal, amelynél a logó és a klasszikus brandépítési eszköztár akár lényegtelenné válik: nem a logó adja az erőt, hanem az, amit mögé teszel. Mögé teszed a személyiséged, a víziód, a kollégáid, az arcod, az ügyed, a blogod, a videóid, a fórumodat, a folyamatos online jelenlétedet és a storydoingot.

Ehhez vonzódnak az emberek, nem a logódhoz.

 

Hiperverseny a globális világban

 

Amikor pár dollárért rendelek az Alibabáról és a könyváruházad az Amazonnal kényszerül versenyezni, akkor a logikus lépés, hogy ne a piacon versenyezz velük.

Nem csupán egy ország gazdaságának szereplőivel (és esetleg a régió cégeivel) versenyzel, hanem sok területen az egész bolygóval. Versenyzel az adóparadicsomokba bejegyzett cégekkel és a felfoghatatlanul olcsó munkaerővel.

Mindig lesz egy helyettesítő termék, amit könnyebb megszerezni, mint a tiéd.

Mindig van olcsóbb, ezért ne az árazásra alapozd a pozicionálásod. (És az olcsóság eleve a legrosszabb pozicionálás.)

E sorok írásakor tart dupla koncertet a Red Hot Chili Peppers. Tegyük fel, hogy RHCP-rajongó vagy, és nagyon vártad a koncertet. Ha a bejáratnál a Wellhello, a The Kills vagy a GNR tartana dedikálást, árulna pólókat vagy épp hívna el az aznap esti koncertjére, akkor elmennél?

Dehogy mennél.

A RHCP-rajongónak a RHCP helyettesíthetetlen.

Annak a közönségnek aznap este csak a Red Hot Chili Peppers jó – és nincs helyettesítő termék vagy alternatíva.

A feladatod, hogy te személyedben legyél helyettesíthetetlen – és csak a saját hűséges közönségednek lehetsz az.

Semmi nem kötelez arra, hogy egyetlen specializált termékvonalat forgalmazz, és kizárólag a termékhez kapcsolt értékekben versenyezz. Egyedül te vagy helyettesíthetetlen (a személyiséged, a cégkultúrád, a missziód stb.).

„Ha ilyen jók az ingyenes cikkek, vajon mi lehet az előfizetős cikkekben?”

 

Az Apple nem a hardver vagy a szoftver miatt helyettesíthetetlen

 

Balázs egy előadásban kiejtette a száján azt, hogy az Apple képes sikerterméket csinálni túlárazott gépekkel. Legyünk realisták: ugyanazt a teljesítményű hardvert és szoftvert megkapod olcsóbban: talán nem lesz olyan szép, talán nem lesz olyan különleges, talán nem lesz rajta az Apple-logó, de a lecsupaszított teljesítményt megkapod olcsóbban is. És ez tény.

Almás cuccot venni azonban emocionális vétel (mint minden vásárlás): bevásárolod magad abba a közönségbe, amit az Apple megfogalmazott és fölépített.

Az Apple nem IT-cég, és soha nem is volt az. Az Apple a világ legsikeresebb marketingcége.

Másik érdekesség, hogy 50 főnél természetesen lesz egy Apple-használó, aki szünetben szóvá teszi, magyarázza, antipécés mondatokat mond. Az ilyen termékrajongást elborzadva és kívülről nézzük, de ez is jele annak, hogy az Apple nemcsak közönséget épít, hanem aktív közönséget.

Nem az iPhone-telefonodhoz, magához a fémvázhoz és a Kínában nyomott tranzisztorokhoz vonzódsz, hanem (például) Steve Jobs imázsához és előadói stílusához.

Nem magáért a kávéért mész a Starbucksba, hanem azért, mert tudsz dolgozni, kiteheted Instára és egy közösség részévé válsz – pedig csak egy kávét vettél.

 

A közönséged megbocsátó és a felszínen tart

 

Érzékeny területre lépünk. Mivel az Apple-t közönség veszi körül, ezért megbocsátják nekik, hogy évek óta kb. ugyanolyan számítógépeket adnak ki ugyanolyan áron. Más gyártónak ezt nem nézik el.

Ez nem jelenti azt, hogy érzéketlenek a hibákra és bármit piacra dobhatsz: elnézik a hibáidat és a csiszolatlan éleket, de a leghűségesebb vásárlók lesznek a legkeményebb kritikusaid. Szeretetből kritizálnak, mert a legjobbat akarják, amit a terméked nyújthat. Megírják neked személyes hangvételű e-mailben – ez olyan érték, amit piackutatással nem (vagy alig) szerezhetsz be.

A közönség másik ereje, hogy hűséges hozzád.

Nézzünk egy remélhetőleg irreális helyzetet: egy törvényi változás révén nemzeti szövegboltokat hoznak létre, és piaci szereplők nem működhetnek tovább. A szövegírási üzletágunkat kényszerűségből be kellene zárnunk.

De közönségünk van, ezért 1 hét múlva tudnánk tovább dolgozni.

Reálisabb helyzet: elvész az oldal vagy letörlik a Facebook-oldalunk. Ha közönséged van, ezt is átvészelheted, és pár hét múlva ugyanott tartanánk. Az emberek egy része megkeresné az új oldalt, hírlevélben tudunk kommunikálni veled, sőt sokan szólnának egymásnak – a közönségükben sokan ismerik egymást, és beszélhetünk közösségről.

Dan Kennedy híres mondása, hogy ha mindent elveszel tőle (a céget, a tőkéjét stb.), de meghagynád neki az ügyféllistáját, akkor pár hónap múlva ugyanott tartana.

 

Hogyan építs közönséget?

 

Sérts érdeket.

Ez azt jelenti, hogy vállalj föl egy értéket vagy ügyet, és köré szervezd a közönséged. Ez a felvállalás önmagában megsértheti azokat az embereket, akiknek az adott érték vagy ügy nemhogy nem fontos, de ellenségesen tekintenek rá – mondanom sem kell, hogy ők nem célpiacod, az ellenkezésük pedig érdektelen. Nem őket szolgálod.

Azért hangsúlyozom ennyire, mert sok cég mindenkihez szólni kíván, és így születnek a kilúgozott céges szövegek, melyek senkit nem szólítanak meg.

A közönségépítés során kőkeményen bele kell vinned a személyiséged minden anyagodba. Legyen véleményed, legyen felvállalt alapelved, legyél megkülönböztethető, legyél akár opponáló.

Cégnél már hosszú évek óta nem vonzó az, ha cuki és kreatív. Nem számít annyit a logó és a weboldal letisztultsága, mint amennyit a kommunikáció tartalma.

 

Hogyan kezdd el a közönségépítést?

 

Válassz egy referenciaszemélyt – akár más piacokról. Olvasd a blogját, kövesd Facebookon, lépj be a csoportjaiba, vásárolgass tőle.

Ez a lépés azért fontos, mert nincsenek univerzális válaszok.

A megfigyelés után nem másolni fogsz, hanem mintákat követsz. Nézd meg, hogy a véleményvezér milyen tartalomformátumokat használ, milyen gyakran publikál, milyen hosszú egy videó, hogyan tagolt egy cikk – majd kezdj el kísérletezni ezekkel a tartalomformátumokkal te is.

A tartalomkészítést építsd be a munkanapodba: amikor nem ügyfeleket szolgálsz ki, akkor írj, videózz és készíts képeket.

Persze az elején rossz lesz, évek múlva az első videódon szánakozol, de ez nem baj. Mindig közeledj a referenciaszemély minőségéhez.

 

Hogyan határozz meg célt?

 

Magadat kell benchmarkolnod.

Ismered a piacod (remélhetőleg), és ismered a saját céljaid, így ezekből lőj egy reális számot. Például megjelenik a nyelvtanulós szakkönyved, és a megjelenés napjára szeretnél 500 feliratkozót, akikről tudod ezt és ezt és ezt, továbbá szeretnél tartani 2 olyan találkozót, ahol legalább 20-an vannak.

Az első pár hónapodhoz és első pár célodhoz méred a további fejlődésed.

És mivel közönséget építesz, így hűségesebb, jobb leadminőségű és lelkesebb ügyfélköröd lesz. Ez azt jelenti, hogy a bevételeid nem lineárisan nőnek: 50 ügyfélhez képest az 500 ügyfél nem tízszer annyi, hanem (mondjuk) hússzor annyi bevételt hoz.

Hogy miért?

Egyszerű: kialakult kapcsolat, többet vásárolnak, és addigra terméklétrád lesz nagyobb értékű termékekkel.

Itt megváltozik a marketinged: nem a piaccal kommunikálsz (az akvizíciót leszámítva), hanem a saját közönségeddel, és azon belül a mikroközönségeiddel. (Ügyfélkör, szegmentumok.) Ez üzletre lefordítva annyit tesz, hogy csökkented a piacfüggőségedet.

Az üzleti modelled tartalomalapúvá alakul: rengeteget „haknizol” (üzleti blogot vezetsz, videósorozatot készítesz, edukálsz), és a merchandisingból élsz. A fellépés miatt mennek, de a kijáratnál elvesznek egy bögrét – és hiába áll a konkurensed a bejáratnál, az a közönségednek nem jó.

Az nem ugyanaz.

Az nem te vagy.

Többé nem kell a piaci véleményvezéreknek megfelelned. Nem kell a tárgyalás sikeresélyét az autóval, az óráddal és az öltönyöd márkájával növelned, és nem kell a szakmai szereplőkkel körbenyaldosnotok egymást. Nem számít az órád vagy a csiszolatlan megjelenésed, mert ha az arculatod az óramentesség, akkor önazonossá válsz óra nélkül.

Közönséggel nem kell, sőt nem lehet másnak lenned, mint ami vagy. Tőled akarnak vásárolni és téged vásárolnak meg (no nem szó szerint).

Oly sokan a nehézséget látják a XXI. századi digitális marketingben: hogy széttöredezett a vásárlói útvonal, jelenidejű kommunikációt kell folytatnod ezernyi csatornán, és a narratívát az ügyfeleid írják.

Pedig a közönségalapú marketing a teljes szabadság. És ha ez nem lelkesít fel téged, akkor semmi.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Februárban jön az első Kontent Évkönyv.

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. A hírleveleiddel több bevételt tudsz elérni, ha ezeket a tippeket megvalósítod.
Kérem a checklistet

Ne aggódj, nem irányítunk el a cikkről.

ElőzőElőző cikkTegeződj vagy magázódj?
Következő cikkA/B-tesztelés gyorstalpaló egyszerűen: hogy értsd, mit mutatnak a számokKövetkező

Ezeket olvastad már?

Ilyen egy 440 000 forintos inbound marketing képzés

Már 3 hete az Inbound Marketing Akadémia hallgatója vagyok, és alapvetően tagadnám meg az általam

Elolvasom »

Civil kudarc a neten?

SAJTÓKÖZLEMÉNY – Egy most elkészült gyorselemzés gyászos képet fest a hazai non-profit szféra webes jelenlétéről:

Elolvasom »

A sikeres keresztmarketing-kampányod kézikönyve – gyakorlati tippek és tapasztalatok a tervezéstől az értékelésig

Vállalkozóként keményen kell dolgoznod, hogy eljusson híred vevőidhez. Ezer helyen hirdethetsz, de idő és pénz

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség
Telefon: +36-20/372-6226
E-mail: [email protected]

  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2020 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.

Kreatív Kontroll szakkönyveket a karácsonyfa alá!

A mi ajándékunk neked:

a teljes Befolyásolási tréning videócsomagunk ingyen.

Részletekért kattints

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.